Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 738628
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvorfor er pengene tryggere som BTC kontra USD, NOK etc?
Vis hele sitatet...
Spørs hva du mener med "tryggere". Det er ikke mer beskyttet mot svindlere pga det er umulig å få tilbake pengene du har sendt med mindre du bruker middelmann.

Det er derimot tryggere på den måten at det er vanskelig til umulig å spore transaskjoner som gir større anonymitet. Dessuten er det umulig (dags dato) å forfalske penger.
Ok, har vært litt pessimist tidligere, men har klart å skaffe meg noen mynter. Noen av dere som har erfaring med å få ting ut fra mtgox? Er det dwolla eller libertyreserve som funker best for å få ting på konto til slutt?
Sitat av ymgve Vis innlegg
Ok, har vært litt pessimist tidligere, men har klart å skaffe meg noen mynter. Noen av dere som har erfaring med å få ting ut fra mtgox? Er det dwolla eller libertyreserve som funker best for å få ting på konto til slutt?
Vis hele sitatet...
Greieste løsninga er vel international bank transfer til din norske konto. Rimelig grei operasjon.
Har sett litt på om det er verdt å investere i en miningrigg, og det virker som at det er alt for lite å hente i og med at vanskelighetsgraden har blitt såpass høy, og at den nå nesten dobles for hver gang også. Steg senest idag.

Skulle akkurat til å kjøpe en 3x 6990-rigg, men så fort at dette ikke ville være lønnsomt lenger :-)

Tror den eneste måten du kan tjene deg fett her er å investere nå som du kan si at en BC->USD er lav i forhold til den ekstreme veksten den har hatt de siste månedene, men så er jo da problemet om dette ulovliggjøres, og du da taper alle dine BC.

Noen som har noen innspill på dette?
Forøvrig virker dette genialt, bare synd jeg ble introdusert for det noe sent :-)
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg ser virkelig ikke hvordan BitCoin løser det problemet. Alt som skal til er at bankene får et godt marked innenfor BitCoins så sitter du med samme problematikken hvor penger er en annen mans gjeld. Dette er noe som kan skje i en hver valutta uansett hvordan den lages.

Vil legge til at om BitCoin ikke blir regulert eller sentralstyrt er jeg redd for at om BitCoin blir stort kan "penger = gjeld" ta livet av hele økonomien ved at det blir for stor inflasjon, siden det ikke er noen som kan styre denne. Dagens banker er sterkt regulert slik at de ikke skal låne ut for mye, og generere for mye penger ut av ingenting.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente er at det ikke er mulig å låne bort mer bitcoins enn det man har.
Det er prinsipielt en av de største fordelene med bitcoin etter min mening.

Hvordan bitcoin kan bli regulert eller sentralstyrt klarer jeg ikke å se for meg. Heller ikke hvordan det kan bli for stor inflasjon.
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvorfor er pengene tryggere som BTC kontra USD, NOK etc?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke påstått at den er tryggere, men du kan hande sporløst med dette, vist nok.

Hvorvidt det er trygt eller ei er opp til hver og en handling.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Mulig jeg bare er dum, men jeg sliter med å se hvordan bitcoins kan bli brukt til dagligdagse ting når kursen svinger sånn. For å holde en stabil kurs og ha en valuta som ikke er et høyrisiko investeringsobjekt må det reguleringer til. (ref f.eks inflasjonen i Zimbabwe) Noe som ikke kan tilbys for bitcoin.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk flest skal stole mer på anonyme internettbrukere (a.k.a drittsekker?) enn banker. Bankene er i det minste til en viss grad kontrollert av myndighetene. Selv den mest innbitte markedsliberalist synes vel det er kjipt å bli svindlet uten mulighet til å etterforske det.

Er det egentlig noen som helst tvil om at dette i hovedsak er positivt for kriminelle, og neppe noe den jevne borger har interesse av. Å gi kriminelle en økonomisk friarena, må da være noe av det et samfunn har minst lyst på.

