Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1422
Jeg er en elev ved en videregående skole i Troms fylkeskommune og har noen spørsmål i forhold til laptop'ene vi har fått utdelt for bruk i opplæringen. Jeg sitter som nestleder i elevrådet og vi har en sak på vei om lovlighetene rundt reglement og styring av datamaskinene vi bruker.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fremlegge min sak her på forumet, og jeg vet at majoriteten av dere som sitter her ikke er jurister. Men jeg håpet noen her har litt grep rundt Datatilsynets lover, og personvernloven. Og muligens har hatt samme debatten oppe på sin skole, og eventuelle løsninger og/eller konflikter der.

På min skole føler jeg meg personlig fullstendig overkjørt av reglemagnet og føler meg til tider krenket, som når det kommer avdelingsledere ut av det blå med traller for å inndra hele klassens data maskiner fordi de har en misstanke om at vi har lagt inn MSN og tuklet med "Browsercontroll". At de i det hele tatt kan komme å ta en datamaskin som for meg er noe personlig etter noen måneders bruk med diverse personlige filer og bla gjennom alle mappene på leting etter "snusk" i forhold til reglementet er noe sjokkerende for meg. Men jeg sitter i samme båt som mange andre. Men det stopper ikke der. De kom i ettertid med revidert reglement og krevde at vist det oppstod flere brudd i forhold til deres reglement så kom de til å kreve inn bøter pålydende fem hundre kroner. En annen ting som jeg lurer på om er lovlig er "Browsercontroll". Det er et program som ligger gjemt inne i systemet på dataen noen sted og er koblet med skolens trådløse nett og gjør slik at lærere og IKT-personale kan begrense og utestenge oss fra nettsteder. Saken har vært oppe i Elevorganisasjonen og de mener at denne kontrollen er lovstridig etter slik jeg har forstått det.
Et argument skolen har for å bruke "Browsercontroll" er at de skal kunne stenge nett-tilgangen til eleven under prøver og eksamener. Jeg vet at "Browsercontroll" ikke engang funker slik som den skal. Elever som dukker opp på kontrollpanelet til læreren som en tilkoblet maskin (altså at læreren har kontroll over elevens maskin), men eleven kan allikevel surfe på absolutt alle nettsted uten begrensning mens andre elever ikke kan åpne google.com engang. For mitt vedkommende så risikerer jeg å bli kastet ut fra eksamen, for min maskin opptrer som tilkoblet eller frakoblet fra lærerens kontroll som den selv ønsker det. Og jeg har en helt standard oppsett som ikke er tuklet med. En annen ting er at etter at jeg fikk min maskin tilbake, så kom det med et brev der det stod at pga. installert programvare så kunne den påvirke "Browsercontroll". Jeg hadde tatt en kopi av aMsn mappen fra min stasjonære datamaskin hjemme, og lagt i dokumentmappen på laptoppen fra skolen. Og at det skulle kunne forstyrre "Browsercontroll" har ikke rot i virkeligheten, og da virker det som at de som drifter IKT på skolen støtter seg på det de klarer for å bortforklare et mangelfullt datasystem over på elevene isteden for å rydde sitt eget bord.

Dere får bare stille spørsmål vist noe er uklart i problemstillingen min. Jeg plages litt med hvordan jeg skal vinkle og belyse saken. Men på bunn så lurer jeg på hvor langt skolen kan tøye strikken for hva vi kan gjøre på maskinen, og hvilke tiltak de kan gjøre når vi ikke gjør slikt som det står beskrevet i deres reglement.

Det jeg tenker er at de skulle gitt blaffen i all kontrollen på selve maskinen, og latt læreren hatt styringen i klasserommet. Problemet ligger som regel i at elevene sitter og surfer mens læreren foreleser. Da mener jeg at det skulle være en smal sak for læreren å be eleven om å lukke ned lokket på laptoppen. Vist eleven ikke følger dette så kan eleven forlate. Eleven har jo også ansvar for egen læring. Og det er ikke skolen som skal ta dette ansvaret da med å bruke meget store resurser på et datasystem som skal overvåke og kontrollere oss.

Jeg ønsker at vi holder navnet til selve skolen upublisert til saken er løst, slik at jeg slipper å reaksjoner mot meg selv. Jeg ønsker ikke å henge ut skolen, men å få hjelp med å løse problemene vi har i en strid mellom elever og IKT.


