Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2782
Lurer på hvordan man kan gå fram for å bli en profesjonell bilfører, f.eks konkurrere i blancpain/DTM/VLN/RCN osv...
Begynn å kjør løp og konkurrer mot andre. Samtidig leser du deg opp på taktikker. Tips på et forum kommer du ingen vei med.
Skaff deg bil, skaff deg nødvendig kurs/opplæring, skaff deg nødvendig bekledning og utstyr, skaff deg mekaniker og så melder du deg på løp.
Penger, mye penger må til. Skaff deg en grei bil og begynn å kjør på egenhånd uten et team.
Du kan f.eks begynne i GT3 eller GT4 klassen her i norge.

Les mer på: http://www.racingnm.no/

Du kan også begynne med Drifting. Kommer langt med nokså lavt budsjett da. 120-150k dekker opp for banebil, trekkbil og bilhenger.

Har selv kjørt litt på bane med egen bil, og selv på hobbybasis, så blir det fort dyrt når man har familie og hus utenom.
Start med å kjøre løp i den sporten du har råd til idag. Feks gokart. Eller folkekross/bilcross. Dette er de rimeligste formene for bilsport. Kjør løp, tren hardt både på bane og for fysikkens del. Tren på raske starter, linjevalg og selvsagt det kjøretekniske. Du må komme igang så raskt som mulig om du virkelig vil dette - ofte er det de som starter som tenåringer og kan vise til gode løp og plasseringer fra ung alder av som stikker av med fete kontraktene. Men feks rallycross har jo tradisjonelt hatt de beste førerne i alderen 40+.


Det viktigste er å komme igang. Bli en del av miljøet og jobbe skikkelig for å få tak i gromt utstyr og få bra resultat.
Trådstarter
14 0
Er 18 år nå, er løpet kjørt for meg eller hadde jeg fortsatt hatt en sjanse? I første omgang vil jeg bare komme i gang, for så utvikle meg innen kjøretekniker/fysisk osv. Hva slags typer løp er det i Norge, og hva er kravene for å delta?
Sitat av TRCD Vis innlegg
Er 18 år nå, er løpet kjørt for meg eller hadde jeg fortsatt hatt en sjanse? I første omgang vil jeg bare komme i gang, for så utvikle meg innen kjøretekniker/fysisk osv. Hva slags typer løp er det i Norge, og hva er kravene for å delta?
Vis hele sitatet...
For sent og for sent, det finnes jo alltids en sjangse. Men de som kjører i for eksempel DTM eller Formel1 startet å kjøre kart som små barn og ble plukket opp av selskapene før de fikk hår på tissen. Tror ikke du skal ha for høye forhåpninger her.

Du kan lese om løpene i norge og hva som kreves her: http://bilsport.no/
Sist endret av moret; 28. august 2015 kl. 18:25.
Bilspill/simulator med ratt og pedaler er gull. Flere av dagens bilspill har innstillinger og justeringer som gir en virkelig følelse av å kjøre bil.

Bilspill(-serier) som jeg personlig finner svært nyttig til "øvelseskjøring" er:

Forza [XBOX/ONE] - Fantastisk fysikk med de riktige innstillingene.

PGR [XBOX 360] - Begynner å bli en stund siden siste spill, men PGR4 holder seg meget godt, og gir en god følelse av ekte bilkjøring.

Dirt [Alle platformer] - Siktet mer til rally, men fysikken er greit bra, og det finnes åpne baner/kart, hvor du har mulighet til å trene ferdighetene på sand og asfalt.


Det finnes langt flere spill der ute, men disse er de jeg vil anbefale sterkest. Hold deg (eventuelt) for all del unna Gran Turismo.
Sitat av moret Vis innlegg
For sent og for sent, det finnes jo alltids en sjangse. Men de som kjører i for eksempel DTM eller Formel1 startet å kjøre kart som små barn og ble plukket opp av selskapene før de fikk hår på tissen. Tror ikke du skal ha for høye forhåpninger her.

Du kan lese om løpene i norge og hva som kreves her: http://bilsport.no/
Vis hele sitatet...

Mener å ha lest at Mr Rallycross Martin Schanke startet å kjøre rallycross i slutten av tjueårene. Og var vist nærmere 30 år før han fikk skikkelig sponsorer . Så om du er dedikert, har et snev av talent og orker å trene, jobbe og leve for drømmen så tror jeg absolutt det er mulig. Det er uansett verdt å forsøke - men skal du forsøke så må du gi 110% ellers så bare kaster du vekk tid og penger. Og hva er verst, å ikke følge drømmen å bare gi opp fordi noen sier det blir for vanskelig eller å jobbe beinhardt og målbevisst for å forsøke å oppfylle drømmen? Tenker når du blir gammel så vil du se tilbake på tiden i racing som helt fantastisk. Uansett om du klarer å leve av det eller ei. Det må være mye verre å komme midtveis i livet å vite at du aldri turte å forsøke. At du aldri hadde nok tro på egen evner og dedikasjon til å virkelig forsøke å leve ut drømmen.

