Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 12479
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Solidoodle er den første 3D printeren som kommer ferdig montert for under 500$, og er derfor en meget god "entry level" printer for de som vil teste. Den har et printområde på 6x6x6 tommer, noe som i seg selv er meget bra i forhold til pris. Den lager også veldig bra prints når man får finjustert dysevarme, høyde på "layers" osv.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/04/solidoodle-printer-three-quarters.jpg

Link til hjemmesiden: Solidoodle

Jeg bestilte min for noen uker siden og jeg er nummer 500 og noe i kø. Den første printeren rullet av samlebåndet 10. Juli og de estimerer ca 10 stykk per dag. De følger de leverte printerne nøye og tilbakemeldinger resulterer i endringer i f.eks. software oppsett, som igjen kan lastes ned og brukes på alle uavhengig av prod. dato. Skulle det være feil med den du har mottatt så dekker de delen som må byttes.

Er det flere som har bestilt denne? Hva har dere planer om å bruke den til?

Youtubesnutt som viser en fastmotion print: LINK
Kan en enhver idiot bruke dette? Jeg kunne tenkt meg en slik for morroskyld.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Kan en enhver idiot bruke dette? Jeg kunne tenkt meg en slik for morroskyld.
Vis hele sitatet...
Video'n de har liggende ute på nettsiden deres, et klipp fra g4tv.com - attack of the show, får det hele til å virke jævlig enkelt ivertfall...

1. kjøp printern
2. kjøp en rull ABS-plastikk
3. lag en 3d-model i google sketchup
4. åpne 3d-modellen fra google sketchup i printern sitt eget program
5. klikk "print"

Æ vil ha!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Video'n de har liggende ute på nettsiden deres, et klipp fra g4tv.com - attack of the show, får det hele til å virke jævlig enkelt ivertfall...

1. kjøp printern
2. kjøp en rull ABS-plastikk
3. lag en 3d-model i google sketchup
4. åpne 3d-modellen fra google sketchup i printern sitt eget program
5. klikk "print"

Æ vil ha!
Vis hele sitatet...
Flate! Sitter med mobil nå så får ikke sett videoen etter at dama kræsja pcen. Burde nesten hatt en egen tråd som omhandler hva man vil lage. Har sett disse før men ikke til en rimelig pris.
Jeg for min del vil slippe å kjøpe en hel haug med julegaver.
Sist endret av gummiand; 6. august 2012 kl. 00:38.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Om det er så enkelt som Turbolego antyder, er nok en forenkling av sannheten. Man må gjerne gå gjennom modellen og bygge den opp lagvis for å se at alt fungerer, og gjerne hule ut innsiden av modellen for å spare plast... Men man kan jo laste ned ferdige modeller, sette riktig laghøyde osv og printe i vei. Det er egentlig veldig lett og lærekurven er bratt før første print, etter det så er det lett som en plett.

Kort forklart, førstegangsoppsettet som består av konfigureringen er utfordringen her, etter det så er det ganske enkelt. I ettertid så er vel støttestruktur den største bekymringen, altså støtte opp under modeller som bygger mye utover osv..
Sist endret av CakeZ; 6. august 2012 kl. 17:57.
For de som vil ha en litt billigere, så er MakiBox et alternativ: http://www.makible.com/products/makibox-a6-1
FAQ: http://forum.makibox.com/announces/topic70.html
Ulempe: du må skru den i hop selv (elektronikken kommer ferdig).
Sist endret av tingo; 6. august 2012 kl. 19:31. Grunn: La til link for FAQ
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Ser ut som ventetiden der er noe å ta i betraktning. De driver fortsatt med å skru sammen prototypen ser det ut som. Men det ser ut som den har hakket vassere specs, men dog mindre arbeidsområde.
Sist endret av CakeZ; 6. august 2012 kl. 19:52.
Hvordan er det med fargeprinting på disse printerne? Og er det noen ulemper med makibox i forhold til denne? Er det noe sinnsykt avansert å skru den sammen (makibox)?
Sist endret av Dumipappen; 6. august 2012 kl. 20:11.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Du kjøper spoler med ferdigfarget plast. Avansert fargelegging er nok noen hundretusen opp i pris. Om man kan bytte spole midt i en print er jeg meget usikker på. Jeg synes Solidoodle og Makibox ser veldig like ut. Solidoodle har større arbeidsflate, mens Makibox har mulighet for tynnere lag, blandt annet. For min del så er den ekstra arbeidsplaten verdt de ekstra 200 dollarene. Solidoodle tester også printerne før utsending slik at man er garantert en fungerende enhet.

