Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3311
Hello fellows

Jeg var på polet i dag så en lapp med mobil forbudt på.
Jeg spurte betjeningen hvofor det var forbudt med mobil der, og jeg fikk svar at mobilen(når man ringer) forstyrrer inngang/utgangs alarm bøylene.

Så jeg antar at både mobilen og alarm bøylene opperer på samme frekvens.

hvilken frekvens har disse bøylene?


mvh noobpower
Norge bruker frekvensene 900 MHz og 1800 MHz på GSM bådnet
Sist endret av Atec; 2. desember 2009 kl. 22:38.
Så MAO, man kan kjøpe en jammer på dealextreme og jamme frekvensen og alarmene dems er harmløse?
Hvis vinmonopolet har kjøpt nye alarmer som går på 800/900/1800 eller 1900 MHz så har ikke dem vært så smart, samme gjelder dem som lagde alarmer på disse frekvensene. Det kan jo ende med at hvis man prater i telefonen når man går forbi, så fungerer mobilen som en jammer på alarmene. Men det kommer jo ann på hvor sterk alarmen sender.
Tror heller problemet ligger i at mobilen kan utløse alarmen. Og de som sitter i kassen har nok minimalt med kjennskap til den tekniske biten av alarmen deres. Produsenten har nok anbefalt å ikke ha mobiler rundt alarmen for å gardere seg.
tror nok ikke det er det at dem går på den frekvensen, jeg tror det går mer på det at noen av disse alarmene løses lett ut av radiostøy generelt (jeg stod midt i mellom to slike en gang, stod der lenge, helt til jeg fikk en sms, og dermed alarmen utløst)
Så skriv noe som får sms'er sendt til deg hele tiden, og stjel ivei?
Sitat av Headso Vis innlegg
Så skriv noe som får sms'er sendt til deg hele tiden, og stjel ivei?
Vis hele sitatet...
nei, alarmen blir utløst, som i at betjeningen kommer løpende mot deg hvis du viser tegn til å ville løpe.

hadde det du ser for deg vært tilfelle, hadde det bare vært å opprettholde en samtale med en annen telefon
Systemet alarmene bruker er RFID (Radio Frequency Identification). De funker slik at bøylene har en mottaker, som virker imellom og rundt seg. Tyverialarmene på varene har en sender på deg. Systemet til motakkerne er veldig enkelt: "Finnes det en sender i mitt område som ikke er slått av (disabled i kassa)". Hvis det er tilfellet, så utløses alarmen.

Hvilke frekvenser som brukes er jeg usikker på, men det er jo meget mulig at de kan utløses av mobiltelefoner, eller sende et falskt signal til mottakeren som sier at sendere i området er slått av.
Sist endret av Buddapower; 2. desember 2009 kl. 23:23.
Så, hvordan lure alarmen?
Sitat av adsl Vis innlegg
Så MAO, man kan kjøpe en jammer på dealextreme og jamme frekvensen og alarmene dems er harmløse?
Vis hele sitatet...
Tror nok heller at alarmene da vil bli utløst.. Fordi mobiler utløser dem..?
Hehe, tror ikke en mobiltelefon har noen påvirkning på disse alarmene i det hele tatt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har stjelt fra vinmonopolet, utløste ingen alarmer selvom det stod merket overalt (I en by ja) Men det med mobilen var noe nytt. og btw visste ikke om det med alarmene
Sist endret av eskil2k; 27. desember 2009 kl. 05:45.
Digitale signaler forstyrrer jo på andre frekvenser enn de sender. Dette merker man ved at det å få en SMS eller et oppkall på mobilen kan slå ut på audioutstyr i rommet.

Jeg regner med at forbudet er gjort for å unngå at noen slår på alarmen hvis de får et oppkall eller SMS idet de passerer alarmen, eller står nær den.

Mobilbruk på vei ut med tjuvegods fra Polet er derfor å legge løkka rundt halsen selv.
Vil nå påstå at det er heller vanskelig å stjele fra vinmonopolet, ihvertfall her Alle hyllene er plassert slik at personalet har minst mulig dødvinkel, når man skal ut må man gå forbi kassene, som står meget tett, og dessuten vise frem poser, sekker, bagger ol. Hvis man ikke viser frem f.eks. en sekk, ber personalet om å få se gjennom den, hvis du nekter, blir du tatt tilside og beholderen blir gjennomsøkt Å prøve å snike seg ut er bortimot umulig uten usynlighetskappe, og hvis du ikke er Harry Potter vil jeg råde deg til å betale for varene, eller støtte lokale produsenter (det beste alternativet kanskje, de tar seg ikke bryet med moms og avgifter ;p).
Jobber i polet selv, så drit i å stjel fra oss. Er jævlig kjedelig! ;-)
Mobiltelefoner har jeg ikke merket noen effekt av, mange som prater når de går igjennom!
Merkelig det du sier ROFLOCOPTER, jeg er selv under 18 så når jeg går på polet er det vanligvis med kompiser, men jeg har stort sett alltid på meg sekk når jeg går inn, og jeg bruker alltid gå ut litt før kompisene mine. Med andre ord går jeg inn med sekken, så går jeg bare ut uten å kjøpe noe, med sekken. Har ALDRI blitt stoppa i hele mitt liv, noe jeg finner smålig merkelig.
Er sant det du sier, men dette er veldig forskjellig fra pol til pol. De polene du har vært innom med sekk, har sikkert ikke ett stort problem med svinn og tyverier (Det er ofte tellinger osv i polet). Mens de polene som har problemer setter opp beredskapen med flere alarmer, kamerar og generellt strengere policy (Feks det med sekk inne). Noen ganger også sivile vektere.