Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5081
Hadde en litt kjip opplevelse ved leie av hybel, og sitter igjen med å ha tapt noen sure penger. Lurer litt på hvordan jeg skal gå fram i denne saken.

Jeg begynte å studere her denne høsten, hoppet på en restplass så kom helt i siste liten - uten leilighet. Fant heldigvis en lelilghet i sentrum jeg kunne flytte inn i med en gang. Men utleieren ønsket kun å skrive ettårskontrakt, noe som ikke var aktuelt for meg. Jeg sa at lelighetn egetnlig var for dyr for meg, men at jeg måtte ta den fordi jeg ikke hadde funnet noe annet. Jeg sa også at jeg var på ventelisten til studentsamskipsnaden, som har billige leiligheter rett ved skolen, og at jeg helst ville flytte dit når jeg eventuelt får tilbud. Foreldrene mine var også til stede da, og snakket med utleieren.

Så han sa at hvis jeg får tilbud fra skolen om hybel, så kunne jeg vel alltids flytte hvis jeg sa ifra med en gang, slik at han kan finne en ny leietaker. Jeg måtte skrive under på ettårskontrakten, men han lovte foran både meg og foreldrene mine at han skulle være forståelsesfull og la meg flytte ut tidligere hvis jeg skulle få tilbud fra skolen.

Kontrakten vi brukte, var en kontrakt han selv hadde skrevet, som inneholdt mye rart (hver gang jeg har hatt leilghet har vi brukt kontrakt fra f.eks Huseiernes landsforbund, en nøytral kontrakt som er veldig tydelig og ordentlig, og jeg foreslo å bruke den her også, men han skulle jo selvfølgelig bruke sin egen). I et av punktene (dog utydelig formulert), sto det blant annet at han tillot seg å ta et "gebyr" på 1500 kr ved fraflytting innenfor kontraktsperioden.

Videre ble ikke den biten med depositum utført som det skal. Istedet for å ha depositumet på en sperret konto begge har tilgang til, krevde han å få det overført rett til sin konto.

For ikke lenge siden fikk jeg tilbud fra skolen om hybel, og sa ifra med en gang (mindre enn en uke ut i måneden) om at jeg har fått tilbud og tar det imot, og ønsker å flytte ut i løpet av måneden. Dette var helt greit, og han sa at han selv setter i gang prosessen med å finne nye leietaker.

Da jeg skulle levere nøkkelen, begynte han å bable i vei om hvor vanskelig det er å finne ny leietaker, og hvor mye kostnader det påfører han at jeg flytter ut så tidlig. Han kunne plutselig ikke garantere lenger at jeg fikk tilbake depositumet mitt. Jeg orket ikke å begynne å diskutere med han der og da, så jeg ventet heller til over helgen og sjekket om han hadde overført depositumet. Det hadde han ikke gjort, så jeg sendte han en melding hvor jeg bekreftet kontonummeret mitt og skrev at jeg ønsker at han overfører depositumet tilbake så fort som mulig, da jeg trenger disse pengene i forbindelse med flyttingen.

Noen dager senere får jeg melding om at han har overført 8500 kr, av depositumet som egentlig var på 10 000.
Jeg vet at det ikke er snakk om noen stor sum, og at jeg kanskje ikke har retten på min side, men jeg synes det er stusslig av han å ta seg til rette på depositumet som ikke er hans penger! Dette foregikk imot loven etter min mening, da det finnes regler på hvordan dette med depositum skal utføres. Blir kvalm av griske bolighaier som prøver å flå fattige studenter mest mulig, og egentlig gir faen i åssen de bor (leiligheten manglet ovn, varmt vann, og generelt så det utrolig nedslitt og stusselig ut der, han eier en hel gård med leiligheter der).

Jeg trenger de 1500, og jeg er også litt opptatt av prinsipp, at han ikke kan stå og love foran meg og foreldrene mine at jeg bare kan flytte ut, for så å trekke 1500 kr fra depositumet som ikke er hans.

