Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 20323
Cannabis nå og i fremtiden.

Hei! Jeg er en mann i første del av det vi kaller "livet". Jeg bor i Bergensområdet, og har bodd her hele livet. Jeg er veldig langt i fra under gjennomsnittlig intelligent, og har et åpent sinn. Miljøet jeg omgås blir ikke definert som et "narkomiljø", av grunner jeg kommer tilbake til senere. Likevel nyter jeg cannabis. Ingen kan se på meg at jeg tar i bruk dette stoffet. Jeg kler meg normalt, oppfører meg normalt og lever et normalt liv. Er jeg kriminell? Neppe, jeg ville aldri gjort noen noe vondt. Jeg er et fritt menneske som lever i harmoni med andre frie mennesker. Jeg passer på meg selv. Uavhengig av hvor mye jeg passer på meg selv og mitt, og hvor fri jeg føler meg, er jeg per definisjon en kriminell. Jeg har gjort lovbrudd flere hundre ganger, uten å skade en eneste person. Alle disse lovbruddene jeg har gjort, har ikke gått på bekostning av en eneste sjel der ute. Jeg har kjøpt og brukt cannabis.

Hvis jeg skal tenke veldig bredt over hvordan situasjonen faktisk er, gjenspeiler de følgende setningene virkeligheten til punkt og prikke: Jeg er et fritt menneske, jeg utfører en handling som ikke går på bekostning av noen andre enn meg selv. Denne handlingen er straffbar. Det er en forbrytelse, selv om jeg ikke på noen måte påvirker noen andre i dette samfunnet. Jeg er kriminell, fordi loven sier det. Dette er vel kanskje for at jeg ikke skal skade meg selv tenker kanskje du, men er du egentlig klar over hvilke effekter cannabis har på kroppen? Har du, som styrer og bestemmer, noen anelse om hvordan dette stoffet fungerer? Hvis du har det, og fortsatt mener at dette stoffet er for farlig til å tas inn i samfunnets varme, er det nemlig DU som er kriminell, som lar alkoholen florere i samfunnet som den gjør i dag. 600.000 dør av alkohol hvert år i Europa. Hvor mange dør av Cannabis hvert år?- Ingen, i verdens historie. Cannabis har den naturlige reguleringseffekten, at dersom man tar for mye, så sovner man.

Menmen, det er vel kanskje ikke de fysiske skadene det står på. Det handler vel om hvordan mennesker kan fungere i et samfunn påvirket av dette stoffet. Nedsløving av befolkningen..! Godt tenkt. Nei, det får være grenser. På samme måte som man kan bruke og misbruke alkohol, kan man bruke og misbruke cannabis. Man kan også bruke og misbruke nesespray, kaffe og tobakk. For å ta tobakk som eksempel, dør 7.500 personer i Norge hvert år som følge av det. Uansett, basert på deres teorier og undersøkelser, kan dere ikke i deres villeste fantasi forstå hvordan en cannabis-rus kjennes. Man ser ikke rosa-elefanter, eller får ukontrollerte orgasmer i tide og utide. Tankene blir dypere, opplevelsene sterkere, og minnene ofte bedre. Dette sier jeg basert på egne erfaringer og kunnskap om emnet. Egne opplevelser.

I de årene jeg har tatt i bruk cannabis, har jeg enda ikke prioritert cannabis fremfor viktige ting som skole, jobb, sosialisering eller familie. Enkelt og greit fordi cannabis styrer ikke meg, men jeg styrer min egen bruk av cannabis. Tidligere nevnte jeg noe om det ikke-kriminelle miljøet jeg lever i. Mine venner og bekjente er oppegående personer med mål og ambisjoner. Personer som har utdanning, personer som er i full jobb. Disse personene klarer samtidig som de lever et "normalt liv" å nyte en joint når det passer. Fremfor å se på fotballkamp med et par pils, ser vi gjerne på fotballkamp med en joint. Det blir alltid like god stemning, og vi har 100% kontroll- i motsetning til hva vi ville hatt i en alkoholrus. Jeg ønsker ikke å kriminalisere alkohol, men avkriminalisere stoffet som utgjør mye mindre skade for samfunnet.

Et vesentlig argument i legaliseringsdebatten har vært at cannabis kan være starten på en mer alvorlig ruskarriere. Hvis dette er noe som er forsket på, legger jeg meg helt flat. Det er da man må ta tak i problemet. Og hva er egentlig problemet?- Jo, de prioriteringsdyktige menneskene som for eksempel meg selv må inn i harde kriminelle miljøer for å få tak i dette fantastiske stoffet. Personer som har lett for å bli påvirket, blir i hvert fall påvirket i slike miljøer. De er jo allerede kriminelle når de røyker hasj, så hvorfor ikke bli hakket mer kriminell? hva er forskjellen? Narkotika er jo narkotika sier den store røde boken. Du tenker kanskje at avkriminalisering/legalisering av cannabis vil føre enda flere inn i disse harde rusmiljøene, og skape et enda større overdoseproblem. I Amsterdam, der de har et fungerende system for å lovlig nyte cannabis, har antall overdoser minket etter legaliseringen. Hvis ikke flere enn meg ser en knall rød tråd mellom legalisering og mindre overdoser, les forrige setning enda en gang.

Selv kjenner jeg utrolig mange som har et sunt forhold til cannabis, og vet at antall brukere er skyhøye i forhold til hva politiet tror. Flesteparten av dagens ungdom har prøvd cannabis 1-3 ganger. Denne kurven går bare en vei, og det er oppover. Hvilken hinnsides ressurssløsing av politiet, spør du meg! Hva med å bruke politiets ressurser på personer som driver ulovligheter av en mye høyere alvorlighetsgard? Disse frie borgerne som ikke representerer noen fare for seg selv eller andre blir stemplet som kriminelle av myndighetene. Sjansen for at din sønn eller datter over 17 har prøvd cannabis vil jeg gjette er tilnærmet 50%. Uansett hvor mye du gjerne vil la den trangsynte holdningen skyve deg enda lenger bak i den trange nekteboksen, fikk du med deg forrige setning og jeg slipper å gjenta den. At dette er en negativ kurve kan jeg være enig med. Men det er i så fall kun basert på dagens lover, som gjør ditt barn kriminelt. Det gjør også at ditt barn må inn i kriminelle miljøer for å få tak i det. Cannabis er ikke definisjonen av narkotika! Å kalle cannabis for narkotika er det samme som å kalle en maur for et pattedyr.

