Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11248
Haihai!
Når bedriver en reakreasjonsaktivitet med alkohol? Når vil en kunne si at noen er avhengig/misbruk av alkohol?
Når driver en rekreasjon med narkotika? Når kan en si at en har et problem?

Det jeg er ute etter her er jo samfunnets normer for dette. Min opplevelse er at terskelen er lavere for narotika enn for alkohol, dvs at en kan misbruke/bruke alkohol i større grad en narkotika uten å bli sett på som et problem?

Tanker?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Når du må ha det, i stedet for å ville ha det, vil jeg si du har ett problem.
Jeg har alltid sett på det slik at om det påvirker andre sider av livet, som jobb, skole, etc så er det et problem
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Vel, det jeg skrev er vel teknisk sett "avhengighet", men det du skrev blir vel "problem".
Sitat av Choobe Vis innlegg
Når du må ha det, i stedet for å ville ha det, vil jeg si du har ett problem.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at du kan oppleve å ville ha det i mange år etter at det i virkeligheten er blitt slik at du må ha det. Den subjektive opplevelsen er ikke alltid til å stole på.

Når det gjelder samfunnets holdninger til misbruk er dette noe mange som lefler med ulovlig rus er opptatt av og gjerne holder frem som en del av problemet. Men for den enkelte misbruker tror jeg det har fint lite å si. Det er ingen ære i å være misbruker uansett om det du misbruker er lovlig, og livet ditt faller til slutt fra hverandre uansett.
Sist endret av Susa; 20. november 2014 kl. 13:52.
Drikker man alkohol hver bidige helg er man bare en alkohol-liker. Bruker du et annet stoff i helgene har man et rusproblem.

Hele Norge bagatelliserer alkohol kun fordi det er lovlig, latterlig.
I mine relasjoner blir det gjerne dratt frem at hasj/cannabis ikke er like skadelig som alkohol og derfor ikke det store problemet på 4 dagen. Jeg ser det likevel som et problem når det eneste som blir snakket om i lunsjer er å få dra hjem å fyre opp. Jeg er nok veldig konservativ når det gjelder rus, både alkohol og narkotika.

Jeg ser det som problematisk at en person røyker hver dag en uke, men jeg ser ikke det store problemet med å ta en øl til maten hver dag.

Relevant: Nå er du innom det jeg tenker også. Jeg har den tanken der, at rusmiddel andre en alkohol er verre.
Sist endret av Don P; 20. november 2014 kl. 14:25. Grunn: Ny Post
Sitat av Don P Vis innlegg
I mine relasjoner blir det gjerne dratt frem at hasj/cannabis ikke er like skadelig som alkohol og derfor ikke det store problemet på 4 dagen. Jeg ser det likevel som et problem når det eneste som blir snakket om i lunsjer er å få dra hjem å fyre opp. Jeg er nok veldig konservativ når det gjelder rus, både alkohol og narkotika.

Jeg ser det som problematisk at en person røyker hver dag en uke, men jeg ser ikke det store problemet med å ta en øl til maten hver dag.

Relevant: Nå er du innom det jeg tenker også. Jeg har den tanken der, at rusmiddel andre en alkohol er verre.
Vis hele sitatet...
Det er flere sider å se på rus en den fysiske skadevirkningen, og avhengighetspotensealet. Selv når det gjelder cannabis, så er det noe rart i det å skulle ruse seg hver dag, selv om rusmiddelet ikke er farlig. Konseptet rus kan bli misbrukt uavhengig av skadepotenseal.
Når du setter rusen fremfor andre ting i livet så mener jeg du er avhengig, eller vist du er konstant blakk fordi alle pengene dine går til rusmidler, eller det går utover jobb/skole.

Bruker selv å røyke omtrent hver kveld etter jobb, med mindre jeg har planlagt noe annet, eller må ut å kjøre bil seinere på kvelden. Ser ikke på meg selv som avhengig av den grunn.
Jobber omtrent 7 dager i uka, så føler at hva jeg gjør på fritiden blir min egen sak, og folk som mener det er feil burde heller passe på sine egene saker og ikke henge seg opp i andre sine rusvaner
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Når du setter rusen fremfor andre ting i livet så mener jeg du er avhengig, eller vist du er konstant blakk fordi alle pengene dine går til rusmidler, eller det går utover jobb/skole.

