Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  456 127859
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det tok noen ganger, men ikke så mange forsøka egentlig. Problemet er at når vi legger oss og venter på å komme inn i en LD, så fokuserer vi automatisk mye mer på akkurat slike ting som svelging og pusting osv. Dessverre så må du bare prøve å overse følelsen av at du trenger å svelge der og da. Svelger du, eller beveger et bein eller klør deg litt på nesa, så starter du egentlig på nytt.

Slik jeg opplever det, så merker jeg gjerne at nå "tester hjernen meg" og starter med å gi meg litt kløe i foten. Men hvis jeg overser det, så tar det faktisk ikke så lang tid før den følelsen er gått over. Så det gjelder å holde ut rett og slett. En annen vanskelig ting er jo å ikke sovne før det skjer, så man bør ikke være utslitt når man skal prøve på WILD.

Jeg ser at Grix i første innlegg mener på at WILD er noe av det vanskeligste for en nybegynner. Dette var motsatt for meg. Men det er jo helt individuelt hva som passer for den enkelte. Så det kan være lurt og teste ut de forskjellige metodene.
Vis hele sitatet...
Alt går bra bortsett fra svelging!! Men for vel bare sikle det ut som jeg pleier når jeg sover da x) er så utrolig ekkel følelse når man må svelge men ikke kan!!
Ja og ikke sovne er vanskelig, men kan jeg ikke telle inni meg er lignende for og ikke sovne? Men hva gjør du når du legger deg ned for og få en LD? Hva tenker du lism på? Nå skal jeg få en LD? Tips til å holde seg våken?

Jeg syntes WILD høres bedre ut da jeg syntes å ta RC hele tiden er ganske kjedeligt, også å bruke 10-15 min på å forberede meg vær gang jeg skal sove.
Skriver du opp drømmene dine btw?

Takk for hjelp så langt :-)
Når jeg legger meg og skal gjøre meg klar for en LD, så passer jeg på at jeg ligger så behagelig som mulig på ryggen. Passer på at ikke noe føles i klem, og at det er mørkt i rommet og at ingen eller noe kan forstyrre meg.

Du kan tenke på akkurat hva du vil. Du kan fint telle, men du bør kanskje unngå å telle sauer, da dette visstnok skal være søvndyssende.

Jeg bruker ofte å gå ned trapper og telle hvert enkelt trappetrinn helt til jeg kommer inn i LD. Dette gir meg noe å fokusere på så jeg slipper å tenke for mye på svelging o.l. samt holder meg våken.

Jeg husker drømmene mine såpass godt at jeg ikke har hatt behov for å skrive dem ned. Men sliter du med å huske drømmene, så bør du føre en drømme"natt"bok.

Et triks for å lettere å kunne huske drømmene er å ikke "panikkvåkne" om morgenen. Men ligge helt rolig etter at man har våknet og tenke litt over hva man drømte. Jeg gjør ikke dette før jeg skal på jobb f.eks. i og med at vekkeklokka ødelegger det å huske drømmen for meg.
Jeg tenker veldig mye automatisk på det at jeg kanskje "nå kan jeg oppnå en LD". Det er i tankene mine hele tiden og noen ganger begynner jeg å telle men da går jeg ut av tellingen på rundt 30.

Akkurat nå er jeg på campingen og sover ute i teltet noe som passer dårlig, det er mye lyder fra vind osv som forstyrrer, i tillegg sover jeg med to hunder som plutselig rører på seg -.-

Igår så prøvde jeg, jeg kom helt til at jeg følte jeg begynte å synke ned i sengen og begynne svakt og hallisunere men så reiste den en bikkja seg opp og gikk over magen min, ble passe sur da men.

Det jeg også sliter litt med er at når jeg har ligget en stund for jeg automatiske rykninger i armer og bein, klarer ikke forklare det, eller så plutselig kniper jeg øynene hardere igjen, det bare skjer klarer ikke forhindre det.

Jeg drømmer mye men er ikke veldig flink på å huske dem, men skal begynne å skrive ned nå så for vi se hva som skjer :P

Prøver på nytt i natt ^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
Keg har beggynt og få helt sykt mange drømmer om jeg har tatt meg en sigg rett før jeg legger meg, tenker da 2min før jeg har sovnet, og samme om jeg sover med snus.
Sitat av Usten Vis innlegg
Hadde en syk drøm ista når jeg sovna på sofaen i 1 og en halv time ca. Husker ikke så mye av selve drømmen, men her er vertfall det som skjedde:

Først drømte jeg at eg satt i en sofa i et random hus og krangla med noen folk om at jeg skulle kjøre de en plass menst vi drakk, så etter litt krangling og masse random samtaler sovna jeg på den sofaen også. (Jeg drømte at jeg la meg til og sove i drømmen, der eg begynte og drømme igjen.)
Så i den drømmen (drøm nr 2) fikk jeg det helvetes marerittet, og begynte og skjønne at det var en drøm. Og i det eg skjønte at det var en drømm, prøvde eg og våkne. Men jeg var sikker på at det var drøm nr 1 som var den virkelige verden, så jeg prøvde og snurre rundt, slå meg sjøl, skrike osv (i drømm nr 2). Men klarte bare og våkne halvveis tilbake til drøm nr 1, det kom og folk og prøvde og vekke meg, for eg var så urolig (i drøm nr 1.)
Etter en stund kom jeg på hvor jeg egentlig hadde sovna, og klarte da og våkne!

Føltes ut som det gjikk en evighet, og nå er jeg sykt tung i hodet! Noen som har opplevd lignende?
Vis hele sitatet...
Opplevde det samme her en dag. Var tidlig hjemme fra skolen, så sovna jeg på senga, og begynte med en gang å drømme at jeg kom tidlig hjem fra skolen og der sovna jeg og på senga, og da begynte jeg å drømme at jeg var på en annen skole eller noe, med folk jeg har gått i klasse med før, men begynte å skjønne at det var noe feil siden jeg skulle vært hjemme nå og siden jeg ikke går i klasse med de folkene, og etter hvert så var jeg redd for at jeg hadde blitt gal eller noe og gikk rundt å så ting. Da begynte jeg sakte å våkne fra drøm 2 til drøm 1, og det var som om jeg måtte kjempe meg ut fra drøm 2. Jeg måtte fysisk løfte meg opp i senga, og det var ekstremt tungt, i tillegg så var alt skurrette og det kom rare lyder og slikt, husker også at jeg såg et speilbilde av meg selv i en skjerm, og i speilbildet lå jeg i ro og sov som jeg egentlig gjorde.

Etter at jeg klarte å kjempe meg ut fra drøm 2 til drøm 1 våkna jeg på ekte, ganske syk opplevelse.
Jeg tenkte å begynne å ta reality checks, men blir fort til at jeg glemmer å sjekke og sånn, så jeg lurte på om det er noe annet jeg kan gjøre. Jeg tenkte på tokens, men kom ikke på noe som kunne være noe jeg har med meg absolutt overalt hele tiden. Så kom jeg på at jeg har på meg et armbånd, som er på hele tiden. Er det noe jeg kan gjøre med det som blir en reality check?
Se litt ekstra nøye på hånden din hver gang du tenker på armbådet. Hender ser ofte litt fucket opp i drømmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare sånn FYI; jeg har laget en hjemmelaget Remee, for de som ikke vet hva det er, det er en sovemaske som gjør at du blir lucid. Jeg har tatt bilder underveis, og skal lage en enkel tutorial på hvordan man gjør det. Prisen er på rundt 100kr ellernoe, fordi det er brukt mest ting man har i hjemmet. Men mer om det senere, alt kommer i tutorialen! Sweet dreams
Da var det på tide med en liten tutorial. For litt siden så jeg noe som heter Remee, som er en sovemaske som øker lucidity ved at det lyser noe små LED's mens du sover. Greit nok, men de har ikke begynt å shippe, og de kosta en del, så jeg tenkte; hvorfor ikke lage noe sånt selv? Så jeg satte igang, og det funka etter noen forsøk som en bombe. Jeg må advare. Dette er en nattmaske som trenger ledning. Hvis man fester kablene godt nok, eller lodder, så går det helt fint. Det er lagd med for det meste ting man har i huset, men kom til ca 100kr over på ting jeg kjøpte.