Mvh. Marius Vangen
Skolen sier: Skolepcen skal kun utnyttes til skolearbeid. Hvertfall her i gata.
Dette er noe av det jævligste jeg har hørt idag, kommer de virkelig inn med traller fordi dere har innstallert msn? Dette er totalt feil, og de har absolutt ikke lov til det. Det er jo DERES datamaskin, da dere betaler for den. Hadde lærerne gjort dette mot meg så hadde jeg brånektet, da de ikke har LOV til det. Å henvise til en paragraf kan jeg ikke, men jeg vet at lærerne ikke har noen makt over mine personlige eiendeler.

På min skole er det dog temmelig annerledes, vi kan gjøre hva vi vil, innstallere hva vi vil. Alle er administratorer, men det er et par ting vi ikke kan gjøre. Jeg har fikset disse tingene og laget meg en ekstra bruker som har alle rettighetene på pcen, jeg bruker den brukeren når jeg er hjemme. Når jeg sendte inn PCen min til reprasjon så spurte IT ansvarlig hvorfor jeg hadde laget en ny bruker, da jeg svarte med at "Klarte ikke å cracke et spill, så måtte lage en bruker med alle rettighetene". Han sa ingenting mer om det, og fikset PCen min.
Hørtes litt ille ut det systemet dere kjører. Skolen min, og alle andre skoler i nærheten, har fulle rettigheter til å installere og endre hva vi måtte ønske på datamaskinene vi har fått utdelt. Men lærerne har et system som kan sperre oss fra alle nettsider foruten om It's Learning, som de bruker på prøver.

Ser ikke helt hvorfor dette ikke skulle være lov, jeg vil mye heller skrive på en pc uten Internett enn å skrive for hånd.

Men for at vi skal kunne få bruke våre pcer på eksamen så tar de inn pcene og fjerne alt vi har fiksa og triksa med, dette er jo forsåvidt for å minske juksemulighetene. Noen i klassen som reagerte på dette, noe jeg ikke kan forstå. Vi har fått en pc av skolen til å gjøre skoleting, ikke for å oppbevare private bilder og annen info som er irrelevant.

Å henvise til en paragraf kan jeg ikke, men jeg vet at lærerne ikke har noen makt over mine personlige eiendeler.
Vis hele sitatet...
De kan jo henvise til kontrakten vi alle sannsynligvis har skrevet under på. Og det er vel ikke slik at vi har kjøpt en pc her, det er vel heller lån/leie.
Sist endret av Noe random; 6. februar 2010 kl. 14:27.
Når du fekk utlevert PCene måtte dere skrive under på ein kontrakt. Les igjennom kontrakten og alle relevante regler. Eventuelt scan kontrakten og legg den ut / pm meg så kan eg ta ein titt. (Nett så du får eit ekstra sett med auge, viss du ikkje vil publisere den)

Saken er at det kan vere lovlig viss det er spesifisert i kontrakt (og ikkje bryter noen lover).

Eg er langt fra nokon jurist, men blir personlig engasjert i sånne spørsmål.

Ellers finner du Datatilsynet sitt kontaktskjema her.
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Hørtes litt ille ut det systemet dere kjører. Skolen min, og alle andre skoler i nærheten, har fulle rettigheter til å installere og endre hva vi måtte ønske på datamaskinene vi har fått utdelt. Men lærerne har et system som kan sperre oss fra alle nettsider foruten om It's Learning, som de bruker på prøver.

Ser ikke helt hvorfor dette ikke skulle være lov, jeg vil mye heller skrive på en pc uten Internett enn å skrive for hånd.

Men for at vi skal kunne få bruke våre pcer på eksamen så tar de inn pcene og fjerne alt vi har fiksa og triksa med, dette er jo forsåvidt for å minske juksemulighetene. Noen i klassen som reagerte på dette, noe jeg ikke kan forstå. Vi har fått en pc av skolen til å gjøre skoleting, ikke for å oppbevare private bilder og annen info som er irrelevant.


De kan jo henvise til kontrakten vi alle sannsynligvis har skrevet under på. Og det er vel ikke slik at vi har kjøpt en pc her, det er vel heller lån/leie.
Vis hele sitatet...
Det er vel der litt av lokkemiddelet ligg for at elever ikke stiller så høye krav eller spørsmål med hvordan ting gjøres. Fordi de ønsker å slippe å skriver for hånd. Bare et lite tankekors.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om einaste skulen gjer med kontrollprogramvara er å begrense tilgangen til en del sider har du ingenting du skulle ha sagt. Det har skulen fullt ut rett til. Å overvåke er derimot langt meir tvilsomt, og neppe lovlig anna enn i spesielle situasjoner som t.d. prøver.

