Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1924
Hei
Så på en dokumentar på nrk. En fyr som spår markedkrasj i oktober.
Økonomens-dystre-spaadom
Jeg melder meg på i den klubben som tror han har rett.
Noen andre som tør å melde seg på, i enten at han har rett eller galt?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 26. august 2015 kl. 20:52.
Hehe det er alltid noen som spår markedet den ene eller den andre veien - og det er jo noe av grunnsteinene til handel med verdipapirer, råvarer og valuta. Det har en tendens til å balanseres ut over tid.

At noen spår krakk i oktober kan jo slå til det. Nå har jo Mr Armstrong hatt rett mange ganger før, så klart det kan slå til igjen.

Mange husker jo oljeprisen på under 10 dollar fatet i 1996/97. Vi kan ende der igjen. Det er fall i råvarepriser og ting skjer fort i østen. Som vi har sett tidligere så er det alltid mange som tvinges til å selge verdipapirer i et fallende marked - dette for å begrense tapet for de som har lånt ut penger til spekulasjon. Men samtidig som lånegiver sikrer noen verdier så driver de samtidig fallet videre ned. Og hvor mye skjuler egentlig kina?

Om vi fortsatt ser fall i Asia i dagene fremover så har vi plutselig kommet dithen at fallet er stort nok til å kreve innløsning, det kan gjelde både private investorer men også store fond som har satt opp "kjøreregler" for gevinstsikring.

Selv venter jeg til over nyttår med å spå hvordan markedet greide seg i 2015
Sist endret av frtoretang; 26. august 2015 kl. 21:04.
Det er ingen tvil om at markedet står ovenfor vesentlige utfordringer for tiden. Det største faremomentet er midlertidig usikre finansmarkeder i Asia grunnet vesentlige utfordringer i den Kinesiske økonomien. Kina har etter flere tiår med en sterk økonomisk vekst, nå begynt å vise svakheter. Det er utvilsomt en hvilende boble i det kinesiske eiendomsmarkedet og finansmarkedet, men om det vi ser er en lenge etterlengtet korreksjon eller forløpet til en krise er det nok ingen som vet med sikkerhet. Det vil alltid være de som tror at markedet er på vei opp eller ned, så selvfølgelig vil det alltid være de som klarer å forutse en krise.

Personlig tror jeg ikke at det kommer en krise i nærmeste framtid, men at vi er en periode i vente preget av at den internasjonale økonomien justerer seg etter de strukturelle endringene vi ser i Kina.
Nå har jeg sett den du linket til. Og det første som slår meg er at det jo er en halvannen times forsvarsverk for Martin Armstrong. Kan godt være at det vi ser er korrekt, jeg har ikke god nok kjennskap til verken den økonomiske historien eller Armstrong men jeg husker dommen hans. Og han ble dømt.

Det er mange konspirasjonsteorier alt fra illuminati og andre mer eller mindre random obskure grupper som påstår at alt fra en håndfull familier kontrollerer markedet til andre far fetched greier. Jeg sier ikke at Armstrong er konspirasjonsteoretiker, for han har beviselig hatt prognoser og analyser som har slått til med overraskende stor presisjon. Men når en ser dokumentaren så kan en jo lett falle for å tro på at han ble lurt trill rundt av de som ønsket å svekke ham. Jeg skal ikke ta noen stilling til hva som er fakta for jeg kjenner ikke saken hans annet enn fra endel skriverier om han for mange år tilbake.

Vi får vente å se hva som skjer utover høsten - har han rett også denne gangen så må jeg lese meg mer opp på fyren og kanskje vil jeg da lettere tro på det han sier rundt det som førte til domfelling av ham også.

Var uansett verdt å se å i mine øyne en vel anvendt tv-kveld.