Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 973
Hei,

Jeg solgte for litt siden en mobil på finn.no, dette var en nokia telefon i forseglet eske.
Den ble pakket meget godt ned i en annen eske før den ble sendt med posten som post oppkrav.

Etter at kjøperen har hentet pakket på posten ringer han meg 10min etter han har åpnet esken og sier at det er noe galt med mobilen. var noe med dekslet, telefonen virket ikke skikkelig skrudd sammen elns.

Hvilke krav har han mot meg?
Han har selfølgelig rett på pengene sine tilbake.. Ikke bare pga at telefonen er i ustand, men også i henhold til sin angrerett.
ok (ti tegn)
Tja, er ikke angrerett/reklamasjon osv på samme måte på ting privatpersoner selger brukt som på nye varer som selges av butikker mener jeg, men alt kommer jo selvsagt an på et par-tre ting:

1: VAR telefonen i ustand når du sendte den? (bare vær ærlig, ingen her aner hvem du er eller noe samme hva)
2: I annonsen - sa du fra hvilken stand den var i - var du ærlig?

Hvis du har vært ærlig hele veien, mobilen var fin når du sendte den, og pakka ikke så ut som den hadde blitt mishandla voldsomt på veien (så skaden kunne være postens feil), så skulle det ikke forundre meg om han enten angrer, eller har klart å miste den når han åpna pakka.

Og - hvis den VAR fin når du sendte den og pakka så hel ut når han fikk den, eller du var ærlig om tilstanden i annonsen, så tror jeg faktisk det er hans problem og at han ikke har krav på en dritt. Problemet er selvsagt evt å kunne bevise at den var fin når du sendte den.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvis han ikke sjekka esken hos posten, har han ingen krav.

Gyllen regel, sjekk om alt er der og om alt er som det skal.
Sitat av atomet
Tja, er ikke angrerett/reklamasjon osv på samme måte på ting privatpersoner selger brukt som på nye varer som selges av butikker mener jeg, men alt kommer jo selvsagt an på et par-tre ting:

1: VAR telefonen i ustand når du sendte den? (bare vær ærlig, ingen her aner hvem du er eller noe samme hva)
2: I annonsen - sa du fra hvilken stand den var i - var du ærlig?

Hvis du har vært ærlig hele veien, mobilen var fin når du sendte den, og pakka ikke så ut som den hadde blitt mishandla voldsomt på veien (så skaden kunne være postens feil), så skulle det ikke forundre meg om han enten angrer, eller har klart å miste den når han åpna pakka.

Og - hvis den VAR fin når du sendte den og pakka så hel ut når han fikk den, eller du var ærlig om tilstanden i annonsen, så tror jeg faktisk det er hans problem og at han ikke har krav på en dritt. Problemet er selvsagt evt å kunne bevise at den var fin når du sendte den.
Vis hele sitatet...
jeg så aldri telefonen før jeg sendte den da den lå i forseglet eske.
jeg har solgt flere av denne telefonen, og ingen har klaget på noe.
I annonsen står det at telefonen er ny og ligger i forseglet netcom eske.

Jeg lurer også på om han evt. har mistet den i gulvet da han åpnet esken.
den var pakket MEGET godt da jeg sendte den med posten, og det var ingen skader på noen av eskene i følge han.

Jeg har sendt han mail om at jeg kan sende han kvittering sånn at han kan få den repparert på ett nokia verksted
dette er et privat salg, da gjelder ikke angrerett og slik på samme måte
Ring til posten og si den ble skadet under transport, så må de betale for seg..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ved private salg regulerer kjøpslova (og ikkje forbrukerkjøpslova) salget. Difor bør du enkelt og greit lese kjøpslova for å finne ut kva rettar du har som kjøper.
Kan godt være en såkalt "DOA" som de kaller det på fagspråket. Det vil si at telefonen var "dead on arrival". Dette skjer fra tid til annen og hvis man leverer den inn hvor den ble kjøpt (hvertfall sier i fra) innen 7 dager så skal man få ny telefon på stedet. Hvis det er gått over 7 dager må telefonen inn til valig reperasjon.
takk for mange gode svar

jeg har ikke hørt noe fra han siden jeg postet denne posten.
får bare se om han snart svarer på mailen jeg sendte han den 06.10.