Jeg er klar over at han som utleier antakelig har måttet bruke penger på annonsering etc, men at han ikke har funnet noen ny utleier er vel ikke min feil? Utgifter i forbindelse med utflytting ville jo også kommet om jeg flyttet ut etter et år. Uansett syns jeg 1500 er i meste laget. Hadde han spurt meg om å finne en ny leietaker hadde jeg antakelig klart å finne det gratis.

Føler at jeg ikke har noe å tape på å ringe og snakke med han, men jeg vet ikke helt hvilke muligheter jeg har. Hva jeg burde spille på? Håper noen med litt mer erfaring/peiling på sånt kan hjelpe.
Sist endret av Kiwiflip; 12. november 2010 kl. 16:39.
Jeg har medstudenter som har fått hjelp med slike husleie-saker gjennom jusshjelpa.
Hvor studerer du?
Krisitiansand
usertitle import
bleh's Avatar
Altså, du underskrev en kontrakt der det blant annet;
"(...)sto det blant annet at han tillot seg å ta et "gebyr" på 1500 kr ved fraflytting innenfor kontraktsperioden."

Nå får du tilbake 8500,-...Du skrev under. Du betaler gebyret?
Jeg skrev også under på at jeg skal bo der i ett år, men vi ble enige om at det ikke skal være noe problem for meg å flytte ut innenfor tiden. Hadde han ikke lovet dette, hadde det ikke vært aktuelt for meg å skrive under.
usertitle import
bleh's Avatar
Men da skulle vel kontrakten vært omgjort / omskrevet til å passe til ditt leieforhold? Skjønner at det er en huseier som lever litt i gråsonen, men jeg mener..du har trossalt skrevet under på en skriftlig kontrakt. Aldri skriv under på noe du ikke er enig i.
Jeg vet, men jeg var en smule desperat, kom dit dagen før skolestart med alle tingene mine i pappesker. Det var sent på kvelden, og da utleieren først kom hadde han kontrakten klar. Burde kanksje ha bedt han om å skrive om på kontrakten der og da, men var liksom fornøyd bare med at han lovte foran meg og foreldrene mine at det skulle gå bra,så ville ikke "presse grensene". Så der gjorde jeg sikkert noe dumt, men det er for sent å angre på nå :/
Står jo grett i kontrakten at om den brytes iløpet av ettårs perioden, og han ikke finner ny leietager med en gang, så krever han 1500 for å dekke sine utgifter.

Ser egentlig ikke problemet ditt?

Du kan jo evt prøve å finne noen andre som kan ta over leiligheten din der, i avtale med mannen om at du da får 1500 for det.

Ellers så har han loven på sin side. Uansett hvordan man vrir på det.

Ditt alternativ er å være hestkuk og mase hver eneste dag om de 1500 kr, det er, slik jeg ser det, eneste utvei.
Husleier har tydelig benyttet seg av motregning, og tatt penger fra depositumet som egentlig er dine penger. Men så lenge dere har inngått en avtale, hvor husleier har krav på 1500 dersom du flytter ut innenfor kontraktsperioden, så kan husleier gjøre dette. Det gjør det jo lettere både for deg og han, for du har skrevet under på at husleier har krav på 1500 i et slikt tilfelle. Dette må du betale uansett når du har skrevet under på det, for da har du akseptert det. Det du slipper nå er å gi disse pengene selv, for husleier har ordnet opp for dere begge.

Selvfølgelig er det ikke din feil at husleier ikke har funnet ny leietager, men igjen har du skrevet under en kontrakt hvor du skal betale 1500 kroner i et tilfelle som dette. Så du har nok ikke noe krav på å få 1500 i tillegg til de 8500 du allerede har fått.
Vet jeg ikke har krav, men vil gjøre det jeg kan for å få mast meg til de 1500, rett og slett fordi jeg har liten respekt for griske bolighaier og jeg trenger pengene. Hva om jeg konfronterer han med at det han gjorde med depositumet var ulovlig, og at jeg ønsker å anmelde for at han brukte en ulovlig kontrakt?