Bruker selv å røyke omtrent hver kveld etter jobb, med mindre jeg har planlagt noe annet, eller må ut å kjøre bil seinere på kvelden. Ser ikke på meg selv som avhengig av den grunn.
Jobber omtrent 7 dager i uka, så føler at hva jeg gjør på fritiden blir min egen sak, og folk som mener det er feil burde heller passe på sine egene saker og ikke henge seg opp i andre sine rusvaner
Vis hele sitatet...
Da ser det ut som om du har samme syn som meg når det gjelder alkohol. Det høres også ut som m du har et sunt forhold til det hele mtp at du sier at du ikke røyker om du skal kjøre bil. Føles det som et tap når du ikke får ta en røyk på kvelden?
Når man ikke lenger klare å tenke rasjonelt ovenfor rusmiddelet, vil jeg kalle det en avhengighet. Det vil si, fra første dag man skulker sine daglige gjøremål (i ukedager) for å ruse seg, eller fra første dag du heller prioriterer noen tusenlapper på rusen enn på f.eks telefonregningen.

Jeg oppfatter det slik at terskelen til Narkotika er lik null. Så fort man bruker et rusmiddel, er man en narkoman og rusavhengig, dette i følge den sosiale normen selvsagt. Jeg er veldig mot denne normen, men hva kan man gjøre?
NFFs husbedreviter
Veldig interessant tema.

Personlig, så har jeg i mange år slitt med min røykemisbruk, og det har i mange situasjoner gått ut over ting i hverdagen.
Når jeg sier gått ut over, så betyr ikke det at jeg ikke har fått gjort dem - sånn som å levere eksamen, være forberedt til timer, osv - men at jeg har tanker om hvor mye jeg ideelt sett skulle jobbet, og ender opp med å jobbe betraktelig mindre enn jeg hadde sett for meg.
Har fått mange veldig gode karakterer opp gjennom, selvom jeg har hatt - i mine øyne - et misbruk.

Men, det interessante er når jeg nå prøver å få et fornuftig forhold til mitt røykeforbruk.

Jeg har nå funnet noe som jeg syntes er en god løsning, og jeg merker faktisk på humøret mitt - jeg har alltid slitt veldig med høstdepresjoner - at når jeg tillater meg å kjøpe inn 1 gram på fredag kveld, og tilbringer helgen med å konsumere dette grammet sammen med å se fotball, sjakk, etc, for så å innta siste rest før jeg legger meg på søndag, så har jeg mer motivasjon når uka kommer og jeg sliter ikke med dårlig samvittighet ovenfor meg selv og mitt bruk lenger.

På mange måter så har jeg nå fått et slikt forhold til cannabis som mange mennesker har til alkohol, nemlig at jeg ser frem til helgen og min alenetid med cannabis. Ses dette på som en avhengighet?
Det at jeg ser frem til helgen for å ruse meg?

Jeg vet at jeg har vært avhengig før, men jeg sitter fortsatt med en følelse av at det er en rest igjen. Samtidig, så mener jeg at jeg ikke er det.

Nå er selvfølgelig en viktig kontekst at jeg ikke har så mye meningsfyllt å gjøre i helgene. Jeg vet at den dagen jeg får meg en kjæreste og noe meningsfyllt å gjøre i helgene, så vil dette behovet forsvinne.

Kan dette kalles fornuftig selvmedisinering?
Eller er det bare rusavhengighet?
@Dsverre: Jeg ser ikke på ditt nåværende bruk som avhengighet. Helg er helg
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Når du setter rusen fremfor andre ting i livet så mener jeg du er avhengig, eller vist du er konstant blakk fordi alle pengene dine går til rusmidler, eller det går utover jobb/skole.
Vis hele sitatet...
Helt enig, så lenge du er nykter når du kjører bil, på jobb osv. så ser jeg ikke problemet.

