Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3883
Hei, har valgt å prøve å bygge min egen NAS. Har vært mye innom FreeNAS forumet, men er en del jeg ikke helt klarer å forstå når det kommer til Bios, software og støtte opp mot hardware.

Men det jeg hovedsaklig vil spørre om her er om de Hardware delene jeg har plukket ut til min NAS vil funke med FreeNAS og eventuelt hvordan jeg skal gå frem når jeg kommer til det med å flashe bios og lignende som de begynte å nevne på FreeNAS forumet. Link til tråden der finner du her

Men her er da delene jeg har plukket ut skal i teorien funke, men som jeg tror det var litt styr med å få til virke sømløst med hverandre.

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel - Pentium G4560 3.5GHz Dual-Core Processor ($57.88 @ OutletPC)
Motherboard: Supermicro - MBD-X11SSL-F-O Micro ATX LGA1151 Motherboard ($167.98 @ Newegg)
Memory: Crucial - 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory ($74.98 @ Directron)
Storage: Seagate - IronWolf 4TB 3.5" 5900RPM Internal Hard Drive ($124.99 @ Amazon)
Storage: Seagate - IronWolf 4TB 3.5" 5900RPM Internal Hard Drive ($124.99 @ Amazon)
Case: Fractal Design - Node 804 MicroATX Mid Tower Case ($104.99 @ SuperBiiz)
Power Supply: Corsair - RMx 550W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply ($89.99 @ Amazon)
Total: $745.80
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2017-05-15 09:31 EDT-0400


Setter pris på alle innspill, og er det i feil kategori kan mod bare flytte.
Hei! Freenas bruker zfs som filsystem. Mener å ha lest at det er anbefalt å bruke ecc ram til dette for å unngå å korrupt data.
Les mer her:
http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs...ill-your-data/

Ville og anbefalt deg et raid kort da det er mye lettere å bytte enn å bytte hele hovedkortet, om det evt skulle slutte å virke. Du vil også mulig få bedre hastighet enn i det innebygde.
Ikke bruk raid adapter, da mister du litt av meningen med zfs. Bruk nevnt en standard lsi hva om hovedkortet han for lite hull.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør ha ECC RAM, og du bør ha meir enn 8GB RAM med zfs. raid-kort er totalt poenglaust i den prisklassen der; det er uansett snakk om software fakeraid, som i praksis er langt dårlegare enn det zfs tilbyr.
Trådstarter
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Hei! Freenas bruker zfs som filsystem. Mener å ha lest at det er anbefalt å bruke ecc ram til dette for å unngå å korrupt data.
Les mer her:
http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs...ill-your-data/

Ville og anbefalt deg et raid kort da det er mye lettere å bytte enn å bytte hele hovedkortet, om det evt skulle slutte å virke. Du vil også mulig få bedre hastighet enn i det innebygde.
Vis hele sitatet...
Har ECC ram, og tror at selve hardware delen er grei, det som får meg til å stusse er når de begynner å nevne ting som dette

"The BIOS can be flashed by IPMI. Yes, that requires a code from supermicro, but at this stage I think they owe you that as the board is defective without the update.

Meanwhile, 2.0 has been put for months, do you think it's really possible to get NOS on one of these?"

Dette noe jeg ikke har vært borti før, og usikker på. Noen som har peiling på dette med IPMI

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du bør ha ECC RAM, og du bør ha meir enn 8GB RAM med zfs. raid-kort er totalt poenglaust i den prisklassen der; det er uansett snakk om software fakeraid, som i praksis er langt dårlegare enn det zfs tilbyr.
Vis hele sitatet...
Mer ram kommer, og den cruical brikken som er i oppsettet skal være ECC. Begynner med 8gb til starten etter å ha fulgt tommelregel på 1gb ram pr 1tb.
Sist endret av Zaloz; 15. mai 2017 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt av hardware her bør fungere fint saman. Slik eg forstår det er problemet ofte at supermicro hovedkort er kresne når det kjem til RAM og mange har brent seg her. Her har du valgt ikke-bufret hovedkort og ikke-bufret RAM. Samt merket crucial er sagt å være ein trygg kombinasjon med supermicro kort. Eg har sjølv eit NAS med Supermicro X11SSM-F hovedkort kombinert med samsung RAM. Som også er ein av 3 merker som supermicro meiner bør fungere fint med deiras kort. Det hovedkortet du har valgt, støttar opptil 64GB RAM, så det hadde kanskje ikkje vært dumt å investere litt meir og begynne på ei minnebrikke med 16GB minne. FreeNAS anbefalar 8GB som minimum, so 16GB er nok meir en sweetspot. Det kjem heilt annpå kva du skal bruke NAS'et til, men det skadar ikkje då du kanskje vil utvide bruken i framtida. Samt prishoppet opp til 16GB er relativt låg. Proshop.no har btw eit rimleg bra utvalg av Supermicro hovedkort, sidan du seier i FreeNAS tråden at det er lite av det i norge.

IPMI i forhold til Supermicro kort, gjer det mogleg å fjernstyre maskina så og sei utan noko fysisk input. Du kan sitte på ein anna maskin og via eit web-UI starte opp serveren, gjere endringar i BIOS, overvåke hardware/temperatur og ellers alt anna du kan utføre på ein klient. Du kan til og med installere OS fjernstyrt, då ved t.d. USB-"Passthrough" frå administrator maskina og til serveren du skal installere det på. Du kan også oppdatere BIOS via denne metoden, som er det dei siktar til i FreeNAS tråden. Alt dette kan du gjere via eit kommando-vindu, eller GUI.
KVM over IP Support: Using a Java based console it's possible to gain full graphical KVM access to a system over an IP network. This allows access at all times, even before an O/S has booted, giving access to the BIOS or DOS applications. It's even possible to perform installations of Linux and Windows remotely from this console.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mo66y; 16. mai 2017 kl. 15:18.
Trådstarter
mo66y, har du FreeNAS selv? Mulighet for å kunne slått av en prat via TS eller discord eventuelt?
Sist endret av Zaloz; 16. mai 2017 kl. 17:20.