Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 12411
Sitat av Noorac Vis innlegg
Verden er ikke som en film, den består ikke av bilder som vises veldig fort, og du kan gå fra det ene bildet til det andre og kalle det tidsreise. Du kan ikke sette tidsmaskinen din på 31.04.2011 kl 15.23.58. For hvor i sekundet ønsker du å lande? La oss si at du ønsker å lande i 15.23.58 og 11 hundredeler. Men hvor i hundredelen ønsker du å lande? Uansett hvor liten tidsramme du lager deg vil den alltid kunne gjøres litt mindre.
Vis hele sitatet...
Uten å være noen ekspert, så er det vel teorier om Planc tid, som går akkurat på dette. Dvs at vi har en minste tid, og at denne ikke kan deles videre opp.
Sitat av Zalox Vis innlegg
Forøvrig hvis denne såkalte sensasjonen stemmer, må nok provo få trekt noen kp her på forumet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Han svarer på spørsmål med svar basert på en teori, altså det er mulig å ta feil.

Hadde du ikke aksepter utregningene til Einstein så hadde du aldri gitt han KP in the first place.
Sitat av Tawwnder Vis innlegg
Startet å tenke litt nå og kom over reise i tid. Da tenker jeg at kanskje siden nøytronene har større hastighet enn lyset kan det være betegnelsen tid... altså at vi reiser i tid, og at hadde ikke nøytronene forflyttet seg så fort hadde ikke tid eksistert?
Vis hele sitatet...
mulig jeg tar feil her, men er det ikke nøytrinoer vi snakker om her og ikke nøytroner?? eller mente du faktisk nøytroner? :P
Leste en interessant artikkel i Morgenbladet på fredag, og lurte på om det var noen andre som også leste den, eller ville ta seg bryet med å lese den nå, og kommentere.

Så langt har jeg forstått at det mest sannsynlige er;

1. Nøytrinoer beveger seg raskere gjennom fjell enn i vakuum?(husker ikke hvor jeg leste dette)

2. Einstein hadde feil, og det er mulig å overstige lysets hastighet?

3. CERN har gjort en feil, men er desperat etter håndfaste resultater som kan rettferdiggjøre enorme summer brukt på LHC?

Jeg har liten peiling på dette, men synes det er kjekt å følge med, og kjekkere å lese om i avisen enn hvem som skal ta over skuten i SV.
Hadde jo vært spennende hvis de måtte revidere relativitetsteorien, men altså i følge denne forskeren, som virker ganske kredibel, så er nok det lite sannsynlig.

Så hva mener dere?
Jeg synes det er vanskelig å utvise kildekritikk om noe man ikke har for god peiling på, men Morgenbladet synes jeg er den beste avisen med tanke på interessant stoff, og ikke minst journalistisk kredibilitet, har vel enda til gode å finne en artikkel der jeg er skikelig uenig med.
[quote=G4ndj1;2282119]
1. Nøytrinoer beveger seg raskere gjennom fjell enn i vakuum?(husker ikke hvor jeg leste dette)
- Det er flere stoffer som går fortere i enkelte medium enn vakum. Men i følge teorien til Einstein skal fortsatt ingenting kunne overstige hastigheten lys har i vakum.

2. Einstein hadde feil, og det er mulig å overstige lysets hastighet?
- Dette er jo en mulighet, og det hadde vært en stor sensasjon om dette viser seg å være sant.

3. CERN har gjort en feil, men er desperat etter håndfaste resultater som kan rettferdiggjøre enorme summer brukt på LHC?
- Det var vel ikke LHC som bruktes her? Var det ikke et annet forskningsanlegg? Ikke at det er så viktig. CERN bruker enorme krefter på å prøve å finne feil med dems målinger, da de strider i mot dagens teorier. De har og invitert andre forskere til å gå gjennom målingene og se om de kan finne feil. Ser ikke for meg at det er snakk pengespill og CERN som må rettferdig-gjøre noe.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
3. CERN har gjort en feil, men er desperat etter håndfaste resultater som kan rettferdiggjøre enorme summer brukt på LHC?
Vis hele sitatet...
Akkurat det høres vel mer ut som en Dan Brown-roman..
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Noorac Vis innlegg
3. Å reise i tid er ikke noe spesielt. Fra du leser dette ordet, til du leser dette ordet, har du reist bittelitt fremover i tid. Deler av relativitetsteoriene bygger seg på at dess raskere du reiser(i fysisk form), dess saktere går tiden din. Dette har blitt bevist med atomur som reiste i fly på(tror det var) 60-tallet; atomuret som reiste med flyet hadde gått saktere enn atomuret som stod stille på bakken, ergo hadde atomuret på i flyet reist inn i fremtiden saktere enn atomuret på bakken. For øvrig går det an å reise fremover i tid på en annen måte, nemlig ved å være nærme et gravitasjonsfelt. Dette ble også målt med atomur, ett plassert på bakken, nærmere jordens gravitasjonsfelt, og ett plassert i et vanntårn, lenger unna jordens gravitasjonsfelt. Det som var nærmest hadde reist saktere inn i fremtiden enn atomuret i vanntårnet. Tidsreiser er ingen spesiell greie, du gjør det hvert sekund av livet ditt. Hvis du ønsker raskere tidsreiser, bli pilot eller flyvertinne, evnt flytt til jordens indre, eller bo i kjelleren.
Vis hele sitatet...
Denne her fikk meg til å tenke litt du!