Om du velger å dytte i deg sjokolade, øl, coca cola eller cannabis på kvelden når du endelig har din egen fritid og kan senke skuldrene burde være din sak og ingen andre sin.

Går derimot rus bruken på kveldstid utover arbeidet ditt via sykdom eller at du blir "tåkete" så du glemmer ting hele tiden så går det over til å være et problem.
Dette synes også gjelder folk som propper i seg cola og sjokolade på kvelds tid daglig som til slutt gjør at du ender på nav grunnet fedme.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dette synes også gjelder folk som propper i seg cola og sjokolade på kvelds tid daglig som til slutt gjør at du ender på nav grunnet fedme.
Vis hele sitatet...
Så alle overvektige har støtte av NAV? Snakk om å generalisere. Jeg har aldri sett noe som støtter din uttalelse.
Sist endret av KarmaBites; 20. november 2014 kl. 15:54.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Veldig interessant tema.
På mange måter så har jeg nå fått et slikt forhold til cannabis som mange mennesker har til alkohol, nemlig at jeg ser frem til helgen og min alenetid med cannabis. Ses dette på som en avhengighet?
Det at jeg ser frem til helgen for å ruse meg?

Jeg vet at jeg har vært avhengig før, men jeg sitter fortsatt med en følelse av at det er en rest igjen. Samtidig, så mener jeg at jeg ikke er det.

Nå er selvfølgelig en viktig kontekst at jeg ikke har så mye meningsfyllt å gjøre i helgene. Jeg vet at den dagen jeg får meg en kjæreste og noe meningsfyllt å gjøre i helgene, så vil dette behovet forsvinne.
Vis hele sitatet...
Du har ikke nødvendigvis et rusproblem, sålenge du ikke lar røyken komme foran andre planer. Viss det ender opp med at du f.eks dropper byen med kompiser ei helg for å sitte alene hjemme å røyke, så kan det bli et problem for deg selv. Man får ikke kjæreste av å røyke alene hjemme.
NFFs husbedreviter
Hmm.. Ser at jeg kanskje fremstod på en annen måte enn jeg mente.

Jeg ber ikke dere om svar på om jeg har et problem eller ikke.
Om jeg har en avtale med kompiser om å gå ut, så gjør jeg jo selvfølgelig det.

Hvis man stiller hodet utenfor tanken om at en uke er en uke, og heller tenker at alt bare er etterfølgende dager, noe det faktisk er fra eksistensen sin side, så lurer jeg mer på hva folk tenker om det at man "trenger" å ta seg 2-3 dager med rus, hver femte dag. Når rusen blir systematisert for å takle livet, er det da en avhengighet eller en legitim livsmestringsstrategi?

Nå innser jeg umulighet i å formidle rollen det spiller i mitt liv og mine utfordringer, men kan man sidestille behovet for å på systematisk vis avtale alenetid/rustid med seg selv, med det behovet man har for å sosialisere med andre mennesker på frekvent basis? Eller blir det mer en behagelig løgn for å tildekke min egen avhengighet?

Fytti, dette var et vanskelig poeng å få frem uten å fremstå som en uvitende ungdom med spørsmål om tips, men heller som en ung mann med betraktninger rundt livet og mestring av det.
Sitat av KarmaBites Vis innlegg
Så alle overvektige har støtte av NAV? Snakk om å generalisere. Jeg har aldri sett noe som støtter din uttalelse.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver ikke at alle som er overvektige går til nav, snakk om å spre stråmenn.

Jeg bare påpeker at om kvelds kosen din - samme om det er sjokolade, øl eller cannabis, fører til at du blir sykmeldt eller en nav bruker så er dette et problem.

