Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10866
jeg er klar over sat dette ikke er et vanlig forum hvor leger diskuterer med pasienter, men hvor en del folk diskuterer rusmidler.

jeg fant en tråd her om angst og medisin som gjorde at jeg ble medlem her. ikke for å lære om rus, men lære mer om angst og medisin.

så nå lurer jeg på om det finnes noen medisin eller noe annet som hjelper på konsentrasjonen. omega 3? trening? håper ikke dette blir noen diskusjon om rus.

jeg bruker cipralex fast mot depresjon og sobril mot angst noen ganger.
har du prøvd meditasjon?
prøv å legg deg flat på gulvet gjerne med et headset så du slipper å reagere på lyd fra naboer trafikk osv.

http://www.youtube.com/watch?v=CR3dM-GlZK8

lykke til!
Dårlig konsentrasjon?

ADHD? : (
begynn på eye-Q. Selges på diverse helsekost og anbefales av mange leger og pskykiatere. Fungerer veldig bra på meg. Har adhd, bipolar og annet div. Går ikke på andre medisiner, men eye-Q hjelper å konsentrasjon og jeg får mye mer energi og ork
Sist endret av 0bs; 17. februar 2010 kl. 23:14.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg har hatt dårlig konsentrasjon hele livet mitt selv.
jeg har gått lege-veien og, fått "medisiner" for dette, endret kosthold, trening, etc.

ingen funket for meg.

ble ganske slitsomt til slutt å høre på alle sammen som ba meg skjerpe meg, ta meg sammen, og utallige kallenavn.

jeg regner meg selv som en rimelig oppegående og intelligent fyr, men å være distrè og ukonsentrert er blitt en del av personligheten min.

jeg har noen veldig spesifikke områder der jeg klarer konsentrere meg, musikk, foto og et par emner innenfor den literære verdenen, så jeg velger å fokusere på disse istedetfor å irritere meg over resten.
Sist endret av somnium; 17. februar 2010 kl. 23:40.
Hvis du sikter til konsentrasjonsevne, vil et rent pedagogisk psykologisk tilnærming til forbedret konsentrasjon vise seg i form av enkle øvelser i praktisk pedagogisk retning. Med utgangspunkt i den første behavioristiske grunnantagelsen, at "enkle assosiasjoner er byggeklossene i all læring", er det utviklet noen praktisk pedagogiske øvelser innenfor konsentrasjonsevne i forbindelse med studie, med visse likheter til hukommelsestrening som også er en viktig del av konsentrasjonstrening. Mnemoniske hukommelsesøvelser (kognitive metoder) er ofte referert til som mnemoteknikk.

Praktisk pedagogiske konsentrasjonsøvelser
  • La studentene stave ord baklengs og forlengs. De har ikke lov til å skrive ned ordene.
  • La klassen samlet stave ord baklengs og forlengs, hver student tar en bokstav hver.
  • La studentene telle ordene i et avsnitt uten å peke på ordene.
  • La studentene telle vanlige ord som f.eks "det" eller "og" i en random side i en novelle uten å peke på disse ordene.
  • La studentene telle antall vokaler i et avsnitt uten å peke på vokalene.
  • Plasser en objekt helt i front av klassen og la studentene studere objektet for en 3-4 minutter. Fjern så objektet og la studentene beskrive objektet så detaljert som mulig.
  • La studentene spille: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Hver student tilføyer en ny ting på handlelisten, men må også nevne de tingene som er nevnt tidligere.
Eksempelvis: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem og en brus. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus og ukeblad. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus, ukeblad og dvd. Jeg dro for å ... osv.

