Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 824
Jeg er interessert i musikk. Jeg er interessert i dans. Eller strengt tatt, jeg ble revet med, også har jo den interessen også vokst.

Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om diskotek med en mer generell musikkprofil, som 90/00 talls hits, russemusikk
og sikkert noe sånn tik tok greier. Men samtidig ikke til forkleinelse for de utestedene som satser bredt og har en folkelig profil.

Lysriggen deres kan nemlig være vel så solid som i ei vaskeekte rave-hule.

Jeg har gått mye ut i perioder, og lite i andre.

Selv om jeg nå også kan trives på pub og bar, vil dansegulvet og dunkemusikken fortsatt, og i lang fremtid ha en dragning på meg.

Jeg har vært på fester i skogen som er skapt på dugnad, helproffe opplegg med internasjonale artister, nasjonalt og the usuall suspects i min hjemby. Det er kanskje noe lenge siden jeg har vært på The Villa.

Ok. Nå kommer spørsmålet.

Har det vært en nedgang i, bruk av strobelys? Jeg opplever det slik. Og laser.

De fleste utesteder har discolys, legger ved en eksempelvideo.

Men det litt tamt sammenlignet med laser og strobe.

https://www.youtube.com/watch?v=sBQIwmbi69c

Jeg har bare opplevd de fargeklattene som surrer rundt på golvet og vegger.

Det er lenge siden strobelyset, i all sin kraft har snerret opp mot mitt fjes og gjort min visuelle opplevelse av min egen eksistens til en stop motion film.

Det er noe helt eget, når strobelyset, i en eller annen hurtig takt, ikke ulik musikken, som ofte også har hurtig takt, lyser opp hele rommet for og så og rett etterpå mørklegge det. Du vet at alle bevegelser er komplette, men du kan bare se ca halvparten. Sterkt.

Ikke la meg begynne med laseren. Et møte med laseren i det du hengir deg til rytmen vil endre din helhetlige opplevelse av alle dine sanser. Sterk stimuli.

Legger ved en video av strobelys, så alle kan være helt med på hva strobelys er. Og en video av laser. Så slår det meg, at for og få maks visuell opplevelse av laseren, så må det kanskje være igangsatt en røykmaskin i lokalet. Når var sist det var en maskin som spydde ut røyk akompagnert til din opplevelse av musikk?

https://www.youtube.com/watch?v=jO3kvmQtN4s

https://www.youtube.com/watch?v=lGG-5L-FsWg

Faktisk så hørte jeg noe rundt et arrangement tidligere i år at det var noe tilgang på masse påfyll til røykmaskin, fordi en ny lov, tror kanskje det var EU, forbød mengden kjemikalier i den vesken som brukes for og skape røyk i røykmaskiner ved ungdomssklubber.

Står blinkedansen for fall? En ting jeg husker fra tidlig 2000 tallet, som jeg kun opplevde en gang på ungdomsklubb, men som for mitt kjennskap og minne var utbredt i hele Europa. Altså, skumfesten. Det, har jeg lyst til å prøve igjen.

Er strobelyset forsvunnet? Er det kanskje et EU-direktiv, for helse og sikkerhet, som har senket bruken av strobelys?

Hva er deres opplevelser?

Mvh.

Jaktende på stroben og audiovisuell entusiast.

Paradoksalt nok så ser det tilsynelatende ut som om det er strobelys i min første eksempelvideo. Men jeg kan ikke huske den der rett i fjeset, alt starter alt stanser på flere år.

Kanskje det bare er jeg som ikke får det med meg? Blitt, eldre...?

Mvh.
Sist endret av 1000bein; 6. desember 2024 kl. 04:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var på en lengre tilstelning i sommer, både mai og september, ingen strobelys!
Var vel dårlig med strobelys sist jeg så deg på Storgata også.

