Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1852
Strømen går og kommer i ett her..

Om noe skulle gå galt med PCen fordi strømmen blir borte momentant, er det dems skyld?
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Strømen går og kommer i ett her..

Om noe skulle gå galt med PCen fordi strømmen blir borte momentant, er det dems skyld?
Vis hele sitatet...
nå garanterer ikke strømleverandørene å ha 100% oppetid. Det du har krav på er at de skal levere 230V (med feilmargin på 10%?) og 50hz. Om strømmen skulle forsvinne og noe går i stykker fordi det ikke tåler et plutselig strømbrudd er vel dette noe du må ta opp med produsenten av utstyret / butikken vil jeg regne med. Jeg har selv aldri vært borti at en maskin har gått i stykker fordi strømmen forsvinner; men skal ikke utelukke at det kan skje.

Bare for å nevne det, hvis det skulle være mye nedetid (husker ikke hvor mye) så har man krav på kompesasjon for nedetiden. Men dette gjøres automatisk og beløpet blir trukket av på neste regning.
Ja.. Men alle vet jo at PCer blir litt og litt ødelagt når du kutter strømmen momentant, fordi kretskortene ikke tåler dette.. PCen blir treger.. Vet at det ikker er så farlig 3-4 ganger.. Men ja.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg har brukt svenskeknappen på pcene mine et antall som ikke kan beskrives med mindre enn tre nuller og ingen komma.
Det værste jeg har opplevd er at jeg har driti meg ut og glemt å lagre et dokument som jeg da mista.
Tror det er litt overvurdert det der med hvor mye skade pcen tar av at du kutter strømmen.

edit: skrivefeil

edit2: Når alt er sagt tror jeg ikke du kommer til å få noen skade på pcen din av at du mister strømmen nå og da over en stund.
Sist endret av Grimmy; 7. januar 2010 kl. 21:14.
Da er det på tide å kjøpe UPS.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Ja.. Men alle vet jo at PCer blir litt og litt ødelagt når du kutter strømmen momentant, fordi kretskortene ikke tåler dette.. PCen blir treger.. Vet at det ikker er så farlig 3-4 ganger.. Men ja.
Vis hele sitatet...
Øh, har du noe kilder på dette her? Det er nytt for meg, i alle fall.
Sitat av etse Vis innlegg
nDet du har krav på er at de skal levere 230V (med feilmargin på 10%?) og 50hz.
Vis hele sitatet...
3% feilmargin Når det gjelder kortvarige brudd, vet ikke jeg noe om rettighetene..
Hvis du skriver til harddisken når den blir slått av, kan disken bli korrupt og du må formatere, verre blir det ikke...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Øh, har du noe kilder på dette her? Det er nytt for meg, i alle fall.
Vis hele sitatet...
IT-ansvarlig på skolen xD

@Spelly: Det er jo ingenting.. xD Litt irriterende det da.
kjøp en ups, som du kobler til via USB eller seriell-porten. da kan den styre maskinen, sånn at den har en soft avslutning, men jeg har aldri hørt om at maskinen blir dårligere av å miste strøm... jeg har laget et utall strømbrudd på maskinen min (fikla med skjøteledninga (med bryter) og kommet borti knappen bl.a.)
Ok.

Takk for alle hjelpsomme svar!
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
3% feilmargin Når det gjelder kortvarige brudd, vet ikke jeg noe om rettighetene..
Vis hele sitatet...
10% på e-verket sitt nett. Samtidig som det er en anbefaling fra NEK og FEL og andre riktige instanser at det som elektrikeren leverer av installasjon i huset ditt ikke har et spenningsfall på mer enn 3% på forbrukerkurser og 1% på stigerledninger. Så i verste fall vil du ende opp med 14% spenningsfall og det er fortsatt "lovlig" eller godkjent.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
3% feilmargin Når det gjelder kortvarige brudd, vet ikke jeg noe om rettighetene..
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på dette? jeg vet at minimum spenningsfall i instalasjoner er 4% som tilsvarer 9,2V i et 230V anlegg. Men jeg vet ikke hva kravet til strømlevrandøren er.

litt sent svar, så remien sitt svar nå, men er det ikke 4%? der er iallefall det vi bruker når vi regner på det på skolen, og det er det læreren sier(som er innstalatør på deltid)
Sist endret av Rellativ; 7. januar 2010 kl. 22:38.
ja det blinker i lyset her ettersom folk har på alt av ovner og elektrisk utstyr, så de klarer rett og lett ikke å levere nok.