Til slutt vil jeg gå inn på den medisinske delen av denne debatten. De eneste rusmidlene i verden som er mer brukt enn cannabis er alkohol, nikotin og koffein. I Europa på 18- og 1900 tallet var cannabis til medisinsk bruk. Planten ble brukt som beroliggende middel og smertestillende. Det har også i senere tid vært utprøvd som øyendråper, og mot bivirkninger som følger av kreftterapi. I tillegg til å øke matlysten hos AIDS-pasienter, motvirker den kvalme og reduserer ubehaget ved grønn stær. For eksempelvis hos MS-pasienter kan cannabis øke livskvaliteten til disse menneskene, og gjøre hverdagen lettere (Redusert spasmer og smerter). I Norge ble cannabis solgt lovlig på apotek frem til 1965 mot søvnløshet, astma, nervøsitet og smerter. Hvordan kan myndighetene ha den ekle holdningen og stoltheten at de fortsatt i 2013 definerer denne urten som et narkotikum? Jeg mener det absolutt er på tide å revurdere denne plantens plass i samfunnet.
Starten på innlegget var virkelig "feel good" crap.

Resten var greit skrevet, noe de fleste som er innsatt i dette vet.
Shady Banana
Quix's Avatar
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Starten på innlegget var virkelig "feel good" crap.
Vis hele sitatet...
Synes det er greit at han åpner slik. For meg er det viktig at de med et galt syn på Cannabis får åpnet øynene sine litt slik at de ser at ikke alle som bruker Cannabis er knarkere. Jeg vet at mange av de jeg kjenner som har et veldig negativt syn mot Cannabis har det for seg at når du først har prøvd en joint så er det bare å rette snuten mot gata å finne seg et skudd, og at alle som bruker Cannabis regelmessig bare sitter hjemme uten jobb å ruser seg.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Powlair Vis innlegg
Synes det er greit at han åpner slik. For meg er det viktig at de med et galt syn på Cannabis får åpnet øynene sine litt slik at de ser at ikke alle som bruker Cannabis er knarkere. Jeg vet at mange av de jeg kjenner som har et veldig negativt syn mot Cannabis har det for seg at når du først har prøvd en joint så er det bare å rette snuten mot gata å finne seg et skudd, og at alle som bruker Cannabis regelmessig bare sitter hjemme uten jobb å ruser seg.
Vis hele sitatet...
Takk! Det var dette jeg ville prøve å få frem også.
Sitat av Powlair Vis innlegg
Synes det er greit at han åpner slik. For meg er det viktig at de med et galt syn på Cannabis får åpnet øynene sine litt slik at de ser at ikke alle som bruker Cannabis er knarkere. Jeg vet at mange av de jeg kjenner som har et veldig negativt syn mot Cannabis har det for seg at når du først har prøvd en joint så er det bare å rette snuten mot gata å finne seg et skudd, og at alle som bruker Cannabis regelmessig bare sitter hjemme uten jobb å ruser seg.
Vis hele sitatet...
"Fritt menneske" og "lever i harmoni med andre frie mennesker".

Det kunne jo nesten ikke vært mer skivebom i mine øyne.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odonkor Vis innlegg
"Fritt menneske" og "lever i harmoni med andre frie mennesker".

Det kunne jo nesten ikke vært mer skivebom i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du tolke det feil? Forklar.

Edit: Hvis du ikke mestrer å lese og forstå teksten min riktig, så vennligst dropp alle negative kommentarene. Er ikke interessert.
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 18:00.
"Jeg er et fritt menneske som lever i harmoni med andre frie mennesker."

Mener du virkelig dette, eller er det meningen at det skal være selvmotsigende?

Hvis du ikke er klar for konstruktiv kritikk foreslår jeg at du dropper å skrive slike innlegg i fremtiden.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odonkor Vis innlegg
"Jeg er et fritt menneske som lever i harmoni med andre frie mennesker."

Mener du virkelig dette, eller er det meningen at det skal være selvmotsigende?

Hvis du ikke er klar for konstruktiv kritikk foreslår jeg at du dropper å skrive slike innlegg i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig åpen for konstruktiv kritikk!

Mener du virkelig at selvstendige, frie mennesker ikke kan leve sammen i et samfunn? Kan ikke personer som lever sammen ta selvstendige avgjørelser, som egner en selv best? Beklager, men jeg forstår ikke hvordan du ikke kan forstå hva jeg mener nå.
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg er veldig åpen for konstruktiv kritikk!

Mener du virkelig at selvstendige, frie mennesker ikke kan leve sammen i et samfunn? Kan ikke personer som lever sammen ta selvstendige avgjørelser, som egner en selv best? Beklager, men jeg forstår ikke hvordan du ikke kan forstå hva jeg mener nå.
Vis hele sitatet...
Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Jeg prøver en gang til, lever vi i harmoni med våres medmennesker idag?

Det er akkurat slik du har formulert det.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Jeg står fortsatt ved det samme prinsippet. Alkohol som er mye farligere, og skaper mye flere problem, kan en hver myndig person anvende. Cannabis, et stoff med mindre skadevirkninger og null dødsfall i verdens historie, kan ikke en myndig person anvende uten å bli stemplet som kriminell.

At man skal kunne kjøpe cannabis på nærbutikken er selvsagt ikke ønskelig, men en kontrollert løsning som resulterer i tilgjengelighet for myndige brukere er absolutt ønskelig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke frihet for individet.

Jeg risikerer å bli satt bak lås og slå hvis jeg konsumerer en plante som nok har vært her siden tidenes morgen og konsumert av min egen art like lenge. Makes perfect sense.
Sist endret av Odonkor; 13. mars 2013 kl. 18:27.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Jeg prøver en gang til, lever vi i harmoni med våres medmennesker idag?

Det er akkurat slik du har formulert det.
Vis hele sitatet...
Aha! Der klarte du å få frem poenget ditt. Det skal jeg svare deg på.
Ut i fra hvordan du definerer ordet harmoni, har du nok missforstått meg.

Solidaritet er for eksempel et synonym for harmoni. Hva mener jeg med det?
- Jo, i demokratiske Norge lever vi sammen, og vi står sammen. På den måten lever det norske folket i harmoni med hverandre, men det er ikke dermed sagt at vi er likestilt og har fred på jord.

Bruken av "frie mennesker" åpner heller ikke for at samfunnet er likestilt, da frie mennesker tar selvstendige valg uavhengige av hverandre.
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 18:26.
Angående frie mennesker og harmoni og dette skal jeg kanskje være enig med deg etter Arbeidpartiregjeringen tar slutt.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Aha! Der klarte du å få frem poenget ditt. Det skal jeg svare deg på.
Ut i fra hvordan du definerer ordet harmoni, har du nok missforstått meg.

Solidaritet er for eksempel et synonym for harmoni. Hva mener jeg med det?
- Jo, i demokratiske Norge lever vi sammen, og vi står sammen. På den måten lever det norske folket i harmoni med hverandre, men det er ikke dermed sagt at vi er likestilt og har fred på jord.

Bruken av "frie mennesker" åpner heller ikke for at samfunnet er likestilt, da frie mennesker tar selvstendige valg uavhengige av hverandre.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte står vi egentlig sammen? At vi ikke kriger med hverandre i lille søte Norge? Jeg ser allikevel en krig i cannabis, gjør ikke du?

