Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1446
God kveld, folkens!

Jeg har sett meg lei luselønn og dårlige betingelser. Finnes det anstendige jobber for folk med null utdanning men godt hode?
Akademia og jeg har aldri vært gode venner, beklageligvis. Fullstendig klar over at det sikkert finnes hundrevis av lignende trader, men er da greit med oppdatert informasjon så i lende også.
Uansett, skal det virkelig være sånn at du er fucked i dagens samfunn uten utdanning og A4, er vi liksom fucked?
Jeg er ikke kravstor, men skulle da gjerne sett meg råd til en unge og tur til spania et par ganger i dekaden.

Hva tenker dere, hvilke tips har dere? Skal man legge seg ned å dø eller er det som sagt håp?
Jeg er fullstendig klar over at dette bare blir vås på generell basis, men allikevel.
Sorry ass, men jeg er ikke så gira på bachelor, master og annet vås. Har forøvrig et Ganske så klinkeklart syn på at utdanning for det meste bare er piss, man gjør jo ikke det man lærer, men har jobben fordi man gadd, og kunne sitte på skolebenken og skvise ut litt bullshit i noen år.

Jeg ønsker da for faen å jobbe, jeg har kapasiteten og helsen til det men får ikke noe igjen for det, bare ugunstige arbeidstider, ræva lønn. Jeg har aldri vært så fleksibel uten noe å svare for før. Sorry, men uansett fleksibilitet knekker man til slutt.

Sorry, dette ble litt kombinert rant, rådførsel samt en forhåpning om å mane til litt diskurs.

God helg.
Maskinist, aka dreing og maskinering ikke på båt. dog litt utdanning, men får brukt hue og hendene, truckfører da bare kort kurs så rett ut i jobb, samlebånd arbeid litt mere hjernedødt ish til en grad men kommer ann på, innenfor akedemika er man litt ille hvis man ikke har "god" utdanning som master eller bachelor, it kan gå men da litt skole eller helpdesk
Tror det hadde vært lurt å finne ut noe du ønsker å jobbe med som betaler en lønn du kan leve av.
Så får du finne ut hva som kreves for å få en sånn jobb. Kanskje er det noe utdanning, kanskje er det å jobbe lenge nok et sted så du får nok erfaring til stillingen.
Snøkrabbe
Start noe eget
Skap noe som kan gi deg god avkastning
Day trading, krypto, alt det der
Hvis det er penger du ønsker er det egenskaper du trenger som ikke fås gjennom utdanning og mye penger oppnås ikke gjennom vanlig a4 jobber.

Slutt å tenke at en jobb skal gi deg penger og at du må få en jobb. Start å tenke på hvordan du kan bidra og hvordan du kan tjene penger på det.
Jobb deg oppover i dagligvarebransjen. Kjenner flere uten utdanning som har jobbet seg opp fra butikk til å sitte på hovedkontor(regionsjef, kategoriansvarlig, etc). Vet om 4 som tjener 1.5 mill +. i året, tror de max har fullført VGS av utdanning.
Hvor i landet er det du leter etter en jobb?
Hva vil du med tråden her, og hva vil du med livet ditt, "Tøysegutt"
Det er lite informasjon om hvem, hva, hvor gammel du er og nå bor.
Samme med utdanning, evner, ønsker og egne tanker om det å tjene
mye penger uten langvarig utdannelse eller tradisjonelle (a4) yrker.
Det er mulig, men du fremstår som en umoden og frustrert tenåring.
-
For å illustrere det poenget vil jeg her sitere noen stikkord fra deg :
" .. fucked i dagens samfunn .. "
" Skal man legge seg ned å dø eller.."
" Sorry ass, men jeg er ikke så gira på bachelor, master og annet vås. "
" Ganske så klinkeklart syn på at utdanning for det meste bare er piss "
" sitte på skolebenken og skvise ut litt bullshit i noen år."
" Jeg ønsker da for faen å jobbe, jeg har kapasiteten og helsen til det men .."
-
Du bad om et speil og der er det.
Verden er full av muligheter for ungdommer som deg, utenom og via
de tradisjonelle institusjoner. Men hva er dine evner, lyster og drømmer ?
Hvorfor bruke fokus, frustrasjon og energi på å kritisere det du ikke vil ..
Jeg tolker deg som en urban gutt/mann i en større by øst i landet.
Det er mange muligheter der for en i din situasjon, og du kan jo også
bli en populær influenser eller ræppartist i den store kultursfæren...
-
Alternativt kan du flytte nordvestover å bli fisker og tjene masse kroner
i gode sesonger på det. Snøkrabbe ble nevnt og det er et faktum at
mange av de som begynte å høste såkalt kongekrabbe i nord ble sånn
etterhvert, og etter mye hardt arbeid, ganske rike på den geskjeften.
I sør er det en oppblomstring av stillehavsøsters. Den er en plage for
mange på grunner og strender i området, men er god å spise hvis noen
gidder å renske den ut fra sandbunnen og gjøre den tilgjengelig for alle.
-
Du kan også ta en praktisk utdannelse som lærling med minimal skole,
der mye av læringen skjer i praksis på en arbeidsplass med lønn. Det
vil kreve litt mer av deg, men forhåpentlig ikke mer enn du krever av
deg selv. Ikke stress og bruk tid å finne veien. Den kan ta mange
varianter i løpet av et menneskeliv. Lykke til " Tøysegutt "
-
PS.
Tror ikke du helt skjønner myten om Sysifos ..............................
https://no.wikipedia.org/wiki/Sisyfos
https://snl.no/Sisyfos
https://study.com/academy/lesson/the...-analysis.html
https://essens.fagbokforlaget.no/rea...-6f1972584b6f?
-
Den grunnleggende straff/utfordring for Sysifos kanskje vi alle relaterer til i hverdagen.
Gravitasjonen og dens effekt på alle fysiske legemer, både runde stein og mennesker.
Å være fri for den er kun mulig for fugler, fisker, engler og opplyste individer på jorden.
Jesus, i den myten, gikk på vannet uten byrden av det hverdagslige livets bekymringer.
Å være i øyeblikket som barn, åpent, lekent, nysgjerrig, tilstede i dette magiske univers.
Uten å la seg tynge av gårsdagens anger eller frykt for fremtiden. Kun her og nå.
-
Sist endret av herognå; 16. februar 2025 kl. 04:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Sorry ass, men jeg er ikke så gira på bachelor, master og annet vås. "
Dette er langt på vei en informert uttalelse hvis man evner å skape noe selv og eller jobbe hardt for noen andre.

