Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1097
IRC entusiast
dach's Avatar
Endre legitimasjon på nettverksbruker i Ubuntu, hvordan?

Jeg har en NAS som krever innlogging når man skal få tilgang til brukermappen min, ellers ser jeg bare gjeste mappene.. Hvordan han jeg legge til bruker/pass på denne brukeren?
Hva med å mounte mappen under oppstart?


Legg til følgende i /etc/fstab

Kode

//192.168.1.200/MAPPEN/DU/VIL/HENTE /mnt/MAPPENAVN cifs rw,username=BRUKERNAVN,password=PASSORD,uid=33  0  0

Om du ikke vil det kan du bruke smbclient

Kode

smbclient //server/share -U user%password
https://help.ubuntu.com/community/Sa...mbaClientGuide
Sist endret av curx; 5. januar 2013 kl. 12:42.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ubuntu sin filebrowser natilus har også støtte for samba protokollen.

Bare åpne opp natilus og trykk CTRL+L og skriv:

Kode

smb://[username[:password]@]server/folder
f.eks:

Kode

smb://dach:passord123@192.168.1.42/bilder
Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Du har altså en NAS-boks du trenger tilgang til. Hvis du bare ønsker å få tilgang til filene dine på en enkel måte kan du, som nevnt tidligere, bruke Nautilus som er filbehandleren i Ubuntu. Den støtter SMB-protokollen som NAS-boksen din sannsynligvis er basert på. Da skal det bare være å åpne Nautilus og skrive inn følgende adresse:

Kode

\\IP TIL NASBOKS\SHARENAVN
Hvis ip er 192.168.0.200 og sharenavn er f.eks. minefiler blir adressen du skal skrive inn i Nautilus det følgende:

Kode

\\192.168.0.200\minefiler
Når du har skrevet inn adressen og trykket enter må du sannsynligvis skrive inn brukernavn og passord. Det skal du allerede ha definert via adminsiden til NAS-boksen. Hvis du ikke har vært inne på adminsiden til NAS-boksen og satt opp dette foreslår jeg at du leser dokumentasjonen.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Du har altså en NAS-boks du trenger tilgang til. Hvis du bare ønsker å få tilgang til filene dine på en enkel måte kan du, som nevnt tidligere, bruke Nautilus som er filbehandleren i Ubuntu. Den støtter SMB-protokollen som NAS-boksen din sannsynligvis er basert på. Da skal det bare være å åpne Nautilus og skrive inn følgende adresse:

Kode

\\IP TIL NASBOKS\SHARENAVN
Hvis ip er 192.168.0.200 og sharenavn er f.eks. minefiler blir adressen du skal skrive inn i Nautilus det følgende:

Kode

\\192.168.0.200\minefiler
Når du har skrevet inn adressen og trykket enter må du sannsynligvis skrive inn brukernavn og passord. Det skal du allerede ha definert via adminsiden til NAS-boksen. Hvis du ikke har vært inne på adminsiden til NAS-boksen og satt opp dette foreslår jeg at du leser dokumentasjonen.
Vis hele sitatet...
Neinei-nei, nå tror jeg du har blandet litt her, i windass verden så kan du skrive \\adresse\mappe, men i linux verden så må du spesifisere protokollen, å det gjøres ved smb://adresse/mappe.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Neinei-nei, nå tror jeg du har blandet litt her, i windass verden så kan du skrive \\adresse\mappe, men i linux verden så må du spesifisere protokollen, å det gjøres ved smb://adresse/mappe.
Vis hele sitatet...
Mulig det. Vet ihvertfall at \\ip kan brukes i konsollet, men mulig Nautilus gjør det annerledes.