Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2570
hei. jeg jobber som elektriker på land, og vil prøve noe nytt.

jeg har da tenkt litt på offshore evt båt. der jeg jobner nå har jeg jobbet endel på industriavdelingen, og endel på prosjekt. førstenevnte kan jo være en kjekk erfaring å ha med på sjøen??

jeg har hatt fagbrev i ett år nå. offshorekurs er noe jeg kan stille med selv.


har leitet litt på nett, men ikke funnet noen stillinger eller noe som helst. hvor finner man sånt? noen man kan/bør kontakte? noen som vet ?? : D
Er ihvertfall en maritim linje som man automatisk går ut i arbeid fra.
Det du først må ha, som du selv nevner, er sikkerhetskurset for å komme deg offshore. Det er kursene IMO60 og IMO80. Tror det koster rundt 30 000,- tilsammen for begge kursene. Det er ikke noen lett sak å få seg jobb som trikker offshore, søk over alt, ring, ta kontakt, og til slutt så ringer kanskje et rederi/firma tilbake og sier at de vil ha deg. En veldig stor fordel er å ha kontakter som jobber offshore, da øker sjansene dine for å få deg jobb. Slik er det desverre bare utenfor kystens linjer.

Lykke til!
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Offshore-stillinger er meget ettertraktet og gjerne vanskelige å få fatt i. Hvis dette er noe du ønsker å gjøre vil jeg anbefale deg å ta sikkerhetskurset og bare begynne å sende ut søknader til selskaper som statoil og connoco phillips. Vet ikke hvor du skal sende dem til men du kan ta en telefon til selskapene og si hva du ønsker og be dem å ta imot søknader selv om de ikke har noe utlyst slik at de kan se på søknaden når de faktisk trenger. Det kan og være mulig å spørr om sommberjobb eller lignende for å få en fot innenfor. I tilegg finnes det en del bemanningsselskaper som driver med offshore som du kan se på. selv om jeg ikke anbefaler slike jobber (Dog gir det deg arbeidserfaring)

Har noen linker du kan se på

Statoil
Connoco Phillips
Offshore1(Bemmaningsbyrå)
Og så en oversikt over oljeselskaper med drift i Norge.

Håper dette er til hjelp og lykke til
litt kjedelig å ta disse kursene om man ikke får seg jobb også da : ( men er vell en sjangs man må ta. men har heldigvis fått sikkerhetssenter her i byen nå ( som jeg har lagt opp til, hehe), så kanskje jeg får en god deal der.

kjenner faktisk litt til en kar som jobba hos oss tidligere som nå jobber i aker, kanskje en tlf til han kan være lurt.. hmmm
Bruk alt av kontakter du har, oppsøk firmaene selv, ikke vent på at de legger ut stillingene.

Å komme seg ut som trikker offshore er meget vanskelig.

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller satset på automasjon. Så får du litt variasjon i arbeidsdagen også. Fult mulig å få jobb på en automasjonsavdeling ved bare å være trikker.
er ganske lite automasjon der jeg jobber nå desverre. det er kun jeg og en til på industriavdelingen, så jeg er egentlig den som er mest bort sånt. men likevell ikke mye ass.
er liksom ingen andre firma å hoppe over til her i byen heller, dessuten er det ett flott firma jeg jobber i. forsover jeg meg sier de ikke noe, jeg får alltid fri om jeg spør om det, fri bruk av firmabli uofisielt ++ meget fleksible med andre ord :P kanskje litt for kompisforhold til sjefene. dette er et lite firma det er snakk om.. men har lyst på noe nytt ass.

dødfødt å vente på stillinger som dere sier, ser jeg for meg. kommer jo folk med masse erfaring, gjerne fler fagbrev osv, og da står jeg svakt ass.
Skaff deg mer utdanning da?
ikke så fryktelig gira på det igrunn. hva er alternativene da? ingenør? føler det kan bli litt tungt for meg desverre
Har en bror som var vanlig "hustrikker" og var drit lei. Han tok offshorekurs og ringte / sendte søknadder til diverse rederier. Fikk flere jobbtilbud og jobber i dag på en OSV.

Som trikker er det veldig lett å få jobb på båt omdagen, offshore installasjoner er litt verre, men 4-5 år på båt så åpner nok mulighetene seg der også.