Øvelsene som er listet opp her er egentlig ment for praktisk pedagogisk undervisning, men kan adopteres for bruk av enkeltpersoner også. Et par av øvelsene er dog mest effektivt når de øves sammen med andre. Det anbefales, for på best mulig å bedre konsentrasjonsevne, å variere mellom mnemotekniske øvelser og konsentrasjonsøvelse.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvis du sikter til konsentrasjonsevne, vil et rent pedagogisk psykologisk tilnærming til forbedret konsentrasjon vise seg i form av enkle øvelser i praktisk pedagogisk retning. Med utgangspunkt i den første behavioristiske grunnantagelsen, at "enkle assosiasjoner er byggeklossene i all læring", er det utviklet noen praktisk pedagogiske øvelser innenfor konsentrasjonsevne i forbindelse med studie, med visse likheter til hukommelsestrening som også er en viktig del av konsentrasjonstrening. Mnemoniske hukommelsesøvelser (kognitive metoder) er ofte referert til som mnemoteknikk.

Praktisk pedagogiske konsentrasjonsøvelser
  • La studentene stave ord baklengs og forlengs. De har ikke lov til å skrive ned ordene.
  • La klassen samlet stave ord baklengs og forlengs, hver student tar en bokstav hver.
  • La studentene telle ordene i et avsnitt uten å peke på ordene.
  • La studentene telle vanlige ord som f.eks "det" eller "og" i en random side i en novelle uten å peke på disse ordene.
  • La studentene telle antall vokaler i et avsnitt uten å peke på vokalene.
  • Plasser en objekt helt i front av klassen og la studentene studere objektet for en 3-4 minutter. Fjern så objektet og la studentene beskrive objektet så detaljert som mulig.
  • La studentene spille: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Hver student tilføyer en ny ting på handlelisten, men må også nevne de tingene som er nevnt tidligere.
Eksempelvis: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem og en brus. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus og ukeblad. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus, ukeblad og dvd. Jeg dro for å ... osv.

Øvelsene som er listet opp her er egentlig ment for praktisk pedagogisk undervisning, men kan adopteres for bruk av enkeltpersoner også. Et par av øvelsene er dog mest effektivt når de øves sammen med andre. Det anbefales, for på best mulig å bedre konsentrasjonsevne, å variere mellom mnemotekniske øvelser og konsentrasjonsøvelse.
Vis hele sitatet...
Dette var rett og slett genialt. Jeg tror det er mye lettere å konsentrere seg dersom man virkelig fokuserer på en liten ting (som f.eks. telle et ord), istedenfor å begi seg ut på store oppgaver. Problemet er vel at konsentrasjonen ofte svikter når man jobber individuelt og ikke som et ledd hvor andre er avhengige av deg, som i en slik klassesituasjon hvor alle samarbeider og du blir tvunget til å delta. Men disse øvelsene er noe som lærerne kunne tatt i bruk innimellom for å vekke elevene igjen.
Som oftest så er dårlig søvn, og dårlig kosthold det som er det værste mot konsentrasjon.

Legg deg tidlig, en god søvn rytme er tingen. stå opp minst en time før du skal på skolen/jobben. Ta en dusj, for å få igang blod sirkulasjon. Spis frokost(Viktig). Ta gjerne omega3, eller drikk et glass jus.

Det er som regel alt som skal til...
Sist endret av h1web; 18. februar 2010 kl. 01:30.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvis du sikter til konsentrasjonsevne, vil et rent pedagogisk psykologisk tilnærming til forbedret konsentrasjon vise seg i form av enkle øvelser i praktisk pedagogisk retning. Med utgangspunkt i den første behavioristiske grunnantagelsen, at "enkle assosiasjoner er byggeklossene i all læring", er det utviklet noen praktisk pedagogiske øvelser innenfor konsentrasjonsevne i forbindelse med studie, med visse likheter til hukommelsestrening som også er en viktig del av konsentrasjonstrening. Mnemoniske hukommelsesøvelser (kognitive metoder) er ofte referert til som mnemoteknikk.

