Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1706
Hei Freaks,vi skal gjerne lage en liten ransfilm. Vi tenkte over det,og har lyst å lage ordentlige saker. Så vi kontaktet den lokale Coop butikken,fordi de ble ranet skikkelig og betjentingen ble truet,så vi fikk lov å gjenfortelle historien.

Problemet er da det med fotograferinger,redigering av fotografering og film !

Er det NOEN ideer ? Omhva som helst,bra redigeringsprogram,ting vi burde være OPS på under fotograferingen/filmingen,tutorial til åssen å endre kontrast på film snutt osv osv. Jeg tar ABSOLUTT alt.

Takker freaks !
Håper du tar den all-out da

Ihvertfall, når jeg så Nokas på kino, er det noen småting som irriterer meg (trur mest det bare er jeg som synes det). Jeg liker ikke shaky kamera, sånn at det vagler inni helvete. Jeg liker "overblikk" av en film, du kan redigere det stressende (hvis f.eks. politiet kommer), uten å bruke shaky cam..
Gjest
Trådstarter
Aha,takk !
Sony Vegas er et fint program å begynne med om du har lyst til å lære å redigere.

En ting som plager meg veldig med norsk film er at overdrevent mange snakker perfekt bokmål. Ingen slang eller eru, eller skarru. Uten å ha sikre kilder er jeg ganske sikker på at det kun er en liten brøkdel av den norske befolkning som snakker grammatisk korrekt, og da helst litt høytstående mennesker fra beste vestkant - ikke bankranere, narkiser og innbrudstyver.
Gjest
Trådstarter
Sitat av etsi Vis innlegg
Sony Vegas er et fint program å begynne med om du har lyst til å lære å redigere.

En ting som plager meg veldig med norsk film er at overdrevent mange snakker perfekt bokmål. Ingen slang eller eru, eller skarru. Uten å ha sikre kilder er jeg ganske sikker på at det kun er en liten brøkdel av den norske befolkning som snakker grammatisk korrekt, og da helst litt høytstående mennesker fra beste vestkant - ikke bankranere, narkiser og innbrudstyver.
Vis hele sitatet...
Det har jeg merket selv faktisk,skal prøve å varierere språket litt.

Håper jeg får lagt snutten ut.
Sitat av etsi Vis innlegg
En ting som plager meg veldig med norsk film er at overdrevent mange snakker perfekt bokmål. Ingen slang eller eru, eller skarru. Uten å ha sikre kilder er jeg ganske sikker på at det kun er en liten brøkdel av den norske befolkning som snakker grammatisk korrekt, og da helst litt høytstående mennesker fra beste vestkant - ikke bankranere, narkiser og innbrudstyver.
Vis hele sitatet...
De snakker ikke riktig på Vestkanten heller. De skjønner ikke forskjellen på 'de' og 'dem', og bruker derfor konsekvent 'de'. Det er slitsomt å høre på.

Når det gjelder NOKAS, så var de vel stort sett østlendinger hele gjengen, og de snakket ikke perfekt på filmen heller.
Sist endret av bronsky; 19. januar 2011 kl. 17:17.
Sitat av etsi Vis innlegg
Sony Vegas er et fint program å begynne med om du har lyst til å lære å redigere.

En ting som plager meg veldig med norsk film er at overdrevent mange snakker perfekt bokmål. Ingen slang eller eru, eller skarru. Uten å ha sikre kilder er jeg ganske sikker på at det kun er en liten brøkdel av den norske befolkning som snakker grammatisk korrekt, og da helst litt høytstående mennesker fra beste vestkant - ikke bankranere, narkiser og innbrudstyver.
Vis hele sitatet...
Man skulle ikke fulgt manuset fra punkt til prikke kanskje?
Så lenge historien fortsatt hadde vært lik, historisk korrekt så er jeg helt enig med deg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Riktig hvitbalanse, så slipper du å korrigere for det i ettertid (som jeg tipper du ikke kan uansett om du oppretter tråder som denne (: I tillegg vil nok ikke resultatet bli av de beste, sånn om du nettopp har begynt å titte på det)

Klipping; fort(!) Er masse joss der ute som er klippet aaaaltfor tregt. Kjedsomhet er absolutt noe du vil unngå hos publikum. Få noen som har vett nok i skallen til å droppe kommentarer som "jeg synes det var dritbra jeg" til å se gjennom den. Denne personen har ikke all verdens tolmodighet, og har ikke vært med på prosjektet.

I tillegg har kortere filmer mye større sannsynlighet for å bli sett på.

