Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5735
Hei.
Jeg funderer på det å ta opp et lån, for å kunne betale diverse ting/ta lappen.
Jeg fylte 20 år i mai, har kun hatt en sommerjobb i 2 måneder hvor jeg tjente ca 30tusen. ( ikke spør hvor de pengene ble av)..

Men jeg har noen spørsmål angående dette:

1. Kan jeg få lån?
2. Lønner det seg å ta opp lån i den lokale banken eller noe annet sted, nettet etc?
3. Jeg tenkte på mellom 10-30 tusen i lån, hvor lang tid vil det ta før jeg må betale ? (dvs uten rentekostnader)
4. Hvor lang utsettelses tid er det mulig å få uten at det koster deg noe ekstra?

Takker for svar : )
Når det er snakk om smålån av den størrelsen der er det ofte snakk om forbrukslån eller kreditt i en eller annen form. Da jeg var 18 fikk jeg kreditt i banken der jeg hadde konto. Med kreditten hadde jeg muligheter for å overtrekke til en viss grense. Hvorvidt dette er den vanlige måten å gjøre det på er noe uvisst.

Vil du ha lån, kan du stort sett få det. Kreditt koster deg som regel litt mer penger enn andre lån, og hvilke betingelser du får må du egentlig nesten bare høre med banken din om.

Edit: Er du heldig og har foreldre som har ledig kreditt i bolig, så kan kanskje dette være et alternativ? Foreldra dine vil dermed kunne ta opp lån for deg i boligen, med samme renta som de har på det øvrige boliglånet sitt.
Sist endret av m0b; 8. oktober 2008 kl. 18:10.
Går du på skole er det litt enklere å få lån, men ikke forbrukslån da. Uten fast jobb kan jeg vanskelig se at du får 30 k i lån. Og jeg vil sterkt anbefale deg å ikke falle for slike lån uten sikring osv. Hvis du skal låne penger er nok en banke det beste. Men ærlig talt så er det bare å stikke innom banken og spørre en rådgiver.

Lykke til =)
Skandiabanken er et fint sted for slike små lån, da de ligger på en veldig grei rente.

1: Ja.
2: Har du en lokal-bank der dem kjenner deg og din økonomiske situasjon, er kanskje det best, dersom du ikke får lån hos Skandiabanken. Renten er kanskje noe høyere, men de fleste banker har en eller annen form for små-lån, flexilån, forbrukslån.
3: Bruk en rente\nedbetalingskalkulator på Skandiabankens hjemmeside.
4: Du betaler renter fra og med du oppretter lånet. Noen tilbyr eventuelle utsettelser.

www.skandiabanken.no
Om du får lån? Nei.
Hvis du vil ta opp et lån på rundt 20tusen i en bank, uten å ha en fast jobb (anntar det, siden du nevner at du bare jobba i sommer) blir det nok et nei.

Men hvis du bor hos foreldrenen dine, og har lite utgifter, KAN det være en mulighet. I det tilfellet må banken ta feks bilen du kjøper i sikkerhet. Så hvis du ikke klarer å betale tilbake lånet ditt, tar de bilen din. (Bilen må da være MAX 10år, for at det skal gå)

Mitt råd: Ikke ta opp lån for å kjøpe bil! Bil er BARE utgifter, og hvis du ikke har jobb, er det vanskelig å betale alle utgiftene inkludert lånet.
Sitat av OracIe
Om du får lån? Nei.
Hvis du vil ta opp et lån på rundt 20tusen i en bank, uten å ha en fast jobb (anntar det, siden du nevner at du bare jobba i sommer) blir det nok et nei.

Men hvis du bor hos foreldrenen dine, og har lite utgifter, KAN det være en mulighet. I det tilfellet må banken ta feks bilen du kjøper i sikkerhet. Så hvis du ikke klarer å betale tilbake lånet ditt, tar de bilen din. (Bilen må da være MAX 10år, for at det skal gå)

Mitt råd: Ikke ta opp lån for å kjøpe bil! Bil er BARE utgifter, og hvis du ikke har jobb, er det vanskelig å betale alle utgiftene inkludert lånet.
Vis hele sitatet...
Her var det mye feil.