Prøv å les hele innlegget mitt en gang til i stede for å lese fedme - se rødt og utelukke resten.
Sitat av Don P Vis innlegg
Da ser det ut som om du har samme syn som meg når det gjelder alkohol. Det høres også ut som m du har et sunt forhold til det hele mtp at du sier at du ikke røyker om du skal kjøre bil. Føles det som et tap når du ikke får ta en røyk på kvelden?
Vis hele sitatet...
Føles faktisk litt som en tap ja, men bruker som regel å rulle meg en joint før jeg tar kveld
Bor såpass usentralt at jeg ikke har den luksusen med konstant tilgang til diverse rusmidler, så det hender jeg går en uke eller 2 uten å ruse meg(noe som sikkert hjelper på).

Rus kjøring er jeg ikke noe fan av, kan ikke si jeg hadde samme innstillingen når jeg var 18 og nettopp hadde tatt lappen.
Men ting endrer seg ganske fort
Samfunnet aksepterer alkohol mye mer en narkotika ja, spesielt i Norge.
Kan jo se på Amerika i sammenligning, der er det ulovlig å drikke alkohol før en er 21, og cannabis er lovlig i noen stater, noen for bruk og noen som legemiddel.

Ellers så vil jeg si det er ikke noe fasit svar på hva som er missbruk og akseptert bruk av rusmidler,
drikker du øl på en onsdag fordi du føler du ikke har noe annet å gjøre på, så har du smålige alkoholiker tendenser.
Har du mye fyll i en ferie sammen med venner, så ville jeg ikke sett på dette som noe problem.

En har vell egentlig et problem når en føler seg urolig/utilpass vist en tenker på å la vær å ta rusmiddel x,
når en føler for det.
"Når man setter rusen foran andre, er man avhengig", "Når det går utover familie ol. er man avhengig".

Jeg er ganske 110 % sikker på at avhengighet ikke har noe med prioriteringer å gjøre, heller ikke hvordan det går ut over andre. Det har noe med at hjernen og kroppen trenger det for å fungere normalt.

Jeg er selv litt små-alkoholiker, det går ikke utover noen, jeg prioriterer det ikke før noen andre. Jeg kjøper det for mine egne penger og jeg lar det ikke skade eller påvirke andre. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som lever den livs-stilen.

Man kan ikke se på andre når det kommer til avhengighet, man må kjenne seg selv godt nok for å skjønne det og kanskje bruke litt iq når man ser at man bruker 3000 i uka på rus-relaterte artikler.

Det med at noen stjeler fra familie for å finansiere rusen eller velger rus framfor familiemiddager osv. Er bare ren egoisme.
Sist endret av 0040oa; 20. november 2014 kl. 20:08.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Drikker man alkohol hver bidige helg er man bare en alkohol-liker. Bruker du et annet stoff i helgene har man et rusproblem.

Hele Norge bagatelliserer alkohol kun fordi det er lovlig, latterlig.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg drikker øl - og tell med også lett/lavtinnholds-øl - hver andre eller tredje dag, er jeg småalkis da??

..Jeg liker øl, jeg lager øl, jeg er ølfan. Problemet til softdrugs som cannabis, og da nevner jeg ikke engang hardere ting, er at du mer eller mindre automatisk går inn i en annen mer usunn og mer virkelighetsfjern livsstil når stoffet ikke bare brukes type annenhver helg - men flere ganger i uka.


...Dette er hovedproblemet til nærmest all del "narkotikaen" vi prater om på dette forumet: spesifikt de psykiske og de sosiale konsekvensene ved misbruk/overdreven bruk er betraktelig større enn det det de er ved alkohol.

Alkohol er nemlig temmelig godt gnidd inn i samfunnet og livsstilen vår, enten vi liker det eller ikke, men det er et faktum. De fysiske skadevirkningene av den er mye større enn ift storparten av de ulovlige stoffene, og de psykososiale kan være tilsvarende jævlige.
Problemet med "hasj & sånn" er at som regel fører med seg flere ting enn bare hasj og "koserøke i ring"-opplegg. Mange nok som prøver cannabis prøver andre ting i tillegg også, etterhvert.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2014 kl. 23:06.
Når man kommer til det punktet der man må spørre om man er avhengig eller gjør det for rekreasjon vil jeg tro
Sitat av djxfade Vis innlegg
Når man kommer til det punktet der man må spørre om man er avhengig eller gjør det for rekreasjon vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Godt poeng!

