Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 722934
Hva skjer hvis jeg kjøper bitcoins for 100000, med tanke på moms?
Skal jeg da betale 75% til selger, og 25% til staten?

Hvis jeg evt betaler 100% til selger, hva skjer da hvis staten plutselig skal ha moms? da må jeg ut med 25% av egen lomma og har da egentlig betalt 125000 for 100000 i btc.

Eller tar jeg feil her?
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Hva skjer hvis jeg kjøper bitcoins for 100000, med tanke på moms?
Skal jeg da betale 75% til selger, og 25% til staten?

Hvis jeg evt betaler 100% til selger, hva skjer da hvis staten plutselig skal ha moms? da må jeg ut med 25% av egen lomma og har da egentlig betalt 125000 for 100000 i btc.

Eller tar jeg feil her?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er selger sitt ansvar å betale moms, slik at du skal ikke betale mer enn prisen selger gir deg uansett. Merk deg ordet tror.
Skatteetaten i prinsipputtalelse i november:
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...-konsekvenser/

"Bitcoins klassifiseres som «tjeneste» (§ 1-3 bokstav c), nærmere bestemt «elektronisk tjeneste» (§ 1-3 bokstav j). Dermed skal næringsdrivende legge 25 prosent merverdiavgift på sin omsetning av bitcoins."
Sitat av hanutentalent Vis innlegg
Skatteetaten i prinsipputtalelse i november:
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...-konsekvenser/

"Bitcoins klassifiseres som «tjeneste» (§ 1-3 bokstav c), nærmere bestemt «elektronisk tjeneste» (§ 1-3 bokstav j). Dermed skal næringsdrivende legge 25 prosent merverdiavgift på sin omsetning av bitcoins."
Vis hele sitatet...

Da må man jo også gjøre en vurdering på hvorvidt man er næringsdrivende eller ikke. Det kan man lese om her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...-eller-naring/

Men essensen er som følger:

Sitat av Skatteetaten
Grensen mellom hobby og næringsvirksomhet er ikke klart definert i loven. Hobby er skattefritt, mens næring er skattepliktig virksomhet. Du kan ikke selv bestemme om du driver hobby eller næring.

Det er Skatteetaten som avgjør dette etter en konkret vurdering av hvorvidt virksomheten din:
  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet
Vis hele sitatet...
Slipper man unna MVA på bitcoins, om man selger til utland?
Har satt mine penger inn i Litecoins og håper at det etterhvert kommer noe direkte LTC til NOK transaksjon på Justcoin
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Slipper man unna MVA på bitcoins, om man selger til utland?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det skal du oppgi verdien av BTC'ene dine som formue i selvanngivelsen.

Når du selger ut bitcoinene og tar det over på din Norske bankkonto skal du betale 28% av overskuddet ditt som skatt

http://e24.no/digital/handler-du-bit...-moms/22639792
Sist endret av SJefen; 9. desember 2013 kl. 18:03.
Hvor får jeg overført fra walleten min til crypsy?
Deposit Bitcoin -> Generate new deposit address

Eller noe i den duren.
Noen som vet om en btc eller ltc gadget som jeg kan ha visenes på desktopen?
Sitat av paddus Vis innlegg
Nå er jeg klar for og starte og mine feathercoin

http://s3d4.turboimagehost.com/t1/17188340_IMG_01531.JPG
Vis hele sitatet...
Too bad de har dumpa og er under WDC akkurat nå. Du vil få flere WDC i timen enn FTC.
Dette var det jeg fikk som svar av Cryptsy's support, men ga meg lite hjelp. Er det noen som kan forenkle, men samtidig fordype hva de mener her så hadde jeg satt veldig pris på det. Det er litt flaut, men er ingen stikkord, jeg lurer faktisk på mer eller mindre alt her.

"First try running the RPC command repairwallet. This can be done via the console in your wallet. Navigate to Help/ Debug Window / Console.

This command will look for any bad transactions but may not work as your wallet likely still sees the transactions as good

If that doesn't work a redownload of the blockchain may correct this

Lastly a fail safe method

First your going to want to dump the private key of your wallet run the command dumpprivkey followed by your address

You will want to save a copy of the key and a backup of your wallet.

Then close your client and leave it closed for some time. At least a few hours. This will give any bans you may have received from being on the bad fork time to expire

If you have a backup of your wallet.dat then go ahead and delete everything in your appdata/roaming/CoinName folder

Then restart the wallet and let it download the chain until synced

Once synced run the command importprivkey followed by your private key

This is a method I found myself. It removes all the transactions from the wallet and when its imported it can only find whats in the blockchain. So the coins you sent are no longer sent and should be in your wallet."