Det du trenger:
hvertfall 2 LED lys. Kan være greit å ha ekstra i tilfelle noen knekker ellernoe sånt.
http://i.imgur.com/m0JQ0s.jpg

Så trenger du en timer switch. Samme om du bruker analog eller digital, jeg brukte analog.
http://img.directindustry.fr/images_di/photo-m2/analog-timers-69528-2495421.jpg

Så trenger du USB lader, det er noe de fleste har nå til dags. Samsung, iphone, htc ladere har som regel ladere der du kan ta ut usb kabelen.
http://i.imgur.com/QKZrqs.jpg

Så trenger du litt sysaker + en eller annen form for tøy. Jeg brukte bare et gammelt fillehåndkle. Og du trenger en USB kabel. Det kan være greit å ha en lang en.
Du trenger en kniv og eller tang og saks.

Først må du kutte av gummien på den andre enden av USB-kabelen. Deretter skiller du vekk alle kablene bortsett fra rød og svart. Klipp av en bit av hver av de, for du trenger biter av de senere(5 cm ca). De andre kan du bare klippe vekk. De er ikke i bruk.
http://i.imgur.com/T0Vvnl.jpg

For å være sikker på at dette funker, bør du teste de lysa du skal bruke. Da tar du LED lyset, og binder den lengste pinnen til rød, og den korte til svart. (slik var det hvertfall på meg, men hvis ikke det funker, så prøv motsatt). Gjør dette med alle lysene du skal bruke. Pass på at hvis du har koblet noe feil, så pleier LED lyset å bli glovarmt.
http://i.imgur.com/gMwycl.jpg

Nå tar du de to LED lysene du skal bruke som funker(!!) og legger de så de passer til dine øyne. Deretter tar du bitene med rød og svart kabel, og binder det mellom lysene, pass på at lang pinne er på lang pinne, og kort på kort.
http://i.imgur.com/iuVlNl.jpg

Så kobler du den lange USB kabelen til en av lysene. NB!! Pass på at svart og rød kabel fra USB'en ikke er nær hverandre! Da tar du strømmen til halve nabolaget. Neida, men da funker det ikke. Koble til ca sånn som bildet over.

Nå Kan du begynne å klippe ut en maske av tøyet ditt. Jeg er ingen sykjærring, så dette ble ikke veldig bra eller fast for meg, men greit er det, da det kan skje noe med kablene inni maska. Klipp ut tre lag av maska. En som skal være ytterst, så kablene inni der, med hull til LED'ene, og så et lag som ligger inntil ansiktet, så ikke lysene poker deg i øya. (slapp av, så lenge du ikke har 20cm tykt stoff, lyser LED'ene igjennom. Sy så sammen, med USB'en stikkende ut på ønsket side. Nedenfor har jeg ikke sydd på det innerste laget ennå.
http://i.imgur.com/1klA7l.jpg

Det var vel egentlig det. Du kobler bare USB laderen til timeren, og skrur den på ønsket tid. Lysene vil da blinke, og ikke bare stå på. Jeg beklager eventuelle skriveleifer, og håper tutorialen var oversiktlig og enkel å forstå. Bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Jeg har allerede prøvd dette, og den funker ganske bra, men jeg fikk ikke noe utbytte av det ennå, da jeg bare har prøvd den 1 natt, og er dårlig til å huske drømmer. Men ellers lykke til med drømmingen, håper dette hjelper.
Hadde en LD her om dagen. Det var helt fantastisk, men også utrolig merkelig. Det første jeg tenkte var; "Herregud, jeg...jeg drømmer!". Deretter fikk jeg det for meg at jeg måtte fortelle alle at de var karakterer i min drøm. Det eneste problemet med dette var at jeg av en eller annen merkelig grunn var 45 år gammel! Til tross for det ble jeg heldigvis kjent igjen. Hvorfor tenkte jeg ikke på å kikke meg i speilet? Vel, jeg fikk i alle fall sjansen til å fly. Det vil si, jeg svevde vel mer egentlig. Merket fort at det kreves en viss teknikk for å lette fra bakken. Hvis man prøver for hardt vil det mest sannsynlig feile. Lurte også på hvilke andre ting jeg kunne gjøre. Dessverre varte det ikke like lenge som jeg selv kunne ønske, og fortsatte til en annen drøm.
Sist endret av Lucy In The Sky; 7. september 2012 kl. 14:07.
jeg hørte for første gang om lucid dreaming for 3 måneder siden, og tenkte at dette var noe jeg ville prøve å få til. jeg begynte da å skrive drømedagbok. jeg har enda ikke skrevet et ord ettersom at jeg ikke kan huske noe fra drømmene mine.
utenom ett untakk, en morgen før skolen. jeg hadde vekkerklokken på og da den ringte og jeg våknet husket jeg store deler av drømmen min. jeg lå i sengen min å prøvde å bare fokusere på å huske den drømen, men endte opp med at jeg forsov meg og glemte alt da jeg skrudde på lyset i romet.

jeg tar reality checks hele tiden i håp om å klare å få til en Lucid dream. jeg bruker også ofte wild teknikken for å sovne om kvelden. men når jeg gjør dette skjer det nesten alltid noe rart. jeg våkner alltid 1,5 til 2 timer etter jeg sovnet, men merker ikke at jeg har sovet i det heletatt. jeg ser på klokken og den har plutslig hoppet frem 2 timer. hvis jeg så bruker wild teknikken etter at jeg har forstått at jeg har sovet skjer det bare igjenn. dette fører til at jeg våkner hver 2 time gjenom hele natten. men disse oppvåkningene om natten er ikke bare negative, jeg våkner med en helt fantastisk følelse i kroppe (ofte når jeg merker/kjønner dette at jeg ser på klokken).

noen som aner hvorfor jeg alltid våkner 2 timer sener?
har noen av dere tips til hvordan jeg kan huske mere drømmer?

min ide er at hvis jeg bruker wild teknikken er at jeg da vil huske drømmene når jeg våkner ettersom jeg er bevist når jeg går inn i drømene, men dette er bare noe jeg tror aner ikke om det er korekt.

takk for alle tanker og meninger fra dere =)
OBS! KAN VÆRE LANG POST !OBS

Til bejo91, har lest posten din og her er min respons. (Utifra det jeg leser gjør du foreksempel ikke WILD-teknikkene riktig)

Hallo, her skal du få noe som kanskje kan hjelpe, til å oppnå en bevisst drøm.

Drømme dagbok
Når det kommer til å huske drømmer, er det et par ting du kan gjøre ang. drømme dagboken din.
For det første, du trenger ikke skrive ned hele drømmer. Lag ditt eget oppsett, med foreksempel
en dato for når du våkner (kan være lurt å skrive date før du legger deg, dermed er du litt psykisk
innstillt på å huske også), hvilken følelse du hadde når du våkner (glad/trist/oppgitt/redd/etc.).
Også er det bare å skrive. Skriv det du husker. Skriv altså det du husker, ikke vits å skrive noe mer i
begynnelsen fordi det er ikke alltid like enkelt å huske drømmene dine fullstendig før du begynner med en drømme dagbok.

Skriv altså ned ting du husker. Du har sikkert lest det før en plass, ha en penn og drømme dagboken
vedsiden av senga. Helst på en måte slik at du ikke må bevege deg så mye for å skrive ned.
Dette er det du i begynnelse mener er den "kjedelige" delen av det å trene seg opp til Lucid Dreaming.

Reality Checks
Det at du gjør "reality-checks" er bra! Hvilke bruker du? Det er alltid lurt å bruke 2 forskjellige.
Foreksempel, et mattestykke og klype deg i armer. Eller telle fingrer for så å bite deg i en finger.
Det å bruke 2 forskjellige, vil også få deg "lettere" inn i drømmen.

Dette er listen jeg bruker, varierer for det meste mellom dem, men bruker 2 om gangen. Les videre for hvorfor.

Personlige "Reality-Checks"
  1. Hoppe - Flyter du mere enn vanlig når du hopper? (Daler?)
  2. Tid - Kan du se hva klokka er? (Digital eller analog funker beggedeler)
  3. Matte - Kan du gjøre et enkelt mattestykke? (8*8=?)
  4. Telle - Hvor mange fingrer har du? (Ikke skvett om du teller til 12!)
  5. Lese - Kan du lese en setning 2 ganger? (Uten at den forandrer seg)
  6. Puste - Kan du poste mens du holder for munn og nese?

