Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 32213
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Du har forsåvidt et poeng,men de som dør pga. økt hjerterytme har allerede problemer med hjerte og\eller høyt blodtrykk. Vi da snakker vi om to risikogrupper. De med latente sinnsykdommer og de med dårlig hjerte\høy alder. Men for friske og oppegående mennesker er det da så og si risikofritt å drive med hasj, og skadevirkningene er mindre enn de fleste andre rusmidler. Som mxyzptlk må alle lytte til kroppen sin og ta ansvar for egen helse.
Amen. Akkurat som folk som har dårlige nyrer og lever osv. ikke bør drikke alkohol, som for dem i verste fall kan være livsfarlig. Man forbyr ikke alkohol fordi alvorlig syke mennesker kan dø av en drink.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Leste nettopp en artikkel om hovedsaklig Alkohol på Aftenposten. For å sammenligne litt mer med alkohol kan jeg trekke inn at Alkohol er en risikofaktor ved 60 vanlige sykdommer, herunder kreftformer, hjerte-karsykdommer og psykiatriske tilstander. Og det er vanlige. Kan ikke si at hasjpsykose kan regnes som vanlig. Det er 60 mot 2. Legaliser sier jeg.

Her er artikkelen.
Sist endret av Sinister; 3. mars 2006 kl. 02:15.
Jeg syns også det er interessant at "70- 80 prosent av all registrert vold i Norge skjer i alkoholpåvirket tilstand."

Hvor mange prosent skjer i hasjrus?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av L0rdMeL
"skape", mennesket skaper store byggverk, men de lagde ikke råmaterialet
litt spøk, men det er irelevant om det "skaper" eller trigger, poenget er at det i den gitte sammenhengen er med på å frembringe, noe som vil være nok. Hadde ikke menneske hatt en kropp som var sensitiv mot store mengder jern for eksempel, ville vi aldri lidd av jernforgiftning.
I veldig store mengder vil vann være farlig, selvfølgelig, så da vil det være giftig med veldig store mengder vann.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at når det er snakk om forgiftninger av dette slaget så snakker vi om noe som er allmengyldig for _alle_ mennesker. Psykoser er på sin side regnet som et symptom på en eller annen kraftig psykisk lidelse, f.eks. schizofreni, bipolar lidelse og så videre, og jeg sier som wikipedia; selv om cannabisbruken har økt de siste tiårene (?) så har ikke anntallet psykoser økt.

Det er nok en link et sted, men jeg velger å gå for teorien om at det er gjeldende for personer som er predisponert for dette, altså folk som har en eller annen mental lidelse og som kunne fått utløst psykosen ved hjelp av ethvert rusmiddel.
Man kan ikke bare være kritisk til kilder man er uenig med. Hvis man skal være kritisk til det som står i studiebøker, så bør man i hvertfall også være kritisk mot en del av de andre kildene som er nevnt her.

Hadde det vært mulig å bytte ut alkohol med hasj så hadde jo dette vært en interessant diskusjon å sammenligne disse. Alkoholen har blitt så innarbeidet i vår kultur at vi ikke kan forby den. Hadde vi fått et nytt rusmiddel som var likt alkohol hadde det jo aldri blitt legalisert i dag.

Det er veldig mange motstridende forskningsresultater på hasj. Problemet er hvis man legaliserer det og så senere kan bevise at det gir alvorlige skadelige resultater, så sitter man i samme felle som med alkoholen.

Det blir brukt sinnsykt mye penger for å ordne opp i alkoholrelaterte saker. Kan ikke dokumentere det, men jeg vil jeg tro at dersom hasj blir legalisert så vil antagelig flere som er predisponert bruke det og et større støtteapparat for folk med psykiske problemer nødvendig. I tillegg til alkohol støtteapparatet så må man utbygge støtteapparat som tar opp problemene med hasj, siden det har andre symptomer.

Man kan jo si at dersom hasj blir legalisert så vil ikke det bli så mange alkoholproblemer. Men det går jo an å kombinere og dermed få problemer med begge og bli enda en større belastning.