Man trenger ikke ha noen inntekter for å få et forbrukslån. Altså, alle har jo en eller annen form for inntekt i Norge i dag. Jeg tipper at de fleste banker gir han en forbrukslån på 15-20 K glatt. Har selv vært i samme situasjon. De foretar en kredittvurdering og voila!

Bilen må kun være 5 år gammel, eller 10 år det året lånet blir innfridd dersom man skal bruke bilen som pant.
Hvis vi ser bort i fra dette med bilen, jeg skrev også at at det andre ting som skal betales.

- Så la meg endre problemstilling for å få svar på det:

1. Kan jeg få lån bare for å betale diverse private saker? Dvs ikke bil. Eller må jeg ha en grunn til at jeg skal få det lånet?.
Sitat av reklame
Her var det mye feil.

Man trenger ikke ha noen inntekter for å få et forbrukslån. Altså, alle har jo en eller annen form for inntekt i Norge i dag. Jeg tipper at de fleste banker gir han en forbrukslån på 15-20 K glatt. Har selv vært i samme situasjon. De foretar en kredittvurdering og voila!

Bilen må kun være 5 år gammel, eller 10 år det året lånet blir innfridd dersom man skal bruke bilen som pant.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke riktig! Man må ha en form for fast inntekt for å få et forbrukslån! Og i dette tilfellet, en blakk 19 åring uten inntekt, ville IKKE fått lån i en bank.
Hvilken bank var det som foretok den kreditvurderingen på deg?
Sitat av Horumflorum
Hvis vi ser bort i fra dette med bilen, jeg skrev også at at det andre ting som skal betales.

- Så la meg endre problemstilling for å få svar på det:

1. Kan jeg få lån bare for å betale diverse private saker? Dvs ikke bil. Eller må jeg ha en grunn til at jeg skal få det lånet?.
Vis hele sitatet...
ett forbrukslån kan vel brukes til akkuart hva du vil, er mange aktører der ute som tilbyr lån uten sikkerhet, men disse aktørene har en skyhøy effektiv rente, som ofte står med svæææært liten skrift, Går du på skole eller er du bare hjemme ? Til såpass "lite" som 30 k så greier man fint å tjene det, med litt innsats
Jeg var 18 år, student og hadde kun studielån\stipend når jeg fikk lån på 15 000. Det lånet ble kredittvurdert av Sparebanken Vest.

Som nevnt tidligere, var dette lokalt. Dem kjente både meg og foreldrene mine. Kan være det som har spilt inn.

Uansett, jeg vil tørre påstå at "hvemsomhelst" kan få et forbrukslån på 15 000 kroner idag, lett! Det er noe alle mine venner og kjente en eller annen gang har tatt iløpet av studietiden. Det er klart at en sosialklient med store betalingsproblemer ikke får det, men det blir altfor på spissen i denne tråden.
Uansett, jeg vil tørre påstå at "hvemsomhelst" kan få et forbrukslån på 15 000 kroner idag, lett! Det er noe alle mine venner og kjente en eller annen gang har tatt iløpet av studietiden.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er uenig. Det kommer jo selvsagt veldig an på persjonen som skal ta opp lån og hans papirer. ( som du sa ) Men det er veldig få seriøse banker som gir ut lån til folk de ikke er sikkre på om kan betale tilbake.