Har egentlig bare lyst til å være så kjip som mulig og se om han gir etter, fordi det kan vel ikke være noe å tape? Men lurer på hvordan jeg gjør dette på best mulig måte.
Utleier virker rimelig useriøs, spesielt i forbindelse med depositumet og avtalen, men likevel. Det er i utgangspunktet ulovlig å inngå en avtale som er til større ulempe for leietaker enn det husleieloven spesifiserer. Utfra de opplysninger du gir virker det som om det neppe er adgang til å tidsbegrense utleieforholdet til ett år, og da skal det etter husleielovens § 9-3 regnes som tidsubestemt. I så måte må det anses som fordelaktig for deg at han tar et gebyr på 1500 fremfor å kreve deg for leie i de tre månedene oppsigelsestiden etter § 9-6 er lovfestet til å være.

Jeg kan ikke påpeke sterkt nok hvor viktig det er at du kun signerer på noe du kan stille deg bak helt og holdent. Selv om muntlige avtaler er bindende, vil det neppe hjelpe deg mye hvis utleier nekter for at en slik avtale eksisterer, og samtidig kan vise til en kontrakt du har signert.
Det høres kanskje barnslig ut, men har du vurdert å få foreldrene din til å snakke med han? Man skal ikke undervurdere effekten av en sinna pappa i sånne situasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ettårskontrakter er ikkje lovlege, med mindre det er snakk om rom i utleigar sin bolig. Tidsavgrensa kontrakter for kortare tidsrom enn tre år er som hovudregel ikkje tidsavgrensa, og kan seiast opp med tre måneders varsel.
Huseiernes landsforbund kontakt de! så for du svar, 500 i året å så kan du ringe å få hjelp,med advokat gratis i en time,da er de bare å sprøe,de er veldig behjelpelig så penger spart!

Eller lei den ut selv, resten av kontrakten!
Om du har planer om å lage bråk PGA 1,500 så kan han si at du må betale leie for resten av 1års kontrakten.
Høres ut som en litt slu type så jeg ville bare glemt de 1500 å takke for at du ikke må betale leie for resten av året!
Sitat av qtippz Vis innlegg
Eler fest,for spil, narrspil vagle er ditt,,,
Vis hele sitatet...
Hehe Du kan jo også:

På slutten av året be om å få dipositumet ditt igjenn! (Om han ikke har merket penge overføringen med "Dipositum, siden du faktisk ga 10 000 i dipositum)

Da for å være jævlig tilbake..!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Okei, jeg hadde tenkt å bare la dette gå, men merker jeg blir mer og mer provosert jo mer jeg tenker over dette, og for en liten stund siden så jeg også at han allerede har funnet en ny leietaker.

Så det jeg tenkte å gjøre er å ringe og bare prøve å være mest mulig jævlig og se om han gir etter.

Hva tenker dere om å være litt truende på telefon? Tenkte å si at jeg skal ha de 1500 kr uansett, og at jeg aldri kommer til å gi meg. At han kommer til å høre fra meg helt til jeg får pengene mine. Evt være litt mer truende å si "du kan overføre pengene idag så er vi ferdig med saken, eller så kan du vente og se hva som skjer..."
Han inngikk en muntlig avtale foran meg og mine foreldre, jeg har 2 vitner mot han dersom han nekter at han sa jeg kunne flytte ut uten å betale dette "gebyret" på 1500. Vil poengetere for han at han har laget en ulovlig avtale, og at det ikke stiler han som utleier i noe godt lys dersom jeg tar denne saken videre.
også få fram at det bare er stusslig av han å ta 1500 kr for "utgifter" når han allerede har funnet ny leietaker!

Har ikke tenkt å ringe og hisse meg opp eller noe, men bare gjøre det helt klart at jeg ikke gir meg og at han kommer til å få mer bråk enn de 1500 er verdt om han ikke overfører med en gang. Tenkte å si noe sånn som "du kan overføre pengene idag så er vi ferdig med saken, eller så kan du vente og se hva som skjer.."

