Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1009
For kanskje en uke siden, merket jeg noe uvanlig ved interneten. Det hadde blitt mye tregere. Jeg sjekka internet hastigheten, og der målte det 4mbit, og jeg har 8mb. Det er dette vi betaler for. Har telenor fiber 8, den billigste pakka.

Jeg skal selvsagt ringe de imorgen, men hva er det som har skjedd? Vi har jo betalt det vi skal betale osv, så det er jo ganske rart. Kan de ha strupa linja? Isåfall, hvorfor? Da skulle jeg vel i utgangspunktet fått et brev om dette først.
Sist endret av zhpongl; 14. februar 2010 kl. 12:16.
Hadde akkurat det samme problemet i for noen uker tilbake. Det var en uke de hadde noen problemer med en sentral, så ingen i området hadde nett. Etter det merket jeg at nettet ikke gikk så fort som det pleide, ringte inn og hørte.

De hadde skurdd ned hastigheten min fra 8mbps til 5mbps, og det uten å si ifra.
Men.... Da fikk du dem vel til å skru opp hastigheten igjen da? Betaler da ikke for luft.
Dette har skjedd med meg også før... Dog med PowerTech som ISP. Linjen min klarer fint 18000/1200... Jeg har ligget på det før, nå får jeg 8000/1100... Dette begrunner de med at det er støy på linjen... Merk at opplastingen min er 1100 fortsatt, altså bare 100Kbps mindre, mens nedlastingen har gått ned hele 10000Kbps. Hvis linjen min ikke hadde klart mer enn 8000ned, hadde den ihvertfall ikke klart noe særlig mer enn 7-800 opp. Når jeg klager på det, så setter de linja opp igjen, men etter noen dager faller den igjen. Har møtt på flere som har dem som ISP, og opplever samme problem. Alle har hatt andre ISP'er før, og ligget langt over det vi får nå.
Fra 8 til 4 megabit høres heller ut som noen bruker den båndbredda som allerede er, har du prøvd flere tester fra uavhengige sider?

http://www.speedtest.net
http://www.dslreports.com/r3/dsl/stest/
http://msn.zdnet.com/partners/msn/ba.../speedtest.htm
http://speedtest.mybc.com/
http://home.cfl.rr.com/eaa/Bandwidth.htm
Nå har jeg plutselig 2,7. Uansett, så ringer jeg de på mandag. Kjenner jeg blir litt sinna:P
Sitat av penduftw Vis innlegg
Nå har jeg plutselig 2,7. Uansett, så ringer jeg de på mandag. Kjenner jeg blir litt sinna:P
Vis hele sitatet...
Og du er 100% sikker på at feilen ikke ligger på din side? Kan fort være et program på en datamaskin på nettverket som bruker båndbredde og dette vil selvfølgelig påvirke testresultatene.

Sitat av adsl Vis innlegg
Dette har skjedd med meg også før... Dog med PowerTech som ISP. Linjen min klarer fint 18000/1200... Jeg har ligget på det før, nå får jeg 8000/1100... Dette begrunner de med at det er støy på linjen... Merk at opplastingen min er 1100 fortsatt, altså bare 100Kbps mindre, mens nedlastingen har gått ned hele 10000Kbps. Hvis linjen min ikke hadde klart mer enn 8000ned, hadde den ihvertfall ikke klart noe særlig mer enn 7-800 opp. Når jeg klager på det, så setter de linja opp igjen, men etter noen dager faller den igjen. Har møtt på flere som har dem som ISP, og opplever samme problem. Alle har hatt andre ISP'er før, og ligget langt over det vi får nå.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er da bare tull. Opp og nedlasting kjører på seperate frekvenser og trenger ikke være påvirket av hverandre i heletatt.

Hva sier Kapaks om linjen din egentlig? https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Dersom du har mindre hastighet enn det Kapaks tilsier finnes det grunnlag for å feilmelde linjen for lav hastighet, men dersom dette ikke er tilfellet vil Telenor ikke godkjenne en feilretting på linjen din da det per definisjon ikke er noen feil.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det du sier her er da bare tull. Opp og nedlasting kjører på seperate frekvenser og trenger ikke være påvirket av hverandre i heletatt.
Vis hele sitatet...
Du får si hva du vil.. Her sitter jeg på den samme linjen, men med ventelo som isp.. Sitter stabilt på 18363/ 1299... Kapaks sier den klarer 19200/864...
Ringte de, og de kunne ikke svare på hvorfor dette hadde skjedd og hvorfor jeg ikke hadde blitt kontaktet. Jeg ba de sette opp hastigheten igjen, og etter ca 1t hadde jeg 8mbps.

Utrolig tullete å gjøre noe sånt, hos meg hadde de til og med bytta hele abonnementet til et med lavere hastighet.
Sitat av adsl Vis innlegg
Du får si hva du vil.. Her sitter jeg på den samme linjen, men med ventelo som isp.. Sitter stabilt på 18363/ 1299... Kapaks sier den klarer 19200/864...
Vis hele sitatet...
Poenget var at opp og nedlasting ikke påvirkes på den måten du påstår. En linje som takler maks 8000 i nedlasting kan fortsatt fint klare 1100-1200 i opplasting.
Sist endret av danielsk; 14. februar 2010 kl. 14:41.
jeg hadde det samme problemet for 1 uke siden.. men fikset naa =D
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Ringte de, og de kunne ikke svare på hvorfor dette hadde skjedd og hvorfor jeg ikke hadde blitt kontaktet. Jeg ba de sette opp hastigheten igjen, og etter ca 1t hadde jeg 8mbps.

Utrolig tullete å gjøre noe sånt, hos meg hadde de til og med bytta hele abonnementet til et med lavere hastighet.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som sitter hos noen leverandører å setter ned hastigheten for det de syns det er gøy. Dette skjer fordi kobbernettet hele tiden er utsatt for ulike mengder støy, både når naboer kobles opp på xDSL i kobbernettet, kobles av, eller får justert hastigheten sin, det som skjer hos naboer og i samme kobbernett i deres område påvirker alle sammen.

Derfor kan slik problematikk oppstå, derfor er alle leverandører av xDSL avhengig av at kundene sier ifra i form av mail, kontaktskjema, eller telefon slik at de kan ta en sjekk. Det er teknisk umulig å overvåke å gjøre automatiske tekniske justeringer på tusenvis, for ikke å snakke om millioner av bredbåndskunder da enhver teknisk xDSL-leveranse er forskjellig i forhold til for eksempel naboens i form av støy, lengde på kabel, internt utstyr, DSLAM samt linjekort, etc.