Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5250
Jeg missliker at det ikke finnes noe bedre norsk ord for "chat", men gjerne kom med forslag om du har noen. Vel, det er uansett ikke derfor jeg skriver dette... Dette er en kort guide for hvordan du kan, med forskjellige nettlesere som utgangspunkt, vise chatten slik den en gang var - og bevare den slik!

Chrome
Nettleseren har innebygd støtte for GreaseMonkey script.

Firefox
Alt du trenger er GreaseMonkey, det som startet alt.

Opera
Litt manuelt arbeid må til (selv om at versjon 8 og oppover skal ha støtte for dette) for å få GreaseMonkey til å fungere.

Safari
Det finnes metoder her, men noe arbeid må til her også

Internet Explorer
Jeg er usikker på hvor godt det fungerer, men det ser ut til å være mulighet for dette med denne nettleseren også.

Når nettleseren er klargjort med GreaseMonkey, eller annet alternativ, kjører vi hardt ut med restaureringen av facebook.
Last ned / installer fra denne siden, og nyt endringene!

Vel bekomme!
Sist endret av waf; 21. juli 2011 kl. 20:25.
chat = prat/samtale?
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Psilocybolisme: Jeg er veldig enig i prat eller samtale for direkte oversettelse av ordet "chat", men når man begynner å uttale "chat" som en ting; et sted man er eller et verktøy man bruker for å kommunisere med andre blir jeg usikker hvordan jeg skal ordlegge meg; verken "praten" eller "samtalen" passer til dette, dessverre. Takk for innslaget uansett!
Sitat av waf Vis innlegg
@Psilocybolisme: Jeg er veldig enig i prat eller samtale for direkte oversettelse av ordet "chat", men når man begynner å uttale "chat" som en ting; et sted man er eller et verktøy man bruker for å kommunisere med andre blir jeg usikker hvordan jeg skal ordlegge meg; verken "praten" eller "samtalen" passer til dette, dessverre. Takk for innslaget uansett!
Vis hele sitatet...
la oss fra den dag idag innføre tjatten, som erstatnings-ord!
Sist endret av Psilocybolisme; 21. juli 2011 kl. 20:33.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Psilocybolisme: Jeg er enig, tjatten er et meget passende fornorsket ord!
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
la oss fra den dag idag innføre tjatten, som erstatnings-ord!
Vis hele sitatet...
Den er jeg med på !

Skal spre den til kompiser
«Chat» blir sjeldent oversatt, men de gangene det blir det blir ordet «nettprat» gjerne brukt.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av Legende Vis innlegg
«Chat» blir sjeldent oversatt, men de gangene det blir det blir ordet «nettprat» gjerne brukt.
Vis hele sitatet...
eller tjatten fra i dag
Slenger meg på trenden jeg også, med å si at denne tjatten ikke fungerer. Problemet er nå at den sidebaren ikke vil poppe opp.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Spierdalai: Hvilken nettleser bruker du?
ved bruk av greasemonkey trenger man vel et script i tillegg? Du kunne jo kanskje linket til det? Jeg fant et jeg prøvde, men det hjalp ikke.
Sist endret av alphamale; 21. juli 2011 kl. 21:01.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Genialt, tusen takk for denne, funket perfekt i Chrome!
Tjatten skal videreføres! Awesome
Sitat av alphamale Vis innlegg
ved bruk av greasemonkey trenger man vel et script i tillegg? Du kunne jo kanskje linket til det? Jeg fant et jeg prøvde, men det hjalp ikke.
Vis hele sitatet...
Han har lenket til det i slutten av posten.

http://userscripts.org/scripts/show/107159
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Han har lenket til det i slutten av posten.

http://userscripts.org/scripts/show/107159
Vis hele sitatet...
dumme meg, klarte å hoppe over det av en eller annen grunn. Takktakk!
jeg gjorde dette for chrome, men det var ikke ideelt. Chatten er på en måte blitt som det var, bare at den er så lang nede i hjørnet at halvparten av listen er på en måte "utenfor" skjermen, altså nedenfor og ikke kommer med på skjermen. Fler enn meg som støtter på samme problemet?

Den har blitt en slags kombinasjon av nye og den gamle med den lille newsfeeden som var på øverste del på den nye fortsatt med, og den gamle chatten trykket under.
Sist endret av CharlieSabotage; 21. juli 2011 kl. 21:28.
@Waf: bruker FF 3.6
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Spierdalai: Testet å tømme all nettleserdata? Eller vurdert oppgradere til nyere FF?

@CharlieSabotage: Merkelig problem. Bruker Chrome selv, men har ikke merket noe til dette. Sitter med versjon 13-noe.
@waf: har ikke lest noen andre med det problemet jeg heller. Vet ikke hvilken versjon av chrome jeg har, men jeg har kun brukt chrome i to måneder, så er i alle fall ikke en gammel versjon.
Funger flott etter oppdatering til FF5.
@waf: men siden det funker for deg i chrome, er den minifeeden som var på høyre side når man hadde den nye chatten borte hos deg da?
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Speiderdalai: Flott! Tenkte meg at nettleseren var utdatert, ja.


