Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1166
Jeg blir nå helt trist når vi har forbud. At de i regjeringen sitter å kan la noe være ulovlig er så barneskole. Vi gir ut antidepressiva som snurper igjen hjernen til folk istedet for å gi dem fleinsopp. Det er flaut å være en del av det norske samfunnet.

Hva synes dere egt om dette? Er jeg nødt å bli statsminister for å få dette lovlig?

Sitat fra terrance mckenna:

“Psykedelika er ikke ulovlige fordi en kjærlig regjering er bekymret for at du skal hoppe ut av et vindu i tredje etasje. Psykedelika er ulovlige fordi de oppløser meningsstrukturer og kulturelt nedfelte modeller for atferd og informasjonsbehandling. De åpner deg for muligheten for at alt du vet, kan være feil.”

Forbud fører til stigmatisering og tabu, redsel. Vi må døyve oss selv for å ikke virke rar og annerledes.
Ta i mot mindre dritt og spis mer sopp!

Opplysning til folket og snakke om alt. Tror du grekerne kom på filosofien som samfunnet er bygd opp på kom fra streite inntrykte sinn? Nei, de spiste sopp og annet og snakket fritt og åpent.

Han fyren som "voldtok" alle de jentene hadde nok undertrykt sine lyster så lenge at det kommer ut i den formen det gjorde. Det er vår feil som samfunn. Han trengte nok bare noe mdma inne på en sexklubb i berlin, terapi med psykolog, men vi skal hive han inn i fengsel. Når han kommer ut igjen, vil han ende opp med å gjøre noe lignende. Han er stemplet for livet, men selvfølgelig er det noen der ute som tenner på det han har gjort og vil sikkert få masse henvendelser fra damer. Fordi vi settern ut i media på den måten.

Vi må endre ting på et ganske fundamentalt plan. Hvordan kan jeg være med å påvirke hvordan vi driver samfunn?
Jobbe for å revidere FNs narkotika konvensjon. Alt av narkotika og derivater havner der.

Tviler litt på det sitatet til McKenna. Skjønner godt hva han mener.

Men tror det handler mest om å hindre opium, kokain og cannabis som handelsvare. Det er mange fattige land som hadde vært godt tjent med, og passer mindre i det ekstreme forbruker samfunnet som er bygget de siste 75 år.
Sist endret av Naturgrønn; 14. februar 2025 kl. 14:33.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gratulerer med å oppdage, bli frelst og å ønske å påvirke og å styre innholdet i livet ditt og samfunnet

Det er veldig mye mer å forstå enn McKenna for å forstå psykedeliske stoffer og andre "narkotiske stoffer"

Begynn med å sette deg inn i Norge, dets historie, så skjønner man mye mer av hvorfor ting er som de er

Masse kjedelige, negative, livskvalitet reduserende erkjennelse står foran deg
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Begynn med å sette deg inn i Norge, dets historie, så skjønner man mye mer av hvorfor ting er som de er.
Vis hele sitatet...

Hei!
Kan du opplyse litt, slik at tilbakestående jeg og muligens TS forstår hvor og hva av Norsk historie om hvorfor ting er som de er.

Hadde vært flott om du direkte sikter til Norges historie og kriminalisering av psykedelika. Og hvor FN er i bildet relativt til den norske historien du snakker om.

Dere forstår, FN konvensjonen gjør det praksis umulig å legalisere noe. Bare avkriminalisering, der Norge bryter konvensjonen ved å importere en eneste ting som er på listen og dems derivater.

Handler om penger og Big Pharma mer enn noe annet.
Sist endret av Naturgrønn; 15. februar 2025 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Motstanden i Norge i dag handler ikke om big Pharma. Du er vel en av de som vil hyle om at forbudet var Nixons rasistiske oppfinnelse for å jakte på politiske motstandere, og tror den analysen er nyttig og interessant i 2025. Og at cannabis er kriminalisert fordi man ikke kan ta patent.

Gjesp

En av de viktigste konstruksjonen på norsk i dette tema, er forståelsen at all tilgjengelighet øker bruk, og at bruk normaliserer bruk og smitter mellom mennesker sosialt

I tillegg er avholdsbevegelsen som oppsto i kjølvannet av alkohol en viktig faktor
Sist endret av meaculpaUIO; 15. februar 2025 kl. 12:40.
Det var ikke kritikk, som du tydeligvis tok det.

Jeg lurer genuint på hva du mener! Kan du vise til Norges historien slik jeg evt kan prøve å opplyse meg.

Ellers er din analyse av meg helt på villspor. Handler ikke om patenter hit og dit. Men økonomien til fordel for vesten enn fattige land som har/hadde mulighet til store opiat åkre.

Alt faller på FNs konvensjon uansett hvordan du vrir og vender på det.

Ganske subjektivt om man ser på fleinsopp som rusmiddel eller noe dypere.

Nixon og rasisme.. du har dykket dypt ser jeg.

...

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
En av de viktigste konstruksjonen på norsk i dette tema, er forståelsen at all tilgjengelighet øker bruk, og at bruk normaliserer bruk og smitter mellom mennesker sosialt

I tillegg er avholdsbevegelsen som oppsto i kjølvannet av alkohol en viktig faktor
Vis hele sitatet...
Ikke fakta, men argument fra dem som jobber for å opprettholde forbud.

