Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5073
http://imageshack.us/photo/my-images...485654978.jpg/

Hva tror dere om mitt bilde? Synes det er en bra Illustrasjon hva røyken & co kan gjøre med livet ditt.
Sist endret av FranzLiszt; 30. november 2011 kl. 01:01.
Syns ikke det var noe særlig for å si det rett ut.
Så du tror ikke dette har vært ett bra propaganda bilde for å skremme menneskene ? Insekt eller ei
Du må nok finne på noe som overrasker på en eller annen måte. Dette bilder er for uklart hva budskapet angår. Det må forklare seg selv.
Sitat av evievu Vis innlegg
Så du tror ikke dette har vært ett bra propaganda bilde for å skremme menneskene ? Insekt eller ei
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror snarere dette heller vil trigge andre følelser enn frykt for å dø av røyking.
I tillegg er det en del å utsette på bildet rent fototeknisk.
Sist endret av Knask; 30. november 2011 kl. 01:04.
Ta et stort bilde av lunger og heng det opp på en vegg, kast svart oljebeis på det, og ta bilde.

Legg til teksten: "Dette skjer med lungene dine av røyk!"
Stumpa siggen på en stakkars edderkopp minding his own business? Ta dreper jo alt, penner, sko, hansker, kopper, ukeblad og capser.

Syns egentlig ikke det var så fantastisk, at røyking ødelegger lungene og helsa var det siste som slo meg.
Hele bildet er en metafor, men. hm.. Trodde kanskje dette var ett bra metaforisk bilde av hva gift kan gjøre med deg. Men takk for kritikk,
Røyking dreper?? Har ikke merket noe til det..
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
likte bilde, men utenom at det forteller meg at det er galt å brenne innsekter med sneiper, sier det meg nada
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Ikke mye å skryte av syntes jeg. Som om jeg skulle revet av beina på insektet for så å klemme alt rundt en snus og legge på teksten "Denne tobakksvaren kan være helseskadelig"
Er verken redd for edderkopper eller å dø av røyk.
Skremselspropaganda for 12 åringer med araknofobi kanskje, men ikke for en som allerede røyker.

Blir mer skremt av bilder av opphjulte lunger, gamle folk med kols og oksygentank på ryggen.
Burde heller tatt bildet av de gamlisene som ligger på hjerte/lungeavdelinger rundt om i lander og puster via slanger i halsen og har tenner som minner om noe skummelt fra ringenes herre.
En edderkopp på en sigarett er liksom ikke noe som vekker oppsikt, om man ikke har edderkopp-angst da...
Tror enigheten ligger rundt det med at edderkopper ikke har noe å gjøre med røyking/lungekreft/kols og alle de andre hovedfarene ved røyking.

Ellers er det jo et litt kult konsept i seg selv, å røyke en edderkopp.
Ta heller bilde av en som holder siggen vanlig mellom peke- og langefinger, som en pistol, mot tinningen.

(Eventuelt også en kar som holder en joint mellom tommel og pekefinge, "alt er bra"-tegn, mens han smiler)
Vi har allerede et helt helsedirektorat som skyver denne propagandaen oppi ræva på alle oss som er så heldige å være i besittelse av en røykpakke.
Trenger vi enkeltpersoner som gjør det samme i tillegg??
Sitat av olavXO Vis innlegg
Vi har allerede et helt helsedirektorat som skyver denne propagandaen oppi ræva på alle oss som er så heldige å være i besittelse av en røykpakke.
Trenger vi enkeltpersoner som gjør det samme i tillegg??
Vis hele sitatet...
Propaganda? Nei. Det er bevist at røyk er farlig.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Propaganda? Nei. Det er bevist at røyk er farlig.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg alle som gjør det er klar over og.
Spørsmålet mitt var om vi trengte en enkeltperson i tillegg til helsedirektoratet for å prøve å skremme oss?

Mulig litt snever bruk av ordet propaganda hvis det er det du hang deg opp i.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Det tror jeg alle som gjør det er klar over og.
Spørsmålet mitt var om vi trengte en enkeltperson i tillegg til helsedirektoratet for å prøve å skremme oss?