Merker det blir litt kjølig skrevet. Ville egentlig bare få ned en del motargumenter som du antagelig vil møte. Siden jeg ikke bruker hasj selv så er det jo veldig enkelt for meg å si at det ikke bør bli legalisert, da det ikke innebærer noe problem for meg. Dette er egentlig det store problemet i saken. En politiker gidder bare å analysere alle sider av saken så lenge en brenner for det. Sånn har det alltid vært. Jeg er f.eks for legalisering av poker, men det vil også medføre en masse ulemper. Her har jeg jo interesse og vil kunne diskutere lenge hvorfor det burde bli det. Mens andre vil kun se på problemene det gir og ikke gidde å bruke noe mer tid på å vurdere det en gang. Vanskelig å finne noen som er upartisk til å gjøre en grundig jobb.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av AnacondaS
\
Det er veldig mange motstridende forskningsresultater på hasj. Problemet er hvis man legaliserer det og så senere kan bevise at det gir alvorlige skadelige resultater, så sitter man i samme felle som med alkoholen.
\
Vis hele sitatet...
Minner litt om taktikken de brukte under 80 tallet i statene, "Vi vet ikke at det er farlig, men når vi ser hva "bare" alkohol gjør, trenger vi virkelig cannabis?"

Det har blitt sagt mange ganger her før, men her er det IGJEN: Uansett hvilke regler det settes her i landet kommer det alltid til å være en etterspørsel, og de som forårsaker etterspørselen gir en go faen i den delen av loven, mens de som selger elsker loven, ettersom den gir godt grunnlag for "buissiness'n" deres..
AnacondaS: Fakta er at cannabisbruk ikke har skutt i været hvor det har blitt legalisert eller avkriminalisert. Jeg vil heller ikke si at vi "sitter i en felle" med vårt forhold til alkohol. Gjennom prøving og feiling har vi funnet ut at kriminalisering ikke gir noen positive effekter, men derimot skaper et ulovlig marked og gjør store deler av befolkningen til kriminelle, uten at de faktisk skader noen andre enn seg sjøl. Derfor er det ingen politikere i Norge som vil argumentere for kriminalisering av alkohol. Merkelig nok vil alle likevel bruke den samme, feilslåtte taktikken på cannabis.
Tias: selvfølgelig, men som dere selv har sagt, en kan dø av cannabis hvis en inntar en helt vanvittig stor mengde(det sier til og med erowid hvis jeg husker riktig), og det gjelder vel alle mennesker? Men det er egentlig irrelevant i denne diskusjonen.

Sinister&mxypltk: Poenget mitt(selv om det bare er enkelte risikogrupper), er at stoffet er et giftstoff/rusgift etc.
Og for min del, legaliser og avkriminaliser så mye dere vil, men dere kan ikke nekte for at stoffet har negative bivirkninger.
Hasj er bedre enn alkohol, og mindre farlig,
men det er jo det at hasj blir kjedlig til slutt og fører til at man vil prøve andre nrkotiske stoffer .. Det skjedde med meg. Men nå holder jeg med til hasj av og til
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
L0rdMeL: Sier jo seg selv, men det var vel ikke akkurat det du spilte på i sted, var det? Uansett, per dags dato er det vel omtrent ca. null registrerte cannabis dødsfall. En del relaterte, men ingen utelukkende basert på cannabisforgiftning. Vann derimot har drept mange, både i form av drukning og inntak av for store mengder, altså vannforgiftning. Har vann større toxisitet enn cannabis?

