Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1259
Nå har jeg "drete litt på draget"

For noen uker siden tuklet jeg litt inne på "User account" og klarte selvfølgelig å sette brukeren min fra admin til vanlig bruker... Og siden jeg er så "smart" klarte jeg å lagre de endringene. Nå har jeg altså ingen adminbruker og ikke rettigheter til å installere noe.

Hvordan kan jeg løse dette?

- Nei, jeg kan ikke installere ubuntu på nytt, fordi: Jeg har flere årganger med viktige bilder liggende inne på en del av harddisken som jeg ikke kan gjøre noe med før jeg har administrator rettigheter.


et lite bilde av bildeproblemet

- På toppen av kaka blir jeg spurt om Root passord, noe jeg aldri har laget med vilje.


Dette er meg som vanlig bruker

Noen som kan hjelpe en nybegynner med linux?
når du starter maskinen får du et valg om å starte ubuntu i rescuemode, velg dette. herfra kan du reparere hele systemet ditt.

Nå er jeg ikke helt kjent med hvordan ubuntu gjør det, men jeg vil anta det holder å kjøre usermod -a -G admin <brukernavn>

dersom du får en feilmelding kan du bruke cat /etc/group for å liste alle grupper som eksisterer i systemet og lete etter admin, sudo, wheel eller lignende for å finne ut hva riktig gruppe heter
Du kan jo fortsatt kjøre applikasjonene som root.

Kode

gksudo nautilus
Sitat av moridin Vis innlegg
når du starter maskinen får du et valg om å starte ubuntu i rescuemode, velg dette. herfra kan du reparere hele systemet ditt.

Nå er jeg ikke helt kjent med hvordan ubuntu gjør det, men jeg vil anta det holder å kjøre usermod -a -G admin <brukernavn>

dersom du får en feilmelding kan du bruke cat /etc/group for å liste alle grupper som eksisterer i systemet og lete etter admin, sudo, wheel eller lignende for å finne ut hva riktig gruppe heter
Vis hele sitatet...
Dette kan også fungerer.

Prøv med

Kode

sudo usermod -a -G admin <brukernavn>
fra terminal vinduet.
Som oridin sier, rescue mode. Hvis du vil ha en mer detaljert beskrivelse;
http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword

Dersom ingenting funker kan du ty til en recovery-plate. Dersom du installerete ubuntu fra CD eller DVD, så har du en for hånden allerede. En helt annen (og mye viktigere) ting - du skriver dette i OP:
"- Nei, jeg kan ikke installere ubuntu på nytt, fordi: Jeg har flere årganger med viktige bilder liggende inne på en del av harddisken som jeg ikke kan gjøre noe med før jeg har administrator rettigheter."
Backup?! Denne gangen var du heldig som bare tukla til adminrettighetene dine, hva om du hadde sletta alt? Eller harddisken din hadde kræsja? Eller maskinen din blitt stjålet? Eller huset ditt brent ned? BACKUP!
Ta det jevnlig, og til flere steder - off site. Da har du i tillegg råd til å rote litt, for da kan du bare reinnstallere hvis du må. Sånn, ferdig med å gneldre. Ha en fortsatt fin dag!
Takk for svar Skal se hva jeg får til når jeg kommer hjem. Jeg har prøvd diverse guider jeg har funnet på nett (noen var veldig like de dere har nevnt over) men ingen har funket. Kan hende jeg har gjort noe galt også
Hvis du har fysisk tilgang er det relativt rett å endre det ved å bruke singel user mode og endre din egen bruker til UID 0. Vil også tro kommandoene de andre har skrevet vil fungere fint.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du har fysisk tilgang er det relativt rett å endre det ved å bruke singel user mode og endre din egen bruker til UID 0. Vil også tro kommandoene de andre har skrevet vil fungere fint.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor sette UID 0 på egen bruker?
Dersom han er i single-user mode, så er han "root", da kan han fint rette opp feilen, dvs. i dette tilfellet å kjøre usermod kommandoen som nevnt tidligere i tråden.

Oppfordring til alle: hvis du gjør noe feil - rett feilen! Ikke gjør allverdens krumspring som en slags "workaround" - det fører bare til at du roter det til ennå mer. (gjelder også dere som gir tips om hva som bør gjøres - fortell hva som skal til for å rette feilen)
Helt klart, men jeg har ingen idé hvordan ting er satt opp i hans ende, så da blir det umulig å gjøre annet enn antagelser.