Mulig litt snever bruk av ordet propaganda hvis det er det du hang deg opp i.
Vis hele sitatet...
Trenger vi folk til å irritere seg over at andre bryr seg?
Mitt intrykk:

''Varm glo dreper insekter''
Det var egentlig bare jævl# ekkelt.

Tror du folk slutter å røyke fordi du har stumpet røyken på et insekt...
Hvordan har du tenkt å lage propaganda mot alkohol? Drukne et insekt i øl?

Elendig.
Sist endret av Spelly; 3. desember 2011 kl. 19:07.
Jeg ser symbolikken, men syns ikke at et insekt er den beste metaforen. Vi er vant med å se døde insekt overalt så det er ingen sjokkverdi der. Som tidligere nevnt syns jeg heller ikke det var noe spesielt ved det sånn rent fototeknisk sett.

Sitat av Glenni Vis innlegg
Propaganda? Nei. Det er bevist at røyk er farlig.
Vis hele sitatet...
Om påstanden er sann eller ikke betyr egentlig ingenting. Det er fortsatt propaganda.

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda
Propaganda is a form of communication that is aimed at influencing the attitude of a community toward some cause or position so as to benefit oneself or one's group.

As opposed to impartially providing information, propaganda, in its most basic sense, presents information primarily to influence an audience. Propaganda is often biased, with facts selectively presented (thus possibly lying by omission) to encourage a particular synthesis, or uses loaded messages to produce an emotional rather than rational response to the information presented. The desired result is a change of the attitude toward the subject in the target audience to further a political, or other type of agenda. ...
Vis hele sitatet...
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Trenger vi folk til å irritere seg over at andre bryr seg?
Vis hele sitatet...
Ja det syns jeg, er ikke lett å være røyker lenger skal jeg si deg.
For som du vet, er du ute på byen og vil ha en røyk på et utested f.eks og vil tenne opp denne inne (noe vi kunne fint gjøre for ikke så lenge siden) blir vi bedt om å gå ut.

For som vi alle vet, folk som må lukte andres røyk, dør jo...
Sitat av olavXO Vis innlegg
Ja det syns jeg, er ikke lett å være røyker lenger skal jeg si deg.
For som du vet, er du ute på byen og vil ha en røyk på et utested f.eks og vil tenne opp denne inne (noe vi kunne fint gjøre for ikke så lenge siden) blir vi bedt om å gå ut.

For som vi alle vet, folk som må lukte andres røyk, dør jo...
Vis hele sitatet...
For et elendig argument. Synes du det er greit at folk lager vond lukt når og hvor som helst? Er det best at 1 koser seg med en sigarett inne og 10 synes det er irriterende enn at den ene bare går utenfor og tar den?

Husk at din frihet stopper der en annens begynner..
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
For et elendig argument. Synes du det er greit at folk lager vond lukt når og hvor som helst? Er det best at 1 koser seg med en sigarett inne og 10 synes det er irriterende enn at den ene bare går utenfor og tar den?

Husk at din frihet stopper der en annens begynner..
Vis hele sitatet...
hva om vi snur det og sier det er 10 røykere inne og 1 som ikke røyker, skal han ene da forlange de 10 andre ut??
Før røykeloven kom hørte jeg aldri noen som sa at de ikke ville ut på byen fordi det lukta røyk der, og det er heller ikke alle som er sterkt plaga av det, noen er det sikkert i all rettferdighets navn, men det begynner vel å bli "litt" drøyt når det er snakk om å jage røykerene helt ut på gata for å ta seg en røyk og eller..

Kan jeg foressten forlange deg ut fra et utested hvis du har på deg en parfyme jeg syns lukter vondt?
Sitat av olavXO Vis innlegg
hva om vi snur det og sier det er 10 røykere inne og 1 som ikke røyker, skal han ene da forlange de 10 andre ut??
Før røykeloven kom hørte jeg aldri noen som sa at de ikke ville ut på byen fordi det lukta røyk der, og det er heller ikke alle som er sterkt plaga av det, noen er det sikkert i all rettferdighets navn, men det begynner vel å bli "litt" drøyt når det er snakk om å jage røykerene helt ut på gata for å ta seg en røyk og eller..

