Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2306
Hei.

Ble sparka fra jobben denne uka. Skal ikke nevne firmaet, men det er en kjent norsk matvarbutikk. Dette var grunnene til at jeg ble sparka etter kun 4 dager:

-Banning imens kunden var tilstede. Denne tar jeg selvkritikk på, det jeg sa var "ja nå er det jævlig godt vær ute for en pils" når en kar kjøpte pils. Dumt av meg å banne i samtale med kunden.

-At jeg ikke viste at en vare kosta 59,50. Kunden spurte hva varen kosta og jeg sa rundt 60kr. Butikken jeg jobber i har tusenvis av varer, hvordan skal jeg kunne nøyaktig prisen på alle varene?

-Jeg hadde visstnok ikke fulgt ordre fra overordnede. Spurte sjefen når dette var og han kunne ikke komme med eksempel.


Prøver å få 2 ukers oppsigelsestid nå, fordi dette etter min mening ikke var rettferdig. Har engasjert LO nå og dette går sannsynligvis bra . Sjefen som dreit seg ut her, han gav meg øyeblikkelig oppsigelse. Hvordan kan man danne seg et inntrykk av meg etter kun 4 dager? Jaja, måtte bare få dette ut.
Sist endret av Carlsberg; 18. juli 2008 kl. 22:59.
Har du skrevet noen kontrakt med arbeidsgiver?
Trådstarter
Sitat av disaster master
Har du skrevet noen kontrakt med arbeidsgiver?
Vis hele sitatet...
Hadde den ferdigsignert, og prøvde å levere den flere ganger, men alle de gangene var ikke sjefen der.
Sitat av Carlsberg
Hadde den ferdigsignert, og prøvde å levere den flere ganger, men alle de gangene var ikke sjefen der.
Vis hele sitatet...
Da har du lite du skulle sagt..
Sist endret av Volch0k; 18. juli 2008 kl. 23:04.
Trådstarter
Muntlig kontrakt holder det
Ja såklart, muntlig er like gyldig, men bortimot umulig å bevise.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Javisst gjør den det. Så lenge du kan bevise at samtalen faktisk har funnet sted. Hjelper deg akkurat like mye som å være tom for pils mens du prøver å bli full.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av |d13m0b
Javisst gjør den det. Så lenge du kan bevise at samtalen faktisk har funnet sted. Hjelper deg akkurat like mye som å være tom for pils mens du prøver å bli full.
Vis hele sitatet...
Derfor er det eit krav i Noreg at arbeidskontrakter skal vere skriftleg.
http://www.arbeidstilsynet.no/faktas...html?tid=28173
Hvis du kun har vært ansatt i fire dager så har du i hvertfall ikke mer enn 2 uker oppsigelsestid.

Hvis det er streng policy i firmaet så kan de gi deg fyken på dagen ettersom du kun har vært ansatt i 4 dager.

Hva er du ansatt som? sommervikar? deltid?
fulltid - 4 uker, deltid - 2, ekstrahjelp - på dagen. Hvis ikke kontrakten sier noe annet...
Det er ekstremt viktig med skriftlig arbeidskontrakt. Jeg går ut ifra at dette var snakk om en sommerjobb. Det er mange arbeidsgivere som utnytter unge i sommervikarer i slike situasjoner. Hver påpasselig at neste sommerjobb/vikariat at du nevner skriftlig arbeidskontrakt med det første du begynner i jobben. Da har du ditt på det sikre ifølge arbeidsloven.
Jeg vil også tilføye at eksemplene du kommer ovenfor ikke er gode nok til og gi deg sparken. Gjentatte feil i kassa og å være fraværende fra jobb mye i oppstarten kan være grunner til at arbeidsgiver gir deg fyken.
Du har vel bare vært uheldig og fått en sjef som ikke liker deg, av en eller annen grunn. Bedre lykke i neste jobb..
Trådstarter
Takk for innspillene folkens.

Var sommervikar ja, men er snart ute i en ny jobb .
du får ha lykke til videre i den nye jobben du får, men husk det med skriftlig arb. kontrakt i ansettelsesperioden
Useriøse oppsigelsesgrunner iallefall, bra du slipper å jobbe mer for en arbeidsgiver som ikke kan jobben sin. Lykke til i ny og garantert bedre jobb!
Denne historien har minst to sider, og det du sier, samt spesielt måten du sier det på, får meg til å holde med sjefen din. Jeg dømmer mennesker etter den første samtalen, så jeg har absolutt ikke problemer med å tro at noen kan få et inntrykk av deg etter fire dager. At det er negativt burde få deg til å tenke over hvordan du framstår selv, ikke hvordan du kan trikse deg til flere arbeidstimer i et firma som ikke ønsker deg.
Sitat av Carlsberg

