Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 8475
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hallo freaks!

Jeg har et par spørsmål angående disse høyttalerne:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm

Jeg lurer på hvilken av disse forsterkerne som vil dra disse bra:

http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/...er_grafitt.htm

Håper på seriøse svar!
Takk!
Har jobbet på hi-fi klubben, og jeg har spilt inn den serien av CV. De kicker utrolig godt, Cerwin vega er ikke kjent for å ha den "kvalitet" lyden som feks B&W leverer. Mange som sier at Cerwin er høytalere for ungdom, iom at det er mye bass og lyd.

Ang. Forforsterkerne, så ville jeg valgt en av Cerwin vega sine, tror ikke du trenger CXA-10, men hvis du virkelig vill yte det du har kjøpt. Så ta den

Hvilken forsterker har du?
Ville ikke valgt CV sine forsterkere, da de bare spiller høyt, og ikke noe annet (såvidt jeg har forstått), jeg har CLS 215, sammen med NAD under den du har der, jeg ville gått for NAD da jeg (og flere andre) synes NAD drar CV ganske bra!

Spørs vel egentlig hvor mye trykk du vil ha!
CV Forsterkere = Bass
NAD = Litt allround (greier selv å sprenge sikringene uansett )
Sant, på jobb brukte vi CV forforsterkere + vi kjørte med forsterker
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av God Vis innlegg
Ville ikke valgt CV sine forsterkere, da de bare spiller høyt, og ikke noe annet (såvidt jeg har forstått), jeg har CLS 215, sammen med NAD under den du har der, jeg ville gått for NAD da jeg (og flere andre) synes NAD drar CV ganske bra!
Vis hele sitatet...
Det var jo en rimelig generell påstand, da du får CV-høyttalere fra stativ og opp til de store kjøleskapene som 215 og 1515 er.

Og Nad har forsterkere som leverer fra 40 til 400w.

Så og si at "Nad drar CV godt" spørs ærlig talt på hva slags utstyr du bruker.

Ja du vil få lyd med en 356, men det er en klassisk feil folk gjør når folk handler stereo - de er ikke intressert i å legge nok penger i forsterker. Og anlegget ditt er strengt tatt ikke bedre enn det svakeste leddet som veldig ofte blir forsterkeren. Nå er ikke CV noe fintspillende i utgangspunktet, men det blir ikke bedre av å kjøpe en undermotorisert forsterker. Spesielt på høyere volum vil du kunne miste kontroll på høyttaleren.

CV-forsterkerne skal jeg ikke uttale meg så mye om, men personlig synes jeg ikke de gir CV-høyttalerne noe særlig flatterende lyd
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar, har sendt mail til de nå.
Zapi: Har ikke kjøpt tårnene enda, kjøper de samtidig med forsterkeren. Men har en (gammel?) NAD AV316 som jeg har fått fra broren min.

God: Vil helst at det skal være mye bass i den ja, har et annet anlegg jeg bruker til kvalitetsmusikk (: litt koslig iblant å kjenne at buksa blafrer og det smeller i mellomgulvet
Da går du for CV-forsterkere!

Ondsofa: Jaja, har ingenting å si på det, men mente generelt at hi-fi klubben annbefaler NAD ved kjøp av de større CV-ene ihvertfall. Mente ikke at en forsterker på 50W skal dra at-100 på max hvis det var det du mente
Ja, det er sant at vi anbefaler NAD ved kjøp av CV. Nad CLS 215 er en veldig bra forsterker har solgt mange av de til folk som har kjøpt CV
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hifi-klubben anbefaler Nad fordi de selv ikke stort sett har noe annet å tilby til CV.

