Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3354
Har prøvd mange ganger nå uten hell.
Kan først fortelle at jeg måtte utvide den nye partisjonen som ble opprettet for at oppgraderingen skulle begynne. Kjører forresten dual-boot med Linux mint.

Det som skjer er at oppgraderingen lastes ned, og maskinen oppgraderer seg. Den kommer til 100% før datamaskinen restarter seg.
Siden jeg kjører dual-boot, får jeg opp grub-menyen hvor jeg velger operativsystem. Da finner jeg kun linux og windows 7, så da velger jeg windows 7.

Deretter lastes winsows 7, og jeg ser ikke snurten av windows 10. Kan holde på sånn i evigheter hvis ingen har noen tips?
Sjekk loggene om det ligger en feilmelding der fra Windows Update. Google feilkoden eller legg den ut her.
Sist endret av caperno; 9. august 2015 kl. 15:02.
Har fått litt forskjellige, men det ser ut som om det er disse feilkodene som går igjen:
  • C1900101
  • 80070010
  • 8024000B

Gjorde et forsøk med å oppgradere via Windows media creation tool. Det gjorde ingen stor forskjell, men jeg fikk denne feilmeldingen når PC-en restartet seg:

Kom bare til denne linken når jeg trykket på "Feilsøkingstips".

Har nå googlet den siste feilmeldingen (som dere ser på bildet), skal ta å prøve en løsning nå. Glemte å nevne at jeg hadde byttet ut den originale SSD'en i laptopen med en større.

Googlet meg fram til denne, og prøvde løsningen om å skrive inn chkdsk /x /f /r i cmd med adminrettigheter.
Restarter PCen og prøvde oppgraderingen på nytt. Ingen forskjell...!!
Sist endret av nikkibever; 9. august 2015 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begynner å sliten og frustrert av dette her!
Har prøvd "alt" jeg har kommet over på Google, men får bare den samme feilmeldingen hele tiden.

Noen som vet om har noe å si at jeg byttet ut SSD'en? Når jeg gjorde det oppdaget jeg at det var kommet en ny partisjon på disken, som ble synlig i Min Datamaskin. Første gang jeg prøvde å oppgradere fikk jeg melding om ett eller annet med partisjonen, så gjorde jeg noe mygel (som jeg fant på Google) før å øke plassen (eller ihvertfall lure systemet til å tro at det var mer ledig plass).

Er det mulighet for å starte oppgraderingen på nytt, fjerne partisjoner og starte med blanke ark?? Tips?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sjekk om du har registrynøkkelen [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \WindowsUpdate\OSUpgrade]".under der skal det være en DWORD32 med navn "AllowOSUpgrade" og verdi 1. Om denne mangler, prøv å opprette denne. Deretter prøver du igjen
Tror jeg ville prøvd med en clean install. Du må ha oppgradert fra Win7/8 for å få gratis Win 10, så det du kan gjøre da om du vil beholde dual boot er følgende alternativer:

Alternativ 1: Samme SSD
  1. Lag USB-stick med Windows 10 via Media Creation Tool
  2. Lag USB-stick med Windows 7/8 via Microsoft USB Download Tool, rufus e.l.
  3. Ta full backup av disken
  4. Boot USB-sticken med Windows 7/8
  5. Tøm disken
  6. Installer clean Windows 7/8 som du har gyldig lisens på
  7. Aktiver Windows 7/8
  8. Oppgrader til Windows 10
  9. Rull tilbake backup
  10. Boot USB-sticken med Windows 10 og utfør en clean install (tøm Windows-partisjonen og behold Linux-partisjonene)

Alternativ 2: Clean install
  1. Lag USB-stick med Windows 10 via Media Creation Tool
  2. Lag USB-stick med Windows 7/8 via Microsoft USB Download Tool, rufus e.l.
  3. Boot USB-sticken med Windows 7/8
  4. Tøm disken
  5. Installer clean Windows 7/8 som du har gyldig lisens på
  6. Aktiver Windows 7/8
  7. Oppgrader til Windows 10 (velg å ikke beholde noe, da blir det som en clean install av Windows 10)