Selvsagt ser jeg det positive med å bruke bitcoins for å motvirke undertrykkende regimer også, men jeg sier meg enig med de andre som har nevnt at ulempene er større enn fordelene.
Vis hele sitatet...
Se denne filmen ; The Inside Job så får du kanskje ett litt mer reelt syn på hvem som egentlig er drittsekkene.
Sitat av causa Vis innlegg
Det jeg mente er at det ikke er mulig å låne bort mer bitcoins enn det man har.
Det er prinsipielt en av de største fordelene med bitcoin etter min mening.

Hvordan bitcoin kan bli regulert eller sentralstyrt klarer jeg ikke å se for meg. Heller ikke hvordan det kan bli for stor inflasjon.
Vis hele sitatet...
om bankene er store nok kan de fint låne bort BitCoins som de ikke har, og som ikke eksiterer. På akkurat samme måte som banker i dag kan låne ut NOK som ikke eksisterer. Dette forutsetter bare at nok folk har bank-kontoer og at folk er villige til å overføre BitCoins via f.eks. nettbanken.
Sitat av etse Vis innlegg
om bankene er store nok kan de fint låne bort BitCoins som de ikke har, og som ikke eksiterer. På akkurat samme måte som banker i dag kan låne ut NOK som ikke eksisterer. Dette forutsetter bare at nok folk har bank-kontoer og at folk er villige til å overføre BitCoins via f.eks. nettbanken.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke bitcoins de låner bort. For å sende en bitcoin må man først ha kontroll over en privat nøkkel som nettverket aksepterer. Det er heller ikke mulig å lage egne private nøkler så lenge man ikke kontrollerer mer enn 50% av nettverket.

Hvordan mener du at de skal få til dette?
Sist endret av causa; 16. juni 2011 kl. 17:40.
Det er selvsagt umulig å forutse kursutviklingen på bitcoin. Prisen på bitcoin er helt og holdent bestemt av markedet, og det er derfor knyttet mye mer usikkerhet rundt verdien på bitcoin fremfor en regulert valuta, dette vil som regel føre til mer volatilitet. Jeg ser det også som problematisk at det er en øvre grense på antall bitcoins, og er redd det skal altfor lite til før det blir tilnærmet ingen sirkulasjon. Hvis usd-bitcoin noen sinne oppnår like lav volatilitet over en periode på 1 år som usd-nok, skal jeg spise en garderobe med hatter og skosåler.

En bank er institusjon som har visse regler å forholde seg til, en anonym nettbruker har i teorien absolutt ingen regler å forholde seg til, en konsekvens man ofte kommer over på internett i form av drittslenging. Du tror altså at de slemme finansfolkene skal være snillere når de er anonyme?

Man må skille mellom betalinger og forbruk, konseptet med kreditering vil ikke forsvinne selv om det blir vanskeligere for bankene å låne ut penger. Så lenge man har en viss kjøpekraft er det liten tvil om at varer vil bli tilbudt på avbetaling. Om gjelden er til en bank eller et annet firma har fint lite å si for forbrukeren.
Sitat av causa Vis innlegg
Da er det ikke bitcoins de låner bort. For å sende en bitcoin må man først ha kontroll over en privat nøkkel som nettverket aksepterer. Det er heller ikke mulig å lage egne private nøkler så lenge man ikke kontrollerer mer enn 50% av nettverket.