Du sier at tiden går saktere med en høy hartighet, men hva er tid? Slik jeg ser det er tid noe som bare er her. Hvis vi kunne reist fort nok til å merke en forkjell på minutter/timer, hvordan ville vi da fungert? Signalene i hjernen bruker jo en viss tid fra A til B. Så ville vi tenkt fortere? bevegd oss fortere? Tid er vel noe konstant? Hvis den ikke hadde vert det, hvor går da grensen fra tid A til tid B?
Beklager hvis det ble bare rot, men jeg forstår rett og slett ike HVA tid er.

wtf..
Sist endret av Echuz; 4. oktober 2011 kl. 01:03.
Sitat av echuz Vis innlegg
Beklager hvis det ble bare rot, men jeg forstår rett og slett ike HVA tid er.
Vis hele sitatet...
Tid er bevegelse.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tid er bevegelse.
Vis hele sitatet...
Tid=bevegelse= bruke tid på bevege fingrene dine og i nær fremtid poste et mer utdypende svar?

edit: Så den litt frekk ut? Den er ikke det altså!
Sist endret av Echuz; 4. oktober 2011 kl. 01:35.
Sitat av echuz Vis innlegg
Du sier at tiden går saktere med en høy hartighet, men hva er tid? Slik jeg ser det er tid noe som bare er her. Hvis vi kunne reist fort nok til å merke en forkjell på minutter/timer, hvordan ville vi da fungert? Signalene i hjernen bruker jo en viss tid fra A til B. Så ville vi tenkt fortere? bevegd oss fortere? Tid er vel noe konstant? Hvis den ikke hadde vert det, hvor går da grensen fra tid A til tid B?
Beklager hvis det ble bare rot, men jeg forstår rett og slett ike HVA tid er.
Vis hele sitatet...
Se på tid som en fartsretning. Vanligvis reiser du med en retning som kan beskrives som med en grad av "oppover", nord, øst og disses negative retninger. Hvilken retning du beveger deg i er egentlig irrelevant i forhold til tiden, men farten du beveger deg med er ganske relevant.

Hvis du ser for deg et koordinatsystem hvor X-aksen er hastigheten du beveger fremover i tiden med, og Y-aksen den hastigheten du beveger deg gjennom rommet med (i forhold til en gitt referanse/observatør) kan du lettere skjønne sammenhengen. Din bevegelse gjennom tid og rom kan da tegnes som en vektor (en "pil") i dette koordinatsystemet med konstant lengde. Når du sitter helt bom stille så peker pilen rett mot høyre, langs X-aksen, og du beveger deg følgelig i full fart fremover i tiden. Om du derimot vil bevege deg gjennom rommet vil du måtte rotere pilen litt oppover, som en klokkeviser som vris mot klokken, så den får en verdi i Y-retning. Farten din i forhold til lysets hastighet er derimot ekstremt liten, så pilen løfter seg bare så vidt, men den løftes! Du kan nå observere at vektoren din ikke når like langt i X-retning som tidligere, og at du faktisk beveger deg saktere gjennom tiden enn referansepunktet ditt!

Dette eksempelet forklarer også hvorfor "raskere enn lyset" ikke gir mening i vårt univers (med modellene vi bruker den dag i dag). Om du vil bevege deg så raskt som mulig, så roterer du vektoren til den peker rett oppover. Siden den ikke kan endre lengde, så har man allerede nådd maksimumshastighet her. Å bevege seg "raskere enn lyset" blir som å gjøre pilen "rettere enn rett opp" eller "mer vertikal enn vertikal".

Nå er ikke dette noe slags bevis, men mer en konsekvens av relativitetsteorien (invariant lyshastighet). Vektor-sammenligningen er ikke 100% riktig, da geometrien til romtid er Minkowskisk og ville fått en slags hyperbolsk kurve i stedet for hva vi får her. Rundt endepunktene stemmer dette derimot ganske godt, og det samme for selve prinsippet. Selv om jeg kun nevner én retning i rommet her så gjelder det samme prinsippet i tre dimensjoner også.
Sist endret av Dyret; 4. oktober 2011 kl. 02:21.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Dyret Vis innlegg
[Awesome forklaring på tid og rom
Vis hele sitatet...
Tusen takk! MEN! Ifølge det du sier, hvis vi hypotetisk sett har et objekt (med masse vel og merke) som går dobbel så for som lysets hastighet. Ville ikke dette objektet stå stille? Men samtidig rase bakover i tid? Men igjen, så har ikke objektet en hastighet, selvom det går dobbelt så fort som lyset.
Sitat av echuz Vis innlegg
Tusen takk! MEN! Ifølge det du sier, hvis vi hypotetisk sett har et objekt (med masse vel og merke) som går dobbel så for som lysets hastighet. Ville ikke dette objektet stå stille? Men samtidig rase bakover i tid? Men igjen, så har ikke objektet en hastighet, selvom det går dobbelt så fort som lyset.
Vis hele sitatet...
det scenarioet eksisterer ikke i teorien siden det strider mot alt i teorien. Om du skulle gå fortere enn lyset er hendelsen udefinert i forhold til den. (Altså er teorien ufulstendig, og kan ikke brukes).