Hvor vanskelig MakiBox er å skru sammen vet man ikke enda da de driver å lager bruksansvisning for den i disse tider.
Sist endret av CakeZ; 6. august 2012 kl. 20:22.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Veldig interesant!! Har lenge hatt lyst på 3D printer.
Må følge med på denne fremover, for å se litt på kvaliteten, både på selve printeren, og på "produktene"
Det ser jo bra ut!
Hvordan er det å farge delene etterpå tro?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Blir det evt noe luft i plasten? Eller er den god nok til å unnlate dette?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Å farge delene etterpå ser jeg ikke som noe problem. Puss ned plasten slik at den blir jevn og påfør lakk/maling..

Angående luft i plasten så vet jeg ikke heelt hva du mener. Hvis du printer ut en plastkopp så er denne tett. Selve plasten som kommer ut av dysa lager en lufttett "sveis". Luft mellom lagene forekommer jo, og det er derfor en printet karabinkrok ikke kan holde 60kg. Det er luften mellom lagene som blir svakheten.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Noen som har kjøpt i norge?
Noen her inne?
T.J.?
Om noen har kjøpt en, og tar på seg litt printing, så er jeg interesert i det...
Har noen småting jeg skulle hatt printet..
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Jeg bestilte relativt tidlig og venter på min enda. Jeg antar den sendes om ikke mange ukene. Jeg kan sikkert ta på meg litt printarbeid av småting når jeg har lært meg opp.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Høres veldig bra ut!
Rop ut når du har den..
Husk å skrive og legge ut bilder her

Om jeg designer noe i Google sketchup, målsatt, så holder dette for deg?
Må få tatt bilde av hode ditt da, og få importert det til scetchup som 3d-modell
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Jeg skal skrive en fin og utfyllende review og brukerguide når jeg får den. Hvilket format som blir enklest å importere, det aner jeg ikke. Forhåpentligvis så kan folk lage ferdige programmer i Solidoodles eget program slik at jeg bare kan trykke print på en modell..

@badacid

Hvis noen gidder å lage en 3D modell av hodet sitt så skal jeg gladelig skrive det ut, men da må det bli skalamodell.. Plastruller er ikke gratis! Greit om det er modell av en person med liten hjerne da dette blir mindre plast brukt..
Printer direkte fra stl format

Nei hva faen skal jeg med det:P
Sitat av Fleff Vis innlegg
Blir det evt noe luft i plasten? Eller er den god nok til å unnlate dette?
Vis hele sitatet...
Den lager ting hule med en deig/edderkopp-lignende vev på innsiden.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Den lager ting hule med en deig/edderkopp-lignende vev på innsiden.
Vis hele sitatet...
Det er vel avhengig av hvordan du lager 3d-modellen
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
T.J.:
Skjønner att det er vanskelig å si siden du ikke har fått printeren enda, men har du en viss peilig på hva det vil koste å skrive ut en del på størrelse med, tja, ca en kaffekopp.
Altså, ca hva vil det koste meg..
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Det er veldig relativt.. En rull på 1 kg koster ca 250-300kr.. Hvor mye plasten veier, aner jeg ikke. Men kan tenke meg en solid boks på størrelse med en kaffekopp vil koste under femtilappen eller noe sånt.
Hmm, hadde vært interesant om noen her kunne tatt ett par oddjobs for folk på forumet innen 3D printing, hadde selv likt en custom fan grill som er "hjemmesnekra"

Noen her som vet om ett firma som gjør noe slikt forresten? (Har 3d printing)
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Sitat av badacid Vis innlegg
Printer direkte fra stl format

Nei hva faen skal jeg med det:P
Vis hele sitatet...
imponere damer.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
www.3dprint.no

Om dem tar på seg småjobber er jeg usikker på.
Si fra om du kontakter dem og får positivt svar.

Men jeg tipper att trådstarter vil få noen småjobber for meg etter hvert..
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Viftegriller har jeg også tenkt på.. I starten blir det braketter til vannkjølingsprosjekt saom står i fokus.. Småjobber for andre vil jeg ikke ta så mye betalt for, med mindre delene i printern slites nevneverdig.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
www.3dprint.no

Om dem tar på seg småjobber er jeg usikker på.
Si fra om du kontakter dem og får positivt svar.

Men jeg tipper att trådstarter vil få noen småjobber for meg etter hvert..
Vis hele sitatet...
Der var melding sendt, får håpe det blir noe svar da ^_^
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Den lager ting hule med en deig/edderkopp-lignende vev på innsiden.
Vis hele sitatet...
Det er vel avhengig av hvordan du lager 3d-modellen
Eller så er det folk som har operative 3d printere på reprap.no forumet: http://www.reprap.no/forum/
Ok, der fikk jeg svar fra 3dprint, og det var pittelitt mer enn jeg hadde håpet på.