Hvordan mener du at de skal få til dette?
Vis hele sitatet...
jeg er for trøtt til å forklare i detaljer akkurat nå, og vet ikke hvor godt kjent du er med "Money as debt", men det blir i praksis akkurat det samme bare man bytter ut penger med BitCoins. Ved å lage en nettbank-tjeneste kan folk handle med gjeldsbrev selv om det er så abstrakt at det virker som de handler med penger.
Orakeltjenesten ved NTNU stengte akkurat en bekjents nettforbindelse for "botnetvirksomhet". Det eneste han gjorde var å mine bitcoins. Lurt å passe på for dere som sitter på campusnettverk o.l.
Sitat av etse Vis innlegg
jeg er for trøtt til å forklare i detaljer akkurat nå, og vet ikke hvor godt kjent du er med "Money as debt", men det blir i praksis akkurat det samme bare man bytter ut penger med BitCoins. Ved å lage en nettbank-tjeneste kan folk handle med gjeldsbrev selv om det er så abstrakt at det virker som de handler med penger.
Vis hele sitatet...
Tror jeg forstår hva du mener, men da handler man jo fortsatt ikke med bitcoins. Det blir mer riktig å si at man handler med verdipapir fra banken som kan byttes mot bitcoins.
Hvorfor noen skulle noen handle i (bitcoin)verdipapirer i stedet for bitcoins har jeg problemer med å forstå. I motsetning til f.eks gull så kan bitcoins overføres elektronisk. Å lage verdipapir for bitcoins blir i de fleste tilfeller overflødig, dyrt og mer risikabelt.
Sist endret av causa; 16. juni 2011 kl. 19:50.
Sitat av causa Vis innlegg
Tror jeg forstår hva du mener, men da handler man jo fortsatt ikke med bitcoins. Det blir mer riktig å si at man handler med verdipapir fra banken som kan byttes mot bitcoins.
Hvorfor noen skulle noen handle i (bitcoin)verdipapirer i stedet for bitcoins har jeg problemer med å forstå. I motsetning til f.eks gull så kan bitcoins overføres elektronisk. Å lage verdipapir for bitcoins blir i de fleste tilfeller overflødig, dyrt og mer risikabelt.
Vis hele sitatet...
vel i praksis er det jo det samme som vår valutta, og er rammet av "money as debt" på samme måte. som var poenget mitt. Grunnet at hele konseptet handler om at man ikke handler med en vare direkte, men kun med verdipapierer.
Hadde 0.5 bitcoin i en wallet.
kopierte wallet til usb stick. Reinstallerte bitcoin. hele bitcoin mappa i %appdata% ble fornya.
kopierte wallet tilbake til den nye appdata/bitcoin.

har samme adresse, men 0.0 bitcoins :s
er ikke coins lagret i wallet?
Sitat av etse Vis innlegg
Det finnes da mange banker som ikke trykker penge i Norge. Det er kun sentralbanken som har lov til dette. Andre banker driver kun med normal bank-virsomhet som også ville fungert i et BitCoin system.
Vis hele sitatet...
Sentralbanken trykker sedlene, men det spiller ingen rolle hvem som trykker dem, det som spiller rolle er hvem som bestemmer at nå skal det trykkes - og det er ikke sentralbanken, men alle de vanlige bankene.

Sitat av causa Vis innlegg
Det jeg mente er at det ikke er mulig å låne bort mer bitcoins enn det man har.
Det er prinsipielt en av de største fordelene med bitcoin etter min mening.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å få et sånt problem med et "fractional reserve"-system (vet ikke hva det heter på norsk). Dette er det systemet bankene bruker idag, og som gir økt verdiskapning og risiko.

La oss si at vi har 6 bitcoins, A, B, C, D, og E, som alle eies av Per. Per setter ABCD inn i banken og beholder E selv. Banken har nå ABCD, og låner ut AB til Pål, og beholder CD i tilfelle Per vil ta ut noe. Så betaler Pål AB til Espen.
Vi har allerede et problem: Hvis Per vil ta ut 3 bitcoins går banken konkurs. Banken kan ikke kreve inn igjen AB fra Pål på umiddelbart varsel (jf. kontrakten med Pål), og Pål har uansett ikke pengene (Espen har dem).

Espen setter så AB inn i banken igjen. Banken har nå ABCD og låner ut ABC til Veltepetter, som betaler AB til Sarah. Sarah setter A inn i banken.

Banken har nå AD, og låner A ut til Günter. Etter dette ser det sånn ut:
Banken har en bitcoin, D.
Banken skylder Per fire bitcoins.
Banken skylder Espen to bitcoins.
Banken skylder Sarah en bitcoin.