Dude! Valgene vi tar er basert på valg andre mennesker tar og har tatt. Basic thinking 101.
Sitat av Hygge Vis innlegg
kontrollert løsning som resulterer i tilgjengelighet for myndige brukere er absolutt ønskelig.
Vis hele sitatet...
Alle vet at dette aldri vil fungere med sin hensikt. Bare ta deg en tur ut på byen en fredagskveld og legg merke til antall drita 14-åringer.

Det at du alltid skal trekke frem "urettferdighets-kortet" ved å mene det er urettferdig at Cannabis er kriminalisert og alkohol er lovlig er smålig. Går det egentlig an å diskutere cannabis uavhengig av alkohol?

Det er også idiotisk å sammenlikne alle mennesker med deg selv når man skal debattere om legalisering. Staten kan ikke forholde seg kun til ditt positive forhold til cannabis når de skal legalisere et narkotisk stoff for hele folket.

Jeg for cannabis som et legemiddel, men jeg ser ikke hvorfor det rett og slett er så NØDVENDIG å legalisere det som et rusmiddel for alle myndige.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odonkor Vis innlegg
På hvilken måte står vi egentlig sammen? At vi ikke kriger med hverandre i lille søte Norge? Jeg ser allikevel en krig i cannabis, gjør ikke du?

Dude! Valgene vi tar er basert på valg andre mennesker tar og har tatt. Basic thinking 101.
Vis hele sitatet...
Seriøst.....Trenger jeg virkelig å si at du holder på å gå saftig off-topic, og at dette er et emne jeg absolutt har null interesse for å diskutere? Du skjønte like godt som alle andre at dette ikke var hovedkjernen og budskapet i teksten.

Du faller inn i kategorien "grammer-nazi", gratulerer og takk til deg. Kristus.

Edit: Vi lever sammen, ferdig arbeid. Hvor bredt du ønsker å gå inn på dette og hvor langt ut du ønsker å dra det er selvsagt opp til deg. Jeg tror vi begge to vet noe lunde hvordan samfunnet fungerer, og at vi ikke kan gjøre akkurat det som passer oss til en hver tid. Det er ikke poenget. På samme måte som vi ikke tillates å røyke planten som har vokst fritt på jorden i evigheter.
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 18:41.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg står fortsatt ved det samme prinsippet. Alkohol som er mye farligere, og skaper mye flere problem, kan en hver myndig person anvende. Cannabis, et stoff med mindre skadevirkninger og null dødsfall i verdens historie, kan ikke en myndig person anvende uten å bli stemplet som kriminell.

At man skal kunne kjøpe cannabis på nærbutikken er selvsagt ikke ønskelig, men en kontrollert løsning som resulterer i tilgjengelighet for myndige brukere er absolutt ønskelig.
Vis hele sitatet...
Direkte kan det hende ingen har dødd av cannabisbruk. Indirekte derimot.. Man kan få blackouts av cannabis, og særlig i sammenheng med alkohol eller andre rusmidler. Det bidrar til en uønsket retning i samfunnet.

Det er ihvertfall politiets (og delvis min egens) versjon.

På den annen side, er jeg så helt enig i at vi skal få lov til å slappe av og nyte livet når vi har fri. Men da må ikke det gå utover de rammene vi må holde for å holde samfunnet i gang. Altså, ingen fyllesyke på mandag, og ingen bakfjern på mandag. Eller hvilken som helst ukedag.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Alle vet at dette aldri vil fungere med sin hensikt. Bare ta deg en tur ut på byen en fredagskveld og legg merke til antall drita 14-åringer.

Det at du alltid skal trekke frem "urettferdighets-kortet" ved å mene det er urettferdig at Cannabis er kriminalisert og alkohol er lovlig er smålig. Går det egentlig an å diskutere cannabis uavhengig av alkohol?

Det er også idiotisk å sammenlikne alle mennesker med deg selv når man skal debattere om legalisering. Staten kan ikke forholde seg kun til ditt positive forhold til cannabis når de skal legalisere et narkotisk stoff for hele folket.

Jeg for cannabis som et legemiddel, men jeg ser ikke hvorfor det rett og slett er så NØDVENDIG å legalisere det som et rusmiddel for alle myndige.
Vis hele sitatet...
Frihet for individet.

Legalisering av cannabis er humant, straffeforfølgelse ved bruk av cannabis er ikke humant.

Igjen. Jeg risikerer å bli satt bak lås og slå hvis jeg konsumerer en plante som nok har vært her siden tidenes morgen og konsumert av min egen art like lenge. Jeg skader ingen andre enn muligens meg selv når jeg inntar stoffet. Frihet?

Og hvis du nå trekker frem at jeg KAN risikiere å skade noen ved bruk av cannabis (usikker på hvordan; klikke i en psykose?), trekker jeg frem alkohol.

Hele poenget er frihet for individet.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Dette er jo ikke frihet for individet.

Jeg risikerer å bli satt bak lås og slå hvis jeg konsumerer en plante som nok har vært her siden tidenes morgen og konsumert av min egen art like lenge. Makes perfect sense.
Vis hele sitatet...
Men det å leve i seg selv handler om samarbeid mellom oss. I det øyeblikket vi er født er vi avhengige av andre.

Vi kan nok, de som er ressurssterke nok, klare seg -mutters- alene. Men vi kan ikke lage barn uten et av motsatt kjønn, og det er påvist at folk som bor helt aleine får det vanskelig med seg selv.

Vi er et flokkdyr enten vi liker eller ikke. Hvor stor grad hvert individ trenger sosial omgang, varierer selvsagt. Der er vi ulike.

På grunn av at vi skal samarbeide, er det best at vi ikke har for mye rusmidler til å ta bort fokus på nettopp det. Det er lett å bli for fokusert på egen nytelse og rus fremfor samarbeidet i samfunnet ... Vanskelig å forklare men tror du tar poenget.

Vi er alle tjent med å ikke ha for mye rusmidler legalisert.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Direkte kan det hende ingen har dødd av cannabisbruk. Indirekte derimot.. Man kan få blackouts av cannabis, og særlig i sammenheng med alkohol eller andre rusmidler. Det bidrar til en uønsket retning i samfunnet.

Det er ihvertfall politiets (og delvis min egens) versjon.

På den annen side, er jeg så helt enig i at vi skal få lov til å slappe av og nyte livet når vi har fri. Men da må ikke det gå utover de rammene vi må holde for å holde samfunnet i gang. Altså, ingen fyllesyke på mandag, og ingen bakfjern på mandag. Eller hvilken som helst ukedag.
Vis hele sitatet...
Det er også HØYE tall for personer som dør i trafikken, personer som dør av våpen, personer som dør av tobakk og lignende. Skal vi av den grunn si NEI til disse tingene?

Hvis man blander cannabis med alkohol, så vil risikoen for å dø selvsagt komme til stede med en gang alkoholen kommer inn i bildet. Alkohol i kombinasjon med veldig mange andre ting er farlig, og jeg vil ikke si at dette er grunn nok til å beholde cannabis på narkolisten.