Det fantastiske med reality checks, er at det faktiskt fungerer. Men det som er viktigt å huske på er at om
du ikke 100% skjønner hva du gjør, vil de ikke fungere i det hele tatt. Du kan til og med faktisk ende opp med
å gjøre reality checks i drømmen, men de fungerer ikke. Du må altså, foreksempel telle fingrene dine,
og tenke for deg selv (kanskje til og med si til deg selv), "Jeg har 10 fingrer!". Altså TENK IGJENNOM hva du faktisk gjør.
Du har altså reality checks inne, begynne å fokusere når du faktiskt gjør dem å du vil se en forandring.

For å kunne legge inn reality checks i hværdagen, kan du foreksempel ALLTID gjøre det etter du har svart på en melding på telefonen?
Eller når du åpner en dør eller går inn i en heis, bare finn ting du vet du gjør iløpet av en dag. (Ikke toalett besøk!) :P

WILD
Det at du har hørt om WILD får meg til å tenke at du faktiskt har lest deg litt opp på dette temaet.
Og som du også da sikkert har lest, er det ganske vanskelig å få dette til skikkelig, uten å ha hatt en våken drøm
fra sove-stadiet. Men det er for all del ikke umuligt. Jeg kan PRØVE å snakke deg gjennom det, men det IKKE en
behagelig opplevelse om du ikke har gjort dette korrekt tideligere. I tilegg er dette teknikker som bare er testet på MEG.

Mini-Guide Wake-Induced-Lucid-Dreaming
  • Du er våken, slapper av og det er på tide å legge seg, det kan hende at WILD fungerer på en annen måte for deg.forsøk derfor å gjøre det på forskjellige tidspunkt. Foreksempel middagslur, eller å våkne midt på natten ved hjelp av en vekkerklokke for så å begynne WILD teknikkene.
  • Nå burde du slappe ganske godt av, å du begynner kanskje å merke at det klør? Eller at du har en trang til å bevege en arm eller fot? Dette er noe du bare må overkomme. IKKE beveg deg. Ligg helt stille å fokuser på å slappe av. Du kan foreksempel stirre på innsiden av øye-lokkene dine mens du slapper av, å venter.
  • Når det slutter å klø, å trangen til å bevege ting slutter, kan du begynne å fokuser på pusten din. Slapp av å pust rolig. Prøv å "føle" når du puster i et riktig temp, å hold deg til det. Dette pustemønsteret slutter du tilslutt å tenke over å du vil automatisk bare fortsette med det.
  • Nå burde du begynne å merke tendenser til "søvn-paralyse". Forskjellige kroppsdeler får en veldig "prikkende" følelse, dette kan være veldig ubehageligt. Igjenn, det er viktigt å slappa fullstendigt av. Dette er også det "stadiet" hvor du må få pustingen din til å gå automatisk, uten å tenke på det.
  • Nå kommer et stadiet som ikke blir nevnt så mye andre plasser jeg har sett, men jeg mener det er VELL VERDT å nevne, i og med at dette er det jeg mener er mest ubehageligt. Du skal (Dette er fullstendigt i mine egene begreper og mine "følelser" av det som skjer) dø. Det føles rett og slett ut som om du ikke får nok oksygen. Dette stadiet er VELDIG lett å dette ut av, å du ender opp med å måtte gjøre hele stadiet med "søvn-paralyse" om igjenn. Her kommer grunnen til at pustingen din MÅ gå helt av seg selv, å du må ha 100% selvtillit til deg selv å kroppen din. (Om du vet pustingen din er 100% på autopilot, vet du også at du får nok oksygen, så det er ikke noe å bekjymre seg over). Et lite tips til dette stadiet, er at du kommer ikke å dø. I verste fall svimer du av å sovner.
  • Etter du har hatt denne ubehagelige følelsen en liten stund (varer kanskje 5-10 min hos meg), kommer du til noe jeg liker å kalle "Singularitet". Det er vanskelig å forklare, men det føles som om hele deg er samlet på et lite punkt. Det føles litt rart, men veldig godt, du vet du er våken men er på en måte ikke i kontakt med kroppen din lenger. Detter er også, desverre for oss som ikke har bruk for det når vi skal sove, det punktet i prosessen hvor du mest sansynlig vil få en "boner" yepp...! Bare sats på at det ikke skjer, for ellers er du tilbake til stadiet før "søvn-paralyse".
  • Ifølge min bok, står du nå med åpen dør til drømmeland! (Yepp it's true!) Du er nå midt oppi suppa å klar. For det første vil du merke en litt merkelig følelse, som et svakt magesug foreksempel. Kanskje til og med en svak rotasjon den ene eller andre veien. Du begynner også å få hallisunasjoner, men ikke noe som kan minne om ekte drømmer. Her er det snakk om VELDIG livlige bilder på innsiden av øynene dine. Det er også nå du begynner å "høre" drømmen/drømmene dine. Min måte for å komme "ut" av dette stadiet å "inn" i drømmen, er å kjenne på den rare "dalende" og roterende følelsen å la deg flyte med det. Når du føler deg behagelig med dette bør du begynne å se etter et lys.
  • Det er her det kan bli vanskelig. Min måte for å komme inn i drømmen er å finne lyset å "åpne" det. Personlig "føler" jeg at jeg bøyer hullet større. Jeg har også klart å "fly" inn i lyset. Det jeg ikke har fått til enda er å bare åpne øynene for så å være i drømmen. De fleste kommer seg inn i drømmer forskjellig. Men hvær gang jeg kommer inn i en drøm via WILD, står jeg på noe som kan minne om "Davy Jones Locker" fra Pirates of the Carribean 3. Dette tror jeg er fordi jeg så denne filmen før jeg fikk mine første våkne drømmer. Det er ingenting der. Men med en gang jeg kommer på en plass jeg vil være, snur jeg meg rundt. Også er det rett forran meg..!
  • Velkommen til "Lala-Land"

Ja det var kanskje litt langt å lese, men som sagt. Dette er min personlige metode, å du må kanskje finne
variasjoner som fungerer bedre for deg..! Det er bare å forsøke, du har vel ikke så mye annet å gjøre når du skal legge deg?
Her er også noen tips til å oppnå WILD, litt lettere..

Tips
  1. Våkne - Sett på alarm ca 3-4 timer etter du har sovnet å begynn med teknikkene.
  2. Gå på toalettet - Dette er ganske opplagt, men flere glemmer dette..!
  3. SLAPP AV! - Muskler begynner å spenne seg uten at du merker det, pass på!
  4. Ingen rusmidler - Det er bedre å få dette til naturlig uten bruk av rusmidler fordi det gir en litt større psykologisk "vinnings" effekt. (Du trenger ingen halliser i drømme)
  5. Vær mett - Dette er noe jeg i ettertid har funnet ut er kanskje veldig personlig for meg, men legger det til alikevel.
  6. Treningsøkt - Nei, det du tenkte på er neste punkt. Dette er en faktiskt treningsøkt før du legger deg, dette kan også være individuelt (1-2 timer før sengetid)
  7. Orgasme - Yepp, naturens beste sove og avslappnings medisin. Ingenting mere å si om det. (Kan også hjelpe på å ikke få en "boner" i de forskjellige WILD stadiene)

Yepp, da var vel egentlig det meste du lurte på (Å litt til håper jeg) besvart.
Lykke til med Lucid Dreaming'en din, å pass deg for "Creepers"! Jeg har fått dem i mine drømmer å de vekker meg

-Winkee

P.S - Om det er ønskelig med en mere komplett guide, om Lucid Dreaming som dekker kanskje enda litt mer,
kan jeg sikkert lage en. Men gidder ikke om det ikke er ønskeligt.

Legger til et par punkter her.

Drømme dagbok brukes for å kunne kjenne igjenn hva som faktiskt er drøm, å har dermed liten/ingen effekt på WILD teknikken.

Reality Checks brukes for å kunne vite at du faktiskt er i en drøm, (derav navnet) å har en moderat effekt for WILD teknikken.

Bruk Reality Checks, om du plutselig våkner av en drøm, det kan hende at du drømmer at du våknet! Bruk det også om du plutselig detter helt ut av et WILD forsøk.

Sikkert glemt noe mer her, men nå er det sein/tideligt.

-Winkee

"Drøm søtt" :P
Sist endret av winkeesalami; 8. september 2012 kl. 07:09.
Å hoooi !

