Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2759
Hei alle dere der ute jeg tenkte å dele enn historie som hendte meg tidligere idag .

Ok så før nå viste jeg ingeting om hva lucid dreaming var men etter litt søking på nette etter denne episoden fant jeg fort ut at det måtte være det jeg hadde hatt.

Ok så jeg sitter som vanlig på pc'n rundt idag ettermiddag og plutselig føler meg uendelig trøtt ganske spontant egentlig. jeg hadde sovet lite i går natt så jeg tenkte jaja får game litt etterpå bare må legge meg litt jeg hadde drukket 6 øl tidligere på dagen . Men jeg har ganske høy tolleranse så dette merket jeg ikke nevneverdig mye til .

Men uansett jeg la meg ned på sengen jeg lå og nesten sovna å nesten sovna hele tiden til slutt begynner jeg å drømme med øynene igjen men ved bevisthet ja dette høres helt rart ut . Men det var det også jeg plutslig drømte å jeg åpnet øynene for jeg var jo ved bevisthet . Men da sluttet det ganske fort . Jeg lukket fort øynene igjen i håp om og komme i samme tilstand som jeg var i for noen sekunder siden . Å jaggu begynte det ikke etter noen sekunder med øynene lukket igjen .

Jeg begynte å høre lyder rundt meg jeg kunne se sengen min med øynene lukket jeg hørte rare musikk lyder som jeg har tenkt over i etterkant å klarer ikke huske helt hva det var . Men uansett jeg prøver å fårestille meg at jeg letter opp av sengen å svever over sengen . Å dette GÅR!!! det helt utrolig følelse. jeg kjenner det rister i hele ryggen å at jeg svever .tusen tanker går gjennom hode jeg lukker opp øynene . Noe som ikke var enn lett oppgave jeg må virkelig anstrenge meg får og slå opp øynene mine . I det jeg gjør det slutter alt å jeg tenker fort at jeg må lukke dem igjen for jeg vil ha MER!!!

jeg lukker dem jeg har enn helt utrolig følelse inni meg samtidid blannet med redsel . for ja jeg var enn del redd samtidig . Jeg gjør dette ca ja jeg har faktisk ikke peiling på hvor lenge jeg lå og lukket øynene svevde opp av sengen og åpnet dem igjen og gjenntok det hele . Men etter enn stunn så klarer jeg ikke lenger sveve . Jeg hører nå at faren min kommer inn i rommet jeg svarer han ikke ved å si no men telepatisk . I hode høres det ut som jeg svarer men vet jeg ikke gjorde det . Og i ettertid så vet jeg også at faren min ikke var på rommet . Han tar med seg noen glass. uten at jeg ser dette selv men hører det bak høde jeg ligger nå på magen han sier de merkligste ting til meg .og så sier han jeg skal la deg sove videre .

For noen dager siden satt jeg lenge og så på videor av helvette på youtube. skremende bilder osv . og det mener jeg lager grunnlag for hva som videre skjedde. Jeg ligger da å tenker halveis i sovne ikke mye skjer men så tenkte jeg på helvette . å i det jeg tenker at nå skal jeg legge meg på ryggen etter å ha ligget hele seansen på magen . Jeg holder øynene lukket i håp om å komme tilbake til drømmen igjen i det jeg snur meg "faller" jeg ut av sengen ikke på ordentlig men rent visult i hode mitt jeg faller å faller jeg begynner å se demoner flyte løs i luften . Jeg prøver nå med all den kraften jeg har å komme til bevisthet igjen å lukke opp øynene dette er nå hardere enn noen gang. jeg klarer omsider å gjøre det jeg kommer til meg selv ganske skremt gikk på toalette var helt meg selv igjen var fortsatt ganske utslitt så jeg la meg til og sove igjen sovnet ganske fort . Men husket alt når jeg våknet igjen .

Både skremende og helt utrolig opplevelse .
Jeg har også hatt enn annen opplevelse men dette var da jeg var yngre å mange år siden .

Da overnattet jeg hoss enn kamerat og plutslig våkner uten å kunne røre meg jeg har øynene åpne og kan se alt i rommet . Jeg ble veldig redd å prøvde å skrike men kom ikke fram et eneste ord . Jeg kunne ikke bevege meg eller noe som helst . Men guskjelov den gangen så kom tilfeldigvis kompisen min i gangen for å hente vann å så inn til meg får og høre om jeg var våken å i det han da røsket opp døra så kommer jeg til meg selv å hiver etter pusten og reiser meg opp i senga .
Tenkte jeg ville dele disse historiene da jeg føler dem er veldig merkelige . Jeg trodde ett øyeblikk jeg hadde blitt psykotisk . Men etter jeg la meg får og sove og våknet igjen har jeg værken hatt syns hallusinasjoner eller hørsels hallusinasjoner . og har ingen rare tanker eller lignende . Men beklager om dette ble veldig tung lest jeg er ikke den beste til å beskrive ting ei heller den beste i rettskrivning men jeg håper du tok deg tid til å lese det uansett
Hei! Leste alt