Angående det siste du sier, med bruk i ukedager og lignende, er jeg selvsagt enig. Men da kommer vi tilbake til bruk og misbruk. Det vil alltid være folk som er dritings på en onsdag klokken 10, på samme måte som noen er bøtteskev samme onsdagen samme klokkeslett. Det vil også alltid være personer som ikke misbruker disse stoffene, men har et sunt forhold til dem.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Ja, sterkt uenig.

"Mangedoblet alle sideeffektene" ..og vi nevner i fleng? Sløvhet, dårlig korttidsukommelse osv. vil jeg tro du vil svare. Dette på grunn av at mye fler kommer til å røyke cannabis. Vil virkelig så mange fler komme til å røyke? Det kan godt hende det vil bli flere som tar seg en jonas en gang i blant, men tror du dette vil overgå problemene vi har med kriminaliseringen idag?

Selv om det hadde blitt lovlig betyr ikke det at alle må røyke seg ballefjerne hver eneste dag. De som vil røyke seg ballefjerne hver eneste dag gjør det allerede.

Hadde man ikke vært kriminell ved bruk av cannabis ville det vært mye lettere å få hjelp med eventuelle problemer man ville fått av bruk.
Sist endret av Marr; 13. mars 2013 kl. 18:53.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men det å leve i seg selv handler om samarbeid mellom oss. I det øyeblikket vi er født er vi avhengige av andre.

Vi kan nok, de som er ressurssterke nok, klare seg -mutters- alene. Men vi kan ikke lage barn uten et av motsatt kjønn, og det er påvist at folk som bor helt aleine får det vanskelig med seg selv.

Vi er et flokkdyr enten vi liker eller ikke. Hvor stor grad hvert individ trenger sosial omgang, varierer selvsagt. Der er vi ulike.

På grunn av at vi skal samarbeide, er det best at vi ikke har for mye rusmidler til å ta bort fokus på nettopp det. Det er lett å bli for fokusert på egen nytelse og rus fremfor samarbeidet i samfunnet ... Vanskelig å forklare men tror du tar poenget.

Vi er alle tjent med å ikke ha for mye rusmidler legalisert.
Vis hele sitatet...

Det er best på hvilke måte? Dette blir vel veldig personlig. Jeg kan helt fint fungere sosialt med edru personer etter en joint.

Det er ikke snakk om ENTEN så samarbeider vi, ELLER så ruser vi oss. Friheten til å ruse seg i et fungerende samfunn er allerede tilstedet, men ikke i form av den uskyldige planten cannabis.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Frihet for individet.

Legalisering av cannabis er humant, straffeforfølgelse ved bruk av cannabis er ikke humant.
Vis hele sitatet...
Det at fokuset ditt over hva i verden som er humant eller ikke dreier seg om din rett på å ruse deg på en plante lovlig er skremmende.

Frihet til å skyte heroin!

Kanskje du ikke har tenkt at lovene beskytter deg for å gjøre noe fornuften din ennå ikke forstår er dumt eller har erfart negative effekter ved. Realiteten er at cannabis ikke er nødvendig å få legalisert fordi vi ikke trenger et større skadeomfang enn den vi har med alkoholen. Jeg vedder også på at bak argumentene om dødsfall ved alkohol og cannabisens medisinske effekter skjuler det seg mange små djevler med et stort ønske om å ruse seg uten frykt for å bli tatt. For det hadde vært digg, hadde det ikke?

Jeg hater ikke cannabis. Jeg har mange gode stunder med denne planten og jeg har erfaringer fra de de negative sidene. Det som er trist er at mange ikke innser at planten ikke burde stå i sentrum, og at det finnes mer givende og bedre ting å legge fokuset på.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Cannabis nå og i fremtiden.

Jeg har gjort lovbrudd flere hundre ganger, uten å skade en eneste person. Alle disse lovbruddene jeg har gjort, har ikke gått på bekostning av en eneste sjel der ute. Jeg har kjøpt og brukt cannabis.
Vis hele sitatet...
De pengene du har brukt på knark..hvor blir det av de?
Slik jeg har forstått det så kommer majoriteten av europas hasj fra marokko.
Bander/mafia - kall det hva du vil, organiserer og smugler dette fra Afrika og blandt annet til Norge.
Hva bruker de pengene på? Vi kan bare spekulere...kanskje menneskehandel av kvinnfolk som blir sendt hit og dit og pult fra sans og samling?

Jeg vet ikke hvor det blir av pengene, og det er vell ingen som har noe god kontroll på dette.

Poenget mitt er at (mis)bruket ditt finansierer en underverden, dersom du kjøper hasj. Gro selv eller kjøp av det naboen din gror.
Avkriminalisering av brukerdoser på kanskje 5g hasj er helt totalt idioti. Skal dette gjøres skikkelig må vi få landbruket og gartnernæring i Norge med på banen, evt legalisere å gro etpar planter til eget bruk.
Sist endret av UngarEffect; 13. mars 2013 kl. 19:05.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Smetown Vis innlegg
Det at fokuset ditt over hva i verden som er humant eller ikke dreier seg om din rett på å ruse deg på en plante lovlig er skremmende.

Frihet til å skyte heroin!

Kanskje du ikke har tenkt at lovene beskytter deg for å gjøre noe fornuften din ennå ikke forstår er dumt eller har erfart negative effekter ved. Realiteten er at cannabis ikke er nødvendig å få legalisert fordi vi ikke trenger et større skadeomfang enn den vi har med alkoholen. Jeg vedder også på at bak argumentene om dødsfall ved alkohol og cannabisens medisinske effekter skjuler det seg mange små djevler med et stort ønske om å ruse seg uten frykt for å bli tatt. For det hadde vært digg, hadde det ikke?

Jeg hater ikke cannabis. Jeg har mange gode stunder med denne planten og jeg har erfaringer fra de de negative sidene. Det som er trist er at mange ikke innser at planten ikke burde stå i sentrum, og at det finnes mer givende og bedre ting å legge fokuset på.
Vis hele sitatet...

"Frihet til å skyte heroin", den drar du vel litt langt? Du sammenligner et veldig uskyldig stoff med et av verdens farligste stoffer. Ikke greit

"Fordi at vi ikke trenger et større skadeomfang enn det vi har med alkoholen"?Hva er din kommentar til at overdoser i Amsterdam ble sterkt redusert etter legaliseringen av cannabis, og den totale mengden negative effekter av rus også gikk ned?

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
De pengene du har brukt på knark..hvor blir det av de?
Slik jeg har forstått det så kommer majoriteten av europas hasj fra marokko.
Bander/mafia - kall det hva du vil, organiserer og smugler dette fra Afrika og blandt annet til Norge.
Hva bruker de pengene på? Vi kan bare spekulere...kanskje menneskehandel av kvinnfolk som blir sendt hit og dit og pult fra sans og samling?

