Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4324
God kveld, Freaks!

Laget meg en ny bruker her på Freak for å beholde privatlivet mitt, men er til vanlig er relativt aktivt bruker her inne.
Tenkte jeg skulle dele mitt siste prosjekt med dere, da jeg virkelig trenger litt input ang. hvordan jeg skal optimalisere gro-prosjektet mitt. (Håper forresten dette er riktig kategori, hvis ikke så håper jeg moderator kan endre på dette).

Har per tiden anskaffet meg et gro telt (mer spesifikt "Budbox Pro 0.75m x 0.75m x 1.6m"). Legger ved noen bilder av oppsettet mitt så langt.
Har kjøpt meg en 400W HPS-pære fra Scorpius i Oslo, og den skal visstnok fungere flott på feminiserte autoflower-varianter, hvilket er det jeg har per øyeblikket. Har benyttet meg av 3x AK 49 Auto frø. Det er noen ukers mellomrom mellom hver spiring som en kanskje ser ut fra bildene, og det siste ble nylig plantet i potte

Den eldste er i blomstringsfasen, der jeg har brukt noen ml med Canna Boost og Canna Terra Flores, men i veldig små mengder da jeg er veldig usikker på antall pr liter osv. Nummer to har generelt fått stå med 400W lampe da jeg har hørt at det ikke har alt for mye å si for autoflower (er dette helt feil?).

Har kjøpt div. utstyr på Biltema samt ventilasjonsvifte x2 og rør. Har satt opp ett for luftinntak utenfra som er plasser nederst, og ett som drar ut luft som er plassert øverst. (Har dog ikke lagt på kullfilter enda, men den biten burde være grei når det stanker som mest).

Spørsmål numero uno: Vil dette være nok for å holde god ventilasjon i teltet? Jeg ser at flere growers der ute har festet svære kullfilter i toppen og hatt alt av inntak og uttak der - vil da mitt oppsett fungere slik som det står?

Spørsmål numero dos: Flere av bladene i toppen av den eldste planten ser ut til å krølle seg oppover. Er dette på grunn av for mye varme produsert fra lampe? Har forsøkt å holde hånda der en stund, og det virker absolutt ikke alt for varmt, eller kan dette komme av mangel/overgjødsling. Har også en standard bordvifte som blåser på den største planten for å "kjøle" den ned. Kommer dog ganske så varm luft fra den, mest sannsynlig pga varme fra lampen.

Spørsmål nummer tre: Vær vennlig og kom med tips og triks om dere har erfaring innnefor området. Dette er mitt første forsøk, og har veldig lyst til å lære. Kjedelig med frekke tilbakemeldinger, så setter pris på kun relevante kommentarer. Ser plantene friske og fine ut per øyeblikket, eller er det noe jeg burde forandre? Trenger dere mer informasjon så shout out!


Takk på forhånd!

Bilder:





Jeg har dessverre ikke noe info til deg, jeg lurer bare på hvor du har kjøpt teltet? Har du turt å bestille det på nett eller fått kjøpt innenlands?
Sitat av seroto9n Vis innlegg
hvor du har kjøpt teltet? Har du turt å bestille det på nett eller fått kjøpt innenlands?
Vis hele sitatet...
Bestilt gjennom Ebay fra en selger fra UK. Bestilte i navnet til dama (sånn i tilfelle, heh). Ikke noe problem eller spørsmål der sånn sett, og det er et par måneder siden det ankom. Levert på døra.
Flere av bladene i toppen av den eldste planten ser ut til å krølle seg oppover. Er dette på grunn av for mye varme produsert fra lampe?
Vis hele sitatet...
Ser flere steder at det kan skyldes ''heat stress'' altså for varmt eller at det er for lav luftfuktighet.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ser flere steder at det kan skyldes ''heat stress'' altså for varmt eller at det er for lav luftfuktighet.
Vis hele sitatet...
Har også leste dette flere steder. Andre kilder mener at plantes trives godt og "svetter" på denne måten når den gror godt. Tar ingen sjanser, så tror jeg skal forsøke å øke luftfuktigheten eller flytte lyskilden lenger unna. Takk for tilbakemelding
Virker som om det kan lønne seg å flytte lyskilde lenger opp/skaffe bedre kjølesystem. Takk! Tro det eller ei så har jeg Googlet frem det samme selv, men jeg trenger flere hoder for bedre konklusjon!
Ville vært lettere med en diagnose om vi viste temperatur (bør ligge på 25-27c og IKKE OVER 30c) og luftfugtighet (som bør være rundt 30-40% i blomst) tror dog det kan være bordvifta di som tørker ut plantene, prøv å flytte den så den blåser under/over plantene heller en rett på.
ang. ventilasjon så trenger du ei vifte på rundt 70-75 m3/t for å ventilere teltet ditt tilstrekkeligt, kanskje litt større pga den kraftige lampen du bruker (400w er i greneland til teltet ditt men bør gp bra)
Ambefaler deg å laste ned feeding chartet for næringen du bruker men del verdien de oppgir at du skall bruke på 2 til å beggynne med (forskjellige strains har forskjellige toleranser for næring. bedre å gi for lite en for mye) tipper ca 20ml pr 10 liter hvis det er cana teres flora du bruker.
Ellers er det utroligt viktigt å ungå stress på planten når det er autoflowers de er mindre tilgivende en photos imo. lyssyklus er viktig (20 timer har funka best for meg) de bør heller ikke pottes om eller "trenes" du må ikke toppe dem å du kan såklart ikke ta avleggere.
Den vanligste nybegynnerfeilen er å overvanne/overgjødsle less is more cannabis er et ugress å trives faktisk med å ha det litt tøft
uansett første growt er det mest nervepirrende og det mest lærerike, anbefaler deg å lese så mye du kan på de ulike dyrkeforane (icmag, 420, rolitup++) å ikke stress for mye med plantene la de vokse i fred
Tips: Sjekk ph verdien i jorden, finnes i class ohlson til en billig penge. Viktig og følge på det spesielt når man gjødsler med div.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Obligatoriske linker: NorCan sin dyrkehåndbok dette er din bibel, og har mye nyttig informasjon som ellers kan være vanskelig å samle på et sted.
GroGuiden til LoveToGrow, ganske stor dyrketråd her som har samlet mye god info.