Praktisk pedagogiske konsentrasjonsøvelser
  • La studentene stave ord baklengs og forlengs. De har ikke lov til å skrive ned ordene.
  • La klassen samlet stave ord baklengs og forlengs, hver student tar en bokstav hver.
  • La studentene telle ordene i et avsnitt uten å peke på ordene.
  • La studentene telle vanlige ord som f.eks "det" eller "og" i en random side i en novelle uten å peke på disse ordene.
  • La studentene telle antall vokaler i et avsnitt uten å peke på vokalene.
  • Plasser en objekt helt i front av klassen og la studentene studere objektet for en 3-4 minutter. Fjern så objektet og la studentene beskrive objektet så detaljert som mulig.
  • La studentene spille: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Hver student tilføyer en ny ting på handlelisten, men må også nevne de tingene som er nevnt tidligere.
Eksempelvis: Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem og en brus. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus og ukeblad. Jeg dro for å handle og kjøpte meg en iskrem, brus, ukeblad og dvd. Jeg dro for å ... osv.

Øvelsene som er listet opp her er egentlig ment for praktisk pedagogisk undervisning, men kan adopteres for bruk av enkeltpersoner også. Et par av øvelsene er dog mest effektivt når de øves sammen med andre. Det anbefales, for på best mulig å bedre konsentrasjonsevne, å variere mellom mnemotekniske øvelser og konsentrasjonsøvelse.
Vis hele sitatet...
Kjempebra! Dette er gode øvelser.
Trådstarter: Ikke gi opp og ikke tro at du er 'dummere' enn andre osv. *stå på*
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg har hatt dårlig konsentrasjon hele livet mitt selv.
jeg har gått lege-veien og, fått "medisiner" for dette, endret kosthold, trening, etc.

ingen funket for meg.

ble ganske slitsomt til slutt å høre på alle sammen som ba meg skjerpe meg, ta meg sammen, og utallige kallenavn.

jeg regner meg selv som en rimelig oppegående og intelligent fyr, men å være distrè og ukonsentrert er blitt en del av personligheten min.

jeg har noen veldig spesifikke områder der jeg klarer konsentrere meg, musikk, foto og et par emner innenfor den literære verdenen, så jeg velger å fokusere på disse istedetfor å irritere meg over resten.
Vis hele sitatet...
Dette høres jo jævlig ut som ADD/ADHD da. Det å ha supergod fokus på interesseområder og nærmest ingen fokus når det gjelder tilfeldige ting er veldig typisk.
Er ikke Eye-Q bare et overpriset omega-3 produkt?
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Dette høres jo jævlig ut som ADD/ADHD da. Det å ha supergod fokus på interesseområder og nærmest ingen fokus når det gjelder tilfeldige ting er veldig typisk.
Vis hele sitatet...
Som rottegift sier, så er det veldig typisk ADHD. Men mange tror ikke de har ADHD fordi de ikke er hyperaktive, men late. Dog er dette typiske ADHD(ADD) symptomer. Evnen til å superfokusere på noen ting, men dårlig evne til å utføre arbeid det ikke er interesse for, rutinearbeid, dårlig korttidshukommelse(men ikke nødvendigvis dårlig hukommelse), dårlig evne til å orientere seg(huske veier man har kjørt\gått før, eller hvor kontoret i bygningen man var forrige uke ligger) osv.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Er ikke Eye-Q bare et overpriset omega-3 produkt?
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg på også. Det står at det er sammenhengen mellom omega 3 og omega 6 syrene som gjør produktet unikt. Sant eller ikke, man hadde nok fått god effekt av å ta så store mengder fiskeolje hvis man i tillegg tror at det funker.
Kan godt hende Eye-q er det, men at omega i seg selv gir effekt er jo ikke oppspinn
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Dette høres jo jævlig ut som ADD/ADHD da. Det å ha supergod fokus på interesseområder og nærmest ingen fokus når det gjelder tilfeldige ting er veldig typisk.
Vis hele sitatet...
trodde jeg og, ba derfor om å bli testet for det.
men hun mente bestemt at jeg ikke hadde ADHD ettersom jeg var så rolig av meg.