Jeg vet ikke hvor det blir av pengene, og det er vell ingen som har noe god kontroll på dette.

Poenget mitt er at (mis)bruket ditt finansierer en underverden, dersom du kjøper hasj. Gro selv eller kjøp av det naboen din gror.
Avkriminalisering av brukerdoser på kanskje 5g hasj er helt totalt idioti. Skal dette gjøres skikkelig må vi få landbruket og gartnernæring i Norge med på banen, evt legalisere å gro etpar planter til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, derfor er det en stor ressurssløsing av politiet å ikke ta tak i problemet. Dersom cannabis ville vært tilgjengelig på andre måter ville vi samtidig som vi svekket denne groteske underverden, fått et politihus med mye bedre økonomi og tid til alvorlige politisaker.

PS: Cannabisen jeg kjøper vet jeg nøyaktig hvor kommer fra
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 19:11.
Du sier at det ikke skader noen andre, hva med familie,Venner,forbipasserende. Hvis du går rundt "high" as fuq, så kan jo dette være utrivelig for mange rundt deg?

hva hvis dette ble lovlig, hvordan skulle man gjort det innenfor jobb?
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det er også HØYE tall for personer som dør i trafikken, personer som dør av våpen, personer som dør av tobakk og lignende. Skal vi av den grunn si NEI til disse tingene?
Vis hele sitatet...
Ehm. Det henger jo ganske tett sammen med at det er mange fler som kjører bil, bruker tobakk osv enn folk som bruker cannabis. Kan ikke bare sette de tingene opp mot hverandre uten et tallforhold mellom de ulike leirene. Det blir feil. Altså så og si alle er utsatt for fare i trafikken, enten de er sjåfører selv, passasjerer på en buss, eller fotgjengere. Selvsagt blir det også mange fler som blir skadet da.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at det ikke skader noen andre, hva med familie,Venner,forbipasserende. Hvis du går rundt "high" as fuq, så kan jo dette være utrivelig for mange rundt deg?

hva hvis dette ble lovlig, hvordan skulle man gjort det innenfor jobb?
Vis hele sitatet...
Pleier du å drikke alkohol på jobb?

Jeg blir ikke en annen person selv om jeg har røykt cannabis, og jeg klarer da fint å oppføre meg blant folk, venner og familie etter en joint. Kan ikke tenke meg at dette er utrivelig hvis jeg oppfører meg normalt. Og igjen, det er ikke snakk om at hele befolkningen skal "gå rundt" å være høy dagen lang.

Sitat av trauMa Vis innlegg
Ehm. Det henger jo ganske tett sammen med at det er mange fler som kjører bil, bruker tobakk osv enn folk som bruker cannabis. Kan ikke bare sette de tingene opp mot hverandre uten et tallforhold mellom de ulike leirene. Det blir feil. Altså så og si alle er utsatt for fare i trafikken, enten de er sjåfører selv, passasjerer på en buss, eller fotgjengere. Selvsagt blir det også mange fler som blir skadet da.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå må jeg le litt.

Regnestykket er ikke så vanskelig:
Tobakk:
7.500 dør hvert år av tobakk i Norge.
Cannabis:
0 personer dør hvert år av cannabis i Norge.

Verdens mest populære "rusmidler" er alkohol, tobakk, koffein og cannabis.


Det er ikke snakk om at "flere" blir skadet. Det er snakk om at folk BLIR skadet, og det er noe vi må innfinne oss i. Poenget er at ingen har dødd av cannabisbruk.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at det ikke skader noen andre, hva med familie,Venner,forbipasserende. Hvis du går rundt "high" as fuq, så kan jo dette være utrivelig for mange rundt deg?

hva hvis dette ble lovlig, hvordan skulle man gjort det innenfor jobb?
Vis hele sitatet...
Hvordan skader det familien og venner at jeg tar meg en jonas en lørdagskveld?

Folk snuser, røyker, drikker og oppfører seg som tullinger overalt hele lørdagskvelden. Det er ihvertfall ikke trivelig for alle parter. Hadde cannabis blitt lovlig å bruke så betyr ikke det at man ikke må sette grenser for hvordan det skjer. Det er ikke lov å drikke offentlig, og en slik regel ville nok helt klart blitt innført om det skulle blitt lovlig.

Det er forøvrig ikke mange som går rundt high as fuq, de sitter som regel inne i huset sitt godt plantet i sofaen.

Hvordan man skulle gjort det innenfor jobb? Såklart setter man jo grenser for når bruk skal foregå og ikke. Det er ikke mange som kommer drita på jobb selv om det er lov å drikke alkohol. De fleste arbeidsplasser har vel en slags type kontrakt hvor det står at man ikke skal være på jobb i ruspåvirket tilstand, og denne vil jo også selvsagt gjelde for cannabis.
Sist endret av Marr; 13. mars 2013 kl. 19:21.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Pleier du å drikke alkohol på jobb?

Jeg blir ikke en annen person selv om jeg har røykt cannabis, og jeg klarer da fint å oppføre meg blant folk, venner og familie etter en joint. Kan ikke tenke meg at dette er utrivelig hvis jeg oppfører meg normalt. Og igjen, det er ikke snakk om at hele befolkningen skal "gå rundt" å være høy dagen lang.
Vis hele sitatet...
Hva med lege middel. Da skal jo alle som har behov for det bruke det.
F eks bussjåfør, skal han/hun ha rett til og bruke dette på jobb på samme måte som en butikk ansatt?

Alkohol er vell ikke et legemiddel, sist jeg sjekket.

Sitat av Marr Vis innlegg
Hvordan skader det familien og venner at jeg tar meg en jonas en lørdagskveld?

Folk snuser, røyker, drikker og oppfører seg som tullinger overalt hele lørdagskvelden. Det er ihvertfall ikke trivelig for alle parter. Hadde cannabis blitt lovlig å bruke så betyr ikke det at man ikke må sette grenser for hvordan det skjer. Det er ikke lov å drikke offentlig, og en slik regel ville nok helt klart blitt innført om det skulle blitt lovlig.

Det er forøvrig ikke mange som går rundt high as fuq, de sitter som regel inne i huset sitt godt plantet i sofaen.

Hvordan man skulle gjort det innenfor jobb? Såklart setter man jo grenser for når bruk skal foregå og ikke. Det er ikke mange som kommer drita på jobb selv om det er lov å drikke alkohol. De fleste arbeidsplasser har vel en slags type kontrakt hvor det står at man ikke skal være på jobb i ruspåvirket tilstand, og denne vil jo også selvsagt gjelde for cannabis.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev var m/tanke på at dette var et legemiddel. Sjansen for at det blir det er vell langt større en at det blir lovlig for alle.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hva med lege middel. Da skal jo alle som har behov for det bruke det.
F eks bussjåfør, skal han/hun ha rett til og bruke dette på jobb på samme måte som en butikk ansatt?

