Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2924
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Hei og og morgen!

Jeg er dessverre litt dårlig på å Google meg frem til relevant og informasjon. Jeg beklager derfor nå at jeg bruker Freak som første instans som hjelp.

Spørsmålene begir seg ut på hvilke konkrete lover som gjelder. I gjeldende sak er det per kontrakt avtalt 2 måneders oppsigelse. Dog kom det en fugl og kvitret meg i øret at husleieloven (eller noe slikt liknende) er ufravikelig og bestemmer en 3 måneders oppsigelse - uansett hva annet under 3 måneder er avtalt.

Hvilke kriterier stilles for at en oppsigelse skal være gyldig? Jeg tenker da på dateringer, underskrifter, x antall kopier, vitner og eventuelle slike ting å ta hensyn til.
Finnes det eventuelt særskilte grunner til å korte ned oppsigelsestiden eller bli kastet ut på dagen?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Resepsjonisten til firmaet jeg leide av i fjor sommer kom rasende inn på Navkontoret og skulle ha meg kastet ut på dagen men der fikk hun pent beskjed om at loven sier 3 måneder. Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen din er men i mitt tilfelle var jeg helt på trynet i flere måneder så kåken så virkelig ikke ut men loven gjaldt fortsatt.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Situasjonen kan likne din. Leiligheten er dog noe "trashet" - men ikke ødelagt på noen måte. Jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kan hjelpe med å finne konkrete kilder og lover.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utleieren må forholde seg til den oppsigelsestid som er avtalt mellom partene. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/artikkel/oppsigel...leieforhold/77

Så er nok 2 måneder i ditt tilfelle :/
Noen utleiere har en utkastelse klausul i kontrakten som åpner for raskere utkastelse ved mislighold.
Hvis du ikke betaler husleie etc så kan huseier kaste deg ut på dagen.. men ikke fysisk . Så hvis leietager slår seg vrang så tar det gjerne en god stund før huseier juridisk for hevet ut leietager..
Hovedkilden er Husleieloven, samt kontrakten din.

For at utleiers oppsigelse skal være lovlig gjelder at den må være skriftlig og begrunnet. I tillegg må den inneholde informasjon om klageadgang og konsekvenser. Det er også krav om at grunnen må være saklig - det vil blant annet si at utleier har svært begrenset mulighet til å avslutte leieforholdet fordi leiligheten er "trashet", så lenge den ikke er påført skader eller står i fare for å bli skadet.

Utkastelse er noe annet enn oppsigelse; Etter Husleieloven §9.9 kan utleier heve avtalen ved vesentlig mislighold, deriblant manglende betaling av husleie eller forsømmelse av vedlikeholdsplikten. I disse tilfeller gjelder ikke oppsigelsesfristen - du kan da pålegges å flytte ut på dagen. Dog gjelder normalt at manglende betaling ikke anses som vesentlig mislighold før etter 6 måneder.

Når det gjelder adgangen til å fysisk kaste ut leietager er det rett at utleier ikke kan gjøre dette, men h*n kan kontakte namsmannen eller skifte lås i døren... Det er også verdt å merke seg at du som leietager kan gjøres ansvarlig for alle kostnader som påløper ved en heving (så fremt du ikke får omgjort hevingen via rettsvesenet).