Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1679
Ser ut til at regjeringen vil hindre folk å varsle om trafikkontroll, ved at de ønsker å forby apper osv rettet mot dette.

Fra en artikkel på msn:
"Regjeringen sier at tjenester og utstyr som varsler førere om trafikkontroller er et økende problem, og dette bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Derfor sender de nå et forslag om å forby varsling av trafikkontroller på høring."

Synes dere dette er ok?
Eller blir dette å gå for langt?
I et eksempel er journalister med på en trafikkontroll der varselet var ute mens de fortsatt holdt på å sette opp.

Noen som har hørt noe mer om dette?
Håper det ikke får konsekvenser å sende eller motta en tekstmelding der det blir nevnt at man så det var kontroll der og der.
Jeg har ikke hatt lappen på en stund. Er det vanlig at folk bruker slike apper som varsler om kontroll langs veiene?

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/ot...ff0ad5c2&ei=28
Sist endret av Arex_x; 5. mars 2025 kl. 06:29.
Her er høringsforslaget:

https://www.regjeringen.no/no/dokume...ler/id3090078/

Litt betenkelig at det er gitt dispensasjon for å sette ned høringsfristen fra 3 måneder til 4 uker, enn så lenge denne typen varsling har foregått i ganske lang tid.

Jeg synes det mest interessante i høringsnotatet er argumentasjonen de bruker for å forsvare det som prinsipielt er å innskrenke ytringsfriheten. Dette er beskrevet i kapittel 3.4. Det virker som om Samferdselsdepartementet er på litt tynn is her, og jeg tror dette er en sak som trenger lengre tid på å gå gjennom det lovmessige.

Spesielt inngripende blir det om de også skal forby apper (som er foreslått), som vil være vanskelig å sjekke. En ting er å se en Safedrive-enhet i bilen, men om UP skal begynne å gå gjennom telefonene til folk for å se om de har varslet om en kontroll så tror jeg det blir vanskelig å få gehør for. I forslaget vil det være ulovlig å la noen sitte på hvis de har en varslings-app på telefonen sin, uavhengig om den er i bruk eller ikke, og uavhengig om man har aktivert appen eller har et abonnement eller ikke. Jeg har vanskelig for å se hvordan dette kan håndheves effektivt. Likevel konkluderer de med at "Forslaget anses med dette ikke å medføre nevneverdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige."

Foreløpig er det bare kommersielle aktører de vil til livs, så Facebook-grupper hvor folk deler kontroller osv. er fortsatt eksplisitt nevnt at ikke vil omfattes av forbudet.
Jau. Det er nok ikke så lett å bekjempe. Men for all del. Kanskje det blir mindre aktuelt for hvermansen.

Dette er en del av oppgaven til politiet, i et samfunn i utvikling.

De må ha countermeasures. Som å bruke droner og uforutsigbarhet. Kontrollere flere steder på en strekning etc..
Det burde være dødsstraff for å kjøre mer enn ti kilometer i timen over fartsgrensen. Inndragelse av førerkort på livstid er ikke nok.

Nei, seriøst - tenk over det, jeg oppfordrer folk flest.

For det første så skal det lønne seg å holde fartsgrensen, det er vi helt sikkert enige om, og dødsstraff for ikke å gjøre det kan muligens tenkes å gjøre det interessant å vurdere å holde seg informert om fartsgrensene og faktisk overholde dem.
Helt alvorlig talt, det er ingen saklig grunn til å akseptere dødsulykker i trafikken, på samme måte som det ikke er noen saklig grunn til å akseptere at noen overfallet barn på skoleveien / skau nær badeplass, voldtar dem, og dreper dem.
Dette sistnevnte kan kanskje vanskelig bekjempes med preventiv effekt av dødsstraff og kanskje man bare må akaeptere litt svinn i store bedrifter - er jo ikke så ofte det skjer så pytt hvorfor gidde å hisse seg opp - men for greia med å sitte i en dum blikkboks hver dag som ødelegger privatøkonomien så er det mer rasjonelt og nødvendig å innføre en skikkelig straff som svir og som sender et signal som ikke kan misforståes.

Tenk om det bare sparer ett eneste barneliv å innskrenke pubertale fjols sine muligheter til å ørrne idiot på norske veier?

Men selvsagt, jeg forstår at dette kan være et følsomt tema som kan debatteres ifra mer enn de preventive , allmenn-instruerende og alminnelige rettsfølelses perspektivene.

Og kanskje det hører hjemme i en egen tråd.

Men uansett, 5 døde på veiene hittil i år: https://www.ssb.no/transport-og-reis...ed-personskade

Tenk hvis man med å henrette bare fire tullinger kunne spart ett liv, det er det enkle poenget som jeg håper folk flest forstår at skal lønne seg å gjøre.
Sist endret av Kæmper; 5. mars 2025 kl. 07:53. Grunn: statistikk
Okay. Da får vi innføre dødsstraff for å krysse gata på rødt lys også. Og for å gå til venstre på fortauet. Lykke til!
Mja, hvis harsellering var så uinteressant at logikk-delen faller bort eller bare ikke registreres, så kan man jo prøve å ta greia seriøst.