La meg ned til og sove nå etter en natt med lite søvn... så måtte jeg bare reise meg opp da jeg kom på att jeg hadde en helt SINNSYK lucid opplevelse i natt.

Husker egentlig ingen ting ting nå, selv om jeg husket alt i natt og at jeg da tenkte at jeg var trøtt og heller kunne skrive om det idag....

Men hvertfall da så hadde jeg en lang våken aktig drøm som var veldig virkelighets lik.... og mot slutten av drømmen tror jeg at jeg holdt på og våkne, hvertfall så var jeg mer tilstedet i hodet så slo det meg.... "tenk for deg selv at det er en drøm" og det gjore jeg faen meg og Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy faen ! Det var helt sinnsykt deilig bare, det var som og ta en hel grammer med heroin og kokain på engang, bare en stor bølge med glede, eufori og rush som slo til meg midt i skallen, husker egentlig ikke noe av det men akkuratt det husker jeg, det var bare helt digg, og så mener jeg at jeg lekte meg rundt i min egen "drømme verden" en liten stund før jeg etterhvert må ha våknet, og da huskler jeg at jeg var veeeeldig sliten, som om jeg hadde vært og trent omtrent.

Helt sinnsyk opplevelse var det hvertfall, skal prøve meg på en ny runde nå, har fått det til et par ganger i det siste nå men denne gangen var helt unik og ubeskrivelig sinnsyk, spessielt med denne euforiske følelsen som rant over meg, ellers de andre gangene har jeg vell egentlig bare havnet i "søvn paralyse" og fått dritt noia og prøvd og våkne så har bare blitt dritt men nå funket det heeeelt smuud. Husker også at jeg fikk noia for og dø i denne lucide tilstanden for jeg trodde jeg ikke pustet men tror jeg klarte og få til kontrollert pust etterhvert selvom jeg drømte. Var veldig tung pustet og sliten når jeg våknet hvertfall.


Er på avrusnings plan så og få oppleve dette var helt unikt, hvem trenger rusmidler når man har det her haha, bare helt rått hvor deilig det var, synd jeg ikke kan huske og forklare hva som skjedde da men :P
Ikke for og hi-jacke tråden men jeg kommer med ett lite spørsmål siden det er så mange som har peiling på drømmer.

Jeg har endel livlige drømmer og mange ender i slåsskamp. Når jeg var liten hadde jeg mye mareritt inntil jeg i ett mareritt innså at dette en drøm. Skumle mennesker måtte etter det danse etter min pipe og det var ikke lenger skummelt og legge seg Siden har denne evnen nesten forsvunnet med enkelte unntak. Hvis jeg skjønner at jeg drømmer ender det somregel med at jeg tryller frem tre-fire lekre damer og utnytter de på det groveste

Dette var bare bakgrunnsinfo. Nå til mitt problem. Jeg har med stadig økende hyppighet slåss i søvne. Somregel våkner jeg selv av at jeg slår men ikke alltid. Dette er i hovedsak et problem for min samboer. Hun har fått endel slag men hyppigheten og kraften i de har økt. For 2 uker siden ga jeg henne en rapp en i kjeven så jeg selv fikk vondt i knoken. Og jeg våkner ikke selv av det som jeg gjorde før. For 1 uke siden skulle jeg gi noen deng i søvne og jeg langet ut både i drømmen og i virkeligheten. Da våknet jeg rimelig brutalt av at dama gikk til motangrep og slo meg sikkert 10 ganger med den lille spisse næven hennes. Jeg unnskylder meg med at jeg ikke er bevist når det skjer men hun går tydeligvis inn for og slå tilbake.

Jeg har et par ganger våknet av og ha klaska næven hardt og kjapt inn i kommoden. Litt urovekkende da hvis jeg hadde liggi andre veien kunne det fort endt med blåveis eller brukket nese.

Så er dette normalt ? Hva skyldes det og kan jeg gjøre noe for og slutte?
Dama er på meg og mener jeg er unormal siden jeg drømmer så mye om dette og mener jeg har noen underliggende problemer jeg bør ta med psykolog. Mitt løsningsforslag er mye enklere og gjennomføre, hu kan begynne og sove med hjelm
til winkeesalami. tusen takk for det fine og bra svaret og for at du tok deg tid til å svar. Mye av det har jeg lest før, men dette var mye mer beskrivende av følelser og slik. dette er noe som kanskje kan hjelpe meg når jeg skal prøve igjenn i kveld.

først litt angående det du skriver om drømmedagbok:
jeg er alltid veldig fjærn når jeg våkner og glemmer å tenke over det med drømmer. og de få gangene jeg husker det kan jeg ikke huske en enest detalj ved drømmen. jeg skal prøve det med å skrive ned følelser.

litt om reality checks:
jeg har gjort dette i lang tid og praktiserer 2 stykker. jeg teller fingerne mine og jeg presser to fingere i hånd flaten min.

så det til det viktigste, WILD:
Det er helt riktig at jeg har lest meg opp på dette emne, leser omtrendt hver eneste kveld om det fordi jeg synes det er litt spennende. Du sier at jeg antaglig har gjort det feil, det tror jeg da ikke ettersom at jeg har opplevd nøyaktig det samme som du sier. jeg har opplevd alle de punktene du har beskrevet helt til punkt 6. Det som du nevner i punkt 6 (Singularitet) er akkuratt det jeg mente med en god følelse i kroppen. men hvorfor bruker jeg 2 timer på å komme dit? neste gang jeg oppnår dette stadige skal jeg ikke røre på meg. og prøve å oppnå LD.
Takk for verdsettelse av svar

Til "kazmaier".

Hei, hyggelig av deg å "hijacke" tråden her. Som nevnt tideligere, er jeg ingen ekspert på ommrådet.
Men jeg kan gi deg det som JEG mener er løsningen, eller hvertfall grunnen, på problemene dine.
Jeg har selv hatt problemer med fysisk vold mot personer som sover i samme seng som meg,
dette har variert fra lugging til slag og spark. Dette har skjedd i to perioder i livet. Det skjedde først når
jeg sluttet å røyke hasj. (Altså om du holder på å slutte elller trappe ned på et rus-middel) Det skjedde også
Når jeg var psykologisk usikker på om personen som sov i samme seng som meg, var 100% ærlig og tro mot meg.

Drømmer som ommhandler vold, kan ha mye med underbevisstheten å gjøre, så det å oppsøke en
psykolog kan være en bra ting, om du tror dette fungerer for deg. Hvis du har episoder i livet,
som du kanskje mener du ikke har handlet korrekt, kan dette også ha et utslag på drømmene dine.
Drømmene dine er, i følge min oppfatning, et bilde av din psykologiske "jeg". Å mangen forskjellige ting
vil "manifestere" seg, å gjøres mere "virkelig", gjennom drømmer. Utifra det du forteller, så virker det som
om du har en stor trang til å bruke forskjellige muskelgrupper. Har du hatt noen form for kampsport
trening, eller andre ting som kan ha fått reaksjons-evnen din til å bli høyere enn normalt?
Det at du drømmer om vold er faktiskt IKKE unormalt. Men det at du faktiskt utøver vold, er litt mer unormalt.
Har du hatt episoder opp gjennom livet der du har måtte ty til vold?

For å trekke en litt (kanskje ufortjent) paralell til hunder (som er det eneste jeg personlig har erfaring med),
så kan man legge merke til at de ofte beveger seg mye i søvne. Dette er selfølgelig individuelt,
men det fårekommer. Hunder drømmer som oss, men utifra egen erfaring, har de mere "livlige" drømmer.
De er ikke fullstendig "frakoblet" kroppen sin på en måte, om du skjønner. Hunder har også ønsker.
Om en hun har blitt trent opp, til å ALDRI bjeffe/ule, er det muligheter for at det kan se ut som om den
gjør dette i søvne. (Personlig erfaring, en Husky). Om en hund ikke får løpe så mye fritt, vil den "løpe" i søvne. (Fører hund, husker ikke rase :P )

Dette, mener jeg, kanskje har noe å gjøre med deg. Har du vært i en SKIKKELIG slosskamp?
Kanskje på tide å begynne å trene noe kampsport for å få ut litt av energien?
Som sagt, jeg er ingen ekspert, å dette er bare mine tanker om temaet. Men det finnes flere forskjellige,
som legene kaller det, "diagnoser" for hvorfor du utøver vold når du sover. Prøv å google litt å du finner ut av det.
Eller bare ta en prat med legen din, han/hun skjønner nok hva det er snakk om.

