Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1440
Hei dere!

Ønsker å starte et eget firma, men sitter litt å grubler over hvordan man egentlig klarer og skaffe seg kunder.

Som flere andre har jeg lyst å drive med web utvikling, bla hjemmesider.

Er en del som får til dette og selger unna for millioner i året, mens andre ikke har fått en eneste kunde.

Er det noen her som vet om tips og triks for å få kunder og omsetning?

Når det kommer til web ser jeg for meg at salg må komme fra kunder i hele landet, skal man da ta en telefon og selge blir det fort lagt på?

Lokalt er det heller ikke mange bedrifter men ser for meg å starte med møter med bedriftene i nærområdet, men det kommer ikke til å gi den største omsetningen.

Vet også at mittannbud funker dårlig når det er 15-20 som skal konkurrere om de samme kundene.

Hvordan gå frem for å skaffe kunder til dette yrket?
Har ikke peilling på slikt meeen, kom på noe..

Finn sider på nettet til potensielle kunder.
Lag en liten forbedring av siden deres,
send tilbud med eksempler, noen ord
om hvorfor de bør endre eller forbedre
siden sin og hva du kan tilby osv..
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Har ikke peilling på slikt meeen, kom på noe..

Finn sider på nettet til potensielle kunder.
Lag en liten forbedring av siden deres,
send tilbud med eksempler, noen ord
om hvorfor de bør endre eller forbedre
siden sin og hva du kan tilby osv..
Vis hele sitatet...
Problemet er vel det å komme i dialog med kunden? Sender jeg en forbedring til de på mail går nok den bare bort med alle andre som ønsker å selge de en tjeneste?
Tror jeg ville begynt å se på hvordan anskaffelser gjennom DFØ for eksempel funker.
Sist endret av moret; 2. oktober 2020 kl. 09:25.
Første punkt er jo at du er flink i faget. Det er jo tøff konkurranse i web-design.
Jeg selv har en multimedia utdannelse, men endte desverre ikke opp med å jobbe med det. Men det du må er å skaffe deg en bra portefolie. En nettside som viser til arbeidet ditt, og for å få det jobber mange mye billigere en alle andre i starten. Gjerne du lager de første hjemmesidene gratis. Jeg vet mange webutviklere drar rundt og spør om små bedrifter de gjerne på forhånd har sjekket ut om mangler en webside trenger det. Eller at de har en upfoffesjonell webside. Med godt arbeid greier du og snu hele firmaet sin profilering og det vil bli lagt merke til. I tilegg vil ryktet spre seg til andre bedrifter. Om du da og holder prisen lavere en konkurenter i det du er klar for og ta mot betaling, så sprer ryktet seg enda mer. Etterhvert har du en bra kundekrets og da kan du gradvis(uten at det merkes for mye)øke prisen for tjenestene.

I min tid dro vi fysisk rundt til kundene og representerte oss. Det er bare og si det ærlig som det er at du trenger litt drahjelp og gjør det gratis. Liker de det kan de bruke den, liker de det ikke får du ha den på portefolien din. Ha gjerne et bra produkt før det som du viser frem, slik at de skjønner at du ikke drar bedriften ned i en søle. Slik ville jeg gjort det. Lykke til.
Du bør ha en egen nettside i alle fall, der du viser hvilke tjenester du tilbyr og eksempler på ting du har lagd (portefølje).

Også må du ta stilling til om du føler du kan lage bra webdesign eller om du må samarbeide med noen eller kreve at kunden ordner design.

Og jobbe med salgspitchen, hvorfor skal de velge deg?
Pumpe ut ads på facebook/instagram om hva du har å tilby. Funker som fy om du target’er til rette personer
Ingen personlig erfaring, men som nevnt bør du lage en profesjonelt utseende og brukervennlig (superkonkrete beskrivelser, ikke sant?) nettside hvor du presenter eksempler på hva du kan.

En offentlig tilgjengelig portefølje liksom, hvor du fronter både kompetansen din med tanke på backend saker som sikkerhet og effektivitet osv., samt stiller ut all den fancy GUI-magien du kan tilby dem.

Hva synes du forresten f.eks. kunne vært gjort bedre for å utnytte den potensielle effekten av at han her var mitt 2nd top resultat på "I am a webesigner" - via duckduckgo

Kan også legge til at aktiv SEO og personlig tilstedeværelse på sosiale medier kanskje kan føre til at den fine nettsiden din får trafikk og kunder. Eller så kanskje driter du deg ut med en usmakelig meme, får kjeft, blir nazist og populær politiker.
Sist endret av Pruttnisse; 2. oktober 2020 kl. 12:16. Grunn: la-meg-redigere-hack & Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er mitt første AS, til nå har jeg hatt et enkeltpesonforetak.

Det jeg har funnet ut er at en hjemmeside ikke drar kunder i det hele tatt. Du må først få trafikken inn fra de som vil ha nettsider og det er nærmest umulig.

Har allerede en god nettside og god portefølje med noen store kunder i Norge som de fleste har hørt om. Men det skaper ingen større omsetning selv om du har slike kunder.

Jeg tenker at salg er det som må jobbes med, han hvordan?
Hvordan finner jeg kunder? Vet om systemer som lager liste over bedrifter jeg kan ringe til, alle mennesker er programmert til å legge på når noen skal selge deg noe.

Er det andre måter jeg kan gå frem?

Tviler på det vil fungere og banke på dører, da dette også er noe folk er glade i og avvise.
Hvis alle legger på når noen skal selge noe, hvorfor finnes det da så mange telefonselgere fortsatt?

