Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1904
Stjerner er noe av det viktigste innen pyroteknikk, og er helt nødvendig for å lage shells. De krever minimalt med kjemikalier, og du trenger ikke mølle. Her lager jeg Simple White, men lager en liten guide til Tiger Tail også.

http://www.my-fireworks.co.uk/images/fireworks/diag_round_shell02.gif

Stjernene er den visuelle effekten i et shell. Når burst chargen blir anntent, tennes stjernene, og blir spredt rundt. Stjerner er egentlig bare en kule(kan være andre ting) som brenner uten oksygen med en ønsket farge. Disse jeg lager er hvite, mens Tiger Tail er oransje "gnister".

Hva du trenger til Simple White:



KNO3(Kan kjøpes på felleskjøpet som krista-k, ellers er Likurg.pl anbefalt)
Aluminium (Kjøpes hos Likurg.pl)
Svovel (Igjen, likurg.pl)
Dextrin
En sil
Kaffevern, kulemølle osv. (Kulemølle kjøpes hos pyrocreations, eller kan lages selv)
Hansker
Rødsprit(All alkohol virker, men rødsprit er mest økonomisk)
Vann
Skje
Vekt, helst digital
Noe å blande i
Plast/glass plate
Linjal
Svartkrutt(Til prime)



Fremgangsmåte:



1. Vei ut KNO3, svovel og dextrin. Til 105 gram stjerner er det 50g KNO3, 30g aluminium, 20g svovel
og 5g dextrin.



2. Deretter kverner du KNO3, svovel og dextrin sammen, hvis ikke du har en mølle, isåfall pleier jeg å mølle det i 15 minutter.



3. Hvis du har en mølle, sil ut medie.



4. Vei deretter ut 30g aluminium, denne skal være av typen atomisert(På bilde er det sølvgrå aluminium, syns bare ikke så godt). OBS! Aldri møll metall sammen med andre ting, da disse kan lage gnister. Aldri møll noe annet en metall i en beholder hvis du har møllet metall i den fra før.



5. Sil det sammen til der er homogent mikset.



6. Finn frem rødsprit, en flaske med vann, en plast/glass plate og en linjal.



7. Bland vann og rødsprit i en ratio på 75/25 vann/alkohol. Fukt deretter stjernemiksen til den henger sammen i en klump. OBS! Ikke gjør den for våt, da blir det vanskelig å håndtere den, og den vill bruke lengre tid på å tørke. Hvis du bruker mer en 25% alkohol slutter dextrinen å fungere
Del 2



8. Trykk Stjernene utover platen, til en liten firkant. Jeg bruker1cmx1cmx0,5cm til mine 2" shells.



9. Kutt stjernene i biter med linjalen.

10. Etter de har tørket må stjernene primes, dette gjøres enkelt med at du fukter stjernene, og dynker de i BP blandet med 10% aluminium/mgal/silllisium. La de deretter tørke en dag, for å være sikker. Jeg primet noen stjerner jeg fant, dette er ikke Simple White. Det er og.så andre typer primer til stjerner, som brenner med forskjellige temperaturer. Noen ganger er primen så vanskelig å tenne at du må ha et lag til utenpå, med en annen prime. Eksempel; http://www.pyrodb.org/composition.php5/30. Når du har stjerner med klorat, aldri bruk prime med svovel, og motsatt, da disse kan selv-antenne. Noen ganger kan det være lurt å blande litt av stjernemiksen med bp og bruke som prime. Dette kalles step priming, og brukes ved at du først bruker 75/25 stjernekomposisjon/Svartkrutt 50/50 og tilslutt 25/75. Dette vil tenne de fleste stjerner, men er som regel unødvendig.



Fuktet


Med BP



For å lage Tiger Tail, trenger du de samme tingene, bortsett fra aluminiumen, som du bytter ut med Airfloat kull. Imotsetning til Simple White, blander du alle kjemikaliene( 44g KNO3, 44g Kull, 6g svovel og 6g dextrin). Derfor kan du hoppe over punkt 4 og 5. Tiger Tail pleier jeg å mølle i 30 min. Disse trenger heller ikke prime.

Bilder kommer etterhvert som jeg får primet de.

Gratulerer, du har nå lært og lage stjerner. Til enkle shells anbefaler jeg Pyrotecnicans 2" shell, som er lette å lage.
Annen prime til Simple White som er litt tregere er:
25% Rød Thermite
75% Meal Krutt
+5% Dextrin

Anbefaler ett lag meal BP oppå det igjen også.

Denne gir en litt morsom forsinket effekt, stjernene slynges ut med svak hale før de blusser opp når kulen av stjerner nesten har nådd maksstørrelsen. Det gjør de hos meg i hvertfall, og det er en morsom "WOW" effekt.

Utenom det kutter jeg mine stjerner uansett type mye tørrere enn det jeg får inntrykk av her, og jeg bruker en sånn fuge ting som jeg ikke kommer på hva heter, den har mye tynnere metallblad som gjør snittene renere og kantene på stjernene skarpere, noe som hjelper for tenningen...

Utover det, super guide!
Pleier også å bruke et sånt metallblad, men linjal var alt jeg hadde for hånd. Har alltid pleid å ha stjernene så fuktig når jeg pumper o.l, men merket nå at den var litt for fuktig for pumping, da jeg hadde problemer med å skille stjernene skikkelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjempe fin guidee! KP fra med
Flott guide