Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 10515
Hvorfor skal man straffes så jævli i Norge ved å søke hjelp å bli kvitt en avhengighet?

Tør faen ikke søke hjelp engang,
Jeg mener, først ryker sertifikatet ditt ASAP hvis du sier noe (noe du BURDE få beholde når man først søker hjelp der og da)... Deretter vil du aldri få lignende medisiner noen sinne om du måtte trenge en gang og blir registrert som junkie
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er faen ikke noe rett for en junkie som deg å beholde lappen
Vis hele sitatet...
Så fantastisk konstruktivt svar på ett spørsmål stilt av noen som søker svar eller bekreftelse på sine egne tanker og opplevelser, stusser litt på hvorfor en som skriver noe sånt forbeholder seg retten til å være anonym?

Sitat av gugge Vis innlegg
Hvorfor skal man straffes så jævli i Norge ved å søke hjelp å bli kvitt en avhengighet?

Tør faen ikke søke hjelp engang,
Jeg mener, først ryker sertifikatet ditt ASAP hvis du sier noe (noe du BURDE få beholde når man først søker hjelp der og da)... Deretter vil du aldri få lignende medisiner noen sinne om du måtte trenge en gang og blir registrert som junkie
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig i det du tenker her om at det blir vanskelig å oppsøke hjelp når en føler at en 'mister' så mye her til lands. Det skulle vært mer fokus på å behandle symptomene (noe avhengighet er i mitt syn) å deretter ta en deep-dive i psyken å finne ut hvorfor en har så stort fokus eller behov for å regulere emosjoner hele tiden. Hva er det du unngår?

Ting som å fjerne lappen og nekte medikamenter for eventuelt resten av livet gjør det vanskelig for de fleste å oppsøke hjelp, med mindre de havner i situasjoner som gjør at det ikke kan unngås *host* fengsel og deretter 'tilbud' om behandling.

Når jeg tenker på det spør jeg meg selv om det kanskje er ett faktum fordi man ønsker å sile ut den delen av befolkningen som egentlig ikke trenger tilbudet? Vil tro det er kø på mange av de stedene i landet som tilbyr behandling.
Sist endret av Jokke; 23. august 2020 kl. 00:30. Grunn: for å svare på det initielle innlegget
Anonym bruker
"Fremmed Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke helt sant i alle tilfeller, men forstår at det er et utbredt problem. jeg klarte å bli avhengig av benzo, og legen foreslo selv at jeg skulle få tilbake gamle resepten min (30 stk hver 3. måned). jeg har vært heldig med en god lege som forstår meg, og forstår at jeg klarer å ha et normalt forhold til benzo. selv foreslo jeg heller et mer begrenset uttak, som vi nå bruker, slik at bruken min er langt mer kontrollert, da jeg trenger medisinsk assistanse til å håndtere panikk anfall. det er da snakk om skikkelig kraftige anfall der jeg ikke klarer å puste, bokstavelig talt, og ender opp med å besvime, om jeg ikke klarer å roe ned før halsen snører seg sammen.

det med lappen er jeg litt på gjerdet med.. ja, jeg er enig i at ansvarlige mennesker skal kunne beholde lappen selv om de bruker rus, synes jo det er helt tullete at å ta seg en joint på lørdagskvelden skal være grunn til at noen ikke får kjøre til jobb på mandags morgen, men så ser jeg jo andre siden. de vet ikke hvem som faktisk kjører beruset eller ikke, og da står de jo ovenfor et valg. stole på personen, og risikere at man har latt noen kjøre som vil havne i ulykke i beruset tilstand, eller beslaglegge lappen, og være urettferdig mot de som ikke kommer til å kjøre beruset. uansett hvilen måte det gjøres på blir det ikke perfekt, og selv om jeg hater det, skjønner jeg at tryggeste valget er da å bare ta lappen fra alle, istedenfor å ta på seg risikoen med å la en farlig sjåfør kjøre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det med lappen er jeg litt på gjerdet med.. ja, jeg er enig i at ansvarlige mennesker skal kunne beholde lappen selv om de bruker rus, synes jo det er helt tullete at å ta seg en joint på lørdagskvelden skal være grunn til at noen ikke får kjøre til jobb på mandags morgen, men så ser jeg jo andre siden. de vet ikke hvem som faktisk kjører beruset eller ikke, og da står de jo ovenfor et valg. stole på personen, og risikere at man har latt noen kjøre som vil havne i ulykke i beruset tilstand, eller beslaglegge lappen, og være urettferdig mot de som ikke kommer til å kjøre beruset. uansett hvilen måte det gjøres på blir det ikke perfekt, og selv om jeg hater det, skjønner jeg at tryggeste valget er da å bare ta lappen fra alle, istedenfor å ta på seg risikoen med å la en farlig sjåfør kjøre.
Vis hele sitatet...
Forståelig det, men summa summarum ender samfunnet opp med flere ubehandlede rusavhengige med lappen som ikke våger å søke hjelp. Trygghetsargumentet med nåværende strategi uteblir. Når en rusmisbruker først har valgt å søke hjelp, så er det en person som i mine øyne fortjener å beholde lappen og få mer tillit enn en aktiv rusavhengig som ikke ønsker endring. Det blir dermed veldig urettferdig å straffe vedkommende for å ønske å utbedre sine problemer. Veien for å komme seg ut av avhengighet blir også lengre når h*n ikke lenger har lappen og kommer til å få større utfordringer med å finne/beholde en jobb.