Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2439
Dette blir muligens dumt spørsmål, men jeg prøver likevel.
Hvis man har barn sammen med ei dame, og hun for eksempel ønsker å flyttet inn i din bolig som du eier 100% og har gjort fra dag en.
Hvordan er det rettslige regulert i forhold til om det skulle bli slutt mellom dere osv etter X antall år.
Tipper at staten vil hindre deg å "kaste henne" ut p.g.a barn osv? Får hun krav på leiligheten din?
Norge er så opptatt av å verne om rettigheter og alt til kvinner at ingenting forundrer meg lenger. Når det i tillegg er en unge i bildet, så blir det ekstra sensitivt.
Så lenge dere ikke er gift, så har hun ingen krav på dine eiendeler, i det hele tatt..
Med visse unntak, hvis hun bidrar med en betydelig sum til f. Eks oppussing som igjen gir boligen en verdiøkning så kan hun ha rett på del av den. Eller hvis hun er med å betale ned lån så kan hun ha rett på penger. Dette gjelder jo da ved salg eller at dere går i fra hverandre.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Med visse unntak, hvis hun bidrar med en betydelig sum til f. Eks oppussing som igjen gir boligen en verdiøkning så kan hun ha rett på del av den. Eller hvis hun er med å betale ned lån så kan hun ha rett på penger. Dette gjelder jo da ved salg eller at dere går i fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Er det jeg er redd for?
Samtidig blir det rart å be henne skrive under på en leiekontrakt eller noe sånt.
I tillegg, hvordan skal man bevise at vedkomne har betalt på boligen? Lånet er jo mitt og trekkes fra min konto.
Samboerkonrtakt.
Dere bestemmer egentlig selv hvordan dere vil gjøre det. Jeg har bekjente hvor den ene eier hele boligen og samboeren har en slags leiekontrakt. Med alle fordeler og ulemper det måtte føre med seg. Forsåvidt en ryddig prosess dersom det skulle bli et brudd, selv om den ene vil stille langt sterkere enn den andre.

Jeg og min samboer har gjort det slik at vi eier boligen 50-50 og betaler like mye inn på lån. Ikke like enkelt dersom det skulle bli et brudd, men da blir det ihvertfall rettferdig mtp. verdier som begge har bidratt med inn i husholdningen.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Med visse unntak, hvis hun bidrar med en betydelig sum til f. Eks oppussing som igjen gir boligen en verdiøkning så kan hun ha rett på del av den. Eller hvis hun er med å betale ned lån så kan hun ha rett på penger. Dette gjelder jo da ved salg eller at dere går i fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Det som er vanelig, for at hun ikke skal kunne kreve noe fra deg ved eventuelt veiskille, er at hun betaler kun renter på ditt lån, og betaler ikke noen del av lånet.

Og at når det kommer til ting som begge bruker, som betegnes som fellestutgifter, deles det likt på dere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Er det jeg er redd for?
Samtidig blir det rart å be henne skrive under på en leiekontrakt eller noe sånt.
I tillegg, hvordan skal man bevise at vedkomne har betalt på boligen? Lånet er jo mitt og trekkes fra min konto.
Vis hele sitatet...
Sambuaravtale er jo rimeleg vanleg, og du bør i utgangspunktet ha det.

Når det gjeld bevis så har dei fleste kontoutskrift, og i sivile saker handler det jo på ingen måte om å bevise utover rimeleg tvil, men å ha den mest sannsynlege forklaringa.
Eller så må du vurdere om du vil at hun Skal flytte inn. Høres ut som du burde tenke litt over det....
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Er det jeg er redd for?.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du redd for det? Hvis hun betaler ned på lånet ditt eller betaler oppussing så er det vel ikke urimelig om hun får noe igjen for dette?

Det som i alle fall ikke er rettferdig er hvis du betaler ned på lånet selv og lar henne ta forbruksutgifter for å veie opp.

Hvis dette er kvinnen i ditt liv så ville jeg satset på en kontrakt der dere betaler ned på lånet sammen, slik at hun gradvis kjøper seg inn i leiligheten. Blir det slutt om to måneder eier hun en ganske ubetydelig del, er dere sammen i ti år så har hun investert såpass mye i deres felles hjem at hun bør eie tilsvarende mer. Det blir litt rart om dere skal stifte familie og være sammen for livet og så er hun bare leieboer i eget hjem.
Sist endret av entropi; 21. desember 2016 kl. 19:30.