Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1560
Jeg har en iPhone 4 som nylig falt i en vanndam. Der ble den liggende i nesten en time. De neste fire dagene var den helt død, men plutselig begynte den å virke igjen - helt som normalt.

I stad fant jeg en pose med silicagelé. Da telefonen var død, leste jeg at nettopp silica gel kan bidra til å tørke en fuktig telefon. Jeg gjorde ingenting med telefonen før den begynte å fungere igjen, men i stad tenkte jeg: "Hvorfor ikke legge posen oppå telefonen, slik at den tørker helt?"

Jeg la derfor posen med silicagelé oppå telefonen - og skrudde den av. Etter cirka en time prøvde jeg å skru den på igjen, men nå det står bare "koble til iTunes" når jeg skrur den på. Når jeg kobler telefonen til Mac-en, og går inn på iTunes, står det at det er null kilobyte ledig plass på telefonens harddisk, og at jeg må gjenopprette telefonen.

Kan dette tyde på at harddisken er blitt ødelagt? Kan silicageleen være årsaken?

Hva skjer hvis jeg gjenoppretter telefonen? Mister jeg meldinger og informasjon i appene?

Håper dere kan hjelpe meg med disse spørsmålene!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, siliciagel var ikkje problemet. Problemet var at du mista den i vatn, og at fuktskader ikkje nødvendigvis oppstår momentant.

Du kan forsøke å gjenopprette, men truleg vil det ikkje fungere. Når telefonen er såpass krepert at du ikkje får fornuftig kontakt utav den er den stortsett død.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som slashdot sier, så er det nok effektene av vannet som begynner å slå inn nå, vil tippe på irr/korrosjon på kontakter, som evt foresaker kortslutting eller dårlig kontakt.

Uansett, dersom det er en slik liten pose man finner i sko, så har den liten nytte, skal du ha effekt av tørke-substrater, så dekk helst hele telefonen, fks ris.

Dersom du føler deg nevenyttig, så kan du åpne iphonen og rense med blåsprit(isopropanol) for å se om det kan hjelpe.
Sist endret av Fleff; 8. september 2014 kl. 20:27.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Dersom du føler deg nevenyttig, så kan du åpne iphonen og rense med blåsprit(isopropanol) for å se om det kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale dette, har brukt blå rens fra jernia (isopropanol-2) til å rense hovedkortet på en macbook pro som hadde en halvliter cola i seg.

Funker fortsatt idag.

Her er en guide for å demontere en iphone 4: ifixt - iPhone 4 Teardown
Tusen takk for tips!

Stusset bare over at den ikke fungerte på fire dager, så fungerte den plutselig feilfritt - fordi den ble tørr? - og så bare sluttet den å fungere igjen.

Men dette er altså normalt?
Vannskader i elektronikk kan være langtidsvirkende. Dvs. det kan ta både uker, måneder, osv. får symptomene slår inn.

Bare for å pirke; iPhone har ikke harddisk, men Flash minne
Sitat av Robbie Vis innlegg
Tusen takk for tips!

Stusset bare over at den ikke fungerte på fire dager, så fungerte den plutselig feilfritt - fordi den ble tørr? - og så bare sluttet den å fungere igjen.

Men dette er altså normalt?
Vis hele sitatet...
Tipper at siden du ikke har renset kretsene i telefonen med isopropanol, vil telefonen kortslutte bare det er litt luftfuktighet.

Rens telefonen.