Men for å hoppe tilbake til trådstarter..
Oppsøk banken din og spør du! Det er nok det beste!
Sist endret av OracIe; 8. oktober 2008 kl. 18:41.
Sitat av &lt Vis innlegg
Går du på skole eller er du bare hjemme ? Til såpass "lite" som 30 k så greier man fint å tjene det, med litt innsats
Vis hele sitatet...
Jeg bor bare hjemme foreløpig, men flytter sannsynligvis i januar hvis jeg får jobb : )

Så det letteste for meg er altså å ta opp et forbrukslån etter hva jeg har forstått ;p
Sitat av Horumflorum
Jeg bor bare hjemme foreløpig, men flytter sannsynligvis i januar hvis jeg får jobb : )

Så det letteste for meg er altså å ta opp et forbrukslån etter hva jeg har forstått ;p
Vis hele sitatet...
Men hvorfor ikke ta en jobb? mye bedre det enn å ta ett lån..
Gå til DnB Nor og snakk med dem der, har personlig ett litt dårlig forhold til den banken, men når det kommer til lån og kreditter så har de aldri nekta meg en eneste gang, og jeg har null inntekt. Banken tjener på at du låner penger, og de tjener enda mer om du ikke klarer å betale i tide.

Dette er kun min personlige erfaring, men stikk i banken og hør med dem du, er nok ikke umulig!
Sitat av &lt Vis innlegg
Men hvorfor ikke ta en jobb? mye bedre det enn å ta ett lån..
Vis hele sitatet...
Fordi jeg trenger penger nå og ikke neste måned .
3&4: Det er ingenting som heter "gratis" utsettelse, med mindre du bruker kredittkort med spesielle betingelser. Du får muligens utsatt betalinga, men totalprisen øker.

Du må regne med en rente på ca 25% på forbrukslån. Tar du opp 30.000 og betaler det tilbake over tre år koster det over 40.000 totalt. Bruker du fem år på 30.000 koster det nesten 50.000.
Hva med 15 tusen på 2 år da?
med 25% rente, blir det på 1 år = 18 750
med 25% rente, blir det på 2 år = 23 437,5


edit: eller har jeg glemt ALT fra barneskolen?

edit2: 2 år blir vel heller 22 500,-
Sist endret av reklame; 8. oktober 2008 kl. 19:10.
Sitat av Horumflorum
Hva med 15 tusen på 2 år da?
Vis hele sitatet...
Ca. 18-19.000, avhengig av termingebyrene.
Sitat av reklame
Jeg var 18 år, student og hadde kun studielån\stipend når jeg fikk lån på 15 000. Det lånet ble kredittvurdert av Sparebanken Vest.
Vis hele sitatet...
Studielån er en form for inntekt, så det har garantert vært med i beregningene til banken din.

Sånn ellers betyr ikke"ingen inntekt" det samme som "uten sikkerhet".
Sitat av Horumflorum
Fordi jeg trenger penger nå og ikke neste måned .
Vis hele sitatet...
er det så ille og utsette og ta førerkort i en 1 mnd? har du ikke penger du kan låne av foreldre eller andre i værste fall? har du ikke jobb så kan du ikke forvente og få alt der og da, med mindre du har foresatte som sponser
Seriøst. Jeg sendte deg en link. www.skandiabanken.no !

De garanterer deg svar innen 30 sekunder! Det er ganske mye raskere enn du klarer å oppdrive et fornuftig svar her.
Er ikke kunde i Skandia, men kan høre.

Hvor lang tid vil det ta før jeg får pengene da?
Sitat av Horumflorum
Er ikke kunde i Skandia, men kan høre.

Hvor lang tid vil det ta før jeg får pengene da?
Vis hele sitatet...
Det står på sidene deres at du har svar på 30 sekunder og at pengene er til din disposisjon etter det. Vanligvis må man signere litt papirer etc. og iom at skandiabanken ikke har noen filialer, sendes dem sikkert i posten. Så du må rett og slett bare høre.

For trådens del(var noe kverrulanter her), og eventuelt andre som måtte søke etter dette på forumet, er hvertfall jeg interessert i å høre om du fikk lån, eventuelt hvor mye.
Jeg skal gjøre litt research i løpet av dagen og så finne ut hvor jeg burde ta opp lån, hvor mye osv. Jeg skal holde denne tråden i live