De fleste strømlevrandører har også sendet ut melding til kunder om å skru av all unødvendig bruk av strøm.
Sist endret av noobpower; 7. januar 2010 kl. 22:44.
Sitat av Remien Vis innlegg
10% på e-verket sitt nett. Samtidig som det er en anbefaling fra NEK og FEL og andre riktige instanser at det som elektrikeren leverer av installasjon i huset ditt ikke har et spenningsfall på mer enn 3% på forbrukerkurser og 1% på stigerledninger. Så i verste fall vil du ende opp med 14% spenningsfall og det er fortsatt "lovlig" eller godkjent.
Vis hele sitatet...
Hmm.. kan hende det variere fra hvilket firma man bruker, for læreren min på elektro sier 3% :P

Sitat av Rellativ Vis innlegg
Har du noen kilde på dette? jeg vet at minimum spenningsfall i instalasjoner er 4% som tilsvarer 9,2V i et 230V anlegg. Men jeg vet ikke hva kravet til strømlevrandøren er.

litt sent svar, så remien sitt svar nå, men er det ikke 4%? der er iallefall det vi bruker når vi regner på det på skolen, og det er det læreren sier(som er innstalatør på deltid)
Vis hele sitatet...
3% var det kravet jeg trodde strømleverandøren hadde (kilde: læreren min :P ), men ser ut som om det varierer. Er enig i at det ikke skal være mer enn 4% spenningsfall i en kurs, noe man kan få om man bruker for tynne kabler.

Synes det høres rart ut at strømleverandøren kan gi deg 207V med vedtektene på sin side
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
4% spenningsfall er norma i NEK-400 på kabel til forbruker. Det er ingenting i vegen med langt meir, men da må du dokumentere at det er forsvarlig, og ikkje eit problem.
Fra NVE sine sider:
Dersom strømavbrudd eller annen mangelfull levering av strøm (for eksempel med for høy eller lav spenning) gjør at en kunde blir påført et direkte økonomisk tap, kan dette kreves erstattet av nettselskapet. Selskapet er ikke erstatningsansvarlig dersom det kan dokumenteres at hendelsen skyldtes forhold som lå utenfor selskapets kontroll. (§§ 12-1 og 12-2 i standard nettleieavtale)

Dersom kunden opplever strømavbrudd eller annen mangelfull levering uten at dette medfører noe direkte økonomisk tap for kunden, kan kunden kreve prisavslag dersom nettselskapet ikke retter opp forholdet innen rimelig tid etter at de har fått beskjed fra kunden. (§§ 12-6 og 12-7 i standard nettleieavtale)
Vis hele sitatet...
Og for å rydde opp i noen begreper her. Ingen strømleverandører har noe som helst ansvar for strømtilkoblingen din. De omsetter og selger strøm til sluttbruker, that's it.
Nettselskapet derimot, har ansvar for linjenettet som benyttes for å transportere strøm hjem til boligen.
Jaja, men så er det jo E-verket som har ansvaret for linje nettet eller kablene til huset ditt da
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
nå garanterer ikke strømleverandørene å ha 100% oppetid. Det du har krav på er at de skal levere 230V (med feilmargin på 10%?) og 50hz. Om strømmen skulle forsvinne og noe går i stykker fordi det ikke tåler et plutselig strømbrudd er vel dette noe du må ta opp med produsenten av utstyret / butikken vil jeg regne med. Jeg har selv aldri vært borti at en maskin har gått i stykker fordi strømmen forsvinner; men skal ikke utelukke at det kan skje.

Bare for å nevne det, hvis det skulle være mye nedetid (husker ikke hvor mye) så har man krav på kompesasjon for nedetiden. Men dette gjøres automatisk og beløpet blir trukket av på neste regning.
Vis hele sitatet...
Dette skjedde med meg i forrige uke. Strømmen gikk i hele leiligheten, og pc'en døde etter det. Snakket med forsikrings selskapet, og må ut med en egenandel på 3000kr hvis jeg skal ha det dekket.