Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2113
Jeg er litt bekymra for norske media etter den SOS-linjeopphetinga som selv Elon Musk fikk med seg. Hva tenker du? Er det trygt å bo i et land hvor nyheter blir så tungt modifisert at folk engasjerer seg på et sykelig nivå i andre lands politikk?

Dersom du ikke har fått det med deg: https://www.vg.no/nyheter/i/B0661w/h...-en-angstboost
Sist endret av random121468; 11. november 2024 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gråsonespesialist
Moerketid's Avatar
Her prøver vi å eksistere i fred, men nei da – "stabilt geni" Trump vinner, og plutselig påvirker det alt fra klimaet til NATO-sikkerheten vår. Mannen tror jo klimaendringer er noe Al Gore fant opp etter et dårlig sopp-trip, og nå er vi stuck med konsekvensene her oppe i Norge. Det blir litt som om vi alle sammen er statister i en Hollywood-film, uten manus eller betalt overtid.

For de som trenger en musikalsk oppsummering av galskapen, er Rammsteins "Amerika" ganske treffende.

Så ja, takk til Trump og gjengen for at vi nå alle lever i "Amerika" – verdens mest aggressive eksportprodukt. Kanskje hjelpetelefonene ringer fordi folk innser at vi alle lever i et Walmart-mareritt, hvor vi er "blessed" med amerikansk politikk rett i fleisen, dag og natt.
For å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg faktisk det er veldig trygt å bo i et slikt land.

Hvis DETTE er det største problemet i livet ditt, så har du det jævlig bra.
Sist endret av ID-Brikke; 12. november 2024 kl. 02:47.
Det er så ekstremt med hysteri knyttet til det valget. Angsten deres har blitt utløst men sannsynligvis alltid vært der. Underliggende om ikke noe annet. Noe hadde sikkert etterhvert sendt dem ned i en spiral om det ikke var dette. Medias dekning har vært med på å gi et bilde av en ‘’reell trussel’’ som får de til å tro at uroen de ringer inn for faktisk er legitim.

Får lyst til å si at de må ta det lugnt. Det kommer til å gå fint. Herregud.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Er det trygt å bo i et land hvor nyheter blir så tungt modifisert at folk engasjerer seg på et sykelig nivå i andre lands politikk?
Vis hele sitatet...
Dette er jo piss frå deg.

For det første er stortsett dei store norske media som vg, aftenposten også viare ganske etterettelege. Sjekker du så stemmer stortsett ting.

For det andre så er det jo ikkje spesielt sjokkerande at folk engasjerer seg i politikken til den desidert viktigaste allierte når eit naboland har gått til krig mot eit europeisk land. USA er på godt og vondt einaste gjenverande supermakt, og ekstremt viktig alliert.

Har du tenkt tanken at det kan vere kjeldene dine som er på bærtur?
Sist endret av vidarlo; 12. november 2024 kl. 06:32.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er jo piss frå deg.

For det første er stortsett dei store norske media som vg, aftenposten også viare ganske etterettelege. Sjekker du så stemmer stortsett ting.

For det andre så er det jo ikkje spesielt sjokkerande at folk engasjerer seg i politikken til den desidert viktigaste allierte når eit naboland har gått til krig mot eit europeisk land. USA er på godt og vondt einaste gjenverande supermakt, og ekstremt viktig alliert.

Vis hele sitatet...
Det er klart at det media skriver om stort sett er fakta, men jeg tenker allikavel at vinklingen har mye å si. Det finnes alltid to sider av samme sak og hvilken side media velger å legge vekt på har mye å si for mediebilde. Jeg opplever at medievinklingen i dette tilfellet stort sett har vært preget av skuffelsen rundt det at Trump vant, og alle konsekvenser dette har for verden. Fokuset har liksom vært hva demokratene gjorde feil for å tape valget snarere enn hva trump gjorde rikitg.

Men her er det viktig og huske at flertallet av amerikanske borgere faktisk stemte på Trump, hvilket betyr at skuffelsen (i det minste i USA) må ha vært en minoritet.