Til "bejo91"

Når det kommer til Reality Checks, er det en grunn for at jeg har listen min. For om jeg er i tvil,
kan jeg gjøre flere enn to. Det kan være lurt. Som sagt, av og til vil de ikke fungere 100% så jo flere
du gjør, jo sikrere blir det bevisste "jeg'e" ditt på at det faktisk er/er-ikke en drøm.

Ang. WILD.
Det at du sier du bruker 2 timer på å komme dit er ikke serlig rart, egentlig. For å si det sånn,
du kan vel ikke kjøre bil (korrekt) om du ikke har prøvd det før? Om du får det skikkelig til en gang,
blir det mye lettere å kjenne igjenn DINE tegn på hva som skjer. Ting vil bli lettere etterhvert.

Grunnen til at jeg trodde du gjorde feil, er fordi du sa du våknet etter ca 2 timer. Da går jeg utifra at du har sovnet.
Men om du mener med å "våkne", at du bare detter helt ut av mønsteret, så er heller ikke dette,
etter det jeg har erfart, unormalt. WILD er IKKE en enkel affære. Å er noe som faktisk ikke alle får til.
Men det at du har klart å oppnå "singularitet" er en veldig god ting. Du er godt på vei.
Vet ikke helt hva jeg skal si om tids-perspektivet ang. "singularitets" stadiet ditt, bortsett fra at jeg
pleide å bruke mere enn 2 timer på å komme dit når jeg først begynnte..! Det gjelder bare
å fortsette å prøve. Om du klarer å øve deg opp til et skikkelig pustemønster kan du faktisk hoppe over
steg nummer 5, i min lille guide, å gå rett fra 4 til 6. Det har bare med mestring og øvelse å gjøre.

Lykke til videre!
-Winkee
Takk for svar. Jeg er en fyr som fint klarer og svelge noen kameler når noen gjør meg urett. Jeg tenker alltid på konsekvensene av og utøve vold derfor unngår jeg dette når jeg blir provosert på byen. Selv om det har vært fristende og gi noen en lusing eller 2. Jeg har måtte ty til vold i selvforsvar ved to tilfeller ene gangen ble jeg stukket med en tapetkniv. Ikke så dramatisk som det høres ut da jeg slapp unna med noen sting.

Jeg er ikke involvert i noe kampsport men får godt utløp for energi via styrke trening. Jeg har jo da litt over snitt muskelmasse og styrke. Mine drømmer har alltid siden barndommen innehold elementer av vold eller frykt. Mange av disse elementene har vel kommet av at jeg som liten drittunge sneik meg til og se ekstremt voldelige filmer. Husker ikke hvor gammel jeg var når jeg så robocop men det mentale bildet av politimannen som blir skutt i filler i begynnelsen av filmen satt ganske lenge.

Når jeg nå analyserer mine drømmer som har endt med at jeg slår ser jeg en mer interessant sammenheng. Mange av drømmene hvor dette har skjedd har jeg i drømmen blitt behandlet dårlig av personer som ifølge "drømme meg" burde vist meg respekt da de er fysisk eller på andre måter "underlegne".. Kan for eksempel være en bitteliten fyr som provoserer og dytter inntil jeg får nok og går berserk. Jeg blir somregel provosert til og utøve vold, eller jeg blir angrepet. Kan vel være et tegn på at jeg er misfornøyd med hvordan jeg er behandlet og min tolleranse iforhold til mitt ønske om og sette folk på plass. Ikke ved hjelp av vold selvsagt men mer heller å stå på mitt og ikke vike for andre som er større i kjeften. Et ønske om å stadfeste min posisjon i jobb og skole sammenheng.

Jeg har ikke hatt noen flere episoder siden samboeren ga meg deng, kan hende drømme meg vegrer fra å slå av frykt for repesalier

Interessant lesning i denne tråden da jeg kjenner meg igjen i mange av disse tingene selv om jeg aldri har visst hva en lucid dream er. En ting jeg fant spennende var omtalen av WILD metoden hvor noen opplevde skremmende lyder i overgangsfasen til drøm. Jeg har selv opplevd dette hvor jeg ligger og faller inn og ut av drøm hvor det plutselig kommer en ubeskrivelig høy lyd som får meg til og sprette opp. Lucid dreams var mer vanlig for meg når jeg var yngre, tror det begynte på barneskolen men inspirert av denne tråden vil jeg prøve og få det oftere.
til winkeesalami
hvorfor jeg sa jeg hadde våknet var fordi jeg har hele tiden trodd at jeg har sovnet, men ikke har merket/skjønt att jeg har sovnet. men etter det du sa så vil jeg annta at jeg ikke har sovnet, men bare ikke hatt en følelse av tid. fordi jeg har hatt akkuratt samme følelser som du forklarer. jeg tror faktisk nesten jeg har kommet inn i drømmen også fordi jeg føler at jeg holder på med noe helt annet når jeg våkner. sorry for å ikke være like god som deg til å forklare følelser og slikt, men jeg er så usikker på hva jeg faktisk har opplevd ettersom jeg ikke har husket en drøm på sikkert 5år. som liten drømte jeg nesten daglig, og opplevde ofte å kunne styre drømmene mine. jeg har en følelse av å være så close på wild nå og tror det er den eneste måten jeg vil ha muligheten til å klare LD. Takk for hjelpen din og de utrolig bra svarene. skal prøve en wild nå tenker jeg.

bare et lite tillegg angående wild.

det du sa om wild i ditt først innlegg til meg om at verden vil begyne å spinne litt i punkt 7. jeg opplever dett hver enste gang jeg lukker øynene etter att jeg fikk stærke hodeskader i sommer. tror du dette er noe som kan ødlege for meg når jeg skal prøve wild teknikken?
Nei, jeg tror ikke en hodeskade skal gjøre det vanskeliger. Men kanskje noe problemer med balanse-nerven i øret?

Kjekt å se at vi er flere "drømmere" der ute. Å øvelse gjør mester. En kveld/dag får du det bare til. Å da blir det veldig mye lettere!
Hver kveld de 2 siste månedene har jeg øvd på forskjellige teknikker med pust osv. Men har aldri kommet meg lengre enn at jeg ser halliser bak øyelokkene. Har hatt endel lucid dreams igjennom årene, men de skjedde bare. Men denne siste uka har jeg hadd 4 lucid dreams.

Får følelsen av at jeg faller fra et fly mens jeg hører vind/susing i ørene og bakhodet vibrerer. Er helt klar over dette å vet jeg faller inn i drømmen hvis jeg bare holder ut. så øvelse gjør mester et lite tips som fungerer utmerket for meg: Når søvnparalysen kommer merker jeg det er helt umulig å puste, derfor passer jeg på og trekke pusten og holde den helt til jeg er inne i drømmen. Holder du på å falle ut av drømmen er det bare å spinne! syk mestringfølelse

hadde også her om dagen en drøm inni drømmen, var ganske mindfucked da jeg våknet...
Sist endret av 95markro; 13. september 2012 kl. 20:23.
Hei

Jeg er svært ny innenfor ld og jeg har satser på å lære WILD metoden først.

Hvor ligger musikk i alt dette? Er det forstyrrende eller omvendt?
Musikk er veldig forstyrrende for meg hvertfall. Ender opp med at jeg hører musikken i drømme, og våkner kort tid etterpå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøvde i natt WILD teknikken for 3 gang. Jeg fikk litt bedre til en de siste gangene, men jeg får aldri til å gi slipp på lungene/pusten (får panikk)? Også når jeg skal prøve å gå inn i drømmeland virker det som om jeg får helt sykt høy puls pluss at hode mitt prøver å vri seg?