1. Du sier ingenting om kapasiteten til ventilasjonsviftene eller dimensjonene på rørene, vi er desverre ikke tankelesere.
Luften skal skiftes ut hvert 5. minutt (se ventilasjons kapittelet i dyrkehåndboken) regnestykket blir: ((60/5)x0,9=10,8, du må ha en vifte som drar minst 10,8 kubikkmeter i timen.

2. For varmt, 400W er for mye for de små plantene, selv om lampen er så langt unna, i tillegg blåser viftene varm og tørr luft på plantene fra den posisjonen den står i nå, dette tørker ut plantene og vil eventuellt drepe de.
Den beste posisjonen for viften er på gulvet, slik at den blåser kald luft OPP mot lampen og plantene.

3. Vanskelig å se, å ta bilder av planter under HPS lys krever at du lærer deg et lite kameratriks: Hvitbalanse.
Dette har med fargetemperatur å gjøre, du ser at bildet ditt er helt gult, vi ser ikke nyansene i fargen på planten og da blir det vanskelig å gi noen svar på hvor friske plantene ser ut.
Du må justere fargebalansen på kameraet ditt til HPS fargetemperaturen, dette går såvidt jeg vet på mobilkamera også.


2
Sist endret av Dodecha; 12. januar 2017 kl. 09:32.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Ville vært lettere med en diagnose om vi viste temperatur (bør ligge på 25-27c og IKKE OVER 30c) og luftfugtighet (som bør være rundt 30-40% i blomst) tror dog det kan være bordvifta di som tørker ut plantene, prøv å flytte den så den blåser under/over plantene heller en rett på.
Vis hele sitatet...
Skal gå til innkjøp av måler i morgen; takk for innspill!

Har nå flyttet vifte ned og forsøker å fukte luften med en metode jeg så på YouTube der jeg henger et håndkle ned i vann ved hjelp av en bolle og kleshenger.

Noen som har forsøkt dette tidligere? Men får jo uansett ikke mer svar på luftfuktighet før jeg får kjøpt selve måleren.
Har en air-condition på soverommet som jeg forsøker å ha på så mye som mulig for å kjøle ned luften i rommet, slik at viften drar inn kjøligere luft. Kan dette hjelpe, tro?

Har også målt pH fra avløp med en penn, og den lå på 5,6. Det burde vel ikke være alt for ille (?)


Løftet lampen litt til også, i håp om at det hjelper en del. Forsøker også å ha døra litt på "gløtt", så hjelper det forhåpentligvis på heat stress det også


Toppen ser fremdeles litt crispy ut, men håper på at det kommer seg.


Virker jo (for min del) som om resten av blomstene begynner å se pene ut



Takk for tilbakemeldinger så langt!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gode tiltak ja, men air-condition burde du droppe. De fungerer nettopp ved å fjerne fuktighet fra luften for å justere temperaturen og gjør luften veldig kjip for planten din.
Som dodecha sier, burde du droppe AC da den fjerner luftfuktighet..

Hvis du har mye dugg i bilen din, og setter på ac, så ser du at duggen fjernes etterhvert.
Men veldig fint setup, og fine planter ser det ut for.

KEEP UP !
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Gode tiltak ja, men air-condition burde du droppe. De fungerer nettopp ved å fjerne fuktighet fra luften for å justere temperaturen og gjør luften veldig kjip for planten din.
Vis hele sitatet...
Notert!

Kjøpte meg et hygrometer i dag, i tillegg til at jeg har bestilt ett stk "300W High Power CFL E40 Blomstring - 2700K", da det fremdeles virker som om planten er ganske "crispy/curly" i toppen - så får håpe den gjør susen kontra HPS-pæren!

Vil det lønne seg å bruke enda en bordvifte som står på høyde med topp-blomst, tro? Eller vil dette fremdeles bare tørke ut planten? Burde jeg i så fall investere i en luftfukter som kan stå inne i teltet?

Takk igjen!
Sist endret av WouldLoveToGrow; 13. januar 2017 kl. 20:31.
Kanskje lurt det i dette tilfellet, da kan du senke lyset ned til 5 cm fra plantene. Hadde du hatt litt mer plass ville jeg anbefalt å kjøpe cool-tube.
Da kan du ha HPS'en så lite som 15-20 cm fra plantene, og få et fantastisk resultat selv om det blir litt krøllete i toppen.