Har opplevd det du beskriver, tja..greit ofte. Litt av problemet med lucid dreaming som jeg har forstått er søvnparalyse, som er det siste du beskrev. Har hatt delvis/helt bevisste drømmer flere ganger i det siste, og en gang i blant har det skjedd at jeg har kommet til et punkt i drømmen hvor jeg vil våkne, f.eks. en gang som jeg visste jeg drømte, men jeg drømte at noen insekter spiste på det ene beinet. Jeg kunne ikke røre meg, eller våkne, så prøvde å vekke meg selv med roping osv, men fikk det ikke til

Utenom de få gangene er lucid dreaming veldig interessant og gøy, og har ofte våknet fra en skikkelig god bevisst drøm og blitt veldig skuffa og prøvd å sove.

Klarte en gang å sove i over 20 timer, hvor jeg var lucid i mange av drømmene jeg hadde. Kan våkne opp og være sliten i kjeven/tunga fordi jeg har skravla løs i drømmen på et språk jeg har laget selv
Ja er ganske heftig fenomen . jeg hadde dårlige opplevelser samtidig som jeg hadde det jeeevli fett . spesielt når jeg kunne styre om jeg skulle sveve over senga eller ikke
Har opplevd nøyaktig det samme som du beskrev nederst i teksten din. Overnattet hos en venn og våknet opp før han. Jeg kunne ikke røre meg, men jeg kunne se alt som var rundt meg. Var også ekstremt tørst. Han våknet opp en liten stund senere og da kunne jeg bevege meg igjen. Fikk litt vann også spiste jeg frokost. Etter noen få minutter så fant jeg ut at jeg hadde 40 grader feber, så hadde vel kanskje noe med det å gjøre.
Det siste er søvnparalyse. Det er ganske vanlig, jeg har det ofte. Det føles ekkelt, særlig hvis man ikke vet hva det er. Det er ikke noe annet enn at hodet våkner litt før kroppen for å si det litt enkelt. Altså at du kommer delvis til bevissthet før musklene kobler inn etter REM-søvnen. Eller omvendt, at musklene blir paralysert før hodet rekker helt å sovne. Det siste er vanligst for meg, og det skjer oftest hvis jeg er veldig trøtt, typisk har døgnet eller vært på nattevakt eller noe, eller hvis jeg har drukket. Tydelig at innsovningen blir litt rotete da.

Vet ikke om lucid dreaming er beslektet med søvnparalyse, har ikke opplevd det selv. Hvis du søker så finnes det en ganske lang tråd her inne om det fenomenet.
Mye av det dere beskriver her er ikke Lucid Dreaming, men hypnagoge hallusinasjoner. Forklarte det i en annen post, kopierer det under her:

Her ser jeg folk har litt problemer med definisjoner.. Skal prøve å oppklare så bra jeg kan!

Det de fleste av dere snakker om er ikke søvnparalyse i det hele tatt, men noe som kalles hypnagoge hallusinasjoner

Søvnparalyse skjer rett før innsovning eller rett etter brå oppvåkning. Når man drømmer skrur kroppen av musklene dine så du ikke skal gjøre alt du gjør i drømmene dine. Normalt sett går dette greit under oppvåkning da kroppen får med seg at man holder på å våkne, men noen ganger våkner man så fort at den ikke rekker å reagere.
Det som skjer da er at du er våken i hodet, men du klarer ikke bevege kroppen din. Dette kan være ekstremt skremmende og traumatiserende om man ikke vet hva som skjer. Tips: begynn med å beveg tær og tunge, så kommer resten til etterhvert..

Hypnagoge hallusinasjoner derimot, er der det blir virkelig skremmende (også kalt WILD (Wake Induced Lucid Dreaming) for de som bevisst prøver på dette).

En hypnagog tilstand er den "mellomtilstanden" mellom våkenhet og søvn. Dette kan dessverre også kombineres med søvnparalyse.
Hypnagoge hallusinasjoner skjer når hjernen tror den sover, når den i realiteten ikke gjør det. Da begynner den å prosessere ting, og kan begynne å drømme mens du fortsatt er våken. Ikke bare kan du se kjempeskumle ting, men det går også lengre enn det. Du kan høre det, lukte det, ta på det og føle vekten dens. Du kan kjenne følelsen av mark og eddekopper som kryper ut av magen din, eller lukten av blodet til jenta i nattkjole som står ved siden av senga di..


Mange av dere beskriver hendelser med hypnagoge tilstander, som dere tror er Lucid Dreaming.. Men når man er bevisst under drømmer og kan bevege seg rundt, og du ikke føler at du er våken - da er det LD.

Bare spør meg om det er noe dere lurer på rundt søvn, for jeg har veldig mye erfaring rundt det - både forskningsmessig og "hendelsesmessig".