Begynnte denne uken med å skrive ned drømmene mine, og holder på med å få reality checks til å bli en vane.
Sist endret av MadCroc; 8. oktober 2012 kl. 03:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor så lite aktivitet på denne tråden? Er jo den mest spennende på forumet for min del! Jeg må bare si at jeg har syndet jeg prøvde å klare ld i 2måneder, men ga til slutt opp. Men nå har saken forbedret seg før jeg begynte og mens jeg holdt på å prøve ld, klarte jeg ikke å huske drømmene mine i det heletatt, men nå har jeg en følelse av at situasjonen har bedret seg jeg har begynt å huske litte gran fra drømmer kanskje 1-2 ganger hver andre uke. Men alle drømmene mine er kjedelige da.... Som oftest ligger jeg bare i sengen eller er på skolen. Men en den drømmen som nå ga meg ny selvtillit var en hvor jeg så at lyset på macen ikke blinket selv om jeg viste den skulle det. Jeg tenkte over det i drømmen, men gadd ikke bry meg. Når jeg våknet kjørte jeg at jeg var i en drøm og det var derfor den ikke blinket. Jeg skal fra nå begyne å skrive drømedagbok og jeg skal ta realitet tester. Vile bare informere om mine opplevelser og få litt gang i denne tråden igjenn.
Skal poste en post på freak i min første ld ( hvis jeg klarer det da) Sweet dreams guys!
Hadde nok en LD her om dagen. Men denne gangen hadde jeg forsovet meg og hadde ikke spesielt god tid. Tror jeg våkner, stormer ut for å så oppdage at jeg befinner meg midt i et område for riding. Når jeg ser at det myldrer av hester og hestefolk skjønner jeg med en gang at det må være en drøm. Det ser jo ikke sånn ut der jeg bor. Tenker "Herregud, jeg drømmer. Hvordan faen våkner jeg nå??". Det første som slår meg er å fiske frem mobilen for å ringe noen. Hvordan det skulle hjelpe meg aner jeg ikke, egentlig. Men mobilen min slår seg helt vrang og det så ut som om den var midt i en DMT-tur, eller noe. Kommer meg ut av de irriterende mønstrene og inn på kontaktlisten. Kjente selvfølgelig ikke igjen noen av dem. Sukker oppgitt, går tilbake til rommet og vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å bare legge meg i senga. Lurer litt på hva jeg kan gjøre ettersom jeg drømmer og slår meg mer til ro. Det hele slutter med at jeg ser katten min i vinduskarmen og får den til å sveve mot meg. Selvfølgelig våkner jeg når jeg endelig har sluttet fred med at jeg er i en drøm...
Jeg er relativ ny til LD, og har ennå ikke hatt min første LD. WILD er den teknikken jeg har valgt å kaste meg rett ut i. Det jeg sliter med derimot når jeg bare ligger og skal være helt avslappet er ikke at det klør, eller trangen til å bevege på meg. Det går helt fint. Det er spyttet i munnen. Det samler seg ned ved halsen og til slutt så må jeg svelge.

Noen som har samme erfaringer? Noen som har en løsning?
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cortec Vis innlegg
Jeg er relativ ny til LD, og har ennå ikke hatt min første LD. WILD er den teknikken jeg har valgt å kaste meg rett ut i. Det jeg sliter med derimot når jeg bare ligger og skal være helt avslappet er ikke at det klør, eller trangen til å bevege på meg. Det går helt fint. Det er spyttet i munnen. Det samler seg ned ved halsen og til slutt så må jeg svelge.

Noen som har samme erfaringer? Noen som har en løsning?
Vis hele sitatet...
Jeg har det slik og, enten det eller så begynner jeg å sikle. Har dessverre ikke noe annet tips enn å bare prøve å la være å tenke på det, finn deg noe å fokusere på istedet, f.eks. å telle, høre på pusten din, observere baksiden av øyelokkene dine, etc. Er også lettere i noen liggepositurer enn andre.
Sist endret av Grix; 23. oktober 2012 kl. 14:43.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet at mange mister kontrollen og våkner når de innser at de drømmer. Men jeg har det motsatte problemet for tiden. Jeg forstår utmerket at dette er bare en drøm men jeg klarer ikke komme meg ut av den. Tre av fire drømmer har i bunn og grunn vært mareritt der jeg febrilsk prøver å få kontroll/våkne. Men det skjer ikke før jeg blir panikkslagen og nærmest gisper etter luft. Den siste jeg hadde var i dag tidlig, og da sjekket jeg mobilen min som vanlig, og den fungerte så klart ikke som den skulle. Etter masse kaos våknet jeg igjen, og sov litt til. Da klarte jeg å faktisk utforske litt. Dessverre ble hele opplevelsen overskygget av å være "våken" i et mareritt. Det verste er at alt ser så utrolig virkelig ut. Jeg gjentar til menneskene i drømmen min at "Nei, jeg vet at jeg drømmer. Ikke lyv til meg", og de svarer med nøyaktig samme tonefall og blikk som de gjør i virkeligheten. Tips til å faktisk klare å styre når man vil våkne?
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg har det slik og, enten det eller så begynner jeg å sikle. Har dessverre ikke noe annet tips enn å bare prøve å la være å tenke på det, finn deg noe å fokusere på istedet, f.eks. å telle, høre på pusten din, observere baksiden av øyelokkene dine, etc. Er også lettere i noen liggepositurer enn andre.
Vis hele sitatet...

Ja. Takk for svar iallefall. Har alltid hatt mye spitt og slim og dette plager meg virkelig når jeg ligger helt stille. Jeg klarer å sove, men det er sjeldent at jeg det går når jeg skal prøve å bli lucid.

Det går fint de første minuttene, men det bare samler seg, og samler seg til det når et punkt hvor kroppen faktisk svelger av seg selv, selv om det ikke er en automatisert bevegelse.
Sist endret av Cortec; 6. november 2012 kl. 19:43.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Vet at mange mister kontrollen og våkner når de innser at de drømmer. Men jeg har det motsatte problemet for tiden. Jeg forstår utmerket at dette er bare en drøm men jeg klarer ikke komme meg ut av den. Tre av fire drømmer har i bunn og grunn vært mareritt der jeg febrilsk prøver å få kontroll/våkne. Men det skjer ikke før jeg blir panikkslagen og nærmest gisper etter luft. Den siste jeg hadde var i dag tidlig, og da sjekket jeg mobilen min som vanlig, og den fungerte så klart ikke som den skulle. Etter masse kaos våknet jeg igjen, og sov litt til. Da klarte jeg å faktisk utforske litt. Dessverre ble hele opplevelsen overskygget av å være "våken" i et mareritt. Det verste er at alt ser så utrolig virkelig ut. Jeg gjentar til menneskene i drømmen min at "Nei, jeg vet at jeg drømmer. Ikke lyv til meg", og de svarer med nøyaktig samme tonefall og blikk som de gjør i virkeligheten. Tips til å faktisk klare å styre når man vil våkne?
Vis hele sitatet...
Høres utrolig rart ut, men det er vel egentlig et luksusproblem. Hvorfor i all verden vil du våkne?
Det er forskjellige grader av hvor luicd drømmene dine kan være. Slik du beskriver det, så virker det ikke som du har full kontroll, og dermed vil jeg heller klassifisere det som mareritt. Ikke så veldig mye å gjøre med det dessverre.

Men.. Husker min første gang jeg oppdaget LD. Jeg ble forfulgt av indianere i western, og da merket jeg at dette var litt for mye filmaktig. Det kunne ikke stemme, så dette bare MÅ være en drøm. Så jeg projiserte frem en TV og på skjermen der så jeg meg selv ligge i senga og sove, så da hoppet jeg rett og slett inn i TV'n og våknet. - Kanskje du kan prøve noe lignende? Dog om du klarer det, så har du jo egentlig kontroll nok til å endre det fra mareritt til noe annet, men noen ganger så er gode råd dyre, og verdt ett forsøk.
Jeg har lucid dream'a èn gang. Og fra mine erfaringer så er LD helt forjævlig. Det som skjedde var: Alt ble mørkt, NESTEN blekk mørkt. Jeg fikk ikke til å se meg selv. Hørte skurre lyder og halvveis "TV snø" dukket opp å dekte for det visuelle. Jeg var i et rom med 5 vegger, et pentagram formet rom (?). Jeg gikk bare rundt i dette rommet og hørte på lydene, jeg fikk panikk til slutt å forlot drømmen. Jeg sovnet rett etter på.

Hvordan kan jeg vite det tenker du kanskje? Jo. For jeg kunne føle at jeg lå i senga. Jeg hadde følelser i min virkelige fysiske form. Men jeg hadde ingen følelser i drømmen, om du forstår.
Vet ikke om dette var virkelig LD eller om det bare var et forstadium.