Mvh,
Sitat av pbc Vis innlegg
Jeg har selv brukt 5000,- på QUARK, jeg kan risikere å tape ALLE pengene... Men hva så? hadde jeg ikke hatt råd til å tape pengene hadde jeg aldri kjøpt QUARK.
Vis hele sitatet...
Snart tripla kronasjen din nå, pbc, i løpet av siste 24t. Blir jul i år også.
Sist endret av hanutentalent; 9. desember 2013 kl. 23:13.
Safe side på kjøp av protoshares?
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Kjøpte 600 QUARK for 0.075 BTC, i dag er det verdt 0.4 BTC.
Sitat av Broiler Vis innlegg
Kjøpte 600 QUARK for 0.075 BTC, i dag er det verdt 0.4 BTC.
Vis hele sitatet...
Hvor finner du Quark som går for så mye, om jeg tør spørre?
Den høyeste verdien jeg finner er $0.278679 pr stk.

600 * 0.278679 = ~$167.

I følge http://preev.com/ er $167 verdt 0,1863 BTC.
Sitat av Broiler Vis innlegg
Kjøpte 600 QUARK for 0.075 BTC, i dag er det verdt 0.4 BTC.
Vis hele sitatet...
Kjøpte selv rundt 5000 Quarks når de lå på 0.16, til helga blir til lagt til på BTC38 i kina, kan forvente at de øker da. Kommer også til å øke etter 19 desember når Bill Stills skal på det TV showet å snakke om quarks
¨3x
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvor finner du Quark som går for så mye, om jeg tør spørre?
Den høyeste verdien jeg finner er $0.278679 pr stk.

600 * 0.278679 = ~$167.

I følge http://preev.com/ er $167 verdt 0,1863 BTC.
Vis hele sitatet...
Hvis han snakker i $ og ikke i BTC(som han vel og merke gjorde) er det ikke helt umulig (dog usannsynlig). I helga kosta det ~0,00010 BTC for en QRK, i går ~0,00032 BTC. Altså drøye 3X. Siden BTC alene er 1,5x opp fra sitt nivå, fører det til at QRK kan være opp 4-5x i outright $-verdi. Altså fra 0,06 $ til 0,28$...
Sitat av ntpn Vis innlegg
Safe side på kjøp av protoshares?
Vis hele sitatet...
Bruker selv Bter eller bitsharetalk forumet for kjøpt av Protoshares
Og der tok Cryptsy.com kvelden.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvor finner du Quark som går for så mye, om jeg tør spørre?
Den høyeste verdien jeg finner er $0.278679 pr stk.

600 * 0.278679 = ~$167.

I følge http://preev.com/ er $167 verdt 0,1863 BTC.
Vis hele sitatet...
Han kjøpte 600 Quarks for 0.075 BTC totalt

Jeg kjøpte 840 Quarks for 0.11 BTC for rundt 0.00012/0.00013 stk
Hei! Noen som har erfaring med lagring av NXT?
Hadde satt pris på en enkel forklaring på hvordan man kan oppbevare disse trygt, har kun erfaring med kjøp av Bitcoin og div allcoins, bruker egen wallet på disse.
Driver å overfører smått med BTC jeg har på flere sider til mtgox.

Over mottakeradressen til min btc-wallet står dette:
To add bitcoins, send to this address (Please be advised that your bitcoin address will change every time that there is a transaction):

Overførte nylig til denne adressen uten at min mottakeradresse på mtgox har forandret seg.
Vil det si at hvis jeg prøver å overføre til samme adresse fra en annen side vil coinsa bli borte/adressen være ugyldig?
Må jeg vente til det jeg sendte kommer frem til mtgox, for så å overføre når det dukker opp en ny mottakeradresse?
har du gitt det litt tid? Overføringer i bitcoin kan fint ta 1-2 timer.
Har fått 4 LTC nå uten å bruke en krone. Har brukt reddit til lage logoer og web design for folk i bytte mot LTC, dette funker veldig fint. 800 kr på en dag er ikke dårlig, hehe.
Sitat av seep13 Vis innlegg
Har fått 4 LTC nå uten å bruke en krone. Har brukt reddit til lage logoer og web design for folk i bytte mot LTC, dette funker veldig fint. 800 kr på en dag er ikke dårlig, hehe.
Vis hele sitatet...
800 på en dag er ikke særlig bra.
Sitat av prenix Vis innlegg
800 på en dag er ikke særlig bra.
Vis hele sitatet...
Om han er 13 så er det helt greit ;-)
Gode nyheter for oss norske bitcoinentusiaster, nå kan vi bestille pizza på nettet for bitcoin! pizza24.no

Bare synd de ikke er tilgjengelig her i bergen :/
Sitat av Grix Vis innlegg
Gode nyheter for oss norske bitcoinentusiaster, nå kan vi bestille pizza på nettet for bitcoin! pizza24.no

Bare synd de ikke er tilgjengelig her i bergen :/
Vis hele sitatet...
Så det og freaket ut for de jeg endelig kunne kjøpe pizza for bitcoins, men neida, ikke i bergen..
Kjøpe noe for bitcoin i Norge er jo dyrere enn å bruke vanlige penger...
Sitat av prenix Vis innlegg
800 på en dag er ikke særlig bra.
Vis hele sitatet...
Ville sagt 800 for 1 time var ganske greit.

