Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4479
Hei,

Lurer på om jeg kan få råd fra noen her inne, som muligens har vært i samme situasjon som meg.
Bakgrunn: utdannelse innen ingeniørfaget, maritimt rettet sådan. Hatt få relevante jobber med tanke på utdannelsen, sitter dog med teknisk salg i dag. b2b. Mellom 400k og 500k i lønn pdd.

Casen er at jeg ikke føler meg hjemme i det hele tatt. Jeg har egentlig alltid sagt til meg selv at kontorjobb ikke er min greie, likevel har jeg klart å ende opp med en.
Merker at jeg begynner å bli litt stressa da jeg har en følelse av at tiden løper fra meg. Sitter med gjeld og familie som de fleste andre i min situasjon, så det å flytte på seg er egentlig ikke aktuelt.

Det eneste ønsket jeg sitter inne med er at jeg skal være lykkelig og trives med jobben i det lange løp. Lønn er ikke så viktig for meg, så lenge gjeld og faste utgifter kan betjenes.
Føler jeg har en liten dragning mot de praktiske yrkene, men ser der at de fleste krever fagbrev eller lang erfaring. Vært inne på tanken om voksenlæra, men føler meg veldig usikker på om det vil være aktuelt - da med tanke på lav lærlinglønn som ikke vil være tilstrekkelig til å betjene gjelda.

Såeh.. Andre her inne som har vært i samme båt? Hva gjorde du?
420 all the time
Hash cat's Avatar
Sitat av kaerf69 Vis innlegg
Hei,

Lurer på om jeg kan få råd fra noen her inne, som muligens har vært i samme situasjon som meg.
Bakgrunn: utdannelse innen ingeniørfaget, maritimt rettet sådan. Hatt få relevante jobber med tanke på utdannelsen, sitter dog med teknisk salg i dag. b2b. Mellom 400k og 500k i lønn pdd.

Casen er at jeg ikke føler meg hjemme i det hele tatt. Jeg har egentlig alltid sagt til meg selv at kontorjobb ikke er min greie, likevel har jeg klart å ende opp med en.
Merker at jeg begynner å bli litt stressa da jeg har en følelse av at tiden løper fra meg. Sitter med gjeld og familie som de fleste andre i min situasjon, så det å flytte på seg er egentlig ikke aktuelt.

Det eneste ønsket jeg sitter inne med er at jeg skal være lykkelig og trives med jobben i det lange løp. Lønn er ikke så viktig for meg, så lenge gjeld og faste utgifter kan betjenes.
Føler jeg har en liten dragning mot de praktiske yrkene, men ser der at de fleste krever fagbrev eller lang erfaring. Vært inne på tanken om voksenlæra, men føler meg veldig usikker på om det vil være aktuelt - da med tanke på lav lærlinglønn som ikke vil være tilstrekkelig til å betjene gjelda.

Såeh.. Andre her inne som har vært i samme båt? Hva gjorde du?
Vis hele sitatet...
Heisann, har ikke vært i denne situasjonen da jeg fortsatt utdanner meg. De aller fleste praktiske yrker går under yrkesfaglig utdannelse. Å få fagbrev går relativt fort, og man kan tjene gode penger. F.eks så kan du gå TIP å jobbe innen industrien (ligger masse penger denne veien).
Jeg fant også ut at ingeniøryrket ikke var noe for meg. Tok et år med matte på universitetet + 1 år med praktisk pedagogisk utdanning, og ble matte- og naturfaglærer istedenfor. Trives med det. Du kan evt. ta praktisk pedagogikk for yrkesskolelærere (1 år) hvis du heller vil undervise i praktiske fag.
Tja, det skjer jo noe på denne fronten virker det som. Hvis du klarer å holde ut i jobben så ville jeg beholdt den så lenge som mulig.

https://www.regjeringen.no/no/tema/u...vet/id2600403/

https://karriere360.no/artikler/komp...e-livet/490510
spør bedriften om du kan få starte å jobbe med lønn som ufaglært håndtlanger? Da lærer du jobben etterhvert og kan ta fagbrev om noen år. Kjenner en som fikk slik ordning, da hadde han litt lav lønn men nok til at han klarte seg gjennom løpet.
Sjekk ut yrker med kort utdanning og grei lønn. Konduktør på tog er rundt en 600 i året med 18 ukers betalt opplæring. Lokfører er ett års utdanning og krever gjerne litt høyere teknisk forståelse (som du har), skolegangen er ulønnet men gratis.
Finnes flere slike yrker!
Ja, utdann deg som til noe det ikke er behov for! /thumbup
Jeg er utdannet ingeniør. Jeg jobber med praktisk arbeid i industrien. Riktig nok i sammeish gate som min ingeniørutdanning. På intervju sa de jeg var overkvalifisert for jobben, noe jeg sa ikke var ett problem pga samme situasjon som deg. Min ingenørgrad ble regnet som fagbrev fra første stund slik at jeg fikk tillegg, og jeg tjener nå bedre enn flere andre i samme stilling på arbeidsplassen.
Knowledge is power
Madrox's Avatar
22 4
finst mye nettbasert hvor man kan heve kompetansen bl a. Og finner du eventuelt en skole i nærheten så er det klassisk "Vist man vil, får man det til". Lykke til! ikke noe særlig med en jobb en ikke trives i:/
Sitat av Topkek Vis innlegg
Jeg er utdannet ingeniør. Jeg jobber med praktisk arbeid i industrien. Riktig nok i sammeish gate som min ingeniørutdanning. På intervju sa de jeg var overkvalifisert for jobben, noe jeg sa ikke var ett problem pga samme situasjon som deg. Min ingenørgrad ble regnet som fagbrev fra første stund slik at jeg fikk tillegg, og jeg tjener nå bedre enn flere andre i samme stilling på arbeidsplassen.
Vis hele sitatet...
Heldig men ufortjent om jeg får si det