Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1378
Heisann freaks

Jeg tenkte at jeg hadde lyst til å begynne litt med rap. Er ikke opptatt av å bli verdensmester, bare som en hobby. Jeg er ingen kar som lager beats, så jeg lurte på om dere vet noen steder/sanger etc. som jeg kan begynne med.

Så jeg vil helst ha svar fra folk med erfaring, hvis det er mulig

-Hva slags utstyr trenger jeg?
-Hvor kan jeg eventuelt få beats/sanger fra?
-Kanskje noen tips til inspirasjon? Kanskje litt utelukkende spørsmål.

Og folkens.. Godt nyttår
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Heisann freaks



-Hva slags utstyr trenger jeg?
-Hvor kan jeg eventuelt få beats/sanger fra?
-Kanskje noen tips til inspirasjon? Kanskje litt utelukkende spørsmål.

Og folkens.. Godt nyttår
Vis hele sitatet...
Har nu vært med og laget 2 stk.

1. Du treng en mic som kansje blue snowball?
2. Du kan lage selv med fl studio, mene bruk google, og søk etter rap FLP så kan du få ferdig laget beats, som du selv kan endre på med fl studio.
3. Audacity er et bra (gratis) program til og bruke når man ska spille inn.
Sist endret av justastonedhuman; 30. desember 2010 kl. 11:57.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kain Vis innlegg
Har nu vært med og laget 2 stk.

1. Du treng en mic som kansje blue snowball?
2. Du kan lage selv med fl studio, mene bruk google, og søk etter rap FLP så kan du få ferdig laget beats, som du selv kan endre på med fl studio.
3. Audacity er et bra (gratis) program til og bruke når man ska spille inn.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg kan ikke noe med dette. Men skal prøve, takk for veldig veldig kjapt svar
FL-studio er absolutt å anbefale, spesielt til å lage egne beats. Finnes haugevis av tutorials på youtube.

Men hvist bare skal bruke samples og loops, ville jeg brukt Acid eller ableton live.
Som du sikkert vet, finner du en del "prøv før du kjøper" versjoner på The pirate bay osv, men jeg vil anbefale deg å kjøpe den programvaren du finner komfortabel å bruke ^^
http://www.megaupload.com/?d=WJC8GLW3

Der har du en ganske okei Rap FLP.
_______________________

Søk: Fl studio 9, på Tbp.
Sist endret av justastonedhuman; 30. desember 2010 kl. 12:26.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kain Vis innlegg
http://www.megaupload.com/?d=WJC8GLW3

Der har du en ganske okei Rap FLP.
_______________________

Søk: Fl studio 9, på Tbp.
Vis hele sitatet...
Jeg fant ut at jeg hadde FL studio 9 XXL edition eller noe
Men takk, skal skjekke det ut
Sist endret av pearL1337; 30. desember 2010 kl. 12:37.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nå skal det sies at du vil kunne komme til å bruke tid på å lære deg for eksempel FL... på Youtube å lignende sider er det mange som legger ut "free beats", se om du finner noe å bruke der? Ellers kan du vel gjøre som "alle" andre å stjele beats fra rapper du liker som har instrumental ute.

Som Kain sier, anbefaler jeg Blue Snowball, men den er kanskje litt dyr? Før har jeg hvertfall brukt den miccen som følger med steelseries headset, den funker helt greit, hvis du ikke må ha topp kvalitet.

Inspirasjon kan du ta fra nesten hvor som helst, skriv om livet ditt, eller skriv en historie om "Ole" som ble rusmisbruker om du vil, eller om katta di ute på jakt, du kan skrive om nesten hva som helst.

Har du skrevet noe før? Hvis ikke så er det bare EN måte å bli god på, og det er å øve, så kan du jo alltids Google "How to write a rap" om du føler for det. x) Multisyllables bruker stort sett overalt i rap, (Flere enn en stavelse som rimer) som du sikkert har lagt merke til, det høres skilled ut å bruke sånn stort sett.
Sist endret av droppboks; 30. desember 2010 kl. 13:32. Grunn: Lagt til linje om multis.
3 ting du MÅ ha:

1. Bra mic!! (viktigere enn du tror)
2. FL studio
3. Bra headset/høytaler med bass

Selvom det er en hobby, må du jo like det du hører.
usertitle import
bleh's Avatar
Hvis utgangspunktet ditt blir en post på nFF kommer du ikke langt. Sorry, tjommi. Det er bare py.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
3 ting du MÅ ha:

1. Bra mic!! (viktigere enn du tror)
2. FL studio
3. Bra headset/høytaler med bass

Selvom det er en hobby, må du jo like det du hører.
Vis hele sitatet...
Heilt samd med (1). Sjekk ut forumet her og spør deg litt kring om mikrofonar og ymse utstyr. Kjøp også inn nokre strømpebuksor, som du treng for å få laga til eit billig popfilter (som fjernar ymse støy).

Ikkje skaff deg øyreklokkor eller høgtalarar berre fordi dei er "bra". Du vil ha presise monitorar, som også gjev att dei "dårlege" ljodane. Såleis blir det lettare å reinske bort bos og irriterande ting i miksen. Mange "gode" høgtalarsett kuttar bort jævlige frekvensar (som 300 Hz og 4700 Hz) og boostar kule frekvensar (som 100-120 Hz), og så plutseleg kjem miksen din på eit høgtalarsett som ikkje gjer det. Då fær du dritsound.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Som Kain sier, anbefaler jeg Blue Snowball, men den er kanskje litt dyr? Før har jeg hvertfall brukt den miccen som følger med steelseries headset, den funker helt greit, hvis du ikke må ha topp kvalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg har G35, brukbar mic, som sagt, er bare en hobby, ingen planer om å bli famous

Sitat av uppdali Vis innlegg
Heilt samd med (1). Sjekk ut forumet her og spør deg litt kring om mikrofonar og ymse utstyr. Kjøp også inn nokre strømpebuksor, som du treng for å få laga til eit billig popfilter (som fjernar ymse støy).

Ikkje skaff deg øyreklokkor eller høgtalarar berre fordi dei er "bra". Du vil ha presise monitorar, som også gjev att dei "dårlege" ljodane. Såleis blir det lettare å reinske bort bos og irriterande ting i miksen. Mange "gode" høgtalarsett kuttar bort jævlige frekvensar (som 300 Hz og 4700 Hz) og boostar kule frekvensar (som 100-120 Hz), og så plutseleg kjem miksen din på eit høgtalarsett som ikkje gjer det. Då fær du dritsound.
Vis hele sitatet...
Hallo, nå må du roe deg
Jeg skal ikke bli proff
Sitat av pearL1337 Vis innlegg



Hallo, nå må du roe deg
Jeg skal ikke bli proff
Vis hele sitatet...
når man ska spille inn en rap, så kansje gjøre det litt bra? greit nok at ikke det skal bli bra, mene har du kunsten til og skrive rap og klare og utale det på en bra måte, så syns æ du abselutt ska drive med det som hobby
Shadowville er en nettside med mange beats, du kan lage bruker å laste ned gratis, men uten "fullrett" på beaten.