"Skal det være tillatt for individer eller grupper å arrangere spontane eller planlagte råkjøringer på vanlige norske ferdselsveier uanmeldt og uten godkjenning?"

For, altså, hør nå party people, det er liksom det man bruker "utsendt agent i felten" med fartskontroll-kontroll til.

Sagt enklere, skal man kontrollere kontrollene slik at kontrollen forskyves fra kontrollører til kontrollerere?

Eller kanskje det ikke ble enklere.
Kanskje et siste forsøk: Her hvor jeg har vært på besøk gidder ikke politiet denslags og det dukker stadig opp bilder og blomster i veikanten, fordi om man ikke blir med og kjører fort på drittmopeden sin så er man ikke en ekte mann.
Sist endret av Kæmper; 5. mars 2025 kl. 10:32. Grunn: Hadde glemt en kontroll på kontrollen(e)
Sitat av Kæmper Vis innlegg
Det burde være dødsstraff for å kjøre mer enn ti kilometer i timen over fartsgrensen. Inndragelse av førerkort på livstid er ikke nok.

Nei, seriøst - tenk over det, jeg oppfordrer folk flest.

For det første så skal det lønne seg å holde fartsgrensen, det er vi helt sikkert enige om, og dødsstraff for ikke å gjøre det kan muligens tenkes å gjøre det interessant å vurdere å holde seg informert om fartsgrensene og faktisk overholde dem.
Helt alvorlig talt, det er ingen saklig grunn til å akseptere dødsulykker i trafikken, på samme måte som det ikke er noen saklig grunn til å akseptere at noen overfallet barn på skoleveien / skau nær badeplass, voldtar dem, og dreper dem.
Dette sistnevnte kan kanskje vanskelig bekjempes med preventiv effekt av dødsstraff og kanskje man bare må akaeptere litt svinn i store bedrifter - er jo ikke så ofte det skjer så pytt hvorfor gidde å hisse seg opp - men for greia med å sitte i en dum blikkboks hver dag som ødelegger privatøkonomien så er det mer rasjonelt og nødvendig å innføre en skikkelig straff som svir og som sender et signal som ikke kan misforståes.

Tenk om det bare sparer ett eneste barneliv å innskrenke pubertale fjols sine muligheter til å ørrne idiot på norske veier?

Men selvsagt, jeg forstår at dette kan være et følsomt tema som kan debatteres ifra mer enn de preventive , allmenn-instruerende og alminnelige rettsfølelses perspektivene.

Og kanskje det hører hjemme i en egen tråd.

Men uansett, 5 døde på veiene hittil i år: https://www.ssb.no/transport-og-reis...ed-personskade

Tenk hvis man med å henrette bare fire tullinger kunne spart ett liv, det er det enkle poenget som jeg håper folk flest forstår at skal lønne seg å gjøre.
Vis hele sitatet...
Herregud mann, slapp av. På tide med en realitycheck. Vi eliminerer ikke dødsulykker ved å henrette alle som kjører over fartsgrensa. Det må jo du og forstå.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Herregud mann, slapp av. På tide med en realitycheck. Vi eliminerer ikke dødsulykker ved å henrette alle som kjører over fartsgrensa. Det må jo du og forstå.
Vis hele sitatet...
Nei, men vi får fjernet ganske mange.
Men altså.

Om vi ser bort ifra dette med kontroll av fart og rus i trafikken, så er det vel i disse tider også aktuelt å sjekke andre ting, under dekke av førstnevnte påskudd.

Slik sett så har "de" antagelig allerede bestemt seg.
Litt av en diskusjon.
Disse safedrive enhetene er egentlig ganske smarte.
Selvfølgelig fokuserer politiet og det offentlige på at det varsles om kontroller.
Jeg for min del har aldri varslet om politikontroll på denne appen, jeg har på mine snart 4 år som bruker varslet om hindringer og dyr i vegen.
I min omgangskrets som blant annet omfatter mye yrkessjåfører så sier alle at "jo det er greit med varslede kontroller, men disse må de uansett kjøre forbi", men det de setter pris på er nemlig varsel om hindringer og slikt som gjør at man senker farten og får vært litt ekstra aktpågivende og varsom..

At disse ungdommene som driver å arrangerer kappkjøring bruker disse enhetene? Jo det gjør de nok, men de stoler nok ikke på disse, de bruker direktemeldingstjenester først og fremst hvor de melder fortløpende om observasjoner og bevegelser fra politiet.
Om det blir forbud så er jo Waze 1 alternativ.