Alkohol er vell ikke et legemiddel, sist jeg sjekket.
Vis hele sitatet...
På legemidler som kan gi rus er det ofte en rød trekant som viser at man kan bli susete i hodet av legemiddelet. En bussjåfør har ikke lov til å bruke legemidler han kan bli ruset av når han er på jobb.

"Veitrafikkloven setter forbud mot kjøring av bil under påvirkning av alkohol eller andre rusmidler. Det gjelder også bruk av beroligende eller bedøvende midler som sovemedisiner, sterkere smertestillende medisiner eller vanedannende medisiner - såkalte B-preparater - i doser som reduserer årvåkenhet eller kjøreevne. Slike medikamenter kan nedsette oppmerksomhet, reaksjonsevne eller kritisk sans like mye som alkohol. Dette gjelder særlig kombinasjoner av to eller flere slike medikamenter."
Kilde
Sist endret av Marr; 13. mars 2013 kl. 19:27.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hva med lege middel. Da skal jo alle som har behov for det bruke det.
F eks bussjåfør, skal han/hun ha rett til og bruke dette på jobb på samme måte som en butikk ansatt?

Alkohol er vell ikke et legemiddel, sist jeg sjekket.



Det jeg skrev var m/tanke på at dette var et legemiddel. Sjansen for at det blir det er vell langt større en at det blir lovlig for alle.
Vis hele sitatet...
Det er ikke tillatt å kjøre bil etter bruk av diverse legemiddel, og dersom man jobber som bussjåfør skal man selvsagt ikke røyke hasj før man går på jobb. Dersom det hadde vært et absolutt behov for denne personen å få medisin døgnet rundt, ville han vel mest sannsynlig vært sykemeldt også. Det er forresten amfetamin i ADHD-piller som folk putter i seg hver eneste dag.

Mener du at dersom cannabis får status som legemiddel vil det gjøre det skummelt for familie og venner å være tilstede etter jeg har tatt meg en joint? Beklager, men argumentene dine holder ikke mål lenger.
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 19:30.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Alle vet at dette aldri vil fungere med sin hensikt. Bare ta deg en tur ut på byen en fredagskveld og legg merke til antall drita 14-åringer.

Det at du alltid skal trekke frem "urettferdighets-kortet" ved å mene det er urettferdig at Cannabis er kriminalisert og alkohol er lovlig er smålig. Går det egentlig an å diskutere cannabis uavhengig av alkohol?

Det er også idiotisk å sammenlikne alle mennesker med deg selv når man skal debattere om legalisering. Staten kan ikke forholde seg kun til ditt positive forhold til cannabis når de skal legalisere et narkotisk stoff for hele folket.

Jeg for cannabis som et legemiddel, men jeg ser ikke hvorfor det rett og slett er så NØDVENDIG å legalisere det som et rusmiddel for alle myndige.
Vis hele sitatet...
For det er ekstremt mange som (mis)bruker dette stoffet. Som nevnt tidligere så er det dette rusmiddelet som det brukes mest av, med unntak av de lovlige; kaffi, alkohol og nikotin. Dette utgjør det da vardens største ulovlige marked, som gir penger til kriminelle organiserte gjengene, som igjen gjør verre ting enn å røyke litt hasj. I tillegg så er cannabis et ufarlig rusmiddel(sammenlignet med mye annet).

Men en legalsieringstråd eksisterer allerede en annen plass på forumet så bedre å ta den diskusjonen der.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Larsiii Vis innlegg
For det er ekstremt mange som (mis)bruker dette stoffet. Som nevnt tidligere så er det dette rusmiddelet som det brukes mest av, med unntak av de lovlige; kaffi, alkohol og nikotin. Dette utgjør det da vardens største ulovlige marked, som gir penger til kriminelle organiserte gjengene, som igjen gjør verre ting enn å røyke litt hasj. I tillegg så er cannabis et ufarlig rusmiddel(sammenlignet med mye annet).

Men en legalsieringstråd eksisterer allerede en annen plass på forumet så bedre å ta den diskusjonen der.
Vis hele sitatet...
Kall det gjerne en legaliseringstråd, men jeg har skrevet et helt innlegg om tema, og ønsker gjerne tilbakemelding på det jeg har skrevet, og åpner for diskusjon.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det er ikke tillatt å kjøre bil etter bruk av diverse legemiddel, og dersom man jobber som bussjåfør skal man selvsagt ikke røyke hasj før man går på jobb. Dersom det hadde vært et absolutt behov for denne personen å få medisin døgnet rundt, ville han vel mest sannsynlig vært sykemeldt også. Det er forresten amfetamin i ADHD-piller som folk putter i seg hver eneste dag.

Mener du at at cannabis får status som legemiddel vil gjøre det skummelt for familie og venner å være tilstede etter jeg har tatt meg en joint? Beklager, men argumentene dine holder ikke mål lenger.
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjons forum, jeg prøver og diskutere med deg, og jeg vil gjerne forstå hva du mener. Jeg er ikke mot eller for cannabis, derfor prøver jeg og endre synet mitt. men her virker det som du er veldig defensiv for temaet du prøver og diskutere.

Jeg snakker forresten ikke om _DEG_ Jeg snakker om alle som kan få brukt for dette som et legemiddel.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Dette er et diskusjons forum, jeg prøver og diskutere med deg, og jeg vil gjerne forstå hva du mener. Jeg er ikke mot eller for cannabis, derfor prøver jeg og endre synet mitt. men her virker det som du er veldig defensiv for temaet du prøver og diskutere.

Jeg snakker forresten ikke om _DEG_ Jeg snakker om alle som kan få brukt for dette som et legemiddel.
Vis hele sitatet...
Uavhengig om cannabis defineres som et legemiddel vil rusen være den samme. På samme måte som folk er dritings på lørdagskveldene og gjør alt mulig rart, ser jeg ikke hvordan det å fyre en joint på lørdagskvelden vil være til noe større sjikane for ens medmennesker.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Jeg snakker forresten ikke om _DEG_ Jeg snakker om alle som kan få brukt for dette som et legemiddel.
Vis hele sitatet...
Fyr i vei med argumenter mot en legalisering

Det virker som om du tror et rusmiddel ikke kan være rusmiddel og legemiddel på samme tid. Har jeg forstått deg rett?

Selv om alkohol er et lovlig rusmiddel er det ikke dermed sagt at det ikke kan være et legemiddel. Det er vel heller det at alkohol ikke egner seg som et legemiddel.