Pål skylder banken to bitcoins.
Veltepetter skylder banken tre bitcoins.
Günter skylder banken en bitcoin.

Legg merke til at banken skylder total sju bitcoins, mens det totale antallet bitcoins som er i omløp er bare seks. Altså har banken lånt bort ikke bare mer bitcoins enn det banken har, men mer enn det totale antall bitcoins!

Hvis Per, Espen og Sarah prøver å ta ut en bitcoin hver går banken konkurs.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Sentralbanken trykker sedlene, men det spiller ingen rolle hvem som trykker dem, det som spiller rolle er hvem som bestemmer at nå skal det trykkes - og det er ikke sentralbanken, men alle de vanlige bankene.
Vis hele sitatet...
Bitcoin er ikke knyttet til noen bank slik andre mynt-enheter er.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det er mulig å få et sånt problem med et "fractional reserve"-system (vet ikke hva det heter på norsk). Dette er det systemet bankene bruker idag, og som gir økt verdiskapning og risiko.
Vis hele sitatet...
Hvilken bank er det du mener skulle opparbeide seg en så stor mengde BitCoin for siden å forvalte det som om det var kapital?

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
La oss si at vi har 6 bitcoins, A, B, C, D, og E, som alle eies av Per.
Vis hele sitatet...
A, B, C, D og E=5.
Ikke rart at regnestykket ditt ikke går opp.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Per setter ABCD inn i banken og beholder E selv. Banken har nå ABCD, og låner ut AB til Pål, og beholder CD i tilfelle Per vil ta ut noe. Så betaler Pål AB til Espen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han sette dem i banken? vhilken bank skulle tilby denne unødige tjenesten for verdioppbevaring når de allerede har navn og adresse på kunden?
BitCoin skal brukes, ikke spares. Om du vil spare dine verdier må du veksle dem inn i noe som en bank kan ha nytte av å forvalte. F.eks. noe hvis inbytteverdi er knyttet opp mot estimert fremtidig avkastning. Som f.eks en nasjons sentralstyrte mynt-enhet.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Vi har allerede et problem: Hvis Per vil ta ut 3 bitcoins går banken konkurs. Banken kan ikke kreve inn igjen AB fra Pål på umiddelbart varsel (jf. kontrakten med Pål), og Pål har uansett ikke pengene (Espen har dem).
Vis hele sitatet...
Bankens avtale må innebære at Per ikke kan ta ut mer enn to bitcoins før det har gått så lang tid som deres avtale om tilbakebetaling med Pål er.
Om banken ikke sikrer seg på denne måten bryter den Norsk lov og banken slåes konkurs om det oppdages. Men ikke takke være noe valuta-problem. Kun takket være manglende samfunns-moral.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Espen setter så AB inn i banken igjen. Banken har nå ABCD og låner ut ABC til Veltepetter, som betaler AB til Sarah. Sarah setter A inn i banken.

Banken har nå AD, og låner A ut til Günter. Etter dette ser det sånn ut:
Banken har en bitcoin, D.
Banken skylder Per fire bitcoins.
Banken skylder Espen to bitcoins.
Banken skylder Sarah en bitcoin.

Pål skylder banken to bitcoins.
Veltepetter skylder banken tre bitcoins.
Günter skylder banken en bitcoin.
Vis hele sitatet...
Som du skjønner blir denne logikken ikke gyldig når det er bitcoin det er snakk om.
Når en bank som handler med USD får problemet du sikter til så låner de bare flere penger av federal reserve. D.v.s at politikere gir dem tilatelse til å låne ut mere enn de har i mynt og trykkeriet håper de rekker trykke opp nok USD innen bank-kundene krever pengene sine.