Nærbilder av ting som våpen, skolisser som blir knyttet, og skaller som treffer gulvet er omnomnom for øyet. Generelt; ikke stå for langt unna ting. Kom deg nærmere kamersmannen!

Få til lite clutter. På mange av filmene jeg har sett her inne er det masse forstyrrende elementer i bakgrunnen (og ja; folk legger veldig godt merke til bakgrunnen).

Lyd. Viktigere enn du tror. Hvilken film tror du flest blir sittende å se på? Den med crappy bilde og bra lyd? Eller den med perfekt bilde og crappy lyd? Lyd er 70% av filmen, om ikke mer.

Det som sannsynligvis har blitt klaget mest på på amatørfilmer på nFF; skuespillere. Få tak i noen dramatikk eller noe.

Husk at et happy crew er et crew som jobber bra. Hvordan få til et happy crew? God mat.

En del filmer som allerede har blitt laget har allerede blitt lagt ut her og under Skryteplassen, og har fått kommentarer. Sikkert en del tips der også.

Spør i vei om noe er uklart.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
som nevnt over, lyden er utrolig viktig, og heller ikke gjør samme feil som alle andre norske filmer, der en snakker bokmål, en snakker sørlending (arendal-kristiansand) en snakker bredt rogalending, en trønder og helst en som snakker nordnorsk så han kan banne masse..

Da sitter jeg gjerne og tenker midt i filmen "finner de ikke venner i sitt eget nærmiljø?" Det er sikkert retningslinjer fra norsk språkråd eller noe annet tull om at man skal ha med så og så mye dialekt, men det blir bare helt feil når jeg ser norsk film ihvertfall ^^
Jeg har noen stikkord til deg.
- 23.976fps
- Skru ned alt av kontraster og fargemetning på kamera (dersom mulig). Dette vil gi et bedre utgangspunkt til colorgrading i postprod.
- Etter dere har filmet; Se på opptakene blåst opp på en dataskjerm umiddelbart og se om det er noen klipp dere bør gjøre om igjen, og gjør de om igjen.
- Når dere skal legge til soundtrack; Ikke legg ut det mest epic'e og råeste dere vet om. Finn noe som passer. Ser det gang på gang at folk prøver å bruke musikken til å gjøre filmen mer epic, men det passer ikke og helhetsinntrykket blir dårligere. Om det er ønskelig kan jeg sikkert prøve å mekke noe (ta kontakt).
- Klipperytme - http://no.wikipedia.org/wiki/Filmklipping
- Skriv dreiebok. Se for dere i preprod. hvilke utsnitt, vinkel og bevegelser som virkemidler.

Noe mer? Still spørsmål. Er du usikker på et eller annet, er vi her for å hjelpe deg.

Lykke til!

Les forøvrig også på aksebrudd og jump cut. To viktige punkter man SKAL være klar over.

Sitat av God Vis innlegg
Håper du tar den all-out da

Ihvertfall, når jeg så Nokas på kino, er det noen småting som irriterer meg (trur mest det bare er jeg som synes det). Jeg liker ikke shaky kamera, sånn at det vagler inni helvete. Jeg liker "overblikk" av en film, du kan redigere det stressende (hvis f.eks. politiet kommer), uten å bruke shaky cam..
Vis hele sitatet...
Shaky kamerabevegelser er et effektivt virkemiddel. Dog vil kanskje for mye av det gjør deg svimmel. Rask klipping og shaky footage lager dramatisk stemning, som jeg absolutt anbefaler at dere gjør bevisste valg på.

Dramaturgisk klippemodell her, kan være; treg klipping i starten. Overblikk. Bygg opp til dramatisk og rask klipping mot klimaks.
Sist endret av boblesaft; 19. januar 2011 kl. 19:26.
Gjest
Trådstarter
Takk folkens !

Men jeg lurer på det med lyd,for å få best lydkvalitet mulig,åssen kan jeg adde bra mikrofoner? På filmer har de svære nice greier,men jeg tenkte på noe mindre ? Fordi vi har ikke det store budsjettet til å bruke på en liten snutt.

Jeg lurer på klipping og kontraster av farger,er Sony Vegas hipp på det eller ?

Takk!
Sitat av Kirder Vis innlegg
Takk folkens !

Men jeg lurer på det med lyd,for å få best lydkvalitet mulig,åssen kan jeg adde bra mikrofoner? På filmer har de svære nice greier,men jeg tenkte på noe mindre ? Fordi vi har ikke det store budsjettet til å bruke på en liten snutt.

Jeg lurer på klipping og kontraster av farger,er Sony Vegas hipp på det eller ?