Et rusmiddel kan fint være et legemiddel og et rusmiddel på samme tid.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Hygge Vis innlegg
"Frihet til å skyte heroin", den drar du vel litt langt? Du sammenligner et veldig uskyldig stoff med et av verdens farligste stoffer. Ikke greit
Vis hele sitatet...
Det er helt greit, begge to er like ulovlige, du derimot er ikke i noen posisjon til å bedømme det med ditt livs kjærlighet som tema.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er helt greit, begge to er like ulovlige, du derimot er ikke i noen posisjon til å bedømme det med ditt livs kjærlighet som tema.
Vis hele sitatet...
Selv om strafferammen til stoffene er den samme har ikke det noe som helst å gjøre med budskapet i innlegget mitt, eller generelt i legaliseringsdebatten? At man får like stor straff for å skyte heroin som for å røyke cannabis er irrelevant. Det som er relevant er skadeomfanget de to stoffene gjør, og på det grunnlag burde lovverket vært annerledes.

At du kaller cannabis min "livs kjærlighet" blir også å gå veldig off-topic. Hvis du leste innlegget så står det klart og tydelig at jeg ikke prioriterer cannabis fremfor viktige ting som jobb, skole, sosialisering og familie.

PS: Og i hvilken verden er du i noen som helst posisjon til å bedømme min dømmekraft?
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 19:52.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Uavhengig om cannabis defineres som et legemiddel vil rusen være den samme. På samme måte som folk er dritings på lørdagskveldene og gjør alt mulig rart, ser jeg ikke hvordan det å fyre en joint på lørdagskvelden vil være til noe større sjikane for ens medmennesker.
Vis hele sitatet...
Reagerer ikke folk forskjellig ? På samme måte som alkohol, noen blir slappe og søvnige andre blir hyper og rastløse?

Og jeg har fremdeles legemiddel i tankene. Hvor mange ganger må man bruke cannabis, for at man skal kunne få den beroligende effekten(fjerning av kvalme etc etc)(Ser at dette blir litt dumt m/tanke på at dette vill være forskjellig fra person til person.)
veldig off-topic, men var det meningen å poste 16:20? : )
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er enig i at cannabis er ganske ufarlig i forhold til alkohol.

Men alikevel tror jeg det er en dum idè å legalisere det. Fordi da vil vi få mangedoblet alle sideeffektene til cannabis -samtidig- som alkoholen.

Kanskje noen ville gått over til cannabis fra alkohol og dermed fått mindre\andre bivirkninger? Hvem vet.

Vi har nok problemer med alkoholen. Vi trenger ikke flere med cannabis.

Dessuten er det lett nok å få tak i ulovlig i dag hvis man vil det. Noen uenige?
Vis hele sitatet...
Så du tror at dersom man lukker øynene og later som problemet ikke eksisterer bare forsvinner det?

Neidu, uansett om det er lovlig eller ikke er det ikke noe fasit svar på om bruken blandt folk vil øke eller minke, den vil mest sannsynlig holde seg stabil.
Forskjellen er at de som nyter det, i motsetning til de som nyter alkohol, er kriminelle. Hadde det vært avkriminalisert slik som alkohol, hadde de som nyter det vært like frie som resten av norges befolkning med rent rulleblad. Det er de ikke per idag, om feil personer finner ut av ting.

Legalisering er selvfølgelig løsningen på problemene. I tillegg til at det fungerer som medisin for en hel rekke lidelser, kan det også brukes til masse industrielt.

Man kan lage tauverk, papir.. ja til og med biodrivstoff basert på cannabis-planten. Den kan redde livene til kreftsyke pasienter, cannabis-olje i riktig konsentrasjon er kjent for å drepe kreftceller, ifølge en ny forskning. Søk det opp.

Så legalisering av cannabisplanten vil føre til:
- Mindre dødsfall
- Mindre kriminalitet
- Mer ressurser til andre mer seriøse ting for politiets del
- Økt industri i mange land
- Redusert klimagassutslipp dersom biodrivstoff tas i bruk og blir vanlig.
- Mange pasienter vil slutte med "prescription drugs" (som tar flere liv en illegal drugs i U.S.A)
OSV!

Jeg er enig i TS, jeg nyter cannabis. Jeg er ikke dum, jeg har ambisjoner. Jeg har gode karakterer, jeg trener og er en sunn og oppegående person. Jeg styrer cannabis, cannabis styrer ikke meg.

Jeg tror også en av faktorene til at det er forbudt er fordi mange av legemiddelselskapene idag ville gått konkurs, dersom man kunne dyrke sin egen medisin i sin egen hage, uten store kostnader.

Jeg vet også at de materielle begrensningene vi har lagd for oss selv og blitt oppdratt med, forsvinner delvis når man nyter cannabis. Man evner å tenke ut av boksen i større grad enn før, og blir mye mer "open-minded".

Men som alt annet, kan det misbrukes. Det er ingenting som tilsier at det er farligere å misbruke cannabis, enn tobakk eller alkohol. Tar du for mye cannabis, sovner man som sagt. Tar man for mye alkohol kan du havne i psykose, dø eller besvime og bli bevisstløs og ender på sykehuset for pumping. Røyker man for mye tobakk blir kroppen full av tjære og møkk og man dør sakte. Det er ingen problemer med cannabis, cannabis alene er faktisk ikke bevist å være skadelig for lungene i det hele tatt. Tvert imot! Cannabisrøykere har vist en tendens til å ha bedre lunge kapasitet enn selv ikke-røykere ifølge Wikipedia (under "Cannabis").

Så det er bare å vente på at folk åpner øynene! Lik "Folkeaksjonen LUHM" på facebook og hjelp til å støtt dem. Sannheten MÅ frem!

Utrolig flott innlegg forresten TS, vi trenger flere sånne. Man er ikke knarker-stoner-pothead-narkoman bare fordi man foretrekker en fredelig rus kontra apedopet alkohol, eller å sakte drepe seg selv med sigaretter og snus.

-PS fett at du la ut innlegget klokken 16.20, som er 420 amerikansk tid.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av microen Vis innlegg
veldig off-topic, men var det meningen å poste 16:20? : )
Vis hele sitatet...
haha! Nei, det var faktisk tilfeldig.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Reagerer ikke folk forskjellig ? På samme måte som alkohol, noen blir slappe og søvnige andre blir hyper og rastløse?

Og jeg har fremdeles legemiddel i tankene. Hvor mange ganger må man bruke cannabis, for at man skal kunne få den beroligende effekten(fjerning av kvalme etc etc)(Ser at dette blir litt dumt m/tanke på at dette vill være forskjellig fra person til person.)
Vis hele sitatet...
Det er vel en grunn til at cannabis har blitt brukt som "angstdempende", mot "søvnløshet" og "smertestillende". En fysisk effekt cannabis har på kroppen er at man blir mer avslappet. Men selvsagt reagerer folk forskjellig, men ikke til de grader at man blir hyper og ikke har kontroll.

Ang. bruk som legemiddel, så vil jeg tro at når man er ruset på cannabis vil effektene trå til. Det er nok ikke et vidunder-legemiddel som man trenger å bruke 1 gang så er man kvitt plagene. Det vil vel bli brukt i perioder, slik andre legemiddel blir brukt.
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 19:57.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Reagerer ikke folk forskjellig ? På samme måte som alkohol, noen blir slappe og søvnige andre blir hyper og rastløse?