Hvem skulle gidde å handle BitCoin med en bank? Det er ingenting å tjene på det ettersom ingen sentralbank kan stille med reserve.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Legg merke til at banken skylder total sju bitcoins, mens det totale antallet bitcoins som er i omløp er bare seks. Altså har banken lånt bort ikke bare mer bitcoins enn det banken har, men mer enn det totale antall bitcoins!
Vis hele sitatet...
Banker kan kun gjøre det i samråd med politikere som kontrollerer penge-trykkeriet.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvis Per, Espen og Sarah prøver å ta ut en bitcoin hver går banken konkurs.
Vis hele sitatet...
Det husker jeg vår hippiene på 60/70-tallet sin våte drøm: "Om vi alle tar ut pengene våre på en gang så mister de korrupte bankene sin makt." Det skjedde bare aldri. Det var alltid nok innskudd til å dekke utlån siden federal reserve stiller som garantist for mynten (ikke verdien) så kan det ta så lang tid det bare vil å få tilbake utlånte verdier. Det blir bare mere inflasjon.


Dette kan ikke skje med BitCoin da pengetrykkeriet ikke kan styres, men alle som kan lage penger etter en kvalitetstandard får lov.
Bitcoins verdi er i utgangspunktet kun dens kvalitet som dokumentasjon på transaksjoner. I motsetning til de fleste andre myntenheter som ikke er verdt annet enn et løfte.
Sist endret av 666/212; 17. juni 2011 kl. 09:37.
Der kom litt bitcoin funksjonalitet til PS3 også: CELLMiner
Sist endret av fxxked; 19. juni 2011 kl. 11:19.
Har markedet krasja helt nå? Så at verdien var på noen cent.
Noen hacka en konto på tradingstedet, dumpet en haug bitcoins og hele markedet kollapsa. Alt som skulle til var ett passord
Var nok en del som fikk store øyne da ja.

Fant mailen, brukernavnet og passordet mitt(kryptert) i den lekkede mtgox database filen. Skikkelig seriøse greier dette.
Glad jeg aldri har satt noe penger i bitcoins.
Sist endret av henrikxt; 19. juni 2011 kl. 21:42.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Var nok en del som fikk store øyne da ja.

Fant mailen, brukernavnet og passordet mitt(kryptert) i den lekkede mtgox database filen. Skikkelig seriøse greier dette.
Glad jeg aldri har satt noe penger i bitcoins.
Vis hele sitatet...
På tide å skifte passord overalt. Mange av passordene er ikke en gang saltet, og flere crackere tar dem på sekunder.
var det noen av dere som hadde penger liggende inne på mtgox-kontoen? jeg hadde heldigvis bare noen cent, og jeg kommer ikke inn. og hvilke andre steder er det som man kan selge bitcoins nå da?
Det måtte jo skje en gang. Hvem var det som spådde eksponentiell vekst før det skulle stabiliseres?
Sitat av Elemental Vis innlegg
Det måtte jo skje en gang. Hvem var det som spådde eksponentiell vekst før det skulle stabiliseres?
Vis hele sitatet...
bare fordi en side har blitt hacket, betyr ikke det at hele bitcoin systemet blir rammet. forhåpentligvis :P
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
bare fordi en side har blitt hacket, betyr ikke det at hele bitcoin systemet blir rammet. forhåpentligvis :P
Vis hele sitatet...
Nei ihvertfall ikke når kursen faller fra noen og tjue dollar til noen cents over natta...
Selv om Mt Gox nå er blitt hacket(igjen), kursen der har rast, alle brukerkontoene er blitt lekket, Mt Gox tar seg til rette med å reversere en gitt mengde transaksjoner og enkelte har blitt frastjålet verdier så er det ingenting som er endret med Bitcoin systemet.

Systemet er like uregulert, usikkert, ikke-anonymt og spekulativt som før.
Sist endret av nomore; 20. juni 2011 kl. 10:39.
falt verdien serr til 0.01 dollar??? hvordan påvirker dette andre trading-sider/markeder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
bare fordi en side har blitt hacket, betyr ikke det at hele bitcoin systemet blir rammet. forhåpentligvis :P
Vis hele sitatet...
Nei, men det illustrerer svakheta i en valuta med så lite marked. Omsetninga er lav, og et par millioner i fordufta verdier er nok til å velte det.