Hva syns dere? :P
prøver bare å samle sammen litt argumenter jeg kan bruke når jeg ringer, tar gjerne imot tips til flere ting jeg kan si, er litt dårlig på sånne samtaler når jeg ikke har planlagt hva jeg skal si, men jeg er ihvertfall jævlig sta om jeg kommer ikke til å gi meg!
Problemet ditt er at du egentlig skulle ha betalt 3 mnd. husleie, men utleier gir deg lov til å bare betale 1500,-. Hvis du kuker for mye med dette, kan det hende at utleier ser seg lei og krever at du betaler 3xhusleie.
å være hissig og sur er vel kanskje ikke så lurt, hvis jeg hadde sittet på pengene dine, hadde jeg blitt enda mer pissed...
Det interessante her er, at 1500,- kroner for en utleier som eier en hel gård, er bare lommerusk. Så at han syter over kostnadene av å finne en ny leietaker, det begriper jeg rett og slett ikke.
Nei, det var ikke snakk om noen 3mnd oppsigelse i kontrakten, bare 1 års kontrakt. Hvordan kan han kreve 3 mnd husleie når han allerede har en ny leietaker?? Skulle han liksom få dobbelt med husleie? Da ville jo jeg vært jævlig tilbake og sagt at jeg krever å bo der i 3mnd til. :P

Som sagt skal jeg ikke hisse meg opp, bare være jævlig tydelig på at jeg ikke gir meg. Om han blir pissed eller ikke spiller jo ingen rolle, at jeg unngår å få han pissed betyr jo ikke at han gir meg pengene. Ser ikke for meg at jeg kommer noen vei med å spille på høflighet eller sympati, så derfor ser jeg dette som den eneste utvei...
Verdt å vite om gebyrer

Det er ikke uvanlig at leieboeren binder seg til å betale gebyrer og tillegg i forbindelse med leieavtalen. Som oftest er gebyrene ulovlige og leieboeren kan satt på spissen la være å betale!
Det kan for eksempel være at leieboeren blir avkrevd gebyr for skriving av husleiekontrakten, gebyr til banken for opprettelse av depositums*konto, faste tillegg for fellesutgifter eller gebyr dersom leieboeren trekker seg fra leieavtalen. Utleieren og leieboeren kan imidlertid ikke fritt avtale hvilke ytelser eller hvor store ytelser leie*boeren skal betale. I husleieloven settes det forbud mot å oppkreve andre ytelser enn husleie, elektrisitet og brensel samt depositum og/eller garanti.

Ytelser som ikke er tillatt
Det er for eksempel ulovlig å avtale at leieboeren skal betale gebyr for inngåelse eller skriving av kontrakt og gebyr for opprettelse av depositumskonti. Det er også forbudt å avtale at leieboeren skal betale særskilt for kabel-TV, trappevask, vaktmester, forsikringer, administrasjon, offentlige avgifter eller fellesutgifter generelt.
( les hele her--- http://www.lbf.no/include/default_te...icle&Key=22103

Gebyret han har satt opp er trolig ulovlig, så uansett om du har skrevet under kan du nekte å betale, etter hva jeg skjønner
Sist endret av MyDarkSide; 24. november 2010 kl. 18:11.
Det var nyttig info takker!
Etter hva du skriver så har du skrevet under på avtalen om at han kan ta 1500 kr i gebyr og det har han gjort. Så ta det som en mann og vær takknemlig for at du fikk bolig når du kom til byen. Ikke vits i og lage mye pes som kan igjen gjøre ting vanskeligere for deg til syvende og sist.
Sitat av creavator Vis innlegg
Etter hva du skriver så har du skrevet under på avtalen om at han kan ta 1500 kr i gebyr og det har han gjort. Så ta det som en mann og vær takknemlig for at du fikk bolig når du kom til byen. Ikke vits i og lage mye pes som kan igjen gjøre ting vanskeligere for deg til syvende og sist.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan ting bli vanskelige for meg? De 1500 har han allerede tatt, og noe mer kan han ikke kreve. Ber han om 3 mnd husleie så sier jeg at jeg skal bo der i 3mnd til, siden jeg flyttet ut med en gang så han kunne finne ny leietaker skal jeg selvfølgelig ikke betale mer husleie!
Er en prinsippsak, han inngikk en muntlig avtale som han nå driter i bare fordi han skal ha de 1500, og jeg har iaffal ikke noe særlig til overs for griske bolighaier som flår desperate ungdommer som ikke får hybler gjennom studentskipnaden og må ut på privatmarkedet...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Vet jeg ikke har krav, men vil gjøre det jeg kan for å få mast meg til de 1500
Vis hele sitatet...
...og du mener det er HAN som er en kjip jævel? er du seriøs?
han har forholdt seg til kontrakten mellom dere, og til og med gått forbi kontrakten for at du ikke skulle lide mer enn nødvendig økonomisk ved å la deg si den opp tidligere enn fastsatt, og du har baller nok til å kalle HAN grisk?