Takk!
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har grei erfaring med premiere, og vil anbefale det. Dog er det smak og behag, og Vegas er ikke et dårlig valg.

Av billige og bra mikrofoner kan du sjekke ut RØDE videomic. Teip den fast til en pinne elns, så har dere lydbom.
Ta deg en tur innom norskfilmforum.com
Masse god hjelp å finne der, av folk som virkelig kan greiene sine
Sist endret av Eplegutten; 19. januar 2011 kl. 22:19.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
De siste filmene jeg har laget, har jeg klippet i Sony Vegas, og fargekorrigert og lagt på effekter med After Effects.
Bruker selv RØDE videomic og er veldig fornøyd! Fåes for rett under tusenlappen.

Ble ferdig med en 20min lang kortfilm her for noen måneder siden og hadde premierevisning i Oslos mest nyoppussede kino for en måned siden. Skal prøve å få lagt ut filmen i løpet av kvelden eller morgendagen
Bruk dybdeskarphet, men ikke overdriv som i Nokas hvor man får se øret til en person klart, og resten av bildet er uskarpt ..
Forresten, harde klipp er alltid morro.
Jeg har blitt ranet på jobb selv, mens jeg var på jobb alene. Å fytti helvete, for en skummel følelse. Følelsen av å bli knivranet av flere personer er så jævlig. Fatter ikke at folk gidder å rane en kiosk, med en uskyldig fyr som meg i kassen. Dagen etter så skrev jeg en lengre fortelling som jeg enda ikke har latt noen lese
Sist endret av Donkeybrain; 19. januar 2011 kl. 22:31.
Sitat av bronsky Vis innlegg
De snakker ikke riktig på Vestkanten heller. De skjønner ikke forskjellen på 'de' og 'dem', og bruker derfor konsekvent 'de'. Det er slitsomt å høre på.

Når det gjelder NOKAS, så var de vel stort sett østlendinger hele gjengen, og de snakket ikke perfekt på filmen heller.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men allikevel. Det som irriterer meg mest i norsk film er når bergensere skal snakke "korrekt". Når skal filmskapere forstå at bergensere ikke bruker hunkjønn? Det er ingen bergensere som bruker "ei" for eksempel. Jeg er også enig med de som sier "shaky" kamerabruk er plagsomt. Det virker så sykt amatørmessig synes jeg. ALT ved norsk film virker amatørmessig for meg, egentlig, men det kan jo godt hende er fordi jeg er blitt såpass vandt med de store hollywood greiene. Skuespillerprestasjonene er også helt forferdelig. Folk spiller jo som om de skulle stått på en teaterscene. For guds skyld skuespillere, har dere aldri sett film?

Norsk film begynner å bli bedre med årene da. Hadde bare filmskapere hatt mer penger å bruke...

Der fikk jeg ut en brøkdel av min frustrasjon over norske filmer. Takk.
Bare så jeg får sagt det, så benyttes "shaky" kamerabevegelser som virkemiddel i alt av filmer du ser nå i dag - og ja, også hollywood-filmer.
Det som er typisk amatør er shaky kamera i totalt bildeutsnitt. Amatørfilmprodusenter er redd for å gå for tett innpå, så de ikke "får med alt/hele personen". Om man går tett innpå med shaky kamerabevegelser og rask klipping, ser det straks mer proffesjonelt ut.
Sist endret av boblesaft; 19. januar 2011 kl. 22:48.
Gjest
Trådstarter
Fikk intervjuet betjentingen som ble ranet,de fortalte alt i detalj. Virker som et planlagt ran osvv.

Åssen burde jeg gå fram nå ?
Et lite tips er å fortelle det lokale politiet at dere skal spille inn en ransscene. Kjipt å bli møtt av skarpladde våpen...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.2399181
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Bare så jeg får sagt det, så benyttes "shaky" kamerabevegelser som virkemiddel i alt av filmer du ser nå i dag - og ja, også hollywood-filmer.
Det som er typisk amatør er shaky kamera i totalt bildeutsnitt. Amatørfilmprodusenter er redd for å gå for tett innpå, så de ikke "får med alt/hele personen". Om man går tett innpå med shaky kamerabevegelser og rask klipping, ser det straks mer proffesjonelt ut.
Vis hele sitatet...
Dette visste jeg fra før, men likevel er det jævlig irriterende.
Sitat av God Vis innlegg
Dette visste jeg fra før, men likevel er det jævlig irriterende.
Vis hele sitatet...
Mitt innlegg var rettet til Boo-Boo, som mente at det ga film et amatørmessig look.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Filmen min som jeg nevnte på side 1, er ute nå:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=177070