Sitat av Bits Vis innlegg
Om han er 13 så er det helt greit ;-)
Vis hele sitatet...
Hehe, kan trygt si jeg ikke er 13 år. Men har hatt dette brukernavnet over mange steder på internett siden jeg var 13 faktisk
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Kjøpe noe for bitcoin i Norge er jo dyrere enn å bruke vanlige penger...
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke du helt har forstått åssen ting funker jeg :/ Du trenger nemlig ikke å kjøpe med hele bitcoin, du kan godt kjøpe en pizza for 0.01345632 bitcoin etc.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Kjøpe noe for bitcoin i Norge er jo dyrere enn å bruke vanlige penger...
Vis hele sitatet...
Vil du fortelle meg hvorfor? Jeg hadde uansett kjøpt pizza for å kunne si til barna mine at jeg var en av de første som faktisk kjøpte noe for bitcoin i norge
Pokker at jeg ikke ventet til idag med å kjøpe litecoins. Tenkte over igår om jeg heller skulle vente noen dager for å se om det gikk ned, og nå går det nedover... Men kunne jo risikert at det steg istedenfor, så sånn kan man ikke angre over. Trada litt BTC mot 84 QRK idag.
Sitat av seep13 Vis innlegg
Pokker at jeg ikke ventet til idag med å kjøpe litecoins. Tenkte over igår om jeg heller skulle vente noen dager for å se om det gikk ned, og nå går det nedover... Men kunne jo risikert at det steg istedenfor, så sånn kan man ikke angre over. Trada litt BTC mot 84 QRK idag.
Vis hele sitatet...
Sett stop-loss om det er mulighet der du handler.
Sitat av burgernerd Vis innlegg
Vil du fortelle meg hvorfor? Jeg hadde uansett kjøpt pizza for å kunne si til barna mine at jeg var en av de første som faktisk kjøpte noe for bitcoin i norge
Vis hele sitatet...

Eh... hørt om han som i april 2010 betalte 10000 BTC for 2 stk pizza?
Spørs hva barna hans sier i dag....

http://www.businessinsider.com/the-i...illion-2013-11
Sist endret av hanutentalent; 11. desember 2013 kl. 22:33.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Jeg trur ikke du helt har forstått åssen ting funker jeg :/ Du trenger nemlig ikke å kjøpe med hele bitcoin, du kan godt kjøpe en pizza for 0.01345632 bitcoin etc.
Vis hele sitatet...
Sitat av burgernerd Vis innlegg
Vil du fortelle meg hvorfor? Jeg hadde uansett kjøpt pizza for å kunne si til barna mine at jeg var en av de første som faktisk kjøpte noe for bitcoin i norge
Vis hele sitatet...
Du kjøper først bitcoin som krever salgs avgift og så kreves det overføringsavgifter for å betale.
Sett at man fortsatt vil betale mva. så vil vanlig betaling i kroner være billiger da du slipper disse avgiftene.
Sitat av hanutentalent Vis innlegg
Eh... hørt om han som i april 2010 betalte 10000 BTC for 2 stk pizza?
Spørs hva barna hans sier i dag....

http://www.businessinsider.com/the-i...illion-2013-11
Vis hele sitatet...
At prisen på bitcoin har steget har ingenting med saken å gjøre. På det tidspunktet han kjøpte pizzaen var det ikke noe dyrere enn på, han kunne like gjerne kjøpe tilbake bitcoinsene dagen etterpå.. For alt vi vet er han millionær nå uansett.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du kjøper først bitcoin som krever salgs avgift og så kreves det overføringsavgifter for å betale.
Sett at man fortsatt vil betale mva. så vil vanlig betaling i kroner være billigere da du slipper disse avgiftene.
Vis hele sitatet...
Bitcoin har ingen overføringsavgift. Om du snakker om børser som for eksempel BTC-e, så har de en kjøpsavgift på 0.2 prosent og et uttaksgebyr på 0.001 btc, dvs at om du kjøper noe til 1000 kr med penger du nettopp kjøpte på børsen har du tapt så mye som 8 kr (gitt dagens kurs) på å kjøpe med btc (rett fra børsen) istedenfor kroner. Dette er langt mindre enn VISA og bankene tar i avgifter i de fleste land, i tillegg finnes det kanskje børser med enda lavere avgifter.
Sist endret av BaconWeed; 11. desember 2013 kl. 23:49.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av burgernerd Vis innlegg
At prisen på bitcoin har steget har ingenting med saken å gjøre. På det tidspunktet han kjøpte pizzaen var det ikke noe dyrere enn på, han kunne like gjerne kjøpe tilbake bitcoinsene dagen etterpå.. For alt vi vet er han millionær nå uansett.
Vis hele sitatet...
Han er visst veldig stolt over dette kjøpet, det var vel en av de første legale kjøpene med bitcoins. Og ja, han har mye mer.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Bitcoin har ingen overføringsavgift. Om du snakker om børser som for eksempel BTC-e, så har de en kjøpsavgift på 0.2 prosent og et uttaksgebyr på 0.001 btc, dvs at om du kjøper noe til 1000 kr med penger du nettopp kjøpte på børsen har du tapt så mye som 8 kr (gitt dagens kurs) på å kjøpe med btc (rett fra børsen) istedenfor kroner. Dette er langt mindre enn VISA og bankene tar i avgifter i de fleste land, i tillegg finnes det kanskje børser med enda lavere avgifter.
Vis hele sitatet...