Når det gjelder resten av problema så ville eg apellert litt til skulen si samvittighet. Eg trur du kjem lenger med det enn rein regelsitering. Kva vil dei oppnå? Er det å vise tydelig at dei ikkje har tillit rett måte å oppnå det målet på? Er det ikkje kanskje betre å gje folk litt meir tillit og spelerom?
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Når du fekk utlevert PCene måtte dere skrive under på ein kontrakt. Les igjennom kontrakten og alle relevante regler. Eventuelt scan kontrakten og legg den ut / pm meg så kan eg ta ein titt. (Nett så du får eit ekstra sett med auge, viss du ikkje vil publisere den)

Saken er at det kan vere lovlig viss det er spesifisert i kontrakt (og ikkje bryter noen lover).

Eg er langt fra nokon jurist, men blir personlig engasjert i sånne spørsmål.

Ellers finner du Datatilsynet sitt kontaktskjema her.
Vis hele sitatet...
Ja vi måtte skrive under en slik kontrakt. Jeg skal prøve å få fikset den i digital form. I den står det blant annet at de kan ta inn dataen i forbindelse med ferier, men det er for å kunne drive oppdateringer og vedlikehold.

Jeg er klar over at mange skoler ikke driver slik kontroll av maskinene, og elevene klarer da vitterlig å få seg en utdannelse der også. Og dette er skoler i samme fylket. Dog har jeg ikke dette svart på hvitt. Men slik jeg ser det så driver skolene helt forskjellig politikk.

Vist folk kan relatere til paragrafer på f.eks lovdata her på forumet så er dette svært matnyttig i en eventuell sak. Og eksempler fra lignende saker er utrolig nyttig for meg. Vi har ikke startet saken i elevrådet enda, men jeg driver nå litt reseach før jeg skal sette meg ned å drøfte saken med min leder (elevrådsleder).

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om einaste skulen gjer med kontrollprogramvara er å begrense tilgangen til en del sider har du ingenting du skulle ha sagt. Det har skulen fullt ut rett til. Å overvåke er derimot langt meir tvilsomt, og neppe lovlig anna enn i spesielle situasjoner som t.d. prøver.

Når det gjelder resten av problema så ville eg apellert litt til skulen si samvittighet. Eg trur du kjem lenger med det enn rein regelsitering. Kva vil dei oppnå? Er det å vise tydelig at dei ikkje har tillit rett måte å oppnå det målet på? Er det ikkje kanskje betre å gje folk litt meir tillit og spelerom?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt det i hode også, og som nevnt over, så får andre skoler til datatilbudet sitt uten at man skal føle seg totalt maktesløs, og kontrollert.
Du betaler en viss sum for å "leie" pc. Den pc`n er ikke din før enn den blir kjøpt helt ut siste skoleår. Det er vanskelig å ha et fungerende system for ikt-ansvarlige,det er alltids den gruppen av elever som gir totalt faen og kun er ute å kunne bruke pc`n akkurat som de vil. Derfor blir det satt stramme linjer. Løse linjer vil bety masse masse ekstra arbeid. Skolen er i sin fulle rett sammen med kommunen til å sette hvilke program/sider elevene skal kunne benytte seg av.
Du er ikke påtvunget å leie pc fra skolen og det er i de fleste sammenhenger pc'er med lignende eller bedre specs å få på tilbud fra diverse butikker eller netsteder som blir rimeligere en å leie. Dette vil da bli ein personlig eiendom og det eneste de har lov til er å begrense ditt bruk av Deres nettverk.

Annet en det, hvorfor bare ikke være jævlig med ikt på skolen? finnes mange snedige krypterings programmer...
Og er det slik at om du finner "Browser shiten" kan du ikke fjerne den OL...
Hva ville i så fall skjedd...

Nå er jeg ingen ekspert men dette var det første som dukket inn i hodet mitt.
(velkommen til freakforum, jo takk skal dere ha)

-gigante!
Jeg synes ikke det er greit at skolen skal kunne opptre som aktor, dommer og bøddel på en gang. At de kan inndra et redskap jeg må ha i timene mine fordi de har krøll i sitt system, og vist jeg skulle være så uheldig å ha noe de ikke liker på maskinen, kanskje i sammenheng med noe jeg bruker hjemme, så skal de på toppen av det hele kunne bøtelegge meg.
Har du skrevet under på det, får du forholde deg til det.