du bør få hodet ditt på rett plass og innse realiteten, det er du som ikke er voksen nok til å inngå noen kontrakter om du ikke er mann nok til å leve med det du har signert på.
Skriv heller HELE kontrakten hær, så kan vi kommentere. For alt vi vet har du utelatt noe, er ikke helt uvanlig i slike situasjoner
Sitat av somnium Vis innlegg
...og du mener det er HAN som er en kjip jævel? er du seriøs?
han har forholdt seg til kontrakten mellom dere, og til og med gått forbi kontrakten for at du ikke skulle lide mer enn nødvendig økonomisk ved å la deg si den opp tidligere enn fastsatt, og du har baller nok til å kalle HAN grisk?

du bør få hodet ditt på rett plass og innse realiteten, det er du som ikke er voksen nok til å inngå noen kontrakter om du ikke er mann nok til å leve med det du har signert på.
Vis hele sitatet...
Jeg sa klart ifra at jeg ikke kommer til å signere noen kontrakt hvis han forventer at jeg skal bo der i et år - noe han godtok, selvfølgelig fordi han ville ha leietaker med en gang og få penger. Men når jeg faktisk flytter innen tiden skal han ha _1500_ kr for "utgifter". Tviler på at han har tapt 1500 kr på at jeg flyttet innen tiden, og at de 1500 har like mye å si for han som eier hele boliggården enn for en fattig student. Jeg sa ifra i god tid da jeg fant ut at jeg må flytte, så det skulle ikke være noe problem for han, og vi avtalte tydelig på forhånd at jeg ikke kommer til å bo der i ett år!
Er nok du som bør få hodet ditt på rett plass, hvis du tar parti med en sånn type fremfor en student som bare tar det han får, i et boligmarked som er vanskelig nok fra før
Du burde i utgangspunktet fått endret avtalen til å gjelde det dere ble enige om, og det er litt seint å mase om det nå. Dere hadde en muntlig avtale, men det er jævlig vanskelig å bevise det, spesielt siden dere ikke har noen nøytrale vitner.
Vet, derfor vil jeg bare ringe og mase til jeg får pengene. Syns fortsatt de pengene er mine og ikke hans. Å ta seg til rette med depositum er ulovlig, de skal være på en felles sperret konto! og denne "avgiften" hans for kostnader ved oppsigelse virker heller ikke spesielt lovlig, er jo også verdt å merke seg at han fant en ny leietaker med engang og slettes ikke har tapt noe pga meg. Sa ifra i god tid etter vår muntlige avtale.
Så ring han da, du bitcher jo til helvete i denne tråden. Synes egentlig du burde ringe han nå, så du kan bli ferdig med det..
det du gjør er å først sende en skriftlig krav til husverten. ta kopi av brevet/kravet. gi en tydelig frist på 14 dager.
renner tiden ut, og ingen penger dukker opp, er neste steg å ta kontakt med konliktrådet, da sender du kopi av kravet, og opplyser at du ønsker å kreve inn disse pengene. konfliktrådet vil da kalle inn til megling, hvorpå det vil avgjøres om kravet er reelt, og på hvilken måte det skal betales.

hvis du får kravet ditt befestet her, og han fortsatt ikke betaler, så er neste steg å sende kravet til inkasso.

du kan også trekke saken for retten, men dette vil koste deg ganske mye penger, pengene vil du kunne få igjen hvis du vinner saken, da motparten vil bli dømt til å betale dine advokat utgifter. vanskelig å finne en advokat som tar en slik sak pro-bono, og du må derfor stort sett betale saksomkostning på forskudd...