Kan jeg foressten forlange deg ut fra et utested hvis du har på deg en parfyme jeg syns lukter vondt?
Vis hele sitatet...
Hvis det er en pub/utested hvor majoriteten røyker, synes jeg folk burde finne seg i det ja, men uheldigvis for dere så er det somregel ikke tilfelle. Hvis parfymelukt noen gang hadde blitt et problem, så ja, da burde man kanskje ikke kunne brukt kraftige parfymer på utesteder. Men det er en viss forskjell, vanligvis lukter ikke parfymer like mye og det får deg ikke til å svi i øynene og hoste. At dere lukter røyk etter dere har vært ute og dampa går jo greit, da kan vi bare være litt lenger unna dere, samme som med vondtluktende parfyme.

Frihet for meg er å kunne gjøre hva man vil uten å bli plaget av andre. Du kan røyke hvor og når du vil, sålenge du ikke plager andre, derfor må du være utenfor. Synes du det er greit å plage andre?
Syntes det var stilig bilde, men burde vært nærmere objektet - lavere synsvinkel og svart/hvitt.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvis det er en pub/utested hvor majoriteten røyker, synes jeg folk burde finne seg i det ja, men uheldigvis for dere så er det somregel ikke tilfelle. Hvis parfymelukt noen gang hadde blitt et problem, så ja, da burde man kanskje ikke kunne brukt kraftige parfymer på utesteder. Men det er en viss forskjell, vanligvis lukter ikke parfymer like mye og det får deg ikke til å svi i øynene og hoste. At dere lukter røyk etter dere har vært ute og dampa går jo greit, da kan vi bare være litt lenger unna dere, samme som med vondtluktende parfyme.

Frihet for meg er å kunne gjøre hva man vil uten å bli plaget av andre. Du kan røyke hvor og når du vil, sålenge du ikke plager andre, derfor må du være utenfor. Synes du det er greit å plage andre?
Vis hele sitatet...
Nå blir alt veldig "politimester Bastian her, hvor du veldig gjerne ønsker om fremstille røykere som folk som plager mennesker..
Syns bare at utviklingen er ganske drøy og snart blir det vel forbudt og røyke i sin egen stue og.
Er vel i bunn og grunn derfor jeg liker å diskutere det...
Sitat av olavXO Vis innlegg
Nå blir alt veldig "politimester Bastian her, hvor du veldig gjerne ønsker om fremstille røykere som folk som plager mennesker..
Syns bare at utviklingen er ganske drøy og snart blir det vel forbudt og røyke i sin egen stue og.
Er vel i bunn og grunn derfor jeg liker å diskutere det...
Vis hele sitatet...
Du plager jo andre mennesker når du røyker i samme rom som dem, gjør du ikke? Vil ikke forby røyk, selv har jeg faktisk ikke så mye imot at andre røyker rundt meg, men det er mange som har det, derfor skjønner jeg bare ikke hvorfor det er så ille å bare gå ut å gjøre det.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Du plager jo andre mennesker når du røyker i samme rom som dem, gjør du ikke? Vil ikke forby røyk, selv har jeg faktisk ikke så mye imot at andre røyker rundt meg, men det er mange som har det, derfor skjønner jeg bare ikke hvorfor det er så ille å bare gå ut å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at jeg plager alle mennesker når jeg røyker i samme rom som de, det finnes da vitterlig verre ting.
Hvis jeg lager bråk og kvalme, da snakker vi plaging.. Dessuten er det mange av ikke-røykere som velger å stå ute sammen med oss som røyker for det er mye flere folk der ute..
Så så forferdelig ille kan det vel ikke være?
Syns bare hele situasjonen begynner å skli ut til at alle røykere blir pressa opp i ett hjørne..
Likte bildet jeg, men kunne hatt mye høyere oppløsning, samt en litt mer karakteristisk edderkopp, f.eks en sort enke.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Jeg er ikke enig i at jeg plager alle mennesker når jeg røyker i samme rom som de, det finnes da vitterlig verre ting.
Hvis jeg lager bråk og kvalme, da snakker vi plaging.. Dessuten er det mange av ikke-røykere som velger å stå ute sammen med oss som røyker for det er mye flere folk der ute..
Så så forferdelig ille kan det vel ikke være?
Syns bare hele situasjonen begynner å skli ut til at alle røykere blir pressa opp i ett hjørne..
Vis hele sitatet...
Nei, men du plager noen. Og du har rett i at folk som lager bråk og kvalme er ille, derfor blir de kastet ut. At andre ting er verre gjør ikke en ting bedre.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Selv følte jeg bildet gikk helt imot sin mening. Inntrykket mitt var at du er så latterlig lei av all informasjonen om at røyking dreper, noe du viser i bildet ved å drepe den (stakkars) edderkoppen. Så hvis meningen med bildet var at folk skal slutte å røyke, bommet du nok litt.
Rent fototeknisk har jeg ingenting å bidra med, da dette er utenfor mitt kunnskapsområde.
Men mitt umiddelbare inntrykk var at dette bildet var ironisk, rettet mot holdningskampanjene til helsedirektoratet, ergo bildet, for meg, virket litt mot sin hensikt.
Sist endret av hammondB3; 3. desember 2011 kl. 21:00.
Bildet i seg selv synes jeg er helt greit, men i forhold til noen røykekampanje føler jeg ikke at du treffer spikeren på hodet.

