Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4414
Hvorfor er det en plastikk luke på taket av politibilen? (de store)
Luka er i taket bak på bilen, der du sitter når du blir taua
Har dette noe med sikkerhet å gjøre eller er det bare bil modellen som er sånn? Husker ikke noe luke i taket sist jeg var baki der hvertfall..

takker for svar
Ser ut som en ventil utifra et bilde jeg fant, det var litt vanskelig å se, men jeg tror det. Eller så kan det være rømningsluke (lol )
Trådstarter
Vi får prøve å banke på/lage hull i taket neste gang vi sitter der :P eventuelt spørre da xD
Har du bilde av dette?
Ventilasjon til når de har hunder i bilen ..
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Azure Vis innlegg
Hvorfor er det en plastikk luke på taket av politibilen? (de store) Luka er i taket bak på bilen, der du sitter når du blir taua
Vis hele sitatet...
http://common02.oxocon.com/sites/n247/artikkelbilder/29-y97e8skw543wgkx4z669kti4-fuaz38dvcx9c7_980px.jpg

Antar det er den lille hvite runde luken du sikter til?
Det er vel for det første ikke over fange-delen av bilen, men der de har ekstra bakseter til sine egne politifolk. Fangedelen av bilen er jo der det står "02800". Så dessverre vrient å bruke som fluktvei

Og som noen allerede nevner, dette er vel lufting, dog ikke til hunder. Hundene kjører ikke i Mercedes Vito, men i stasjonsvogner av ulike merker (fortiden Volvo XC70 + noen Mercedeser og Passater fra tiden før avtalen med Volvo kom på plass)

Nøyaktig hvorfor de har behov for ekstra lufting aner jeg ikke. Kanskje de svetter mye inni skinnjakkene sine?
EDIT: Fikk svaret mitt i innlegget over meg. Oppdaterte ikke tråden før jeg spurte.
Sist endret av Hoarse; 8. januar 2017 kl. 14:55.
Det er ikke sikkert det er lufting. Det kan være en del av noe kommunikasjonsutstyr el.l. også.
Kan hende det er noe utstyr?
http://i.imgur.com/Cc2T8ve.jpg
Så en sånn en i Wien i fjor. Som man ser så er det kamera på den og mye politi.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Btyven Vis innlegg
Antar det er den lille hvite runde luken du sikter til?
Det er vel for det første ikke over fange-delen av bilen, men der de har ekstra bakseter til sine egne politifolk. Fangedelen av bilen er jo der det står "02800". Så dessverre vrient å bruke som fluktvei
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis helt riktig, har sett at de har fangedel i midten på de nyeste Vito-ene, skal ikke si det gjelder alle, men noen har i alle fall det.
Sist endret av Mchjort; 9. januar 2017 kl. 22:08.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis helt riktig, har sett at de har fangedel i midten på de nyeste Vito-ene, skal ikke si det gjelder alle, men noen har i alle fall det.
Vis hele sitatet...
Neida, det har du i og for seg rett i. Vito kommer i to varianter; Lang og kort. De aller, aller fleste som går i politiets tjeneste er av den lange varianten, men de har noen korte også. I den lange varianten er det todelte bakdører med fangedel bak, de ser slik ut:
http://fvn.mnocdn.no/images/47c9de3b-5678-4f34-bb99-23d7da593398?fit=crop&q=80&w=780

Mens de korte, som det finnes adskillig færre av med politilogoen på, har fangedelen "midt i", og dermed et lite bagasjerom bakerst. I tillegg til å være kortere, så har disse også en bakluke som ikke er todelt, men som er hengslet i toppen, som det fremkommer her:
http://g.api.no/obscura/API/image/r1/pp/a/20150417000000/polopoly_fs/1.8667679!/image/4244941987.jpg_gen/derivatives/derivative_230/4244941987.jpg

Fant dessverre ingen bilder av noen kort Vito sett fra siden, men det er det kanskje noen andre som kan bidra med?
Vito kommer i tre lengder btw..
Ble taua inn i en sånn kort vito og ventilasjonen kom fra toppen mener jeg, er separat styring av ventilasjon foran og bak.