hvis kravet blir befestet av forliksrådet, så kan også motparten trekke saken for retten om han ønsker, selvsagt med samme "problem" at han må ut med saksomkostninger.

du har uansett en ganske sterk sak, tatt i betrakning at kontrakten ikke er gyldig etter norsk lov. som noen sa tidligere om tidsbegrensde kontrakter.

mest sannsynlig vil vedkommende betale om han blir dømt til dette i forliksrådet.

lykke til
Sist endret av technot; 25. november 2010 kl. 01:12. Grunn: skriveleif
Sitat av God Vis innlegg
Så ring han da, du bitcher jo til helvete i denne tråden. Synes egentlig du burde ringe han nå, så du kan bli ferdig med det..
Vis hele sitatet...
Nå, kl 1 om natta? Takk for tipset

Er som sagt ute etter forslag til hva jeg bør få med når jeg ringer, og gjerne mer info om loven rundt dette, da jeg ikke har så mye erfaring med sånt. Har du ikke noe å bidra med skjønner jeg ikke hvorfor du poster.
Og ja, syns jeg har lov til å være litt oppgitt!


edit: takk for ontopic svar, technot!
Sist endret av Kiwiflip; 25. november 2010 kl. 01:17.
det du gjør er å først sende en skriftlig krav til husverten. ta kopi av brevet/kravet. gi en tydelig frist på 14 dager.
renner tiden ut, og ingen penger dukker opp, er neste steg å ta kontakt med konliktrådet, da sender du kopi av kravet, og opplyser at du ønsker å kreve inn disse pengene. konfliktrådet vil da kalle inn til megling, hvorpå det vil avgjøres om kravet er reelt, og på hvilken måte det skal betales.
Vis hele sitatet...
Dette er et ganske godt alternativ, foreslår du gjør det slik i stedet for å ringe (som ble nevnt tidligere). Alt blir mer ryddig og er lettere å dokumentere når du gjør det skriftlig.
Sist endret av Spelly; 25. november 2010 kl. 02:10.
Sitat av creavator Vis innlegg
Etter hva du skriver så har du skrevet under på avtalen om at han kan ta 1500 kr i gebyr og det har han gjort. Så ta det som en mann og vær takknemlig for at du fikk bolig når du kom til byen. Ikke vits i og lage mye pes som kan igjen gjøre ting vanskeligere for deg til syvende og sist.
Vis hele sitatet...
masse rart du kan skrive under på i en leiekontrakt, men er flere ting som er ulovlig å ha på kontrakten, å hvist det er ulovlig å ha med i en husleiekontrakt, gjelder det heller ikke, selv om husleieren har skrevet under på kontrakten
Sist endret av MyDarkSide; 25. november 2010 kl. 02:14.
Enkelt og greit dreit du deg ut. Han har en skriftlig avtale på at han kan trekke deg 1500 for å flytte ut tidligere enn avtalt, da hjelper det ikke å si "men hei han sa jo at han kom til å ha forståelse"... er egentlig ikke så mye du får gjort, går du rettens gang tar det laaaang tid, og det kommer til å koste deg. Jeg ville heller fått tilbake penga av han på andre måter. Få feks. foreldra dine til å hjelpe deg, han har nok sikkert mer respekt for dem enn deg, og hvis de får godsnakka litt er det en liten sannsynlighet for at han innser at han ikke kan scamme fattige studenter, og gir tilbake penga..
Sist endret av Walkor; 25. november 2010 kl. 02:29.
Jeg syntes faktisk du har hvert heldig. Det er ikke ofte du får en så gunstig avtale, som du kan si opp når du vil for kun kroner 1500. Huseier taper garantert dette beløpet på at du flytter ut så tidlig, samt timene det tar å skaffe ny leietaker + annet arbeid som må innberegnes ved overtakelse. Jeg vil gjette på at så og si ingen hadde vært villig til å gi deg samme deal.
Sist endret av Restyle; 25. november 2010 kl. 03:19.
en fin regel er å slutte å betale leie 3 mnd før man skal flytte på den måten er man alltid sikret fra å tape depositumspenger,da kan man også ta litt lettere på vaskerunden
har du allerede flyttet ut? Hvis du ikke har det, kan du bare "trekke fra" 1500 fra neste husleie du betaler
Har flyttet ja, så kan ikke gjøre det...

