Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2694
God kveld

Har sett at det begynner å bli noen emner her som omhandler raketter. Grunnen til at jeg vil lage enda et er at her tenker jeg på større raketter. Tenker på raketter med en egen rakett"kropp" og ikke pinne. Slike som du setter en rakettmotor inn i.

Lurer på om noen har noen som helst erfaringer med dette? Har lest en del på www.nakka-rocketry.com i tillegg til en del andre sider på internett. Har noen prøvd å fått til et noelunde skikkelig "recovery-system"?

Så lurer jeg på hvilket brennstoff som er det beste. KNSU er jo enkelt å skaffe og lage, men er mye søl og kliss i tillegg til at det er hygroskopisk. Til alle mine mindre raketter bruker jeg svovelfritt krutt, noe som ser ut til å fungerer veldig fint. Lurer bare på om jeg burde bruke noe annet i stedet for. Har sett mange som tilsetter Jernoksid i både krutt og KNSU når de skal bruke det som drivstoff. Har dette noe særlig effekt?

pyrotekniker
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du kan jo lage en stor rakett med flytende brennstoff hvis du vil ha litt utfordring!
Driver å tegner og tenker på å lage min egene rakett med flytende brennstoff. Hvis jeg skal gjenomføre prosjektet kommer jeg helt sikkert tilbake til det :wink:
Du kan bruke sorbitol i stedet for sukker, det brenner bedre og er lettere å forme.
Legg motorene dine i fryseboksen!
(det samme kan man gjøre med kaliumnitratet og andre hygroskopiske stoffer).
Hmm, hvilken type flytende brennstoff tenker du på da?

NASA fyrer vel noen av rakettene sine på flytende oksygen og hydrogen, viss jeg ikke tar helt feil. Vil tro at det kan bli litt hardt å få til hjemme i garasjen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Tenker litt på butan (ligthergass)
Eller så er jo bensin et arnternativ.
Foresten: NASA bruker også fast brennstoff i noen av sine raketter. :wink:
Sitat av pyrotekniker
Hmm, hvilken type flytende brennstoff tenker du på da?

NASA fyrer vel noen av rakettene sine på flytende oksygen og hydrogen, viss jeg ikke tar helt feil. Vil tro at det kan bli litt hardt å få til hjemme i garasjen.
Vis hele sitatet...
på mythbusters laget de en rakett av flytende nirous oxide og salamipølse

men jeg har og planer og lage en stor rakett av KNSU, jeg har ikke fått jobbet så mye med rakketten, men tenkte jeg skulle lage dysen i helgen.

Lykke til!
Butan kan nok helt sikkert brukes.

Du har i alle fall uansett en stor utfordring der Thoryllo.

BoOoM: Har du tenkt å montere finnner på rakken din, eller har du tenkt å bruke pinne?
Sitat av pyrotekniker
Butan kan nok helt sikkert brukes.

Du har i alle fall uansett en stor utfordring der Thoryllo.

BoOoM: Har du tenkt å montere finnner på rakken din, eller har du tenkt å bruke pinne?
Vis hele sitatet...
buten kan ikke brukes, det trenger oksygen for å brenne...

når det gjelder raketten min så tror jeg att jeg skal bruke finner, skal smiske litt med den gamle elektrolæreren min om jeg kan få låne metallverkstedet. der har de noen fine stålplater, og verktøyet til å lage finnene...

vis ikke skal jeg bruke en pinne...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Begynn i det små. Først anbefaler jeg deg å lage en god motor og så putte den inni et papprør av typen du finner i aluminiumsfolieruller, plastfolieruller etc. Sett på noen enkle pappfinner og se om det blir en fin bane. Så kan du begynne med kompositt og avanserte motorer med ammoniumperklorat, KNSU osv..
Det er lurt å se litt på konstruksjonen fremfor brennstoffet i starten
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av BoOoM
[buten kan ikke brukes, det trenger oksigen for å brenne...
Vis hele sitatet...
Tror du okigenet i lufta er nokk hvis jeg fører det i samme rør ned til brennkammeret?
ja raketter er morsomme greier.
anbefaler å sjekke james yawn sin side hvis du vil lære litt om hvordan lage recovery-systemer og et par andre ting innenfor raketter.
en bok jeg absolutt vil anbefale til dere som vil bli litt mer særiøse en å bare fylle et rør med knsu og så tenne på er boken: "Amateur rocket motor construction" skrevet av David G. Sleeter. har selv denne boken og det er mye godt stoff i den, og mange gode tips fra a til å i konstruksjon av rakettmotorer, og den dekker rakettmotorer fra C til I. den inneholder 5 forskjellige brennstoff og 54 forskjellige rakettmotor design. Jeg bestilte boken på amazon.
Pyrotekniker lurte på om jernoksid gav noen stor forskjell, og etter mine erfaringer er svater: JA!
har opplevd at rakettmotorene gjerne har fløyet dobbelt så høyt med jernoksid i forhold til de som ikke hadde det
Sitat av Thoryllo
Sitat av BoOoM
[buten kan ikke brukes, det trenger oksigen for å brenne...
Vis hele sitatet...
Tror du okigenet i lufta er nokk hvis jeg fører det i samme rør ned til brennkammeret?
Vis hele sitatet...
å brennkammeret her en bitteliten dyse, tror du at nokk oksygenet kan komme seg in der? å hva er påenget med feulet når du har butan? butan er ikke en oksygen donor...
Vet dere hva? Jeg synes vi burde lage e stooor tråd om raketter Er så mange her som er interesserte uansett. Eller?