Ca. 700kr, som er litt utenfor budsjettet.
(Da kan jeg like gjerne lage said ting ut av aluminium...)
andre enn meg som kunne tenkt seg å lage et sett med figurer eller en liten by, for og så male dem/det?
tror jeg må bestille en 3d printer!
Shapeways er også et sted å få printet 3D modellene sine.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av tingo Vis innlegg
Shapeways er også et sted å få printet 3D modellene sine.
Vis hele sitatet...
åååh, den sida likte jeg!!!
Spennende!
Kan lage mye facy der, i forskjellige materialer!
Sitat av tingo Vis innlegg
Shapeways er også et sted å få printet 3D modellene sine.
Vis hele sitatet...
Den der var jo konge! Fant mye fint til mye rart etter litt leting!

(Deriblant denne)
Hvor kommer du til å kjøpe plasten fra?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Hvor kommer du til å kjøpe plasten fra?
Vis hele sitatet...
Hvem mener du?
Trådstarter kommer vel til å kjøpe fra Solidoodle vil jeg tro..
http://store.solidoodle.com/index.ph...tegory&path=62
ponoko lager også ting for deg, det være 3d printet eller laserskjært. seeed studio har forsåvidt den billigste laserskjærings-servicen jeg noen gang har sett. Skulle ha skjært noe i grønn plexi til et prosjekt, betalte "ingenting" og har sikkert 20-30 reservedeler fordi jeg måtte fylle et visst område :P
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvem mener du?
Trådstarter kommer vel til å kjøpe fra Solidoodle vil jeg tro..
http://store.solidoodle.com/index.ph...tegory&path=62
Vis hele sitatet...
Da blir det dyrt! Jeg måtte betale 42$ i frakt for en 2lbs spole med plast. Det er dobbel pris det!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ca 1 kg for ca 250,-...
Tja, er jo ikke billig, men du skriver jo ut veldig mye med en kilo tråd da...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
ca 1 kg for ca 250,-...
Tja, er jo ikke billig, men du skriver jo ut veldig mye med en kilo tråd da...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere har siklet på en 3D-printer, og sjekket da litt hvor jeg skulle få tak i plast. Jeg fant ingen norske nettsider hvor jeg kunne kjøpe. Noen som vet om?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere har siklet på en 3D-printer, og sjekket da litt hvor jeg skulle få tak i plast. Jeg fant ingen norske nettsider hvor jeg kunne kjøpe. Noen som vet om?
Vis hele sitatet...
Har du sjekket robonor.no?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere har siklet på en 3D-printer, og sjekket da litt hvor jeg skulle få tak i plast. Jeg fant ingen norske nettsider hvor jeg kunne kjøpe. Noen som vet om?
Vis hele sitatet...
Robonor har som nevnt tidligere, et utvalg. Men jeg kjenner noen som kjenner noen på en plastfabrikk her i Nårje. Jeg skal ta en avklaring på muligheten for plast på spole til OK pris. Det er jo et voksende marked vil jeg tro, og de vil nok ikke slite med å få solgt hvis de har gode priser...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg ahr kontaker innen plastfabrikk jeg og.. Kan jo se, men trur ikke dem har så liten diameter på siden tråder.
Dette er PP trur jeg, er det noe problemer å bruke?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
I teorien så skal PP fungere, men jeg har lest at det er noen typer plast som IKKE skal brukes da de smelter ved høyere temperatur enn plasten som holder extruderen
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, det så jeg en plass og, stemmer det.
Jeg er en del på PipeLife i forbindelse med jobb, der lager dem rør og rørdeler i blant annet PP.
Dem lagen en del spesialdeler av PP som sveises. Blant annet med en håndholt ekstruder..
Men hva smeltetemeraturen på PP er vet jeg ikke. Men det er jo enkelt å finne ut da.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Her er link til posten angående temperatur. Noen som satte tempen litt høyt for å kompensere med vist temperatur.

LINK


Edit: Noen brukere har fått defekt termistor som har vist titalls grader feil og har kompensert for dette ved å øke temperaturen på extruderen. Not great result
Sist endret av CakeZ; 8. august 2012 kl. 20:13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Trådstarter
Hei igjen!

Flere som har skaffet seg en slik? Jeg printet en god del jeg har laget i sketchup og kan sikkert poste bilder av prosess og fullført modell her
Sitat av T.J. Vis innlegg
Hei igjen!

Flere som har skaffet seg en slik? Jeg printet en god del jeg har laget i sketchup og kan sikkert poste bilder av prosess og fullført modell her
Vis hele sitatet...
Gjør gjerne det!
Ja takk, veldig interessert å se på noe av det du har laget så langt.
Ja! Går selv å sikler etter en Solidoodle eller lignende. Hadde vert gøy å se hvordan printene blir
Sitat av T.J. Vis innlegg
Hei igjen!

Flere som har skaffet seg en slik? Jeg printet en god del jeg har laget i sketchup og kan sikkert poste bilder av prosess og fullført modell her
Vis hele sitatet...