Anyway, tenkte å ringe han først og si at han kan betale med en gang så slipper jeg å ta det videre til konfliktsrådet? For å se om han gir etter og det går litt fortere... eller burde jeg bare sende kravet med en gang? Ville ringe først og høre hva han sier, også sierj eg på telefon at jeg sender han et skriftlig krav hvis han nekter å overføre.
du er uansett nødt å sende et skriftlig krav til husvert før du tar kontakt med konfliktrådet.
så like greit å bare ta det skriftlig. skriv 14 dagers frist og at du vil sende saken til konfliktrådet om fristen ikke overholdes.
Herregud, hvor gammel er du egentlig?
Synes huseier har vært mer enn behjelpelig i denne saken, noe som er en sjelden greie. Hvorfor ikke være fornøyd med 1500 i tap? Det kommer til å koste deg mer i tid og handling å oppdrive disse pengene enn det kommer til å smake.
Kan forsåvidt se din side i saken også. Kjipt å tape penger.
Men du skal være temmelig dust for å gidde å dra dette opp i forliksrådet eller lignende. Antagelig kommer du heller ingen vei med det. Skal love deg at hvis jeg var utleier og en eller annen kid hadde prøvd å griske til seg pengene, som man har avtalt i en kontrakt hadde gått til meg, enten den lovlige veien eller med "torpedo" skulle jeg ihvertfall lagd et helvete for fyren. Kun på pur faen... Men, det er kanskje bare jeg som tenker sånn

Grunnen til at man skriver kontrakt er jo for at man skal ha et dokument som sier at dere er enige om noe. Detaljer om hvordan ting skal skje. Om det som står i kontrakten ikke stemmer overens med dine meninger så er det vel ikke noe i veien med at du heller får endret de punktene du ikke er komfortabel med.

Dette ble kanskje en litt aggresiv tone i denne posten, men du har godt av å høre det.
Peace
Sitat av moret Vis innlegg
Herregud, hvor gammel er du egentlig?
Synes huseier har vært mer enn behjelpelig i denne saken, noe som er en sjelden greie. Hvorfor ikke være fornøyd med 1500 i tap? Det kommer til å koste deg mer i tid og handling å oppdrive disse pengene enn det kommer til å smake.
Kan forsåvidt se din side i saken også. Kjipt å tape penger.
Men du skal være temmelig dust for å gidde å dra dette opp i forliksrådet eller lignende. Antagelig kommer du heller ingen vei med det. Skal love deg at hvis jeg var utleier og en eller annen kid hadde prøvd å griske til seg pengene, som man har avtalt i en kontrakt hadde gått til meg, enten den lovlige veien eller med "torpedo" skulle jeg ihvertfall lagd et helvete for fyren. Kun på pur faen... Men, det er kanskje bare jeg som tenker sånn

Grunnen til at man skriver kontrakt er jo for at man skal ha et dokument som sier at dere er enige om noe. Detaljer om hvordan ting skal skje. Om det som står i kontrakten ikke stemmer overens med dine meninger så er det vel ikke noe i veien med at du heller får endret de punktene du ikke er komfortabel med.

Dette ble kanskje en litt aggresiv tone i denne posten, men du har godt av å høre det.
Peace
Vis hele sitatet...
Har du bare skumlest gjennom tråden? Vi hadde en muntlig avtale om at det punktet ikke gjaldt! Og ikke nok med det, det er ikke lov å sette det opp i utgangspunktet! Om en ungdom prøver å griske til seg pengene med torpedo og du som en 50 år gammel mann prøver å gjøre helvete tilbake har du vel ikke mye vett i hodet.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Har du bare skumlest gjennom tråden? Vi hadde en muntlig avtale om at det punktet ikke gjaldt! Og ikke nok med det, det er ikke lov å sette det opp i utgangspunktet! Om en ungdom prøver å griske til seg pengene med torpedo og du som en 50 år gammel mann prøver å gjøre helvete tilbake har du vel ikke mye vett i hodet.
Vis hele sitatet...
Etter § 3-6 i husleieloven kan det avtales at det skal stilles garanti til sikkerhet ved blant annet fravikelse, så at det er helt ulovlig er jeg ikke uten videre med på. At hele opplegget fra huseiers side er ytterst tvilsomt er nå en annen sak, jeg håper du har lært deg aldri å signere noe du ikke kan stille deg bak 100%.
Jeg er spent på hva du gjør om huseier blir lei av maset ditt, og krever at du flytter tilbake og betaler 3 måneders husleie. Huseieren virker som en praktisk type, som har lagt ned mye arbeid på kort tid for at du skulle få flytte mye tidligere enn hva du i utgangspunktet hadde krav på.