Inntil en valuta er vanlig nok til at kursen er etablert vil den vere sårbar for slikt. Amerikanske dollar vil f.eks. tåle betydleg større lekkasjer før den detter dramatisk.
kjedelig streiting
Det er ikke bare en av de som grunnla systemet som ville bli kvitt coinsa sine da?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er ikke bare en av de som grunnla systemet som ville bli kvitt coinsa sine da?
Vis hele sitatet...
Nei, noen hacket MtGox, som er en slags vekslingssentral ettersom jeg har forstått. En Hong Kong-basert IP-adresse logget seg inn og overførte alt som var å få tak i av penger til dollar, men traff en uttaksgrense på $1000 per dag. Hackeren valgte derfor å dumpe alle de resterende bitcoinsene på markedet for ingenting, og så prøve å kjøpe de opp. Derimot gikk ikke de fleste transaksjonene ut av systemet til MtGox, og de kan dermed reversere dem.

Selv om dette kun oppsto pga sikkerheten til MtGox, så viser det fort hvor ustabilt markedet faktisk er, og hvor lite som skal til for å ødelegge den lille tilliten folk har til systemet.

Jeg er ikke så veldig inne i bitcoinfunksjonaliteten, men jeg tror det er mulig å tråle gjennom transaksjonsblokker for all mining som har blitt utført. Jeg tror derfor ikke at de som grunnla systemet skulle ha noen flere bitcoins enn andre, men det er 100% sikkert at de som startet tidlig kom bedre ut av det enn de som hoppet på bølgen senere. Det er også ganske selvforklarende at de som var med fra starten hadde alt å tjene på å "rekruttere" nye individer og hype opp systemet og prisene enda mer. Personlig synes jeg at hele systemet minner mye om pyramidespill nå i startfasen, men jeg ser ikke bort i fra at dette kan ha noe for seg når etterdønningene etter de første og største utbetalingene har stabilisert seg.
Sist endret av Dyret; 20. juni 2011 kl. 12:46.
Vel, det er i det minste historien vi blir fortalt. Så vidt meg bekjent er ikke Mt. Gox pliktig til å gi innsyn til en tredjepart eller å legge frem bevis, så for alt vi vet kan hele historien være oppdiktet og sannheten være mye værre.

Poenget mitt er at enormt mange brukere gir ufortjent mye tillit til en ukjent tredjepart. Alt brukerene har å gå etter er det de sier selv, som for alt vi vet kan være sannheten eller en oppdiktet løgn.
Er det lurt å kjøpe nå eller bare drite i det?
Tja, hva tror du?
Sitat av IpN Vis innlegg
Er det lurt å kjøpe nå eller bare drite i det?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe fasitsvar på. Det er mye mulig at folk har mistet såpass tilitt til systemet nå at verdien faller, men det er jo like mulig at mange ser på dette som en invisteringsmulighet og kjøper opp når slik at verdien stiger igjen.. Så det er ikke bare bare å vite hva som skjer.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det finnes ikke noe fasitsvar på. Det er mye mulig at folk har mistet såpass tilitt til systemet nå at verdien faller, men det er jo like mulig at mange ser på dette som en invisteringsmulighet og kjøper opp når slik at verdien stiger igjen.. Så det er ikke bare bare å vite hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Om de ligger på 1 cent nå så taper jeg jo ikke akkurat kjempemye om jeg kjøper 100 av dem. Kanskje jeg burde se det litt an.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det var da merkelig. skulle tro dette var fryktelig sikkert utifra postene tidligere her inne?
Warz's Avatar
Trådstarter
Hva har hacken av mtgox med bitcoin å gjøre ?

Ingen bitcoins ble solgt for 1 cent siden mtgox vil reversere det, det var en hacker som hadde kontroll over en konto med tilsynelatende rundt 500 000 bitcoins og dumpet alt dette på markedet med planen om å cashe ut 100k bitcoins på $0.01 per bitcoin, noe som ville gitt han en gevinst på en 1-2 millioner dollar. Mtgox påstår at han ikke klarte det.