Og jeg har fremdeles legemiddel i tankene. Hvor mange ganger må man bruke cannabis, for at man skal kunne få den beroligende effekten(fjerning av kvalme etc etc)(Ser at dette blir litt dumt m/tanke på at dette vill være forskjellig fra person til person.)
Vis hele sitatet...
Som du selv sier, hvordan cannabis oppleves er svært individuelt. Jeg har likevel ikke hørt om noen som har blitt hypre og rastløse av cannabis enda. Generelt sett blir folk slappe og uten lyst til å gjøre fysisk arbeid.

Hvor mange ganger man må bruke cannabis for å få den beroligende rus-effekten varierer veldig. Noen merker det kanskje ikke de første 5-10 gangene, mens andre merker det godt første gangen.

Hvis du tenker på hvor lang tid det tar før pasienter som bruker cannabis som medisin merker virkning som fjerning av kvalme etc er nok det det samme som hvor lang tid det tar for å oppnå rus-effekten. Det er jo tross alt rus-effekten som gjør at man f.eks blir sulten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Den kan redde livene til kreftsyke pasienter, cannabis-olje i riktig konsentrasjon er kjent for å drepe kreftceller, ifølge en ny forskning
Vis hele sitatet...
Hva med at du faktisk poster en kredibel kilde? For mine ører er dette bare typisk stonerpropaganda uten en kilde man kan stole på.

"Canna kurerer alt lizm, legalisering med en gang! Legemiddelselskapene illuminati etc"
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva med at du faktisk poster en kredibel kilde? For mine ører er dette bare typisk stonerpropaganda uten en kilde man kan stole på.

"Canna kurerer alt lizm, legalisering med en gang! Legemiddelselskapene illuminati etc"
Vis hele sitatet...
http://www.naturalnews.com/033757_ca...ncer_cure.html

http://www.labnews.co.uk/news/cannab...-cancer-cells/

http://www.youtube.com/watch?v=L6cp79y3qg0

http://norml-uk.org/2012/08/cannabis-can-cure-cancer/

http://www.kreftforeningens-blogg.no...-kurere-kreft/

http://www.endalldisease.com/spain-s...-side-effects/

http://www.riseearth.com/2012/05/how...nd-why-no.html

http://zen-haven.com/spain-study-con...-cures-cancer/
Sist endret av HappySmoothie; 13. mars 2013 kl. 20:23.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva med at du faktisk poster en kredibel kilde? For mine ører er dette bare typisk stonerpropaganda uten en kilde man kan stole på.

"Canna kurerer alt lizm, legalisering med en gang! Legemiddelselskapene illuminati etc"
Vis hele sitatet...
http://collapsereport.com/2012/10/10...-side-effects/

Edit: Hygge kommer i forkjøpet med mange artikler også.
Sist endret av Ketenna; 13. mars 2013 kl. 20:22.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det er også HØYE tall for personer som dør i trafikken, personer som dør av våpen, personer som dør av tobakk og lignende. Skal vi av den grunn si NEI til disse tingene?
Vis hele sitatet...
Bil er nødvendig for veldig mange for å tjene penger, for å skape et grunnlag for økonomien og livet i samfunnet. Tilogmed for å betale skatt og sørge for trygdeytelser. Altså, det er ikke riktig å sammenligne det med cannabis.

Våpen er det ulovlig å bære.

Tobakk er jeg med på å forby. Det fører ingenting bra med seg. Men å nyte en sigar en sjelden gang på fest er ok for min del. Da har man jo litt smak og det er for hyggens skyld. Tobakk\sigaretter er bare en stor uvane og fører absolutt ingenting bra med seg. Ikke er det prestasjonsfremmende, ingenting.


Sitat av Hygge Vis innlegg
Hvis man blander cannabis med alkohol, så vil risikoen for å dø selvsagt komme til stede med en gang alkoholen kommer inn i bildet. Alkohol i kombinasjon med veldig mange andre ting er farlig, og jeg vil ikke si at dette er grunn nok til å beholde cannabis på narkolisten.
Vis hele sitatet...
Cannabis og alkohol gir rus på to forskjellige måter. Det er også en veldig populær rus, som mange vil begynne med. Jeg tror det vil være en dårlig idè for den generelle folkehelsen å legalisere det. Hvorfor skal man legalisere to så populære rusmidler, når det i kombinasjon kan gjøre så mye skade?


Sitat av Hygge Vis innlegg
Angående det siste du sier, med bruk i ukedager og lignende, er jeg selvsagt enig. Men da kommer vi tilbake til bruk og misbruk. Det vil alltid være folk som er dritings på en onsdag klokken 10, på samme måte som noen er bøtteskev samme onsdagen samme klokkeslett. Det vil også alltid være personer som ikke misbruker disse stoffene, men har et sunt forhold til dem.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at selv om man bruker rusmidler i veldig små mengder, vil det påvirke innsovningen og søvnrytmen. 99% av ukedagene i året er jeg edru, merker stor forskjell på jobben dagen etter de dagene jeg har drukket kvelden før og da drikker ikke jeg mye...
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bil er nødvendig for veldig mange for å tjene penger, for å skape et grunnlag for økonomien og livet i samfunnet. Tilogmed for å betale skatt og sørge for trygdeytelser. Altså, det er ikke riktig å sammenligne det med cannabis.

Våpen er det ulovlig å bære.

Tobakk er jeg med på å forby. Det fører ingenting bra med seg. Men å nyte en sigar en sjelden gang på fest er ok for min del. Da har man jo litt smak og det er for hyggens skyld. Tobakk\sigaretter er bare en stor uvane og fører absolutt ingenting bra med seg. Ikke er det prestasjonsfremmende, ingenting.




Cannabis og alkohol gir rus på to forskjellige måter. Det er også en veldig populær rus, som mange vil begynne med. Jeg tror det vil være en dårlig idè for den generelle folkehelsen å legalisere det. Hvorfor skal man legalisere to så populære rusmidler, når det i kombinasjon kan gjøre så mye skade?




Jeg tror at selv om man bruker rusmidler i veldig små mengder, vil det påvirke innsovningen og søvnrytmen. 99% av ukedagene i året er jeg edru, merker stor forskjell på jobben dagen etter de dagene jeg har drukket kvelden før og da drikker ikke jeg mye...
Vis hele sitatet...

Jeg skal ikke gå inn på våpen, tobakk og momentene jeg brukte som eksempler over, men jeg vil gjerne gå inn på andre moment i innlegget ditt.

Cannabis og alkohol gir rus på forskjellige måter ja, og det er ikke meningen å kombinere de. Alkohol er like dødelig alene som sammen med cannabis. Og cannabis alene er ikke dødelig.

Jeg tror ikke vi skal la innsovning og døgnrytme spille vesentlige roller i denne debatten, da dette ikke er faktorer som er enestående med cannabis, men finnes i flere tusen andre lovlige stoffer.