Jeg vil anbefale deg å få noen til å studere kontrakten, se hva du faktisk har skrevet under på. Står ikke noe av dette i kontrakten, så ta det videre vell.
såklart må skolen opptre som aktor, dommer og bøddel. Mener du at det skulle kommet ekstern hjelp utenfra for hver eneste sak?
Bare for å nevne det for det er sånn på de fleste skoler. Skolen har antageligvis et reglement de har selv, men de fleste regler kommer fra kommunen.
tror vi har browserkontroll på dataen på skolen vi og, men er dette slik at lærerene kan overvåke datamaskinen våres og?

prøvde å spørre læreren men da ble han sur å stengte nettet mitt
Er det mulig å kunne holde et lite snev av seriøsitet her på forumet?

I kontrakten står det at maskinen kan kreves innlevert for å kunne oppdateres og vedlikeholdes, og det har jeg skrevet under på. Det står også i kontrakten at de har krav på innsyn på maskinen, men jeg lurer på om at mine datafiler kan ses på som sensitiv informasjon, og da mener jeg at personvernloven overstyrer disse reglene. For jeg har ikke skrevet et samtykke til at de skal kunne ha innsyn i sensitiv informasjon om meg.

Men er det ingen her som har vært borti lignende saker på skolen sin?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Vangen Vis innlegg
Er det mulig å kunne holde et lite snev av seriøsitet her på forumet?

I kontrakten står det at maskinen kan kreves innlevert for å kunne oppdateres og vedlikeholdes, og det har jeg skrevet under på. Det står også i kontrakten at de har krav på innsyn på maskinen, men jeg lurer på om at mine datafiler kan ses på som sensitiv informasjon, og da mener jeg at personvernloven overstyrer disse reglene. For jeg har ikke skrevet et samtykke til at de skal kunne ha innsyn i sensitiv informasjon om meg.

Men er det ingen her som har vært borti lignende saker på skolen sin?
Vis hele sitatet...
Unnskyld for useriøs post

Jeg skulle levere inn pcen min til oppdatering for en uke siden, da sa jeg klart ifra at de har ingen ting inne på min partisjon å gjøre, og hvis de rørte den så får de pcen tilbake opp et viss sted.

Du kan jo bare forklare IKT folka når du leverer inn pcen, at du har private bilder o.l der som de ikke har en skit med å gjøre, og du håper de respekterer det.
Sitat av prick Vis innlegg
såklart må skolen opptre som aktor, dommer og bøddel. Mener du at det skulle kommet ekstern hjelp utenfra for hver eneste sak?
Bare for å nevne det for det er sånn på de fleste skoler. Skolen har antageligvis et reglement de har selv, men de fleste regler kommer fra kommunen.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal skolen kunne kreve inn bøter? Skal jeg kunne gå ut å skrive parkeringsbøter på min private parkeringsplass? Såvidt det er meg bekjent så er det bare politiet og parkeringsvakter som kan utstede bøter. Jeg går utifra at parkeringsvakter går gjennom noen slags godkjenning fra politiet for å kunne skrive bøter.
Har du kopi av kontrakten som du kan legge ut? Ofte ligger den vel på internettsida til skolen
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Unnskyld for useriøs post

Jeg skulle levere inn pcen min til oppdatering for en uke siden, da sa jeg klart ifra at de har ingen ting inne på min partisjon å gjøre, og hvis de rørte den så får de pcen tilbake opp et viss sted.