Alle disse tipsene og rådene er meningsløse uten noen som kan åpne en dør og slippe deg inn på båt, kontoret eller hjelpe deg i gang innenfor noen av feltene som anbefales i øst og vest her.
Det ser ut som om du rett og slett bare må ta deg sammen, slutte å sutre og begynne å renske sandbunnen rundtomkring i Norge for stillehavsøsters... Evt I mens du daytrader litt.

Kunstpause.

Jeg kommer på scenen i midnight express hvor de har FYFO i fengslet og må gå rundt og rundt en saltstøtte i timesvis. På et tidspunkt begynner hovedkarakterene å gå i motsatt retning så får folkemengden fnatt og begynner å dra i dem, maner dem til å slutte å gå i motsatt retning etc. Nå begynner folk å dra i deg fordi du går i feil retning.

Jeg tør påstå at det sitter folk på den muligheten til å åpne døra, enten det er som salgssjef på eget kontor eller som kaptein på egen skute som har kjent på akkurat den desperasjonen du utbasonerte her, gjerne rett før man startet noe eget.
Det er godt mulig du er en umoden og frustrert tenåring som det påstås her men jeg hører en mann som innser at spillet er rigged og lurer på om det faktisk er mulig å gjøre ting på andre måter. Du uttrykker en frustrasjon jeg har kjent på selv, en frustrasjon flere av mine kolleger også har kjent på, selv med en haug med papirer som man uansett aldri bruker.
Det at hjertesukket forveksles med en frustrert tenåring kan ha mye å gjøre med at mange av frustrasjonene man gjerne kjenner på dessverre formes i tenårene, spesielthvis man ikke genererer dopamin på en helt A4 måte, har max output I kroppen mellom akkurat 9-4 så er man desverre litt fucked i dette one size fits all systemet.

Svaret er at det finnes masse små bedrifter rundtomkring i landet hvor din tankerekke vil resonnere greit med oppstartsånden som sitter friskt i minnet til de som dro i gang prosjektet til å begynne med. "Fuck det her" mentaliteten har lært mang en naken kvinne og spinne
Det må være lov å spørre seg om vi har laget et samfunn hvor dyktige folk uten bunker med papirer ikke lenger er ettertraktet på noe vis, og svaret er delvis ja noe OP åpenlyst er inneforstått med, men sannheten er at det er fremdels muligheter hvis man har et godt hode og kan stå på.
Det er flere yrker som satser på kompetanseheving internt og ikke bryr seg så mye med utdanning du måtte ha. I disse yrkene har du sjansen til å øke lønnen radikalt i forhold til normal ufaglært lønn. Bare å lete etter muligheter hvis du skal ha en sjanse.