Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 825
Hallo hallo.

Jeg, 22 år, gutt har hatt sommerjobb. Ble ferdig i går og nå kommer spm mitt .

..Jeg har krav på feriepenger selvfølgelig, har ikke regnet ut hvor mye dette blir.
Men hvordan kan jeg regne ut dette? Hvor mye % trekkes jeg hvis jeg tar ut pengene på neste lønning jeg får?..
Noen sier at jeg kan vente til januar med å ta ut pengene , da skal jeg slippe å betale skatt..Dette har jeg lyst til å gjøre, nevnte dette for noen voksne. Men da fikk jeg vite at hvis jeg tar ut pengene i januar / februar, så kommer det uansett på selvangivelsen og da må jeg skatte de pengene til sommeren igjen.. dvs få baksmell. Og det er jeg ikke så veldig hypp på.

Så mine spm ;

1. Hvordan kan jeg regne ut hvor mye jeg har krav på i feriepenger?
2. Hvor mye % trekkes hvis jeg tar ut feriepengene på neste lønning?
3. Hvis jeg tar ut pengene i januar, må jeg ta betale tilbake noe da senere?

Takker så meget for svar.
1. Hvordan kan jeg regne ut hvor mye jeg har krav på i feriepenger?
Normalt utgjør feriepenger 12 % av lønna di.

2. Hvor mye % trekkes hvis jeg tar ut feriepengene på neste lønning?
Det kommer litt an på skattekortet ditt. Har du prosenttrekk, så trekker de den prosenten de trekker av den "vanlige" lønna di. Har du tabelltrekk regnes det som overtid og du vil sannsynligvis bli trukket mer.

Det spiller ingen rolle om du tar ut feriepengene i år eller neste år. Tar du ut de i år så blir det trukket skatt av beløpet og du vil sannsynligvis få dette igjen på skatten neste sommer. Tar du ut pengene i januar så vil du ikke bli trukket i skatt for dette beløpet, men du får heller ikke noe igjen på skatten. Dette her forutsetter at du kommer til å tjene omtrent like mye i år som neste år.
Sitat av walbergz
Det spiller ingen rolle om du tar ut feriepengene i år eller neste år. Tar du ut de i år så blir det trukket skatt av beløpet og du vil sannsynligvis få dette igjen på skatten neste sommer. Tar du ut pengene i januar så vil du ikke bli trukket i skatt for dette beløpet, men du får heller ikke noe igjen på skatten. Dette her forutsetter at du kommer til å tjene omtrent like mye i år som neste år.
Vis hele sitatet...
Så det er bare tull at jeg må betale tilbake noen % av dette når "skattelappen" kommer?
Noen voksne sa at jeg kommer til å få baksmell hvis jeg tar ut pengene i januar
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Horumflorum
Så det er bare tull at jeg må betale tilbake noen % av dette når "skattelappen" kommer?
Noen voksne sa at jeg kommer til å få baksmell hvis jeg tar ut pengene i januar
Vis hele sitatet...
Feriepenger kan behandles på akkurat samme måte som vanlig lønn når det gjelder skatt. Hvis du har frikort kan det være lurt på planlegge slik at du holder deg så lavt som mulig begge årene, men hvis du trekker prosent uansett gjør det vel ikke så mye.
Jeg tjente under 40tusen, men visste ikke det der og da når jeg leverte skattekortet. Så jeg kunne fått frikort. Så jeg har tabelltrekk.

Så det eneste jeg lurer på nå, er om jeg kan få baksmell hvis jeg tar ut pengene januar?..
Sitat av Horumflorum
Jeg tjente under 40tusen, men visste ikke det der og da når jeg leverte skattekortet. Så jeg kunne fått frikort. Så jeg har tabelltrekk.

Så det eneste jeg lurer på nå, er om jeg kan få baksmell hvis jeg tar ut pengene januar?..
Vis hele sitatet...
Du kan risikere å få baksmell ja, men denne vil i såfall ikke komme før i 2010. Hvis du får utbetalt feriepenger neste år så blir det ikke trukket skatt (dette er ikke det samme som at de er skattefrie) av beløpet, noe som gjør at du må betale mer skatt på resten av det du tjener neste år, for å veie opp for denne "skattefrie" lønna.

Det spiller ingen rolle om du har frikort eller tabelltrekk. Tjener du mindre enn frikortgrensen i år, men likevel har betalt skatt som følge av at du har tabelltrekk, så vil du få dette igjen på skatten neste sommer.

Hvis det du har tjent i år pluss feriepenger er MINDRE enn frikortgrensa vil jeg likevel anbefale deg å ta ut feriepengene i år, siden de da vil være skattefrie (du betaler inn skatt på feriepengene i år, men får de tilbake på skatten neste år). Siden du da ikke får feriepengene utbetalt neste år, vil da dette redusere inntekten din i 2009 (og gjøre at du betaler mindre skatt neste år, eventuelt at du kommer under fribeløpet og ikke betaler noe skatt).