Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6819
For en stund siden så snublet jeg over denne videoen, dette er en video om Wim Hof (aka. Iceman). Han klatret Kiliamanjaro i shorts, holder verdensrekorden for lengste isbad i tillegg til 8 andre verdensrekorder. Han påstår å kunne regulere hjernens oppfatning av smerte, i tillegg til å kunne regulere kroppstemperaturen.

Det han gjør er uten tvil imponerende, og om dette skyldes ren genetikk eller om det er tillært vet jeg ikke. Han påstår selv at dette er teknikker han har lært seg ved hjelp av meditasjon i form av pusteteknikker, og tjener gode penger på et opplegg han kaller Wim Hof Method.

Jeg oppdaget selv i ung alder at dersom jeg hyperventilerte så ble jeg svimmel og kjente prikking i kroppen, etter å ha hyperventilert så kunne jeg holde pusten i over 2 minutter uten problem da jeg ikke merket at kroppen higet etter oksygen. Da jeg delte min "oppdagelse" med min mor så fortalte hun meg at man bare dreper hjerneceller ved å gjøre dette, og jeg tenkte ikke mer over det før jeg kom over denne videoen.

Metoden han presenterer er vel ikke annet enn hyperventilering? Er dette skadelig? Er det noen som "bruker" denne metoden, og har noen erfaringer rundt den?
Jeg eksperimenterte mye med metodene til Wim Hof en periode. Kunne lett holde pusten i over 3 min, ramle inn i helt syke tripper hvor jeg så farger, og hørte en ekkel, rumlete tinnitus liggnende lyd, etterfulgt av mye rare følelser. Teknikken genererer helt ufattelig mye kroppsvarme, fort, og funket aldeles utmerket som oppvarming til trening og til isbading.
Enden på visen er at jeg etter en stund begynte å føle meg utrolig rar og spaced out. Fikk mye angst og følte jeg mistet meg selv, typ depersonalisering. Sluttet umiddelbart og har aldri prøvd igjen. Vanskelig å si hva som skjedde. Teknikken kan sammenlignes med pranayama breathing fra Yoga som visstnok er ganske Heavy stuff for veldig avanserte uttøvere.
Mulig jeg drepte noen hjerneceller i guess.
Sist endret av SpiritLion; 30. desember 2016 kl. 22:48. Grunn: Gjenntok meg selv
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Første gang jeg leser negativ omtale om pusteteknikken. Kan det tenkes at problema dine skyldte noe annet?
Har lest litt om dette jeg også, og det vel i all hovedsak snakk om en slags hyperventilering som du sier, men skal visst være basert på Tibetansk "tummo" meditasjon. Kjenner en som var på kurs også og han sa han kunne isbade i flere minutter.
Likevel vet jeg ikke helt hva jeg syns om Wim Hof, da han mener å synes at teknikken hans kan kurere alt, og har bl.a. prøvd å
hjelpe folk med kreft. Det å gi folk falske forhåpninger på den måten synes jeg er forkastelig. Likevel, noe av det som gjør Hof spesiell er jo at han klarer å kontroller immunforsvaret sitt, og dette har bl.a blitt forsket på (kilde nederst).

Angående Spiritlion sine tripper kan det kanskje hende du kjørte litt for hard hyperventilering? Kan ikke se for meg det er så veldig bra å enrike blodet med så mye oksygen.
kilder:
http://www.pnas.org/content/111/20/7379.abstract
http://www.pepijnvanerp.nl/2016/01/wim-hof-method/
At teknikken fungerer til å holde pusten lenger, eller at man klarer isbade lenge er bare fysiske effekter som ikke hjelper en noe særlig. Det er interessant og morsomt, men ikke særlig nyttig til noe. Tema her er vel de psykiske fordelene som vi også får. Personlig har jeg bare holdt på noen uker men jeg merker veldig godt en mild rus når jeg holder pusten. Merker også en mild rus når jeg mestrer kulden. Noen ganger blir jeg så glad av kald dysj/bad at jeg begynner å le. Oksygen er vel den eneste gassen i lufta som vi mennesker tar nytte av. Mengden oksygen i lufta varierer, så om vi klarer variere hvor mye oksygen vi tar opp tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for.