@CharlieSabotage: Jeg har en større tjatt på høyre siden enn tidligere, men den fungerer slik den gjorde før. Jeg kan åpne og lukke den etter eget ønske. Leste forresten på nettsiden at noen hadde problem via Chrome 12, sjekk om det lar seg fikse ved å oppgradere slik det gjorde for Spierdalai.

For å sjekke versjon: Skiftnøkkelen - Om Google Chrome
Når ordet "tjatten" blir et norgesfenomen, så vil jeg kunne bevise at jeg var der da ordet ble til.

Fordi, jeg har dette bildet!!

http://img35.imageshack.us/img35/7167/tjatten.png

PS: IKKE BRY DERE OM AT JEG HAR ET TONN MED WOW GREIER. Det er alle patchene, ikke den samme!


Jo, den nye facebook chatten er rævva. Takker på forhånd og ser fram til å teste dette.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Når ordet "tjatten" blir et norgesfenomen, så vil jeg kunne bevise at jeg var der da ordet ble til.

Fordi, jeg har dette bildet!!

http://img35.imageshack.us/img35/7167/tjatten.png

PS: IKKE BRY DERE OM AT JEG HAR ET TONN MED WOW GREIER. Det er alle patchene, ikke den samme!


Jo, den nye facebook chatten er rævva. Takker på forhånd og ser fram til å teste dette.
Vis hele sitatet...
Mente du tjatten?
Hæ?

(titegn)
Det jeg savnet mest med gamle tjatten var at man kunne se alle pålogga folk + folk som var "borte".
Greasmonkey scriptet fungerte knall til å få tilbake igjen det!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Lykke til, å endre utseende på en nettside som Facebook er som å svømme i motstrøm. Hvis du syntes hele opplegget er avleggs, har du vurdert å bruke en ekstern klient?

Forøvrig heter det nettprat.
Sitat av waf Vis innlegg
@Speiderdalai: Flott! Tenkte meg at nettleseren var utdatert, ja.


@CharlieSabotage: Jeg har en større tjatt på høyre siden enn tidligere, men den fungerer slik den gjorde før. Jeg kan åpne og lukke den etter eget ønske. Leste forresten på nettsiden at noen hadde problem via Chrome 12, sjekk om det lar seg fikse ved å oppgradere slik det gjorde for Spierdalai.

For å sjekke versjon: Skiftnøkkelen - Om Google Chrome
Vis hele sitatet...

Aha!

Jeg har visst versjon 12.0.742.122

Jeg får prøve å oppgradere.



Edit: Tror jeg kanskje har den nyeste?
Sist endret av CharlieSabotage; 22. juli 2011 kl. 06:26.
Trykk på det lille tannhjulet på sidebaren og trykk "Hide sidebar". Vips! så er mosaikken på venstresiden tilbake igjen.

Facebook-chat støtter også Jabber/XMPP, så det er fritt frem å bruke en valgfri klient som støtter disse protokollene.
Endelig blitt kvitt den stygge nye facebook chatten! Takk.
Jeg installerte begge deler, men tjatten er fortsatt den samme?
Fungerer dette for mac? Jeg har lastet ned scripten, men skjønner ikke opplegget med GreaseMonkey? Kan noen forklare veldig simpelt for meg?
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Nath: Hva er begge deler?

@Highness: Hvis du ikke forstår første innlegg eller det som står på sidene jeg har lenket til vil jeg anbefale deg å bare bite i det sure eplet og la tjatten være slik den er i dag, dessverre.
Haha, så nå at jeg hadde trykket på feil "download", og da går det jo ikke så bra at gjør no. Lekende lett, og fungerer fjell!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hvordan man utelukker enkelte venner fra å se at du er pålogget på den nye chatten? forsøkte å google det men da kom det bare opp hvordan man gjorde det på den gamle chatten.
Woho, Fikk tilbake gamle tjatten : D!
https://chrome.google.com/webstore/d...obeenlamiclald Denne appen fungerte upåklagelig for google chrome
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Hæ?

(titegn)
Vis hele sitatet...
Du skrev "chatten", når du skrev om det nye fenomenet "tjatten".
Fyfy!
https://chrome.google.com/webstore/d...cjofjehhacagpd

Innstalerte den. Fikk tilbake den game chatten og gamle bildeviseren.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har prøvd å installere GreaseMonkey på Safari som i guiden som TS linket til, alt ser ut som det skal funke, har GreaseKit tabben og alt, men når jeg trykker på Install på userscript så kommer jeg til hele javascriptet som også er nevnt at skal skje i guiden, men det som ikke skjer er at jeg får tilbud om å installere det, noe som det står at skal skje i guiden. Noen fix til dette?