ADD var et ikke-tema virket det som.
Det at du er rolig av deg har ingenting å si. Mange med ADD er late jævler, det er bare at folk flest assosierer diagnosen med de hyperaktive (stereo)typene.

Distre og glemsom er derimot felles for de fleste med ADHD\ADD. Ikke at jeg nødvendigvis tror du har det, men bare for å opplyse.
Sist endret av Picard; 18. februar 2010 kl. 22:33.
Sitat av h1web Vis innlegg
Som oftest så er dårlig søvn, og dårlig kosthold det som er det værste mot konsentrasjon.

Legg deg tidlig, en god søvn rytme er tingen. stå opp minst en time før du skal på skolen/jobben. Ta en dusj, for å få igang blod sirkulasjon. Spis frokost(Viktig). Ta gjerne omega3, eller drikk et glass jus.

Det er som regel alt som skal til...
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid like lett, hvertfall når det gjelder søvn. Jeg har en blanding av konsentrasjonsproblemer og søvnproblemer, men annet enn det er jeg nesten akkurat sånn som du sier man skal være for å ikke ha konsentrasjonsproblemer.

Jeg kan ligge i mange timer uten å få sove, og er helt ødelagt dagen etter. Konsentrasjonen min er helt håpløs noen ganger, jeg kan sitte og se på at f.eks. en lærer rører på munnen og høre etter hva som blir sagt, men likevel ikke få med meg noen ting. Kan sovne på skolen, og sovne når jeg kommer hjem. På kvelden, når jeg skal sove, har jeg masse energi og klarer ikke å sove. Sånn er det stort sett uansett om jeg har sovet på dagen eller ikke.

Jeg spiser sunt, jeg spiser stort sett frokost, jeg trener mye, står opp to timer før skolen starter, og dusjer 1-3 ganger hver dag.

Det er jo veldig greit å si at man får konsentrasjonsproblemer av å spise usunt, sove lite og ikke trene, men det er ikke så lett i virkeligheten.

Edit: Kan ta med at jeg blir utredet for ADHD/ADD atm.
Sist endret av drittunge; 18. februar 2010 kl. 22:57.
Det høres ut som meg du beskriver der, drittunge.

Vil du fortelle litt om utredningsprosessen?
Jeg må vel få gjort det samme tenker jeg...
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg har hatt dårlig konsentrasjon hele livet mitt selv.
jeg har gått lege-veien og, fått "medisiner" for dette, endret kosthold, trening, etc.

ingen funket for meg.

ble ganske slitsomt til slutt å høre på alle sammen som ba meg skjerpe meg, ta meg sammen, og utallige kallenavn.

jeg regner meg selv som en rimelig oppegående og intelligent fyr, men å være distrè og ukonsentrert er blitt en del av personligheten min.

jeg har noen veldig spesifikke områder der jeg klarer konsentrere meg, musikk, foto og et par emner innenfor den literære verdenen, så jeg velger å fokusere på disse istedetfor å irritere meg over resten.
Vis hele sitatet...
Hm, av de opplysningene du frembringer mistenker jeg en tilstand kalt NLD (Nonverbal Learning Disorder). Har du rådført deg med en spesialpedagog om problematikken? Tilstanden (jeg kaller det tilstand siden det hittil ikke er blitt satt opp som selvstendig diagnose i ICD-manualen) kan lett forveksles med AD/HD- el. ADD-diagnose, og feildiagnosering har forekommet.

Jeg bet meg særlig merke i din beskrivelse av en distrè personlighet. Definisjonen av distrè er åndsfraværende, en passende beskrivelse på et av hovedproblematikkene i NLD kontra AD/HD eller ADD, som fokuserer mer på oppmerksomhetssvikt. Oppmerksomhetsvikt og distrè kan ligne på hverandre definisjonsmessig, men der oppmerksomhetsvikt tegner bilde av et ufokusert individ, tegner distrè bilde av et superfokusert individ som blir uoppmerksom eller ukonsentrert av den årsak. Dette stemmer godt overens med NLD, som inndeler symptombildet i to forskjellige bulker: styrker og svakheter.