Mulig jeg bare har blitt for gammel. Fikk invitasjon til reunion fest for ungdomskolen nå og var i utgangspunktet interessert i å møte opp. jeg forandret derimot innstilling da jeg så at alt det handlet om på facebooksiden var å få drukket seg snydens, ta en helvetes fest og hvilke drikkeleker som skulle spilles.

Jeg er bare i midten av tyveårene så jeg er ikke så gammel hell!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kanskje dette er nekroposting, ett nytt ord for meg, her ville jeg satt inn et smilefjes, men skjønner at det ikke er ok.
Når det kommer til avhengighet så er det mange faktorer som spiller inn.
Jeg tror at jeg er avhengig av piller og alkohol, men om jeg ikke har tilgang til det så går det greit en dag eller to.
Vanligvis tar jeg en del Paralgin Forte på formiddagen og drikker alkohol om kvelden, tilsvarende 2- 4 enheter alkohol.
Når jeg går tom, for piller, er det bare å stålsette seg til det er ok å be om ny resept.
Kommentarer?
Klem fra Betty
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Du har ikke nødvendigvis et rusproblem, sålenge du ikke lar røyken komme foran andre planer. Viss det ender opp med at du f.eks dropper byen med kompiser ei helg for å sitte alene hjemme å røyke, så kan det bli et problem for deg selv. Man får ikke kjæreste av å røyke alene hjemme.
Vis hele sitatet...
Hvis du drar på byen for å få en kjæreste så kanskje du misforstår. Byen er for å drikke seg full og ligge med noen. Etterhvert blir man lei av det og vil heller sitter hjemme alene og røyke. Helt legitimt.
Jeg drar ikke til byen for å få en kjæreste, men jeg syns det er litt spennende med flørting. Jeg elsker kun min mann, men muligheten for uforpliktende sex er en motivasjon.
Lurer på om jeg er atraktiv for andre.
Jeg tror at jeg er mer hyggelig og tiltrekkende dersom jeg er litt ruset.
Klemma Bety

I kveld, har drukket to øl offisielt, men har juksa litt med litt ekstra.
Er jeg en lævla alkoholiker, eller ????
Jeg lever til vanlig et helt ok liv, kjører bil, handler,gjør vanli husarbeid, lager mat o.s,
.v.

Hva stenges dere om meg?

Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 9. februar 2015 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg drar ikke til byen for å få en kjæreste, men jeg syns det er litt spennende med flørting. Jeg elsker kun min mann, men muligheten for uforpliktende sex er en motivasjon.
Lurer på om jeg er atraktiv for andre.
Jeg tror at jeg er mer hyggelig og tiltrekkende dersom jeg er litt ruset.
Klemma Bety

I kveld, har drukket to øl offisielt, men har juksa litt med litt ekstra.
Er jeg en lævla alkoholiker, eller ????
Jeg lever til vanlig et helt ok liv, kjører bil, handler,gjør vanli husarbeid, lager mat o.s,
.v.

Hva stenges dere om meg?

Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jeg vil si du har et problem, men det er min definisjon. Mange personer med et rusproblem kan være fullt oppegående. Hadde jeg vert deg ville jeg kuttet ut pillene, og ikke drukket så mye alkohol, men det er jo så klart lett for meg å si over internett..
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Hvis du drar på byen for å få en kjæreste så kanskje du misforstår. Byen er for å drikke seg full og ligge med noen. Etterhvert blir man lei av det og vil heller sitter hjemme alene og røyke. Helt legitimt.
Vis hele sitatet...
Mente selvfølgelig ikke at man nødvendigvis finner kjæreste på byen, poenget mitt var at om man sitter alene hjemme å røyker/drikker eller ruser seg generelt ofte er det fort gjort å gå glipp av sosiale events (som ikke nødvendigvis er byen og fyll), og da er det ofte vanskeligere å møte andre folk utenfor sitt eget rusmiljø.
Sist endret av RosaElefant; 10. februar 2015 kl. 13:24.