Husk at vektoren dyret snakker om har en bestemt lengde, C (lysets hastighet i vakum). Uansett hvilken vei du peker pila, selv om den peker bakover i tid så vil du ikke gå fortere enn lyset. Den eneste måten å gå fortere på er om du gjør vektoren lengre, men i så fall bli også lysets hastighet raskere siden vektorens lengde er relatert til lysets hastighet.

Se for deg en 2 dimensjonal graf med en enhetsvektor med utgangspunkt i origo. Sett X-aksen til å være ROM, mens Y aksen er tid.

Vektoren som beskriver lyset til først være en enhetsvektor som ligger vannrett på X-aksen. Dette viser at den har høyest mulige oppnålige hastighet i rommet, samtidig som tiden står stille.

En vektor som beskriver din bevegelse vil stå nesten vertikalt sammen med y-aksen siden din bevegelse i rommet er relativt lav, noe som betyr du har stor bevegelse gjennom tid.

La oss nå si at du ønsker å reise bakover i tid. Dette betyr at vektoren din må peke bakover på X-aksen, noe som betyr at din hastighet fortsatt vil være lavere enn lysets hastighet. (siden å bevege deg den ene eller andre veien på tidsaksen vil gjøre at vektoren bli mindre i Y-retning som beskriver bevegelse i rommet).

Men her kommer jeg til det punktet hvor min forståelse av fysikken og matematikken stopper helt opp. For hvorfor kan vi ikke reise bakover i tid?
Reise tilbake i tid ja. Vel, om man skulle reise tilbake i tid så kan man bare reise tilbake så langt til den dagen tidsmaskina ble skrudd på. (i alle fall er dette som har blitt sagt i såå si alle dokumentarer jeg har sett :P)

Reise fremover i tid har man teoretisk kunne gjort lenge god, f.eks fly rundt jorden relativt raskt, så når du kommer ned igjen har tiden på jorden gått raskere enn i romfjera.





kan hende jeg tar helt feil her, er megatrøtt.
Hvorfor i all verden gjør ikke noen det da ? Må vel være noen som vil ofre noen år for å være verdens første time traveler (på et betydelig vis ofc).
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hvorfor i all verden gjør ikke noen det da ? Må vel være noen som vil ofre noen år for å være verdens første time traveler (på et betydelig vis ofc).
Vis hele sitatet...
Du først.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hvorfor i all verden gjør ikke noen det da ? Må vel være noen som vil ofre noen år for å være verdens første time traveler (på et betydelig vis ofc).
Vis hele sitatet...
Selv om det er teoretisk mulig, betyr det ikke at det er gjennomførbart i praksis. Ikke enda i det minste.

Så vidt jeg vet, er du nødt til å være oppe i hastigheter ekstremt tett oppunder lysets hastighet før det blir noe stort utslag. En ting er at vi akselerer små partikler opp i den hastigheten. Å skulle gjøre dette med en eller annen form for bemannet fartøy ville kreve ekstreme mengder energi da vi snakker om masser som er på et helt annet nivå.
Sist endret av Pinneknurk; 8. oktober 2011 kl. 22:37.
Sitat av etse Vis innlegg
For hvorfor kan vi ikke reise bakover i tid?
Vis hele sitatet...
Det er ikke godt å svare på, og for å være helt ærlig tror jeg aldri man vil være i stand til å kunne si at det er umulig å gjøre det. Jeg kan dog se for meg at det vil bryte med termodynamikkens lover (dersom man kan flytte materie/energi bakover i tid vil det føre til at man kan kødde ganske alvorlig med universet). En mulig løsning kan jo være kvantefysikkens "Many-worlds interpretation".
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.aftenposten.no/nyheter/Te...t-6700809.html

Interesant å se om hypotesen holder mål!
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er ikke godt å svare på, og for å være helt ærlig tror jeg aldri man vil være i stand til å kunne si at det er umulig å gjøre det. Jeg kan dog se for meg at det vil bryte med termodynamikkens lover (dersom man kan flytte materie/energi bakover i tid vil det føre til at man kan kødde ganske alvorlig med universet). En mulig løsning kan jo være kvantefysikkens "Many-worlds interpretation".
Vis hele sitatet...
Ser for meg litt som et scenario som i primer. Man putter inn energi i tidsmaskinen og får mere ut, siden energien man putter inn i maskinen i fremtiden kommer ut før du har puttet den inn. Denne energien putter du så inn i igjen i maskinen som gjør at den rett og slett kan drive seg selv på energi den enda ikke har produsert ^^,