Jeg skal ikke gå videre inn på NLD og dets assosiasjoner med AD/HD-ADD og AS/HFA (Asberger Syndrom/High Functioning Autism), kall det gjerne differensialdiagnose (som kan forveksles), dette kan du lese mer om i lenka jeg la ved, men jeg vil bare påpeke at det i min tolkning er vektlagt din styrke innenfor musikk, foto og enkelte emner i den litterære verden. Dette er relasjoner som stemmer så godt overens med NLD, spesielt i det auditive og fonologiske, og i en viss grad også den visuelle persepsjonen (styrke), og jeg vurderer distrè og ukonsentrert i samme form: auditiv, fonologisk, sosial og visuell persepsjon (svakhet).

Det blir for inngående å forklare dette her, men en altfor forenklet versjon er at folk som lider av NLD kan oppleve både styrke og svakhet i en og samme persepsjon, eksempelvis visuell eller auditiv persepsjon. Dette vil bl.a. ha betydning for språklig utfoldelse (som et eksempel), som kan være en styrke fonologisk, men samtidig en svakhet hvis det språkelige blir mer kompleks. Dette var et dårlig eksempel på hva styrke/svakhets-forholdet i NLD er, men det skulle være et godt nok eksempel til å skille den fra oppmerksomhetsforstyrrelser som AD/HD eller Asbergers Syndrom, der - spesielt AS/HFA - styrkene er lokalisert til et bestemt område, og ditto svakheter er lokalisert på et annet bestemt område, og i samme grad også ved AD/HD-ADD, i motsetning til NLD, der styrke og svakhet er lokalisert på samme område og skaper forstyrrelse på den måten (kort og gæli forklart).

Jeg ville oppsøkt en spesialpedagog hvis dette plager deg, eller på andre måter utgjør et handikapp i hverdagen din. Det er i følge meg - og tross for den dårlige forklaringen min over - store muligheter for at NLD kan være problematikken din, fremfor ADD.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hm, av de opplysningene du frembringer mistenker jeg en tilstand kalt NLD (Nonverbal Learning Disorder). Har du rådført deg med en spesialpedagog om problematikken? Tilstanden (jeg kaller det tilstand siden det hittil ikke er blitt satt opp som selvstendig diagnose i ICD-manualen) kan lett forveksles med AD/HD- el. ADD-diagnose, og feildiagnosering har forekommet.

Jeg bet meg særlig merke i din beskrivelse av en distrè personlighet. Definisjonen av distrè er åndsfraværende, en passende beskrivelse på et av hovedproblematikkene i NLD kontra AD/HD eller ADD, som fokuserer mer på oppmerksomhetssvikt. Oppmerksomhetsvikt og distrè kan ligne på hverandre definisjonsmessig, men der oppmerksomhetsvikt tegner bilde av et ufokusert individ, tegner distrè bilde av et superfokusert individ som blir uoppmerksom eller ukonsentrert av den årsak. Dette stemmer godt overens med NLD, som inndeler symptombildet i to forskjellige bulker: styrker og svakheter.

Jeg skal ikke gå videre inn på NLD og dets assosiasjoner med AD/HD-ADD og AS/HFA (Asberger Syndrom/High Functioning Autism), kall det gjerne differensialdiagnose (som kan forveksles), dette kan du lese mer om i lenka jeg la ved, men jeg vil bare påpeke at det i min tolkning er vektlagt din styrke innenfor musikk, foto og enkelte emner i den litterære verden. Dette er relasjoner som stemmer så godt overens med NLD, spesielt i det auditive og fonologiske, og i en viss grad også den visuelle persepsjonen (styrke), og jeg vurderer distrè og ukonsentrert i samme form: auditiv, fonologisk, sosial og visuell persepsjon (svakhet).