Du ser ut til å være viten i dette, hvor mye tar VISA hver gang jeg kjøper noe for 100,- NOK i Norge?
Sist endret av TylerDurden; 11. desember 2013 kl. 23:59.
Heihei. Hva vil dere anbefale for en ''førstegangs kjøper''; Quark, Litecoin eller Feathercoin? Eller burde jeg invistere i alle 3? Tenkte og bruke ca 8-10000, altså en månedslønn.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Heihei. Hva vil dere anbefale for en ''førstegangs kjøper''; Quark, Litecoin eller Feathercoin? Eller burde jeg invistere i alle 3? Tenkte og bruke ca 8-10000, altså en månedslønn.
Vis hele sitatet...
Litecoins, går ut at du har fulgt med litt når jeg sier følgende, kjøp når en dip nærmer seg 27$.

Jeg har ikke peiling hva som skjer, men tror cryptovaluta vil bli litt "glemt" under juletider. Jeg personelig ville ventet til da og kjøpt når jeg ser den er litt lav.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Heihei. Hva vil dere anbefale for en ''førstegangs kjøper''; Quark, Litecoin eller Feathercoin? Eller burde jeg invistere i alle 3? Tenkte og bruke ca 8-10000, altså en månedslønn.
Vis hele sitatet...
Feathercoin er værtfall veldig lav nå så det er værtfall ett godt tidspunkt og kjøpe på skulle du være interisert i feadercoin
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du ser ut til å være viten i dette, hvor mye tar VISA hver gang jeg kjøper noe for 100,- NOK i Norge?
Vis hele sitatet...
De tar ikke noe fra DEG hver gang DU kjøper, men det koster selgeren avgifter for å ha en terminal både for leie av terminalen og fra hver transaksjon, les mer om det her:
http://www.mystore.no/hva-koster-en-...kortlosning-2/

Dermed vil det være mye dyrere for en butikk å ha kort fremfor bitcoin og de vil tjene mer på å la deg kjøpe varen for 0,2% + 0.001 btc mindre dersom du betaler i bitcoin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Dermed vil det være mye dyrere for en butikk å ha kort fremfor bitcoin og de vil tjene mer på å la deg kjøpe varen for 0,2% + 0.001 btc mindre dersom du betaler i bitcoin.
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis. Dei må fortsatt betale for å få veksla det inn i ein annan valuta til å utbetale lønninger etc. Dei vil ha risiko for valutasvinginger (som er null med kredittkort, ettersom banken tar den risikoen, som del av avtalen), kostnader med å velikehalde priser i to valutaer etc.

Så ja - det koster litt å ta betalt med kredittkort, men ingen betalingsløsninger er utan kostnad. Det er lett for privatpersoner å anta at det er det, men det skal driftast uansett.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje nødvendigvis. Dei må fortsatt betale for å få veksla det inn i ein annan valuta til å utbetale lønninger etc. Dei vil ha risiko for valutasvinginger (som er null med kredittkort, ettersom banken tar den risikoen, som del av avtalen), kostnader med å velikehalde priser i to valutaer etc.

Så ja - det koster litt å ta betalt med kredittkort, men ingen betalingsløsninger er utan kostnad. Det er lett for privatpersoner å anta at det er det, men det skal driftast uansett.
Vis hele sitatet...
Det blir likevel billigere med bitcoin, tjenester som BIPS eller Bitpay gjør at du kan ta betalt i bitcoin og få utbetalt i lokal valuta for et totalt gebyr på 1% eller enda mindre, mot kredittkort som har ~2.5% og oppover.
mange quarker her inne som får vann i munnen nå når qrk skal listes på btc38
http://www.zodo.no/
Kjøpe brukt elektronisk utstyr for bitcoin.