En hjemmeside i seg selv klarer ikke nødvendigvis å dra så mye kunder (med mindre du utkonkurrerer alle andre firmaer på SEO), når det er et marked som er så mettet. Derfor må du gjerne annonsere for tjenestene dine, og da er en god hjemmeside som holder på de som ev. trykker seg inn viktig.

Det er ikke uten grunn at det å være selger er et yrke, det krever faktisk mye jobb, og jeg tror ikke det er uvanlig å oppleve haugevis av avslag på slike henvendelser.

Samtidig skal det sies at man ikke akkurat er inne i oppgangstider hva å selge slike tjenester gjelder, men det er alltids noen som har behov her og der.
Driver eget webselskap den dag i dag.

Networking står for 75% av min omsetning. 25% fra Google SEO. Drit i betalt reklamering på facebook/Google. Dette vil bare gi "dårlige" ledetråder som maks betaler 10.000,- for en nettside.

Få deg plass på et delt kontorfellesskap, og kom i prat med andre som driver i lignendes bransjer. Etabler samarbeid med andre bedrifter som har behov for programmeringskompetanse. Reis på aktuelle konferanser.

Hovedkravet for å klare dette er å bli en utadvendt fyr, som folk kan stole på, og som virkelig har peiling på faget. Er du en "kjeller" nørd som knapt tør å prate med folk, så kan du se langt etter å overbevise folk om å kjøpe nettsider fra deg.

Lær deg Wordpress. Dette står for majoriteten av nettsider som leveres i dag. Wordpress, med Divi Sidebuilder + et ferdig tema kommer du langt med. Etter dette, så kan du begynne å lære deg andre teknologier. Mange selskaper har brukt for f.eks. frontend programmere i Vue/React.
Sist endret av hurdur; 2. oktober 2020 kl. 15:18.
Sitat av hurdur Vis innlegg
Networking står for 75% av min omsetning.
Vis hele sitatet...
Jeg tror hurdur er inne på det viktige her. Kanskje din plan om å bli kjent med lokale bedrifter er ganske smart? Kanskje de kjenner en underleverandør som trenger nettside om de ikke trenger en selv etc.

[offtopic]
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hvis alle legger på når noen skal selge noe, hvorfor finnes det da så mange telefonselgere fortsatt?
Vis hele sitatet...
Det er nesten ingen telefonselgere. Men det er mange telefonsvindlere. Fordi svindel er effektivt og lønnsomt over telefon, i motsetning til salg over telefon.
[/offtopic]
Sist endret av fustercluck; 2. oktober 2020 kl. 16:14.
Sitat av moret Vis innlegg
Tror jeg ville begynt å se på hvordan anskaffelser gjennom DFØ for eksempel funker.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men det kan også komplisere ting endel om du tenker på anbudsprosesser og slikt. Det er komplisert å gi anbud på større oppdrag som en helt ny bedrift, og som en helt ny bedriftseier. Null å vise til, kanskje kun egen kompetanse og ingen ansatte.

Nei å se på DFØ tror jeg blir å starte i feil ende om det er slik jeg husker det at det har med offentlige anbud å gjøre.

Denne type bedrifter har to store utfordringer. Den første er nødvendig kompetanse. Det er overkommelig for de som har stort nok ønske om å komme igang. Enten ved å lære det nødvendige selv eller ved å leie inn den kompetansen en selv måtte mangle.

Men kompetansen er jo bare halve delen. For noen må faktisk betale for kompetansen. Og da er det som for andre nye bedrifter. Lang og tung vei å omme igang. Veksten skjer organisk for alle normale, og det betyr krige etter oppdrag. Mange små er kanskje lettere enn få store, fordi større kunder vil kanskje også stille store krav, både til dokumentasjon, dokumentert kompetanse, evt. sertifisering, osv.

Cold calls, nettverking, jobbe lokalt som sentralt og nasjonalt. I starten må du kanskje legge ned masse tid for hvert oppdrag du får. Feks må du kanskje lage "din versjon" av deres webside på din server alt før du kontakter dem slik at du kan styre dem dit over få vist fram herligheten mens du er i samtale med dem eller på telefonen med dem. Markedsføring, utskjelt som det er så virker det jo. Problemet ditt blir jo at du skal i en kompetativ bransje, det er noen svære og mange mange små aktører. Og mange pøser på med reklame. Så du må faktisk kjenne til basic markedsføring, kanskje spesielt dette med målbarhet slik at du vet hva du skal satse på fordi det virket og hva som ikke virker.

Etter hvert som du får portefølje, har fått kunder og kan vise til resultater vil veksten komme på andre måter enn ren kriging. Noen kunder vil plutselig oppsøke deg, kanskje fordi de kjenner noen som har brukt dine tjenester, eller de har sett en webisde du har laget. Men veien dit at kudner faktisk banker på døra di helt selv kan ta mange år. Og frem til det skjer må du kanskje ha annen jobb i tillegg slik at du har råd til markedsføring, servere whatever. Vil du nok og har stayerevne og evne til å lære av prosessen så kommer du i mål før eller siden. Og du kan jo også være heldig at du kaprer en kunde som blir godt profilert slik at du raskt får andre kunder pga den kunden. Bare å forsøke. Og hold utgiftssiden minimal, unngå gjeld i selskapet og tenk langsiktig og ikke gå i de fellene mange nyettablerte går i, som å falle for kostbare salgsavtaler på telefon. Når du er blitt en bedrift har du ikke lenger angrerett.