Foresten jeg har et lite spørsmål. Mulig det er et dumt et^^

Men uansett:

Hvorfor lager man et hull på tvers av i midten av kornet (rakettmotoren) når man lager rakettmotorer i større proposjoner? Jeg har sett og lest om dette når det gjelder Candy(KNSU) rakettmotorer, men er ikke så sikker på om det bli gjort i kruttbaserte og andre friksjons følsome rakettmotorer.

Er ikke ute etter svar som da brenner det fortere osv . Mere hva som er hensikten med det.
Sitat av kai0
Vet dere hva? Jeg synes vi burde lage e stooor tråd om raketter Er så mange her som er interesserte uansett. Eller?

Foresten jeg har et lite spørsmål. Mulig det er et dumt et^^

Men uansett:

Hvorfor lager man et hull på tvers av i midten av kornet (rakettmotoren) når man lager rakettmotorer i større proposjoner? Jeg har sett og lest om dette når det gjelder Candy(KNSU) rakettmotorer, men er ikke så sikker på om det bli gjort i kruttbaserte og andre friksjons følsome rakettmotorer.

Er ikke ute etter svar som da brenner det fortere osv . Mere hva som er hensikten med det.
Vis hele sitatet...
viss du lager en stor rakkett så blir den tyngre etter større den blir. derfor blir det ikke nokk lift for att endburneren skal klare å bære den vekten.

dessuten blir rakketten mer og mer ustabil etter hvor mye som blir brent, siden det tyngste punktet av raketten kommer høyere og høyere opp...
man ytvider overflatearealet til brennstoffet slik at mer kan brenne på samme tid i forhold til en endburner
Ahhh....Tøfft ^^

Hvordan skal man gjøre det med friksjons sensitive rakettmotorer da? Man kan vel ikke bare bore gjennom?
Jeg har drevet litt med raketter i det siste.. Er det ingen som en gang har vurdert å kjøpe motorer fra foreksempel elfun.no her?

Men tenker på å prøve meg på en Candy motor så snart jeg får KNO3 (glede seg til å sjekke postkassa på mandag! ) Blit vel for dyrt i lengden da det koster 180 for en 3 pk fra estes. (kraftigste)

Lurer litt.. Da man skal lage en slik motor, MÅ man smelte sukkeret?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Nei du MÅ ikke smelte sukkeret, men du burde! :wink:
vle hvis du bearbeider salpeteret riktig(kulemølle eller utfelling)for så å banke det sammen i en raketthylse sammen med melis så kan du antageligvis få kraftigere motorer enn hvis du smelter det først. i den boken jeg allerede har nevnt står det en guide til hvordan man lager C-motorer som er 1/2 tomme bred og 3.3/4 tomme lang, med en kraft på 1.6kg, med brennstoffet sløvet ned med natron! usmeltet kan være vel så kraftig, spørs bare på teknikken du bruker når du forbereder kjemikaliene
Sitat av nokaa
Jeg har drevet litt med raketter i det siste.. Er det ingen som en gang har vurdert å kjøpe motorer fra foreksempel elfun.no her?

Men tenker på å prøve meg på en Candy motor så snart jeg får KNO3 (glede seg til å sjekke postkassa på mandag! ) Blit vel for dyrt i lengden da det koster 180 for en 3 pk fra estes. (kraftigste)

Lurer litt.. Da man skal lage en slik motor, MÅ man smelte sukkeret?
Vis hele sitatet...
Har kjøpt noen slike rakettmotorer jeg, men synes halve vitsen er borte da. Det er jo gleden ved å lage noe selv, som er det beste med hele rakettbygginga.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av cazadores de mitos
vle hvis du bearbeider salpeteret riktig(kulemølle eller utfelling)for så å banke det sammen i en raketthylse sammen med melis så kan du antageligvis få kraftigere motorer enn hvis du smelter det først. i den boken jeg allerede har nevnt står det en guide til hvordan man lager C-motorer som er 1/2 tomme bred og 3.3/4 tomme lang, med en kraft på 1.6kg, med brennstoffet sløvet ned med natron! usmeltet kan være vel så kraftig, spørs bare på teknikken du bruker når du forbereder kjemikaliene
Vis hele sitatet...
Ja jo mindre forbrent drivstoffet er jo mere trøkk er det Jeg har noen filmklipp som viser blandt annet komersiell KNSU og rekrystalisert KNSU. Rekrystalisert er sinnsykt kraftig.
Har noe erfaring med modellraketter. Men først i det siste at jeg har begynt å bruke KNSU motorer.. jobber fortsatt med å utvike et bra fallskjerm system.. Ganske interensang hobby, men kan raportere da jeg får det til