Alkohol i denne sammenheng har ingenting med cannabis og fleinsopp forbudet.

Greit du mener det. Jeg er helt uenig.
Sist endret av Naturgrønn; 15. februar 2025 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enda mer konkret er det partipolitikken som avgjør dette spørsmålet for Norge i dag, og da er hva de som er imot begrunner sine standpunkt med langt viktigere enn alle som i dag er enig i at man trenger avkriminalisering og legalisering.

Ikke hva uorganiserte enkeltpersoner mener

Begreper, med særlig norsk og skandinavisk betydning, er da langt viktigere å forstå enn psykotrop konvensjonen, Nixon og McKenna

Solidaritet - med de som ikke bruker, innholdet dette har og har hatt i arbeiderbevegelsen og avholdsbevegelsen, så nedstrøms til IOGT, Actis , og mange andre lik dem

Normalisering, tilgjengelighet, sosial smitte (Bejerot, svensk forsker som lanserte en teori om at bruk måtte holdes lavt pga at det smittet og derfor behandles strengt)

Fns konvensjon var viktig og ditt fokus på den er ikke uriktig for å forstå hele historien, men det er bomskudd, irrelevant eller mindre viktig, pga at land som er med i denne konvensjon allerede har avkriminalisering eller legalisering i ulike former i dag

Det er et sterkt tegn i retning at denne ikke har stor betydning lenger hvis Norge ønsker å følge andre land

I tillegg er det ingen av partiene som prøver seg i dag med at konvensjonen hindrer oss

Det største hinderet i moderne tid heter Arbeiderpartiet og Jonas la personlig kapital på landsmøtet sitt for å hindre dette å bli ap sin politikk.

Nå ser det også ut til at det er en god sjanse for at høyre som parti begraver avkriminalisering, for det er for kostbart å fronte i kappgang med et sterkt FRP

Sånne ting er mye viktigere å forstå og å prøve å påvirke hvis målet er politisk endring.
Sist endret av meaculpaUIO; 15. februar 2025 kl. 15:33.
Bra svar!

Men man må se på hva og hvorfor det ble ulovlig, og da må man tilbake i tid. Det er jo det tråden handler om.

Synes jeg ikke bommer så mye med konvensjonen, da land som har avkriminalisert og ønsker legalisering prøver å finne måter og få handlet cannabis, over grensen til land (og stater i US). Det er det som stopper full legalisering. Og resulterte med finurlige lover i Nederland for å unngå den, da tenker jeg spesielt på pciloybe sopper og cannabis.

Konvensjonen tok for seg "alt" av narkotika under revisjonen i 71 eller 79 usikker(Man kunne legge til stoffer og derivater uten full revidering)

Det er jo derfor Norge, i begynnelsen kriminaliserte alt dette, og da inkl. alle typer pciloybe sopper.

..altså bare følge FNs retningslinjer som alle andre. Skjønner ikke helt det med Norges historie i dette.

Skjønner det i form av poengene til dem som nå vil få det regulert på nytt i form av avkriminalisering eller lignende. Desverre er jo det cannabis i høysetet og ikke pciloybe sopper.
Sist endret av Naturgrønn; 15. februar 2025 kl. 17:26.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Javel. Det heter psilocybe sopper, derivat lovgivning ble erstattet og er utdatert navn det også. .

Hva som ble bestemt og tenkt om saken i tiden forut , i og rett etter p konvensjonen, er jommen ikke en synlig eller viktig i forklaringene, kjensgjerning og demokratisk/politisk forståelse som hersker i dag på hverken rusfeltet, konflikt om regulering og avkriminalisering eller sopp og psykedelika generelt

Det er helt marginalt i debatten, og ihvertfall ikke særlig tema for de som driver informasjon -påvirknkings og skadereduksjon om psykedeliske stoffer, heller sopp.

Du får nesten vise hvordan dette på noen måte er relevant i dag for hvordan konflikten håndteres, mitt siste svar inntil dette er gjort.
Sist endret av meaculpaUIO; 15. februar 2025 kl. 18:45.
...TS lurer på hvorfor pSilocybe sopper er ulovlig.

Og vider sikter til utsagn fra McKenna.

Vet ikke hvilken tråd du er i da.
Sist endret av Naturgrønn; 16. februar 2025 kl. 08:22.
Jeg kjenner flere som mener at staten prøver å skjule psykedelica fra oss, fordi det vil få oss til å innse sannheten, altså at vi blir lurt. Jeg tror dette er noe av grunnen til at det er ulovlig. Folk blir helt rare av det. Har aldri møtt så mange sinnsforvirrede personer som da jeg var på et psy-trance arrangement. Det var healing og krystaller, og folk som mente at solsystemet har to soler, men myndighetene skjuler det fra oss.
Min personlige kjepphest er å informere om at norsk psykedelisk historie startet etter andre verdenskrig og det finnes ingen kilder på at vikingene brukte rusgivende sopper, noe mange tror.