Dette gir meg inntrykk av at media i Norge er full av bias.
Sitat av Zarni Vis innlegg
flertallet av amerikanske borgere faktisk stemte på Trump
Vis hele sitatet...
Opptellingen sier vel 50,2%, så dette flertallet er ytterst lite. USA er delt temmelig nøyaktig på midten i denne saken.
Vis hele sitatet...
Kilden er i lenka over, den er riktignok tabloid.
Dramatisk økning i trafikk til selvmordslinjer ol., førsteinntrykket er altså "jævla media". Ok.
Sist endret av robhol; 12. november 2024 kl. 11:29.
Bekymringen min går i dissonansen mellom den virkelige verden og det som publiseres i nyheter i Norge. Jeg var den eneste som sto opp på en pressekonferanse under Coronaangsten og stilte spørsmålet "Hvilke KPIer legges til grunn for at vi faktisk har vaksiner?" Ingen svarte og alle så ut til å synes at spørsmålet var vanskelig. Det ble stille i mer enn ett minutt.
Sist endret av random121468; 12. november 2024 kl. 11:33.
Kilden er i lenka over, den er riktignok tabloid.
Vis hele sitatet...
Den gikk åpenbart over hovudet på deg. Eg meinte ikkje kjelda til den konkrete påstanden, men det samla mediebildet du konsumerer.
Bekymringen min går i dissonansen mellom den virkelige verden og det som publiseres i nyheter i Norge. Jeg var den eneste som sto opp på en pressekonferanse under Coronaangsten og stilte spørsmålet "Hvilke KPIer legges til grunn for at vi faktisk har vaksiner?" Ingen svarte og alle så ut til å synes at spørsmålet var vanskelig. Det ble stille i mer enn ett minutt.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er svada og folk tenkte "ah, for faen, ikke enda en", vil jeg tippe. Vaksinespørsmålet er ikke mye til spørsmål, og formodentlig enten vet du dét nå X år senere, eller så var du aldri interessert i svaret.
Sist endret av robhol; 12. november 2024 kl. 11:38.
Den gikk åpenbart over hovudet på deg. Eg meinte ikkje kjelda til den konkrete påstanden, men det samla mediebildet du konsumerer.
Vis hele sitatet...
Kanskje det var dissonansen i landets tilstand som gikk over hode på deg?
Kanskje det var dissonansen i landets tilstand som gikk over hode på deg?
Vis hele sitatet...
Om du faktisk etterspør KPI på vaksiner så mistenker eg nok at svaret er nei. At vaksiner er effektivt er rimelig grundig dokumentert - inkluder mRNA-vaksinene mot covid.

Så strengt tatt underbygger du vel mistanken min.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Enten media lyver eller ikke, det bryr jeg meg ikke så mye om.

Men de neste 4 årene kan være slutten på noe som har eksistert i 189 år (Demokratiet I USA)
Sist endret av 1Rapper; 12. november 2024 kl. 13:16.
Lvl 5 Taskenspiller
Det kan kanskje tenkes at en del av panikken som har oppstått i kjølvannet av valget ikke kommer fra norske mainstream media, men heller fra selvutnevnte eksperter på diverse SoMe-plattformer? Jeg har selv kommet over mer eller mindre seriøse intervjuer der det blir uttrykt oppfattelser av typen: "Trump vil at alle kvinner skal miste stemmeretten." Trump vil ta fra alle homofile sine rettigheter." "Trump vil la Putin ta over hele europa" Om man tar slike utsagn på ramme alvor er det forståelig at det fører til økt frykt.

Hvis man i utgangspunktet er bekymret for verdens fremtid og leser mye av de aller mest dystre spådommene som sirkulerer er det fort gjort å kjenne behovet for å ringe en støttetelefon for å få luftet en voksende angstfølelse. Hele poenget med slike støttelinjer er vel at folk skal få snakket om bekymringene sine, uavhengig av hvor reelle bekymringene skulle vise seg å være?
Sist endret av Dialogisk; 12. november 2024 kl. 13:27. Grunn: leif
Norsk medias ekstremt skjeve dekning av valget hjelper ikke akkurat på, men man kan vel ikke frisk om man ringer krisetelefon fordi Trump vant? Ærlig talt… det er snakk om voksne mennesker…
Sist endret av HeiG2006; 12. november 2024 kl. 13:49.
At vaksiner er effektivt er rimelig grundig dokumentert - inkluder mRNA-vaksinene mot covid.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid anser du relevant for å dokumentere bivirkninger på vaksiner? Og hva er disse mRNA-vaksinene effektive mot?