Forøvrig ligger prisen i følge tradehill på $13 nå.

Jeg tror dette kan gi alle som fant ut om bitcoin sent en kjempemulighet snart, hvis det blir panikk kan prisen falle under $10, kanskje vi kan se priser ned mot $5? I såfall kommer jeg til å investere mer, alt under $5 er "gratis".

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Hadde 0.5 bitcoin i en wallet.
kopierte wallet til usb stick. Reinstallerte bitcoin. hele bitcoin mappa i %appdata% ble fornya.
kopierte wallet tilbake til den nye appdata/bitcoin.

har samme adresse, men 0.0 bitcoins :s
er ikke coins lagret i wallet?
Vis hele sitatet...
Jo, de er lagret i wallet. Men dersom du sender penger etter å ha tatt backup er backupen ubrukelig. Du må derfor lage en konto som du ikke sender fra og ta backup av den eller ta backup hver gang du sender penger.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Var nok en del som fikk store øyne da ja.

Fant mailen, brukernavnet og passordet mitt(kryptert) i den lekkede mtgox database filen. Skikkelig seriøse greier dette.
Glad jeg aldri har satt noe penger i bitcoins.
Vis hele sitatet...
La meg se om jeg forstår dette rett. Dersom en bank blir hacket så blir automatisk valutaen som banken lagrer useriøs og lite å samle på? Selv om mange andre banker også lagrer samme valutaen? Er altså en hack av en bank alt som skal til for å ødelegge en valuta? Så hvis jeg hacker meg inn i en liten sparebank i Norge så er kronen verdiløs?

Sitat av Omaha Vis innlegg
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
bare fordi en side har blitt hacket, betyr ikke det at hele bitcoin systemet blir rammet. forhåpentligvis :P
Vis hele sitatet...
Nei ihvertfall ikke når kursen faller fra noen og tjue dollar til noen cents over natta...
Vis hele sitatet...
Prisen falt ikke til 1 cent, dette var et sleipt triks hackeren brukte for å kunne omgå $1000 limiten til mtgox. Skal du kjøpe bitcoins nå må du fortsatt ut med over $10.
Sitat av Warz Vis innlegg
La meg se om jeg forstår dette rett. Dersom en bank blir hacket så blir automatisk valutaen som banken lagrer useriøs og lite å samle på? Selv om mange andre banker også lagrer samme valutaen? Er altså en hack av en bank alt som skal til for å ødelegge en valuta? Så hvis jeg hacker meg inn i en liten sparebank i Norge så er kronen verdiløs?
Vis hele sitatet...
For det første så er hovedplassen for bitcoin transaksjoner litt forskjellig fra en liten sparebank.
For det andre skal det mer til enn ett lite database tyveri til for å hente ut kontoinformasjon til en Norsk bank.
For ikke å snakke om hvor latterlig det er å bruke MD5.
Det viser jo bare at det ikke holder å skryte av sterk kryptering på valutaen når det er andre tydelige svakheter i systemet.
Dette ville sansynligvis ikke skjedd i bank hvor det er statlige reguleringer og krav til feks sikkerhet.
Sitat av IpN Vis innlegg
Om de ligger på 1 cent nå så taper jeg jo ikke akkurat kjempemye om jeg kjøper 100 av dem. Kanskje jeg burde se det litt an.
Vis hele sitatet...
Fra mtgox: "
The bitcoin will be back to around 17.5$/BTC after we rollback all trades that have happened after the huge Bitcoin sale that happened on June 20th near 3:00am (JST)."