Regn med at du må ha minst heltidsjobb, sannsynligvis også en eller flere deltidsjobber for å dekke inn kostnadene i starten - om du ikke har en far/mor med dype lommer.

Spill simulator som knife_freak sier, jobb steinhardt for å best mulig fysikk og vurder å skaffe deg mental trener. Er du bestemt nok og har et snev av talent så tror jeg absolutt du kan finne din nisje og kan komme så langt at du kan leve av bilkjøring.

Etter noen år i racing så har du jo mulighet til feks å bli testfører, jobbe på TV eller andre spennende jobber der du får brukt din erfaring.
Sist endret av frtoretang; 28. august 2015 kl. 18:52.
Bor du nærme Rudskogen, Artic Race Circle (Mo i rana) eller Vålerbanen, så er det heller ikke dumt å bare kjøpe seg en grei bil med skilter, som f.eks BMW E36 325/328, Mazda MX-5, Nissan 200SX S13/S14 til rundt 50-60k og kjøre på åpne banedager.
Meget god metode å øve på, og man kommer billig unna.

Bor du i Oslo, kan du jo starte med noen timer på Huysman Karting ved Alnabru.
Sitat av TRCD Vis innlegg
Er 18 år nå, er løpet kjørt for meg eller hadde jeg fortsatt hatt en sjanse? I første omgang vil jeg bare komme i gang, for så utvikle meg innen kjøretekniker/fysisk osv. Hva slags typer løp er det i Norge, og hva er kravene for å delta?
Vis hele sitatet...
Glem hva andre sier..
Du kan gjøre egentlig akkurat hva du vil, alt kommer på din vilje og lidenskap, ikke la forumet stoppe deg. Hvor hardt turen kan bli til å bli en proff bilkjører er vesentlig forskjell.
Noen er bare født med skills til å ta sjanser, det er noe bilkjører må ofte ta, sjanser etter sjanser.

Dyrbil til kvart million eller mere treng du ikke, kanskje i Norge hvor alt er styrt etter sikkerhet og dritt, men starte du i utlandet så har du bedre sjans.
Selvsagt må du ha lidenskap om bilkjøring, nytter lite å ønske å være proff bilkjører i 3 år for så slutte..

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Spill simulator som knife_freak sier, jobb steinhardt for å best mulig fysikk og vurder å skaffe deg mental trener. Er du bestemt nok og har et snev av talent så tror jeg absolutt du kan finne din nisje og kan komme så langt at du kan leve av bilkjøring.

Etter noen år i racing så har du jo mulighet til feks å bli testfører, jobbe på TV eller andre spennende jobber der du får brukt din erfaring.
Vis hele sitatet...
Simulator kan aldri generer følelser som utvikler seg under kjøringen, mer kunstig følelse.
Simulator kan kanskje være en løsning i noen tilfeller, men skal du trene så gjør det med en bil på bane / øde veistrekkning.

Hvis man har mål om å bli proff bilkjører, så kan man ikke sikte til testkjører eller jobbe i tv selskap..
Sist endret av justastonedhuman; 29. august 2015 kl. 01:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@KaiN
Det er nok mange profesjonelle bilførere som vil protestere mot det du sier om simulatorer. Feks vår egen tidligere verdensmester i Rally Petter Solberg brukte simulator aktivt både for å lære seg baner, spesielle svinger og terpe på det kjøretekniske.

Hva er en proff bilkjører? Vel det er vel strengt tatt en som lever av å kjøre bil. Racing er en måte å leve av bilkjøring. Test kjøring feks for bilfabrikker er en annen. Proff betyr altså å få betalt for å kjøre bil. Ts er 18 år nå. Om 15-20 år så er han gjerne for gammel og lite risikovillig til å hevde seg innen racing. Men det betyr ikke at han må slutte å være proff bilkjører, han må bare finne en annen arena hvor han kan utfolde seg, kjøre hardt, sladde, spinne og ta raske svinger så bakdekkene slår i spinn. Vi har jo BTCC/STCC Tommy her i Norge, som er på Autofil. I andre land er det mange eks racing stjerner som fortsatt er proff bilkjørere selv om alderen har gjort at de ikke kjører racing lenger.
Sist endret av frtoretang; 29. august 2015 kl. 10:53.