Alternativ 3: WinToUSB (uprøvd, så om du får til denne så si ifra hvordan det gikk):
  1. Bruk Media Creation Tool til å lage en ISO eller USB-stick med Windows 10
  2. Bruk WinToUSB til å lage en ekstern HDD/SSD med Windows 7/8
  3. Boot Windows 7/8 på den eksterne lagringsenheten
  4. Aktiver Windows 7/8
  5. Oppgrader denne til Windows 10, enten fra ISO eller USB-stick laget med Media Creation Tool
  6. Slå av maskinen, koble ut den eksterne lagringsenheten
  7. Boot USB-sticken med Windows 10 og utfør en clean install (fjern Windows-partisjonene og behold Linux-partisjonene)
Sist endret av Nichotin; 11. august 2015 kl. 16:18.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Sjekk om du har registrynøkkelen [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \WindowsUpdate\OSUpgrade]".under der skal det være en DWORD32 med navn "AllowOSUpgrade" og verdi 1. Om denne mangler, prøv å opprette denne. Deretter prøver du igjen
Vis hele sitatet...
Hjalp ingen ting, desverre

Nichotin: Tenkte jeg skulle en variant av alternativ 1. Velger å droppe dual-boot, så får jeg heller installere windows på hele disken og kanskje installere linux senere.
MEN så vidt jeg skjønte så må man betale for å få lastet ned iso-fil. Eller er jeg blind? Kommer ingen vei da, får jo ikke opprettet systemgjennoprettingsdisk på annet enn DVD (har ikke DVD-rom).

Altså, det jeg hadde tenkt var å ta en clean installering av windows på hele disken. Bare kopiere noen filer jeg trenger på en minnepenn.
ISO-fil får du lastet ned med Media Creation Tool. Eller tenker du på Windows 7? I så fall kan du prøve denne siten her:
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Vet ikke helt hva jeg opprinnelig tenkte med Alternativ 2 og bruk av gammel disk i forrige innlegg, så har nå endret den til en clean install-metode
Sist endret av Nichotin; 11. august 2015 kl. 16:19.
Takk for svar.
Er det bare jeg som ikke kommer inn på den siste linken der?
Får bare dette: 502 - Web server received an invalid response while acting as a gateway or proxy server.
Den fungerer her. Prøv å lukk og åpne browseren. Fungerer ikke det så prøv en restart.
Sitat av caperno Vis innlegg
Den fungerer her. Prøv å lukk og åpne browseren. Fungerer ikke det så prøv en restart.
Vis hele sitatet...
Fikk det til når jeg prøvde med Google Chrome, men nå fungerer det plutselig ikke der heller...

Når jeg først kom inn på nettsiden så skrev jeg inn aktiveringskoden jeg fant med et program på PCen. Det fungerte ikke! Tror jeg bare må gi opp hele denne oppgraderinga. Har sikkert rota til hele systemet nå med alle de forsøka jeg har prøvd
Hvilken versjon av Windows 7 er det du har nå? Burde ikke være fryktelig vanskelig å oppdrive en ISO på nett fra andre kilder. Om man sjekker SHA1 på dem er det lett å finne ut om de er de originale eller har blitt tuklet med.
Ta en titt her

Litt lese lektyre http://www.mydigitallife.info/create...moval-utility/

Laster du ned Windows 7 pro Norsk kan du gjøre det slik at du får alle versjonene tilgjengelig.

De har visst fjernet de linkene...
Sist endret av sweem; 11. august 2015 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sweem Vis innlegg
Ta en titt her

Litt lese lektyre http://www.mydigitallife.info/create...moval-utility/

Laster du ned Windows 7 pro Norsk kan du gjøre det slik at du får alle versjonene tilgjengelig.

De har visst fjernet de linkene...
Vis hele sitatet...
Akkurat. Jeg klarer heller ikke å finne noen windows 7 iso.
Jeg tror kanskje at den produktnøkkelen jeg klarer å hente fram på maskina er en slags universalnøkkel som Lenovo bruker på alle sine maskiner når de installerer Windows, og at jeg derfor ikke kan bruke nøkkelen til å laste ned Win7 på nytt...

Har holdt på med å lete gjennom nettsidene til Lenovo om man kan hente fram en egen produktnøkkel, men finner det ikke. Kan heller ikke finne noen kontaktinformasjon så jeg kan spørre.
Jeg finner ingen klistrelapp på PCen/esken hvor det står noen produktnøkkel .

Får vel heller bare gi opp hele greia og bare leve med Windows 7 livet ut.
Last ned Windows 7 herfra: http://mirror.corenoc.de/digitalrivercontent.net/

Eieren av siten har lagt opp torrents for en god del av ISOene man tidligere kunne laste ned direkte fra Microsoft. Bare å laste ned en av de som starter på en_ (for engelsk) og som matcher den Windows 7-utgaven du har. Ta en med _u bak _dvd hvis det finnes for din utgave.

Hvis ikke du finner ut hvilken du skal laste ned, så fortell oss nøyaktig hvilken Windows 7-utgave du har (Home Premium, Professional, etc., samt om det er 32-bit eller 64-bit).
Sist endret av Nichotin; 11. august 2015 kl. 23:00.