Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 835
Jeg har lest bitte litte grann om vmware men fikk ikke helt feelingen med det... noen som gidder å forklare litte grann om det jeg vet at det kjører sånn virtual machine shit men hvor bra er det osv


takker for alle svar
Det er som du seier et program som 'emulerer' en virtuell maskin i det operativsystemet som du allerede bruker..
denne vil starte som en helt ordinær pcmed bios, ramtelling og HD/cdrom/ osv detecting...

når denne starter kan du f.eks slenge inn en cdrom(enklest med boot sector) og så installere en annet hvilket som helst operativsystem du ønsker(som selfølgelig må støtte den arkitekturen data'n din er bygget på (ikke mac os på en PC f.eks))

Det er ikke så veldig bra, men det er alikebel det beste om du skjønner...

Det som er greit er at dersom du ønsker å teste windows XP men aldri i livet om du ville formatere for å få det til så er det utmerket...

Du bør ha en del ram for å kjøre dette siden begge(eller flere(går ann å ha menge os'er samtidig)) krever hver sin mengde ram...

Du kan kjøre programmet på windows 2000 eller en linux distro med et gui-system installert...

Du får ikke tilgang på de(n) harddisken(e) du har fra før av, men du får tilgang på hoved operativsystemet via en 'bro' i nettverkskortet... eller den kan få sin egen ip...(men det finnes faktisk en mulighet for å få tilgang på HD'n din men da har du også mulighet for å ødlege ting på dem dersom noe går gale)...

[offtopic]Det er forresten denne teknologien 'fremtidens' anti-virus programmer vil fungere, når de oppdager en ukjent virus, kopier antivirus programmet det til en virtuel maskin og infiserer den og overvåker spredingen og finner ut opphavet, hvilket skadeomfang og seff. fjerne det automatisk etterpå.. flere selskaper har feilet på dette men nå er nye aktarer ute og håper på suksess...[/offtopic]

kunne fortel lenge om dette, men spør mer spesifike spørsmål dersom du trenger mer info...

lykke til

--> http://www.vmware.com
takker for hjelpa...

bare et par spørsmål til...


du sier jeg ikke får tilgang til hardiskene...

er det på denne måten du mener:

jeg sitter i windows og starter vmware og da igjen booter opp linux (eller omvendt) vil da linux ikke få tilgang til hardisken som windows ligger på og blir kjørt i fra... eller har jeg misforstått det helt....
jeg mente det slik du sa
(det var bare det at jeg startet med at du ikke hadde tilgang, men kom på underveis at du faktisk kunne få tilgang, og det dermed sikkert ble litt dårligt forklart, og akkuratt det har jeg ikke prøvd)

edit:
lastet foresten opp noen bilder på:
--> http://home.no.net/consulti/pub/nff

her er et bilde fra setup av ny viruel maskin:
Sist endret av Red-Bull; 8. desember 2001 kl. 20:40.