Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2473
Jeg har en western digital my passport ekstern hardisk liggende, som i sin tid ble utsatt for et lett fall i bakken. Den falt ned fra stuebordet og i gulvmatten, og siden den gang har jeg ikke fått opp disken når jeg plugger den i datamaskinen, det lyser i lampen men det skjer liksom ikke noe mer. Hvis jeg rister lett på den, kommer det en slags klikkelyd, og når jeg åpner den så er det en slags plastdings rett ved lampen som virker løs. Hvis jeg holder i denne så stopper lyden opp. Jeg har jo masse verdifulle filer som jeg gjerne skulle likt å fått tak i, men har liksom bare lagt den i en skuff å ikke tenkt så mye på det på noen år nå. Er dette noe jeg kan prøve å fikse selv? Noen som har noen gode tips?
Uvaksinert 👍
Du kan ta den ut og montere den i PCen eller kjøpe en sata -> usb overgang.

Denne f.eks er veldig fin å ha hvis man har harddisker man trenger å koble til. Det finnes billigere løsninger også.
https://www.komplett.no/product/8398...cking-station#
Sist endret av daffe; 31. januar 2016 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om det er noe feil på dataene kan PhotoRec være et bra program.
Sist endret av nudo; 31. januar 2016 kl. 14:07.
Hvor viktige er de filene? Hvis du absolutt må ha de, så ikke gjør en verdens ting annet enn å levere den til IBAS.
Ihvertfall ikke prøv å reparare harddisken, det har jeg aldri hørt om noen som har klart, dersom du skal få noe ut av en "ødelagt" harddisk må du først mounte den read only, sørge for at du har en annen harddisk med nok ledig lagringsplass til filer du klarer å lese ut enten med PhotoRec, DataRescue, sleuthkit, e l

Dersom du har problemer med å få snurret den i gang, kan det være nok å vri den i gang med en brå håndbevegelse i retning av platas spinneretning.
Sist endret av nudo; 31. januar 2016 kl. 17:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom du har problemer med å få snurret den i gang, kan det være nok å vri den i gang med en brå håndbevegelse i retning av platas spinneretning.
Vis hele sitatet...
Om disken har så stor fysisk skade at den ikkje spinn opp så ville eg ikkje tenkt på å riste på den.

Om du har ein gammal disk, så opn den, og hald ein finger laust mot platene. Den vil spinne opp. Så om den ikkje spinner opp er den sterkt skada, eller straumforsyninga di er totalt på bærtur.
Uvaksinert 👍
Sitat av nudo Vis innlegg
Ihvertfall ikke prøv å reparare harddisken, det har jeg aldri hørt om noen som har klart
Vis hele sitatet...
Spørs hva som menes med å reparere den. Her snakker jo TS om at kabinettet er ødelagt siden en plastdings rett ved lampa er ødelagt. Disken kan han ta ut og tipper at alt er i orden, skal mye til for at en disk inne ett slikt kabinett blir ødelagt av ett lite fall (klart at større mulighet for skade hvis den var i bruk når den falt ned). Ellers har jeg hatt stor sukses flere ganger ved å fryse ned disken, slå på den, riste den, varme den opp osv. hvis den ikke vil starte. Har nok fått ut data fra disker som i utganspunktet ikke vil starte opp flere titalls ganger, men klart at man alltid sier fra at er det viktig så lever det til IBAS.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor viktige er de filene? Hvis du absolutt må ha de, så ikke gjør en verdens ting annet enn å levere den til IBAS.
Vis hele sitatet...
Vel, ikke viktigere enn at livet går videre og jeg klarer å leve uten de filene, men jeg driver litt med musikk og har en del musikkprosjekter, samples, og slike ting som hadde vært gøyalt å fått tak i.

[IMG]http://s28.postimg.org/mpt751tfd/image.jpg[/IMG]

Slik blir det når jeg plugger den inn i datamaskinen. Det kommer ikke noen usb pling fra maskinen, slik at jeg kan få tilgang til filene. Det høres heller ikke ut som om disken jobber på noen måte. På bildet ser du den "plastdingsen" jeg snakket om som virker løs. Jeg vet at det ikke er usb strømforsyningen det er noe galt med da jeg har to slike disker og den ene fungerer utmerket.

Den var i bruk når den falt i gulvet, men det var som sagt ikke noe hardt fall men tydeligvis nok til at jeg nå ikke kommer inn på selve disken. Hadde det ikke vært for at lampa lyser ville jeg rett å slett kalt den for død.

http://s7.postimg.org/y0ecpp9zr/image.jpg

Er det nøye med denne sølvfolien som er foran her eller kan denne fjernes uten at jeg gjør større skade?
Sist endret av QueenOfPanic; 31. januar 2016 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøve disken internt i en stasjonær, i et annet kabinett, evt med en kabelovergang av noe slag.
Uvaksinert 👍
aha, disk med usb3 og ikke sata. Da er det nok ikke så mye håp å få prøvd den i pcen, men du kan jo sjekke om usb3 kontakten på kortet har løsnet. Kan jo være mulig å prøve med ett annet kort hvis man har en lik disk liggende.