Men jeg var også på en lager tilstelning i gøteborg hvor de t ikke var annet enn strober, så kanskje du må bruke dine tusen ben og bli svenske?
Seigmen bruker fortsatt strober.
Det er blitt så mye bra LED bevegelige og sikkert andre lamper som gjør det samme nå. Så det er mye mer opp til lysdesigner/tekniker å programmere der enn at man må ha tradisjonelle strober som youtube for å oppnå det samme.
Det er ikke en konsert uten røyk men det er Haze som ikke synes som en røyk effekt mer som en tåke for å få effekt av lyset.
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg var på en lengre tilstelning i sommer, både mai og september, ingen strobelys!
Var vel dårlig med strobelys sist jeg så deg på Storgata også.

Men jeg var også på en lager tilstelning i gøteborg hvor de t ikke var annet enn strober, så kanskje du må bruke dine tusen ben og bli svenske?
Vis hele sitatet...

Godt forslag. Tusen takk.

Må bli pilgrimsreise.

Dualisitic and holistic light and darkness seekers in a total attraction for yet another experience with both visible and invisible physical journey through time, space and rhythm, with a longing to taste the unimaginable trancendens beyond our understanding of time and space.

1000 underskrifter, så kan jeg få statsstøtte. Er det ikke noe sånt a?

Jeg kan si meg enig i at jeg er skuffet når jeg ser tilbake på stedet vi møttes i forhold til ratioen strobelys i fjeset.

Men når jeg tenker meg om, så tror jeg det rommet. Altså, Stallen i Storgata 26, er ganske godt dekket med lys. Det er bare det at de eventuelle strobelysene henger så høyt i taket.

Jeg tenker tilbake på min ungdom. Da var det strobelys rett i tenna, laseren rett i øyet. For en tid.
Sist endret av 1000bein; 6. desember 2024 kl. 09:44.
Tenk på de med epilepsi.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Tenk på de med epilepsi.
Vis hele sitatet...
Sant. Det er på tide de også får ristet fra seg på dansegulvet.
Få strobelys tilbake!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ingen formelle krav om reduksjon i strobelys men effekten er ikke så "inn" for tiden og så er hensyn til de med migrene/epilepsi tatt mye mer alvorlig i disse dager så det er hovedgrunnen.

I konsertsammenheng er det mange som har strober, men det er jo en stor forskjell her: i konsertsammenheng har lysdesigneren ansvar, og de vet hva de holder på med. De kan bruke strober litt her og der men mye mer smakfult og i korte intervaller som ikke er i risiko for å trigge de med f.eks epilepsi.

På utesteder og diskoteker orker de ikke hyre inn en lysdesigner/tekniker. Ofte er det bare noen på huset eller så går lysene i noe sound-to-light eller enkle mønstre som går i loop evt får DJen selv styre litt, og på 90 tallet som jeg vokste opp på var overdreven strobebruk noe som ofte skjedde.

Laser derimot er det strenge krav på, du kan få heftige erstatningsansvar om du treffer noen i øyene med dette.

I show jeg har jobbet på med mye laser er det en egen laser ansvarlig, og selve laserenhetene har nødbrytere og nesten samme sikkerhet rundt bruken som pyroteknikk utstyr. Så disse er det ikke rart har forsvunnet fra utesteder og diskoteker.

Snart kommer det strengere krav om bruk av røyk og haze også. Det har kommet et dokument fra arbeidstilsynet som du kan lese her. Det er bare en anmodning enda, ikke noe man må følge men jeg vet at flere lokaler begrenser bruken når det er barn involvert. Så snart kommer det vel maksgrenser man må følge.
Sist endret av Dodecha; 6. desember 2024 kl. 14:40.
Trodde det kom noen forskrifter som forbød strobelys, men ser ikke slik ut i henhold til punk 14.2.2 i Veileder for sikkerhet ved store arrangementer (https://www.dsb.no/globalassets/doku...angementer.pdf).

Deler din oppfatning av at det har vært en nedgang i bruk av strobelys. Noe som er synd for stop motion effekten ved strobing er kul, vis brukt med måtehold.