Jeg pleide å ha drømmer hvor alt var svart hvitt og teksturen på alle ting (inkludert mennesker) var TV snø, da jeg var yngre. Denne typen MARERITT hadde jeg faktisk veldig ofte. Men de var ikke lik denne drømmen, i det hele tatt. De gamle marerittene inneholdt ting jeg kunne kjenne meg igjen i og folk jeg hadde sett og møtt. Men ikke i denne drømmen. Og jeg kunne praktisk talt styre drømmen min denne gangen.
Noen som har hatt lignende opplevelser?
Hei folkens. Når jeg en gang i ny og ne, er så heldig å bli bevisst i drømmene mine, så føler jeg faktisk at nesten halve opplevelsen er rent fysisk. Jeg blir så sykt spent i hele kroppen, og får den sykeste gåsehuden i hele verden, og føler meg magnetisk tiltrukket bakken, som når foten har vært lenge uten blod, og endelig kommer tilbake.

Dette gjør at jeg ikke klarer å hengi meg helt til det som skjer i hodet mitt, og svaier mellom det "fysiske" og det i hodet. Sist gang så var jeg midt på sjøen i storm når jeg plutselig fant ut at jeg drømte, og jeg svaiet mellom bølgene, og det var så ekte og fantastisk. Men det varte nok ikke mer enn i 8 sekunder, med bevissthet i alle fall. Er et stort problem for meg å holde fokus.

Men er den syke gåsehuden vanlig for dere andre?
Ja, jeg tenker at jeg bare må prøve å ikke la det jeg ser påvirke følelsene og tankene mine så mye. Jeg vet ikke hvorfor, men hver gang jeg har fått panikk fordi jeg ikke klarer å våkne har jeg prøvd å bruke mobilen min. Men det sier seg jo selv at det fungerer svært dårlig. Etter at jeg har hatt disse marerittene og sovner igjen har jeg greid å gjøre ting som å for eksempel fly. Men det negative her er at det kun er marerittene jeg husker krystallklart. Har for øvrig hørt av en venn at jeg må prøve å falle bakover. Vet ikke om det fungerer men det er jo verdt det forsøk det også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har veldig problemer med svelgingen min, jeg føler jeg blir kvalt av mye vann i munnen og må til slutt svelge, fant dog en teknikk igår som hjalp meg ganske bra når det gjelder svelgingen.

En ting jeg lurer veldig på er, jeg har en degus på rommet mitt som bråker som bare f, forstyrrer dette meg når jeg prøver WILD? jeg prøve igår og jeg kom til et punkt der jeg ikke følgte verken hender eller bein, følgte at bena mine nesten lå opptil haken også hørte jeg en sterk piping i ørene, men så måtte jeg svelge og kom ut. Dette var mens degusen løp rundt å bråkte. Jeg pleier og klare å sovne til disse lydene, men vil det ikke gå når man skal få til en LD?

En annen ting er at jeg føler jeg kommer veldig fort i stadiene. Det jeg følgte igår som jeg skrev lenger oppe med pipingen tok ikke 40 min engang tror jeg. Føler jeg mister følelsen i kroppen veldig fort, er det bare jeg som tror jeg har kommet lenger enn jeg egentlig har. Jeg sovner som regel veldig fort, tar som regel under 1 min før jeg har sovnet når jeg skal sove, kan det ha noe med det å gjøre?

Jeg tar regelmessig ikke reality checks eller skriver i dagbok da jeg glemmer det, fikk det til en periode i sommerferien, men ble lei til slutt da jeg ikke oppdaget noe fremgang. Holdt på 1-2 måneder kanskje.

Jeg har så EKSTREMT lyst å oppleve en LD, men syntes det er dritt kjedelig med drømmedagbok og reality checks -.-
Sitat av insider Vis innlegg
Jeg har så EKSTREMT lyst å oppleve en LD, men syntes det er dritt kjedelig med drømmedagbok og reality checks -.-
Vis hele sitatet...
Da har du tydeligvis ikke lyst nok.

Hva skal du med en LD om du uansett ikke husker den? Jeg har selv opplevd å ha hatt en LD som jeg bare tilfeldigvis husket langt utpå dagen - "faen, jeg våkna jo av LD i natt!"
Så godt mulig jeg har hatt flere LD uten å huske det fordi jeg ikke har skrevet drømmedagbok aktivt.

du har et produkt som heter "remee" som kanskje kan være til hjelp.
pris - ca 700,- eks mva
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Da har du tydeligvis ikke lyst nok.

Hva skal du med en LD om du uansett ikke husker den? Jeg har selv opplevd å ha hatt en LD som jeg bare tilfeldigvis husket langt utpå dagen - "faen, jeg våkna jo av LD i natt!"
Så godt mulig jeg har hatt flere LD uten å huske det fordi jeg ikke har skrevet drømmedagbok aktivt.

du har et produkt som heter "remee" som kanskje kan være til hjelp.
pris - ca 700,- eks mva
Vis hele sitatet...
For vel begynne å skrive da, men husker veldig lite av drømmene mine og jeg glemmer å skrive. Ikke det første jeg tenker på når jeg står opp.
Tror jeg heller satser på å lære det enn å bruke penger.
Trodde heller ikke man trengte å skrive dagbok når man brukte WILD?
Sitat av insider Vis innlegg
Trodde heller ikke man trengte å skrive dagbok når man brukte WILD?
Vis hele sitatet...
Dagbok skriver man for å lære hjernen å huske drømmene. Man husker de best i det man våkner, også fins det en eller annen statistikk på hvor mye av en drøm man glemmer etter så så mange timer. Hvis man får det til å bli en vane å skrive ned hver eneste drøm man har, så vil hjernen etterhvert tilpasse seg det å prøve å huske hele drømmer når man våkner, og man kan også se igjennom drømmen senere.
Sitat av insider Vis innlegg
For vel begynne å skrive da, men husker veldig lite av drømmene mine og jeg glemmer å skrive. Ikke det første jeg tenker på når jeg står opp.
Vis hele sitatet...
Selv om du husker lite skal dette også skrives, det er for å trene hjernen i å huske drømmer. Som tidligere nevnt her i tråden: Hvorfor ha en LD hvis du ikke kan huske den?

Dersom du lett glemmer å skrive i dagboka så gjør det jeg gjorde: Før jeg la meg, la jeg dagboka foran soveromsdøra, og la den slik at når jeg skulle åpne døra, ville jeg skubbe borti den og slik huske å skrive i den.

Funker også veldig bra å legge den oppå dolokket slik at du fysisk må ta i den for å få pissa om morgenen..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg hadde en syksyksyk drøm i går, den var helt merkelig, jeg våkna i min egen seng, lyset var slått på, jeg kunne ikke bevege meg, jeg lå med hodet mot veggen, plutselig åpner døra til rommet seg, så sier en stemme ''hallo'' på en skikkelig koselig måte, ikke skummel måte, så prøver jeg å snu meg, jeg vet ikke helt hva som skjer, men kroppen min begynner å riste skikkelig fram og tilbake på en liten vinkel, mens den som kom inn døra kommer nærmere og nærmere, men jeg får ikke sett helt hvem det er, så våkner jeg, trodde jeg skulle dø når jeg våkna.. (jeg pleier aldri å drømme) den drømmen var HELT klar, husker vær lille ting, var helt ekte

Nei, når du først kommer inn i drømmen, er du fult klar over at du drømmer, og dermed kan du ''bestemme'' om det er ett mareritt eller ikke
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er litt satt ut i skrivende stund. Hadde fra kvelden før bestemt meg for at, ja, visst faen skal jeg klare en LD. Noen dager før hadde jeg i et øyeblikk innsett at jeg drømte, og i en truende situasjon laget jeg en helt absurd bart på en hissig kvinne. Hun så litt ut som en sint sirkusdiriktør. Den begynte å forsvinne men ved hjelp av tankekraften kom den mer og mer tilbake. Men, tilbake til selve opplevelsen i dag. Av en eller annen grunn havnet jeg i en slags futuristisk fremtid. Se for deg noe lignende filmen Sunshine. På ett av rommene jeg befant meg i satt det en gruppe mennesker. Noen kjente jeg igjen, og andre ikke. Den ene jenta sa hvem hun var og de andre nektet å svare. I grunnen så det ut som om de hadde mistet litt håpet. Når det gjelder Nokki så han totalt absurd ut. I hele ansiktet hadde han svarte firkanter (I samme gate som den ene karakteren i Mr.Nobody) og en slags neonlysende innretning/greie festet til hodet. Jeg vet ikke om jeg klarte å tenke eller om jeg sa dette høy... "Nokki, Nokki...bli slik du var igjen! Bli sånn bli!", eller noe i den duren.
Det resulterte i at han hoppet i en slags tank med giftig vann. Noe "Kapteinen" forklarte meg da jeg kastet meg etter føttene hans. Jeg så at hele kropp og kjøtt bare etset fullstendig bort. Hendene mine som fremdeles hadde grep om føttene hans begynte også å etse. Kapteinen grep inn, og fikk ordnet det hele på en eller annen måte. Nokki kom tilbake men fremdeles slik han så ut da jeg traff ham på romfergen (eller hva det var). Jeg så på mine egne, nærmest maltrakterte hender og tenkte sterkt på at disse skulle jeg lege ved hjelp av tankens kraft. Det funket. Videre syns jeg det var ganske kjedelig og melankolsk der inne, så jeg tenkte og tenkte. "Bli blomster!! Gro, voks, spir!". Alle slags merkelige vekster i forskjellig form og farge. Det var ren lykke, rett og slett.