-Banning imens kunden var tilstede. Denne tar jeg selvkritikk på, det jeg sa var "ja nå er det jævlig godt vær ute for en pils" når en kar kjøpte pils. Dumt av meg å banne i samtale med kunden.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Var det en av grunnene til at du ble sparka? Herre. Jeg synes det er koselig når folk i kassa sier sånn (kommer selvsagt helt ann på hvilke ord som er brukt og sammenheng). Det blir litt mer personlig på den måten

Når det er sagt, så var det en på Narvesen i dag som sa 'Jævla god is det der! Ha en fin dag" da jeg kjøpte en Soft Shake i dag.
Sist endret av Zahremar; 19. juli 2008 kl. 00:23.
Trådstarter
Sitat av egeulf
Denne historien har minst to sider, og det du sier, samt spesielt måten du sier det på, får meg til å holde med sjefen din. Jeg dømmer mennesker etter den første samtalen, så jeg har absolutt ikke problemer med å tro at noen kan få et inntrykk av deg etter fire dager. At det er negativt burde få deg til å tenke over hvordan du framstår selv, ikke hvordan du kan trikse deg til flere arbeidstimer i et firma som ikke ønsker deg.
Vis hele sitatet...
jaja samme for meg, driter i hva folk synes om meg. Veit jeg har min egen chille stil
Jeg banner selv i tide og utide, men jeg hadde fortsatt reagert på det om noen i en butikk hadde sagt noe slikt uten videre. Det handler om vanlig folkeskikk.
Står det noe i arbeidskontrakten om prøvetid? Mange bedrifter har 1-2 uker med prøvetid hvor de kan si opp den ansatte eller eventuelt utsette prøvetiden.
Trådstarter
Sitat av Kalakov
Står det noe i arbeidskontrakten om prøvetid? Mange bedrifter har 1-2 uker med prøvetid hvor de kan si opp den ansatte eller eventuelt utsette prøvetiden.
Vis hele sitatet...
har ikke kontrakt, men umiddelbar oppsigelse brukes hvis man kommer mange ganger hvis man kommer for seint på jobb mange ganger, driver med underslag, panker de ansatte eller hvis man kommer rusa på jobb..
Poenget med prøvetid er jo å ikkje måtte fø på folk i fleire veker etter at det er klart dei ikkje gjer jobben sin. (Tvilsomt i dette tilfelle om det du forteller er heile sanninga.)

Vil du gi sjefen bal kan du jo nemne til LO at du arbeida utan kontrakt. Det er ikkje lov å ansette folk utan kontrakt, arbeidsgivar sitt ansvar. Men det går som regel ut over arbeidstakar, som er grunnen til at arbeidstakar må passe på å ha kontrakt - for å unngå situasjoner slik som den du forteller om.
Det er ikke ulovlig å jobbe uten kontrakt, men alle som ber om det har krav på det
Det er arbeiderens ansvar å fikse arbeidskontrakten. Det første jeg gjør når jeg får nytt arbeid er å be om arbeidskontrakten (òg en kopi). Selv med bare småjobber om sommeren.

Organiser deg og sørg for at du og arbeidsgiveren skriver under på en kontrakt første dagen du skal på jobb i ditt neste arbeid. Ikke la deg utnytte av "lure" sjefer i service-yrker som tjener på å ansette uerfarne ungdommer.
jeg syntes det er flisespikeri og gi deg sparken pga et enkelt tilfele av banning vis du gjorde en god jobb, ellers vil jeg bare si lykke til med å finne deg ny jobb.
Virkes merkelig. Butikkene jeg har hørt om, skal man egentlig først få en muntlig advarsel, etterfulgt av to skriftlige før man får sparken.

Thought, uten kontrakt kommer man ingen vei.
Sist endret av Restyle; 19. juli 2008 kl. 20:03.
så jævlig er banning?

når ble det det?

Her i nord, er det å si "fy faaen det var helt for jævlig" det samme som å si; "det var ekkelt" i oslo..
Dette er ikke en diskusjon om hva som er demografisk akseptabelt språk. Sjefen har funnet oppførselen hans upassende og sparket han på dagen, som såvidt jeg vet er fullt mulig uten kontrakt. "Oppsigelsespenger" (hva nå det er) kan du se langt etter.

Jeg hadde reagert på en slik uttalelse, dog ikke giddet å gå videre med det. Mulig jeg er en fintfølende bergensfis, men så er jo det en subjektiv vurdering.

Flott at du har fått deg ny jobb i det minste
Kan du utdype det du sa om din egne "chillestil"?
Trådstarter
Sitat av torsken
Kan du utdype det du sa om din egne "chillestil"?
Vis hele sitatet...
språket, litt klestilen, piercing, verdier i livet etc. Jeg er alltid hyggelig smiler og snakker med kunder i butikken da.