Det at du og huseier i utgangspunktet hadde en muntlig avtale (denne virker også litt søkt og lite konkret) vil nok hjelpe deg svært lite i denne saken.
Depositum satt på utleiers egen konto er ugyldig etter husleieloven, og du kan kreve summen utbetalt umiddelbart. Har ikke sett på de andre faktorene i tvisten deres, men akkurat dette er klinkende klart. Om utleier nekter dette vil dette bare sette han i dårligere lys ved eventuelt oppgjør senere.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Har du bare skumlest gjennom tråden? Vi hadde en muntlig avtale om at det punktet ikke gjaldt! Og ikke nok med det, det er ikke lov å sette det opp i utgangspunktet! Om en ungdom prøver å griske til seg pengene med torpedo og du som en 50 år gammel mann prøver å gjøre helvete tilbake har du vel ikke mye vett i hodet.
Vis hele sitatet...
Hvor lovlig dette er har ikke veldig mye å si. Han har ikke lov, men guess what: DU dreit deg ut ved å skrive under. Det betyr at du må bruke 2 mnd på å få disse pengene tilbake. Og det er sikkert en lang vei med mye papir og drit.

Det kommer ikke fram i din førstepost at dette punktet ikke gjaldt. Stiller også meg kritisk til at denne muntlige avtalen i det hele tatt ble inngått på en måte som ikke kan mistolkes av noen av dere.

Hvem er har mest vett i hodet:
-Kid som skaffer torpedo for 1500,-?
-Utleier som er lei masete unger som ikke klarer å opptre voksent?

Jeg som utleier hadde blitt temmelig gretten om det sto et stukehode med balltre på trappa mi, og jeg hadde ikke vært snill i etterkant.
Kontrakt er bindende.. Ser ikke problemet her. Muntlige avtaler er IDIOTI når det gjelder penger.
Du sier selv du skrev under på en kontrakt. Og siden det ikke står skrevet i knotrakten hvor dipositum skal settes inn, gjelder ikke det som står i "standard" husleie-kontrakten.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Vet jeg ikke har krav, men vil gjøre det jeg kan for å få mast meg til de 1500, rett og slett fordi jeg har liten respekt for griske bolighaier og jeg trenger pengene. Hva om jeg konfronterer han med at det han gjorde med depositumet var ulovlig, og at jeg ønsker å anmelde for at han brukte en ulovlig kontrakt?

Har egentlig bare lyst til å være så kjip som mulig og se om han gir etter, fordi det kan vel ikke være noe å tape? Men lurer på hvordan jeg gjør dette på best mulig måte.
Vis hele sitatet...
Ikke skriv under på noe du er uenige i. Du har absolutt ingen krav på de pengene dersom det sto i kontrakten at han krever de 1500 om du flytter ut før om ett år....desverre.,.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Erina Vis innlegg
Ikke skriv under på noe du er uenige i. Du har absolutt ingen krav på de pengene dersom det sto i kontrakten at han krever de 1500 om du flytter ut før om ett år....desverre.,.
Vis hele sitatet...
Jo, husleigelova har ein del bestemmelser som er ufravikelige. M.a. er det adgang til å krevje depositum og garanti, men les http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-7 - som slår fast at ytelser utover det husleigelova seier ikkje er tillat.

Husleige er i stor grad et marked der det ikkje er avtalefrihet, men svært strenge krav til avtalen.