Dessverre mente Kapteinen at jeg måtte være desillusjonert, eller noe, etter som jeg ikke kunne kjenne igjen alle i rommet. Og særlig forandringene jeg begynte å gjøre. Ble der etter stengt inne på et merkelig rom langt nede i skipet. Her mistet jeg litt håper. Jeg mener, alt jeg ønsket var å ha det litt morsomt. Døren åpnet seg ikke igjen grunnen min innstilling i det øyeblikket. Bestemte meg for å gi blanke i det. Tasset rundt i det nye rommet. Det var en haug med Kjemiutstyr så man kan vel anta at jeg var på et slags laboratorium. Ut av det blå dukket det opp noen fremmede jeg aldri hadde sett. De snoket rundt etter noe med masse hunder. Anså dem som tyver, og brukte alt jeg hadde av viljestyrke på å være kreativ. "Ut av den beholderen av glass skal det komme CS-gass. Og jammen gjorde det ikke det! Når det gjelder hundene, som absolutt ikke var plaget av gassen, hadde jeg en annen plan ettersom jeg allerede visste dette. Jeg fikk det til å fly spiseskjeer med en tjukk masse av sjokolade ned i passe høyde.Hundene slikket det fornøyd i seg. Jeg var trygg, og døra var åpen. Skuffende nok begynte jeg å høre lyder og stemmer som vekket meg.

Gleder meg til neste forsøk! Hadde forresten full kontroll over at jeg drømte under hele seansen. Noe som jeg tenker er et godt tegn.
Sist endret av Lucy In The Sky; 29. januar 2013 kl. 10:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det flere en meg som opplever kraftig hjerte bank, når/rett før du "detter nedover" i senga?
Eller er det kanskje individuelt? sikkert nærmere 170 bpm

Og en ting til. Etter dette stadiet, så blir jeg bare liggende og høre summing, og rommet virker JÆVLIG LITE! Noen som har det på samme måte?
går det ann å kombinere med medikamenter?

feks: seruquel eller cannabis
Hadde for en god stund siden noe jeg tror var en LD.

Våknet opp i senga, og plutselig kommer det to personer inn på rommet mitt. Begge personene var helt svarte, men håret til den ene personen var knall lilla, og den andre personen hadde på seg en hatt som var knall grønn. Tenkte det var en søvnparalyse, for jeg kunne ikke bevege en muskel eller noe. Lukket bare øynene og sovna igjen.

Plutselig våknet jeg opp enda en gang, og da skulle jeg sjekke klokka på mobilen. I det jeg tok opp telefonen så jeg at det ikke var min telefon jeg hadde tatt opp. Skjønte fort at det var en drøm jeg hadde, så jeg prøvde å sette meg opp i senga. Kroppen min veide ett tonn, men jeg kjempa for å få satt meg opp. Fikk til slutt satt meg opp, og gikk ut av døra. Gikk ned på kjøkkenet, og inn i stuen, men var usikker på om dette var en lucid dream eller ekte. Hadde egentlig lyst til å gå ut og gjøre noe faenskap, for jeg var jo sikker på at det var en LD jeg hadde, men tok ikke sjangsen på at det var en LD. Det endte med at jeg bare gikk og la meg igjen, noe jeg angrer noe sykt på i dag, etter som det er den eneste gangen jeg noen gang har hatt en LD!
Andre som sliter med WILD? Hvor lenge pleier dere som får det til å ligge stille til det skjer noe? Pleier som regel å ta 20 min før det skjer noe (mister følelsen i kroppen og hodet føles litt tyngre). Men etter det så kan jeg ligge der forever føles det ut som.. Pleier å ligge 1 time ca før jeg gir opp.

De eneste gangene jeg har klart WILD er når jeg har sovet dårlig en natt og våknet for å legge meg på ryggen å sove igjen. Da bare skjer det av seg selv og krever 0 effort.
En ting. Kan jeg øve på en prøve i drømmen eller blir det for mye tenking/energi bruk?
^ Ja du kan det, men du må jo huske at du ikke kan lese noe. Det du kan er jo å øve på fremføringer for eksempel.
Sitat av Andrew007 Vis innlegg
En ting. Kan jeg øve på en prøve i drømmen eller blir det for mye tenking/energi bruk?
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du trenger å øve veldig mye på forhånd, både innen bevisst drømming og fagstoffet du skal øve deg opp på.
Jeg hadde en vanvittig interessant LD senest i natt, men jeg klarte ikke helt å få kontroll over fantasiene mine mens jeg prøvde å konsentrere meg om èn ting.
Og jeg har hatt veldig livaktige og langvarige drømmer så lenge jeg kan huske så jeg burde hatt mer en nok tid til å øve, for å si det slik.

I natt klarte jeg f.eks. å fylle opp et rom med vann helt opp til taket selv om døren var åpen.
Jeg konsentrerte meg om å holde vannet på plass slik at det så ut som om det stod en massiv vegg av glass i døråpningen, og det klarte jeg en god stund også.
Jeg gikk inn i rommet og fokuserte på at jeg ikke hadde behov for å holde pusten fordi dette bare var en drøm, men likevel merket jeg at jeg ikke klarte å la være å holde pusten for å unngå å drukne.
Til slutt rant også vannet ut og ødela hele kvelden for en del folk som satt og festet.

Det er mulig at det bare er jeg som lar meg distrahere lett, men det å klare å øve på en prøve i søvne er jeg meget skeptisk til med mindre man har stålkontroll på bevissthetsdrømming.
Utrolig spennende tema! Men jeg har problemer med å få det til skikkelig.
Har prøvd i ca 1 uke med metoden WILD som jeg ikke får heilt 100% til. Jeg ligger veldig lenge så blir alt tyngre mens jeg tenker til megselv at jeg skal huske drømmen min og jeg skal ha en lucid dream. Men enten så sovner jeg ellers skjer det ingenting. Men øvelse gir vell mester? (Har også lugget extremt lenge, opptil 2 timer.

Jeg skal også ettervært prøve meg på DILD men jeg er ikke særlig flink til å huske drømmene mine. Derfor har jeg den litt på vent men har kjøpt meg en dagbok jeg kan skrive ivertfall det lille jeg husker.

Men engang jeg prøvde WILD så husker jeg at jeg drømte at jeg var i min egen leilighet og da jeg var inni drømmen gikk jeg tilbake til senga for å sove for å prøve å få en lucid dream. Da fløy jeg rundt og hoppet og ristet så voknet jeg. Men jeg kan ikke huske om jeg var bevist eller ei. Men det er sikkert et steg videre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Liten update:

Nå har jeg prøvd hver dag. Jeg begynte først med og jobbe med min drømmejournal for og huske drømmene bedre. Men det er utrolig vanskelig. Jeg sover alt for godt tror det heter ''deep sleep'' Har en app på iphonen min som sjekker om jeg sover urolig eller ikke. Jeg tror også den lager lyder for å vekke meg men jeg merker ingenting. Jeg har også en app på min Galaxy som lager en rolig veldig høy lyd etter 200 minutter.

Denne lyden merker jeg ikke i det heile tatt. Så jeg har ikke kommet veldig langt for å si det sånn ^^