Sitat av zapi Vis innlegg
Ja, det er sant at vi anbefaler NAD ved kjøp av CV. Nad CLS 215 er en veldig bra forsterker har solgt mange av de til folk som har kjøpt CV
Vis hele sitatet...
CLS215 er vel en CV-høyttaler, og ikke en Nad-forsterker
Men de går da greit sammen også Hvis du lurte så kjører jeg Cls215 med NAD c372 brokoblet med c272
Oi! beklager! skrivefeil der... mente NAD C326BEE.. Var litt for kjapp i å poste.. Anyways. c326 er en kjempe forsterker
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sendte mail til de igår, netsen helt lik førstepost

Hei!
*
Anbefaler deg å kjøpe den største effektforsterkeren fra Cerwin Vega (CXA10) sammen med enten NAD C356 som du har foreslått eller eventuelt NAD C375 for maksimal utnyttelse av høyttalerene.
Du vil også trenge høyttalerkabler og signalkabler for å koble effektforsterker og forsterkeren sammen.
Si ifra om du trenger hjelp med kabelvalg.
*
Det med at hun sier at jeg må ha en annen forsterker (NAD) vedsiden av CV sin forsterker, er dette bare salgtriks, eller må jeg det?
Det er det som brukes på Hi-fi klubben sitt demo rom så det er ikke uten grunn
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Det er vel ikke nødvendig? Kan bare bruke effektforsterker ja?
Nei det er ikke hensiktsmessig å bruke bare effektforsterker, den har normalt bare en inngang og du kan ikke justere lyden med den.
Så hvis du ikke skal kjøre lyd fra èn kilde som har egen lyd-justering så er det tungvindt med bare effektforsterker.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Det med at hun sier at jeg må ha en annen forsterker (NAD) vedsiden av CV sin forsterker, er dette bare salgtriks, eller må jeg det?
Vis hele sitatet...
Ved bruk av effektforsterker er du avhengig av en forforsterker som fordeler signal og justerer volum. Samtidig virker det som hun er enig i at 356en blir puslete i dette oppsettet.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Jeg har en "gammel" NAD av316, vil denne virke som en forforsterker, eller må jeg kjøpe en annen en? Har ikke uendelig med budsjett heller.. :/
usertitle import
bleh's Avatar
Jeg har hatt C356BEE + xls-215, funket gull. Strømmen gikk et par ganger, dog.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sitat av bleh Vis innlegg
Jeg har hatt C356BEE + xls-215, funket gull. Strømmen gikk et par ganger, dog.
Vis hele sitatet...
har du ikke noen effektforsterker?
smeller dette bra?
hvis du tipper, hvor mange % av CVene tror du du utnytter?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Jeg har en "gammel" NAD av316, vil denne virke som en forforsterker, eller må jeg kjøpe en annen en? Har ikke uendelig med budsjett heller.. :/
Vis hele sitatet...
Hvis 316 har pre-out så vil det fungere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Tror jeg har bestemt meg nå.. Blir NAD 375BEE som forsterker ja, men jeg ser denne har pre-out(s), kan jeg da til senere tid, koble en aktiv subwoofer på? Kanskje 2, siden det er 2 pre-outs ? :-)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Tror jeg har bestemt meg nå.. Blir NAD 375BEE som forsterker ja, men jeg ser denne har pre-out(s), kan jeg da til senere tid, koble en aktiv subwoofer på? Kanskje 2, siden det er 2 pre-outs ? :-)
Vis hele sitatet...
Denne har i praksis en pre-out, siden den første trenger du for å drive effektrinnet i 375en.

Men det går fint å splitte den andre pre-outen med en god splitter.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Denne har i praksis en pre-out, siden den første trenger du for å drive effektrinnet i 375en.

Men det går fint å splitte den andre pre-outen med en god splitter.
Vis hele sitatet...
Men jeg kan koble til en subwoofer(aktiv) eller en annen effektforsterker ja?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Men jeg kan koble til en subwoofer(aktiv) eller en annen effektforsterker ja?
Vis hele sitatet...
Nei. Hvorfor skal du gjøre det? En aktiv sub driver jo seg selv.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Nei. Hvorfor skal du gjøre det? En aktiv sub driver jo seg selv.
Vis hele sitatet...
Siden det er pre-out må det være mulig å koble en aktiv sub ELLER annen effektforsterker. Eller failer jeg?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Siden det er pre-out må det være mulig å koble en aktiv sub ELLER annen effektforsterker. Eller failer jeg?
Vis hele sitatet...
Ah nei det stemmer, jeg som leste litt feil