Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1480
Hei

Har sittet å prøvd å finne ut hvordan lovene i Norge er når det gjelder egenbyggde raketter.
Tenker da på større raketter som ligger fra "G"-class og oppover. Disse kan gå opp til flere kilometer opp i lufta.

Noen som vet noe som helst om dette?
har hørt at hjemmepyroteknikk er ulåvlig uanset hva du lager
Klasse D motorer er visst det største du får kjøpt lovlig her til lands. Ellers ikke lov å lage noe selv nei. Da må man vel ha lisens. Men så må du huske at du må ha tilatelse fra luftfartstilsynet og du bør ha forsikring før du sender noe over 2000 meter.. Vet ikke hvordan det er med import osv, men prøver å finne ut litt av det selv..
Sitat av Masclet
har hørt at hjemmepyroteknikk er ulåvlig uanset hva du lager
Vis hele sitatet...
tror det er lovelig å ha opptil 5 kg svartkrutt hjemme uten å bryte loven
Sitat av andreask970
Sitat av Masclet
har hørt at hjemmepyroteknikk er ulåvlig uanset hva du lager
Vis hele sitatet...
tror det er lovelig å ha opptil 5 kg svartkrutt hjemme uten å bryte loven
Vis hele sitatet...
Ha ja, men ikke lage selv...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Se litt på http://www.lovdata.no/ eller lignende sider. De har mye info.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Masclet
har hørt at hjemmepyroteknikk er ulåvlig uanset hva du lager
Vis hele sitatet...
Jeg er litt enig med masclet . Det er ikke lov og drive med hjemmepyroteknikk.(det er surt) :cry:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jo, men da må du ha de rette papirene.
Det er ikke lov uten noe utdannelse, kurs etc.
(Noen her som har noe slikt?)

Noe som irriterer meg kraftig, er når andre folk som ikke er serlig interesserte uttaler seg om pyroteknikk.
De fleste sier bare "Han sitter å leser om hvordan man kan lage bombe"(Jeg leser om forskjellen på silikat&benzoat komposisjoner til hylerraketter...) eller "Folk må ikke drive med slikt, de kommer til å sprenge seg en dag".
Så det er trist at noober og terrorister som sprenger seg og andre i lufta skal ødelegge for alle andre.....
Sitat av verto
Det er ikke lov uten noe utdannelse, kurs etc.
(Noen her som har noe slikt?)

Noe som irriterer meg kraftig, er når andre folk som ikke er serlig interesserte uttaler seg om pyroteknikk.
De fleste sier bare "Han sitter å leser om hvordan man kan lage bombe"(Jeg leser om forskjellen på silikat&benzoat komposisjoner til hylerraketter...) eller "Folk må ikke drive med slikt, de kommer til å sprenge seg en dag".
Så det er trist at noober og terrorister som sprenger seg og andre i lufta skal ødelegge for alle andre.....
Vis hele sitatet...
Helt enig :?
De fleste samenhenger pyroteknikk med bomber, ikke at pyroteknikk er faktisk en veldig kul form for kunst, bare her er kunsten på himmlen.

Jeg syns det er sund at det kommer en del n00bs (liker ikke det ordet :P ) som viser frem en film av en fyrstikkbombe å kaller seg selv for pyroteknikkere, når de egentlig bare er den fyren som laget en bombe av noen fyrsikker, GRALLA!

For att du skal kalle deg selv en pyroteknikker så må du ha laget noe fint, noe med farger, på f.eks himmlen, å du må være god til det!
Jessda, skikkelig ontopic og greier er det også.
Sitat av nokaa
Klasse D motorer er visst det største du får kjøpt lovlig her til lands. Ellers ikke lov å lage noe selv nei. Da må man vel ha lisens. Men så må du huske at du må ha tilatelse fra luftfartstilsynet og du bør ha forsikring før du sender noe over 2000 meter.. Vet ikke hvordan det er med import osv, men prøver å finne ut litt av det selv..
Vis hele sitatet...
Hmm, da er altså noe svære raketter mulig, med rette papirer og tillatelser. 2km ser jeg ikke bort fra at kan bli en mulighet, da den jeg driver med nå skal klare over 1km.
Tja.. 1km er faktisk ikke så veldig høyt, men til hjemmelaget motor å være er det en bragd ja.. men skulle nok klart det med kjøpt motor.. Bygget flere raketter enn motorer så..
Neida, og 2km skal heller ikke så enormt mye til. Så vi skal ikke se bort i fra at luftfartstilsynet skal godkjenne noen fremtidige planer.
Jeg har faktiskt tenkt på at den raketten som jeg lager ( http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=72146 ) kan misforstås som en missil :? , å ikke faen om jeg får godkjennelse fra luftfartstilsynet på den!
Så jeg tenkt jeg skulle reise langt vekk fra flyplassen å fyre den av, slik at den ikke misforståes som et terrorangrep :P

Tror dere at den fyker over 2km? Vis den jør, er den synlig på rader? Ifølge nakkas målinger så skal den ha ca. 250kg trust i ca. 2 sek.
Jeg driver å skaffer utstyr til min I-motor akkurat nå.
Den burde se ca slik ut: http://www.rocketry.co.za/media/vide...0305_dawie.mpg 8)
Denne motoren lager jeg av PVC ut i fra nakka-rocketrys oppskrifter.
Mellom 72 og 144 Pound Seconds impulse
Lager en I-class jeg også. Enda kraftigere enn thrust enn din, men er av metall da, så mer arbeid.