Så de ligger ikke akkurat på 1 cent hver.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
For det første så er hovedplassen for bitcoin transaksjoner litt forskjellig fra en liten sparebank.
For det andre skal det mer til enn ett lite database tyveri til for å hente ut kontoinformasjon til en Norsk bank.
For ikke å snakke om hvor latterlig det er å bruke MD5.
Det viser jo bare at det ikke holder å skryte av sterk kryptering på valutaen når det er andre tydelige svakheter i systemet.
Dette ville sansynligvis ikke skjedd i bank hvor det er statlige reguleringer og krav til feks sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at alle disse feilene ikke har noe som helst med bitcoin å gjøre, men det ser ikke ut som du helt skjønner det, hvis ikke kan du jo påpeke de andre tydelige svakhetene med systemet.
Det var ikke direkte et hack (de har ikke stjålet databasen), men et sikkerhetshull (som ikke burde vært der(!)) som ble utnyttet til å stjele cookies og sende forespørsler på vegne av intetanende kunder. Et såkalt cross-site_request-forgery Mtgox er en enmanns-operasjon og det virker som om siden er dårlig kodet med tanke på formål og sikkerhet. Håper han får fikset opp, men jeg hadde foreløpig styrt unna..

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=18709.0
Sist endret av pidget; 20. juni 2011 kl. 19:16. Grunn: definere..,.-,.-
Sitat av pidget Vis innlegg
Det var ikke direkte et hack (de har ikke stjålet databasen), men et sikkerhetshull (som ikke burde vært der(!)) som ble utnyttet til å stjele cookies og sende forespørsler på vegne av intetanende kunder. Et såkalt cross-site_request-forgery Mtgox er en enmanns-operasjon og det virker som om siden er dårlig kodet med tanke på formål og sikkerhet. Håper han får fikset opp, men jeg hadde foreløpig styrt unna..

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=18709.0
Vis hele sitatet...
Jo, databasen er stjålet og alle brukeropplysningene ligger ute til nedlasting på diverse fildelings-siter.

I følge mtgox selv ble dette gjort av en konsulent/revisor med tilgang til systemet, og ikke gjennom CSRF eller noen annen form for remote hack.
Sitat av gorm Vis innlegg
Jo, databasen er stjålet og alle brukeropplysningene ligger ute til nedlasting på diverse fildelings-siter.

I følge mtgox selv ble dette gjort av en konsulent/revisor med tilgang til systemet, og ikke gjennom CSRF eller noen annen form for remote hack.
Vis hele sitatet...
I stand corrected. Flere tråder som går på sikkerheten hans. Men csrf har blitt påvist/benyttet i tilegg og visstnok kan han være sårbar for sqli input (?)
Han burde vært noe mer opptatt av sikkerhet når han driver en vekslesjappe for valuta..
Sitat av Warz Vis innlegg
Poenget mitt er at alle disse feilene ikke har noe som helst med bitcoin å gjøre, men det ser ikke ut som du helt skjønner det, hvis ikke kan du jo påpeke de andre tydelige svakhetene med systemet.
Vis hele sitatet...
Øøø.. Det at hele databasen ligger ute på nett.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Øøø.. Det at hele databasen ligger ute på nett.
Vis hele sitatet...
Øøøh, mt. gox' database ja, er det bitcoins feil?
Sitat av Warz Vis innlegg
La meg se om jeg forstår dette rett. Dersom en bank blir hacket så blir automatisk valutaen som banken lagrer useriøs og lite å samle på? Selv om mange andre banker også lagrer samme valutaen? Er altså en hack av en bank alt som skal til for å ødelegge en valuta? Så hvis jeg hacker meg inn i en liten sparebank i Norge så er kronen verdiløs?
Vis hele sitatet...
Jeg sa at mt gox var noe dritt, altså banken. Men det viser også hvor utsatt bitcoin kursen er for angrep og salg. Hva om denne personen faktisk selger alle sine bitcoins.

Og ja, at en såpass "stor" bank blir hacket, gjør at den lille valutaen virker useriøs og sårbar.
Sist endret av henrikxt; 21. juni 2011 kl. 02:14.
Warz's Avatar
Trådstarter
Og ja, at en såpass "stor" bank blir hacket, gjør at den lille valutaen virker useriøs og sårbar.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjør helt urelevante hendelser at bitcoin blir en mindre "seriøs" og mer "sårbar" valuta?