Mine barn har én død onkel, 2 individuelle koma opplevelser, 7 omstarter av eget hjerte, samt defekt på barnebarn. Av mine 8 barn er det kun de 2 som har tatt vaksiner som som har fått symptomer i denne klassen. Det er rimelig å anta at alle har hatt SARS-CoV-2 minst én gang hver seg, kanskje fler.
Sist endret av random121468; 12. november 2024 kl. 19:10.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hvor lang tid anser du relevant for å dokumentere bivirkninger på vaksiner?
Vis hele sitatet...
Ifølge FDA (Food and Drug Administration) tar det omtrent 5-10 år før en vaksine blir godkjent.
Andre kilder mener at det tar 3-5 år å bare starte med Human trials
Hvor lang tid anser du relevant for å dokumentere bivirkninger på vaksiner? Og hva er disse mRNA-vaksinene effektive mot?
Vis hele sitatet...
Dei fleste alvorlege bivirkningene kjem ganske kjapt - typisk dager. Og dei reduserte dødelegheita og smittsomheit ved covid ganske mykje...
Mine barn har én død onkel, 2 individuelle koma opplevelser, 7 omstarter av eget hjerte, samt defekt på barnebarn. Av mine 8 barn er det kun de 2 som har tatt vaksiner som som har fått symptomer i denne klassen. Det er rimelig å anta at alle har hatt SARS-CoV-2 minst én gang hver seg, kanskje fler.
Vis hele sitatet...
For det første er anekdoter maksimalt utgangspunkt for viare undersøkelser. For det andre hadde det vorte plukka opp ekstremt raskt om det der var ei bivirkning av vaksiner. Det er verdt å minne om at systemet fanga opp eit titalls alvorlege bivirkninger av AZ-vaksinen - blant millioner av doser gitt. Det viser at systemet for å oppdage og reagere på bivirkninger funker.

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Ifølge FDA (Food and Drug Administration) tar det omtrent 5-10 år før en vaksine blir godkjent.
Andre kilder mener at det tar 3-5 år å bare starte med Human trials
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Når det kjem til tida før ein starter med utprøving, så fjerna mRNA den tida. Før det måtte ein få fram noko som stimulerte immunforsvaret til å lage antistoff, men ikkje var smittsomt eller veldig farlig. Så måtte ein finne ein måte å dyrke det i egg på - også viare. mRNA fjerna heile den pakken; mRNA-vaksinene er laga på datamaskiner ut frå genomet til viruset, og printa. Det var snakk om timer frå genomet var sekvensiert til prototypevaksine var klar, ikkje år.

For det andre så sørga pandemien for at utprøvinga gjekk kjapt. FDA kutta red tape og prioriterte sakshandsaming av søknadane om utprøving. Ein evaluerte resultat kjapt og fortløpande, og sette t.d. igang fase 2-utprøving når det ikkje var ting som tyda på farlige og alminnelige bivirkninger - også penger var heller ikkje utfordring; myndigheiter stilte opp, og oppsida ved å vere først (eller tidleg ute) med vaksine var monumentale.

Så tidslinja for andre vaksiner er simpelthen irrelevant. Vil du finne svakheter med mRNA-baserte covid-vaksiner er det ikkje nok å peike på at utviklinga gikk kjapt; du må vere hakket meir spesifikk...

Vis hele sitatet...
Sånne spørsmål som dette er et prakteksempel på at det er du som er sauen som ikke evner å tenke kritisk.

Du må gjerne forklare hvilken mekanisme i kroppen det liksom skal være som gjør at disse bivirkningene ligger latent i årevis før de viser seg.

Jeg kommer ikke på en eneste vaksine som har vist seg å ha alvorlige bivirkninger bare noen uker etter injeksjon. I de aller fleste tilfellene så skjer det innen de første femten minuttene til et par dager.
Vel, hvem som er sauen kan vel diskuteres!

"I de aller fleste tilfellene så skjer det innen de første femten minuttene "
Skal dette liksom være ett argument?
Sitat av DAE Vis innlegg
Vel, hvem som er sauen kan vel diskuteres!

"I de aller fleste tilfellene så skjer det innen de første femten minuttene "
Skal dette liksom være ett argument?
Vis hele sitatet...
Med forbehold om at jeg husker rett tok det 15 døgn fra den aktuelle onkelen fikk skuddet til han lå død i skiløypa.
Med forbehold om at jeg husker rett tok det 15 døgn fra den aktuelle onkelen fikk skuddet til han lå død i skiløypa.
Vis hele sitatet...
Og? Det er uverifisert anekdote.
Husk: Deres følelser er viktigere enn våre fakta.
Hvilke fakta er det du snakker om egentlig?
Vært der, gjort det.
Sitat av DAE Vis innlegg
Hvilke fakta er det du snakker om egentlig?
Vis hele sitatet...
Høres ut som noe vrøvvel.
Men uansett, for å holde dette saklig: han sikter sannsynlig nok til fakta som de andre over sikter til. (dvs. de som mener det motsatte av TS.)
Vi: Metastudier sier at dette er trygt.
Dere: Jammen onkelen min daua to uker etter vaksinen.
Vært der, gjort det.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Vi: Metastudier sier at dette er trygt.
Dere: Jammen onkelen min daua to uker etter vaksinen.
Vis hele sitatet...
Les: sårbarhet.
Les: mellom linjene, er også på "vi laget".