Sitat av olavXO Vis innlegg
Jeg er ikke enig i at jeg plager alle mennesker når jeg røyker i samme rom som de, det finnes da vitterlig verre ting.
Hvis jeg lager bråk og kvalme, da snakker vi plaging.. Dessuten er det mange av ikke-røykere som velger å stå ute sammen med oss som røyker for det er mye flere folk der ute..
Så så forferdelig ille kan det vel ikke være?
Syns bare hele situasjonen begynner å skli ut til at alle røykere blir pressa opp i ett hjørne..
Vis hele sitatet...
Jeg er sjeleglad for at man ikke lenger har lov til å røyke inne, spesielt på restauranter og uteplasser. Selv er jeg glad i å festrøyke, men er det så forferdelig å gå ut for å ta seg en sigarett? Dette handler om å ta hensyn. Husker du hvordan det var på restauranter og utesteder før det ble ulovlig å røyke inne? Det var forferdelig. Røyken lå ofte som en tett tåke, og den gjorde et restaurantbesøk eller en bytur dårligere enn den trenger å være. Lukten som setter seg i klærne er utrolig sterk, og ikke-røykere bør få slippe unna dette om de har lyst. Hva som plager andre enn deg selv er du ikke i stand til å si noe om, dessverre.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå røyker jeg fra før, men jeg tror jeg ville begynt å røyke som en følge av bildet der. Jo færre edderkopper, jo bedre.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Dessuten er det mange av ikke-røykere som velger å stå ute sammen med oss som røyker for det er mye flere folk der ute..
Så så forferdelig ille kan det vel ikke være?
Vis hele sitatet...
Å stå ute sammen med noen som røyker, kan på ingen måte sammenlignes med å sitte i samme rom som noen som røyker. Det er jeg ganske sikker på at du selv kan si deg enig i?
Mitt inntrykk av bildet var heller "varme dreper" framfor "røyking dreper".
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er en del år siden jeg delte dette innlegget, å jeg vil ta meg selv i å si att det var urimelig. Jeg har forandret meg veldig mye og vil unnskylde meg ovenfor dette insektet samt den dårlige ideen om att det kunne være propaganda.

Jo, symbolikken er der, men fysj om fy om, jeg kunne aldri gjøre dette nå, skam på meg.
"Stakkars insekt " kom forran budskapet du ville formidle.

Derfor er det bra at du innså det ��