Det blir for inngående å forklare dette her, men en altfor forenklet versjon er at folk som lider av NLD kan oppleve både styrke og svakhet i en og samme persepsjon, eksempelvis visuell eller auditiv persepsjon. Dette vil bl.a. ha betydning for språklig utfoldelse (som et eksempel), som kan være en styrke fonologisk, men samtidig en svakhet hvis det språkelige blir mer kompleks. Dette var et dårlig eksempel på hva styrke/svakhets-forholdet i NLD er, men det skulle være et godt nok eksempel til å skille den fra oppmerksomhetsforstyrrelser som AD/HD eller Asbergers Syndrom, der - spesielt AS/HFA - styrkene er lokalisert til et bestemt område, og ditto svakheter er lokalisert på et annet bestemt område, og i samme grad også ved AD/HD-ADD, i motsetning til NLD, der styrke og svakhet er lokalisert på samme område og skaper forstyrrelse på den måten (kort og gæli forklart).

Jeg ville oppsøkt en spesialpedagog hvis dette plager deg, eller på andre måter utgjør et handikapp i hverdagen din. Det er i følge meg - og tross for den dårlige forklaringen min over - store muligheter for at NLD kan være problematikken din, fremfor ADD.
Vis hele sitatet...
Leste litt om NLD etter og ha lest posten din. Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av NLD
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
51 5
jeg husker ikke hva som stod her siden sist jeg sjekket tråden. jeg klarer ikke å lese igjennom det nå, klarer kanskje det senere.

beklager om det jeg spør om har blitt svart på før, men hva er den vanligste medisinen eller behandlingen mot ADD og hvordan funker det?
Ritalin (http://no.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat) er den vanligste medisinen mot ADHD
Ett alternativ er Strattera (http://no.wikipedia.org/wiki/Strattera)

Personlige erfaringer med Ritalin/Concerta....

Jeg fikk ADHD diagnosen når jeg var 16 år etter å ha nekta å gå til psykolog fra jeg var liten..
Jeg fikk utskrevet Concerta 32mg.. Etter 3 uker kunne jeg si at de hadde ikke hjulpet meg i den retningen jeg ville. Jeg kunne lese som en maskin, prate veldig rolig å behersket, sitte i ro uten å måtte ha noe mellom finga konstant men alt som het personlighet å følelser var blitt blåst vekk totalt.. Jeg følte meg som en neddopet robot som verken kunne føle toppen eller bunnen

jeg prøvde deretter 54mg noen uker.. samme resultat, da fikk jeg 72mg å følte meg ennå værre.

Så kom sommeren å jeg fikk Strattera av legen.. De er ment for å gjøre nøyaktig det samme men med andre virkestoffer.. Jeg ble veeldig annereledes av disse pillene også men på en mer behagelig måte for meg.. Jeg begynte å trene, skulle begynne på førerkort kurs, skulle studere å spiste kjempesunt.. Men jeg følte meg fortsatt som ett annet menneske.. Jeg tenkte at det var ikke slik jeg var født å tenkte at det var medisinene som snakket for meg når jeg snakket.. Bla blablaa.. Etter noen måneder sluttet jeg på medisinene å dermed sluttet jeg å trene, meldte meg av førerkortkurset, jeg å dama fikk også problemer å det ble slutt så jeg begynte å spille WOW å røyke hasj! 3 år etterpå med WOW - bestemte jeg meg for å prøve medisinene igjen men denne gangen fikk jeg de helt alminnelige ritalin pillene..

Hva kan jeg si? samme effekt igjen men litt mer moden denne gangen å litt mer tålmodig!

Jeg blir kjempe engasjert når jeg blir engasjert, føler jeg kan snakke mer avansert å bruke utrykk jeg aldri kunne tenkt på uten medisinene.. Ritalin kan hjelpe meg å konsentrere meg, men de kan ikke motivere meg.. Da blir det ikke noe vits.