Jobber som Service Ingeniør innenfor offshore og trives vedlig !
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det du først må ha, som du selv nevner, er sikkerhetskurset for å komme deg offshore. Det er kursene IMO60 og IMO80. Tror det koster rundt 30 000,- tilsammen for begge kursene. Det er ikke noen lett sak å få seg jobb som trikker offshore, søk over alt, ring, ta kontakt, og til slutt så ringer kanskje et rederi/firma tilbake og sier at de vil ha deg. En veldig stor fordel er å ha kontakter som jobber offshore, da øker sjansene dine for å få deg jobb. Slik er det desverre bare utenfor kystens linjer.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
IMO80 for å være trikker offshore? Skjerp deg....IMO60 + IMO80 er IKKE det samme som sikkerhetskurs offshore. IMO60 + helivelt tilsvarer sikkerhetskurs offshore.

IMO80 er et kurs man trenger blandt annet for å løse offiserssertifikater. Vær så snill folkens, ikke snakk om ting dere ikke har peiling på...det er utrolig dumt for han stakkars fyren som betaler mange tusen for et kurs han i utgangspunktet ikke hadde trengt å ha.
Får man napp hos de store selskapene (Statoil, ConocoPhillips etc.) bryr de seg lite om om du har offshorekurset fra før, da dette er en ubetydelig utgift. Dessverre er det også vanskelig og få napp her.

Der du mest sannsynlig har størst sjangs er hos firmaer som jobber for operatørselskapene, som Aker, Aibel, Apply Oil & Gas etc. Hvis du følger litt med i media og kontakter de rett etter at de har fått en stor kontrakt tar de inn folk på strak arm. Dessverre er man aldri garantert at man er offshore alltid hos disse, men da har man i det minste fått en fot innenfor.

Jeg er selv automatiker og jobber offshore, men da som wireline-operatør (foreløpig trainee). Jeg jobbet tidligere i Aibel (uten at jeg noengang var offshore da), og vet at ganske mange den siste tiden har fått offshore-kurset der og har blitt sendt ut.

Jeg hadde forøvrig mål om at jeg ikke skulle betale en eneste krone for å komme meg ut, og det gikk i boks.
Sist endret av awt; 19. november 2010 kl. 17:24.
Trodde ikke det var så vanskeligt å få trikker jobb på nå til dagen. Leste en artikkel (husker ikke hvor) som sa at alle som gikk vg3 for å bli skipelektrikkere hadde fått læreplass allerede før eksamen. Så enn hvis sjangse må det ver.

Hvorvidt en trikker må ha IMO 60 eller IMO 80 er jeg ikke sikker, men det finnes sikkert noe om det i en forskrift på Lovdata.
Husk at det ikke er det samme å jobbe på båt som på platform/rigg mtp kursene. Men uansett (skal prøve å forklare en gang til) så trenger man bare IMO 80 i spesielle stillinger. En trikker trenger med andre ord ikke dette. For de av dere som enda ikke tror meg:

"Kurset er et 2-ukers (80 timers) videregående sikkerhetskurs for skipsoffiserer og beredskapsledere i internasjonal skipsfart og består av et livbåtførerkurs, brannlagskurs og førstehjelpskurs. Det er basert på kravene i STCW-1995 - konvensjonen, A-kodens kap VI, Tabell A-VI/2-1, VI/3, VI/4-1."

Okei? :P
"skipsoffiserer og beredskapsledere"

Har alltidd trodd at trikkeren var en offiser jeg.

Edit: var vist bare IMO 60 ja, Men sjekk denne http://www.maropp.no/elektrikere-med-fagbrev .
Sist endret av Per Gunnar; 19. november 2010 kl. 18:37.
godt å høre at jeg ikke trenger begge kursene da skal sette meg ned og skrive en cv. lurt å masseprodusere søknad også tro?

hvilket arbeid er det egentlig utpå der? mega stress hver gang noe stopper osv? mye utbygginger? eller er det daffing og lysrørskifte?
Jeg jobbet på tankskip. Der var det veldig variert. Noen dager var daffing med lysrørskifte, andre dager var det mye jobb for trikkeren våres. så veldig variert.
Sist endret av Per Gunnar; 19. november 2010 kl. 18:58.
Sitat av -Robin- Vis innlegg
hvilket arbeid er det egentlig utpå der? mega stress hver gang noe stopper osv? mye utbygginger? eller er det daffing og lysrørskifte?
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt an på hvem du jobber for og hvilken kontrakt disse eventuelt har med operatørfirma (hvis du jobber for et kontraktørfirma). Er det snakk om vedlikeholds-kontrakt går det i lysrør og er det snakk om ombygging/nybygg går det i kabeltrekking og kobling.

Jobber du for operatørselskapet får du de mest "spennende" jobbene somregel, men det kan bli lysrørskifting da også.