Du kan jo bare forklare IKT folka når du leverer inn pcen, at du har private bilder o.l der som de ikke har en skit med å gjøre, og du håper de respekterer det.
Vis hele sitatet...
Det fantes ikke noen dialog mellom elev og de som skulle se gjennom maskinene da de ble innlevert. Avdelingsleder hentet inn datamaskinene og man hadde ikke noe man skulle ha sagt. Og ansvarlig for IKT har laget seg en isfront mellom seg selv og elevene, men det er en helt annen sak.
Regner med at skolen ikke gir deg "bot" i juridisk forstand, heller et slags erstatningskrav som du selvfølgelig kan nekte å betale... Men du har vel ikke skrevet under på at du godtar eventuelle bøter? Eller står det i den første kontrakten at skolen har rettigheter til å endre avtalen?
Sist endret av Tyrkeren; 6. februar 2010 kl. 17:59.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Har du kopi av kontrakten som du kan legge ut? Ofte ligger den vel på internettsida til skolen
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tilgang på scanner, og gir ikke ut adresser med tanke på at jeg ikke ønsker å gå ut med hvilken skole det er snakk om. Vist du har noe spesifikt i tankene så kan jeg skrive korte utdrag. Dog har jeg ikke den siste utgaven av reglementet de kom med etter at de hadde razziaen på skolen, men jeg skal be om å få kopi av den til uken.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Vangen Vis innlegg
Det fantes ikke noen dialog mellom elev og de som skulle se gjennom maskinene da de ble innlevert. Avdelingsleder hentet inn datamaskinene og man hadde ikke noe man skulle ha sagt. Og ansvarlig for IKT har laget seg en isfront mellom seg selv og elevene, men det er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Du får skjule mappa di med innhold O.L et eller annet random sted på pcen, også legger du ut en STOR mappe på skrivebordet som heter "PRIVAT", og inni der ligger det en shutdown fil, som popper opp meldinga "Sa det var privat."

Ellers er det ikke noe stort du kan gjøre med det, med mindre det er et smutthull i kontrakten du har skrevet under på...
Det eneste som er nevnt med beløp er i tilfelle der det oppstår forsikringssaker og der er 500,- nevnt. Ellers står det ikke noe om endring av kontrakten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Step 1: TrueCrypt...
Step 2: ???
Step 3: PROFIT
Sitat av Vangen Vis innlegg
Det eneste som er nevnt med beløp er i tilfelle der det oppstår forsikringssaker og der er 500,- nevnt. Ellers står det ikke noe om endring av kontrakten.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg dritet langt i å betale hvis skolen krever det Hvis det blir reaksjone på det som anmerkninger/nedsatt oppførsel, burde dere kontakte elevorganisasjonen eller en lokal avis.. det burde dere uansett forresten
Sitat av robhol Vis innlegg
Step 1: TrueCrypt...
Step 2: ???
Step 3: PROFIT
Vis hele sitatet...
Det er i direkte strid med reglene som er på fylkeskommunalt plan over sin eiendom over at de skal kunne vedlikeholde maskinen. Er det fordi det er lørdag at jeg bare får svar som like gjerne kunne blitt igjen i hodet på svarer isteden for å komme ut her?

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Da hadde jeg dritet langt i å betale hvis skolen krever det Hvis det blir reaksjone på det som anmerkninger/nedsatt oppførsel, burde dere kontakte elevorganisasjonen eller en lokal avis.. det burde dere uansett forresten
Vis hele sitatet...
Ja jeg hadde stilt store spørsmål ved en eventuell bot.

Det som også jeg synes er problematisk er at vi er nødt til å ha maskinen for å kunne gå på skolen, så i bunn og grunn er det bare å pakke sammen å søke trygd hos Nav vist jeg ikke er interessert i at skolen skal ha mulighet til å styre og kontrollere så mye de vil med utstyret jeg skal kunne disponere. Systemet de har lager så utrolig stort rom for feil som kan få store konsekvenser for en uskyldig part (eleven).
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Vangen Vis innlegg
Er det fordi det er lørdag at jeg bare får svar som like gjerne kunne blitt igjen i hodet på svarer isteden for å komme ut her?
Vis hele sitatet...
Problemstillingen din er såppas kjip at det er veldig vanskelig å komme med svar som hjelper deg til å få et konkret svar.. Vi prøver jo.. Det er ikke alle problemstillinger som har en lovlig løsning..
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Problemstillingen din er såppas kjip at det er veldig vanskelig å komme med svar som hjelper deg til å få et konkret svar.. Vi prøver jo.. Det er ikke alle problemstillinger som har en lovlig løsning..
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg skjønner at dette er vanskelige saker. Er vel derfor det er stortsett bare jeg som graver så dypt som jeg gjør i saken. Har startet på førsteåret igjen etter en lengre periode i arbeidslivet, så jeg er noe eldre og forhåpentligvis noe klokere en noen av de seksten åringene jeg går på skole med. Så på den måten kan jeg se hvor enkelt det kan være for skolen å drive cowboy-bedrift uten at det er mange som tar saken og prøver å løse den på en "lovlig" måte. Og med såpass mye som er spikret i læreplan om hvordan ting skal være i en bedrift som HMS, og at vi skal lære oss opplæringsloven, noe vi har i dokumentasjons faget, så håper jeg skolen opptrer med et godt eksempel.