ALT har negative bivirkninger.
Hehe. Var egentlig det, men det var bare for å vise cannabis det var et giftstoff, selv om det også har mange positive egenskaper
Og hvis vi skal være induktive og gå etter statistikk, så viser den selvfølgelig at vann er farligere, og hvis vi følger videre i den retningen i debatten så vil nok hele debatten til slutt bli absurd!
Da tror jeg vi iallefall har fastslått én ting: alt er gift.
Eller for å omformulere; "alt kan være giftig".
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Da er vi enige da. Hasj kan være skadelig under de "rette" forholdene, men ellers er det relativt harmløst. Spesielt sammenlignet med andre rusmidler.
morfin er sunt under de rette forholdene, for eksempel i medisinske sammenhenger som smertestillende, men som rusmiddel er det ikke bra, kanskje det er det samme med cannabis?
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Det er ikke så lurt å røyke hver dag, men om man gjør det i helgene, og en og annen hverdag er det ikke stress. Det blir man verken apatisk av eller mister korttidshukommelse. Vel, mulig man blir litt mer distré. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg fungerer optimalt selvom jeg røyker 2-3x i uka.
Sitat av L0rdMeL
morfin er sunt under de rette forholdene, for eksempel i medisinske sammenhenger som smertestillende, men som rusmiddel er det ikke bra, kanskje det er det samme med cannabis?
Vis hele sitatet...
Det er klare forskjeller her. Morfin er for det første avhengighetsskapende (ikke bare vanedannende sånn som hasj, sjokolade og aviser), og gjør deg SYK hvis du ikke får tak i mer, og for det andre dødelig i lett konsumerbare doser. Det skal godt gjøres å spise så mye hasj at du dauer av det. Da kveles du nok først, eller i verste fall sovner du.

Jeg klarer meg også helt fint med røyking i helgene. Hverdagsrøyking også faktisk, men jeg merker at jeg blir litt mer lok da.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Ja. Hverdagsrøyking har jeg sluttet med. Kanskje i perioder hvor jeg har fri, osv. men ikke når jeg har skole. Det blir som du sier, for mye lok. Blir slapp iforhold til lekser osv., og det er stress å få gjort dem.
Jeg har røyka alt for lenge, og har nå funnet ut at jeg ikke gidder å fortsette slik. For det første så er jeg blitt uhyre kresen og innrøyket på alt som er, jeg blir rettogslett ikke fjern lengre, annet enn når jeg røyker mornings. Planen er altså å kutte hverdagsrøykingen fra mandag av, og siden jeg ikke er i jobb akkurat nå, driter jeg i om jeg ikke klarer å sove. Det er rettogslett ikke bra å røyke i en slik skala. Jeg kommer aldri til å slutte helt fordi det har jeg ikke lyst til, så jeg kommer sikkert til å unne meg en jonas eller to i løpet av helgene, men aldri mer til hverdags, og aldri mer fra pipe/bong!

Jeg har rettogslett innsett at jeg er for gammel til å holde på slik, blir bare røyking hele dagen, og man blir helt apatisk, dessuten ser jeg sjeldent en person av det motsatte kjønn :P, pg jeg blir heller ikke fjern lengre!

Nå ser dere kanskje på meg, som nesten tar en helomvending i forhold til tidligere innspill, som en hyppokrat. All hasjen og dopet jeg har tatt oppigjennom har fått meg til å rote til en del ting for megselv, men jeg har aldri sagt at hasj og andre rusmidler er skadelige HVIS man ikke misbruker det, noe som jeg har gjort alt for lenge.

Sorry for litt offtopic; Men det er sent på kvelden, og jeg måtte bare få dette ut ;P

Så forresten noen som snakker om at hasj er inngangsporten til allt verre? Vel, jeg er et levende bevis på det motsatte. Jeg var sikkert 13-14 år og satt og drakk hos en 2 år eldre kamerat. Så ser jeg plutselig noe pulver i en skål, så spør jeg hva det er, og han sier at det er hasj. Jeg avbrøt han omtrent med; "Kan jeg prøve" ?, og prøvde det gjorde vi. Etter det begynte jeg å røyke, og det tok ikke lang tid før speed kom opp i bildet fordi han som hadde solgt bønna til "løpegutten" hadde prakka på han noe speed, og slikt startet speedkarrieren vår. Først hver helg, alle dagene i helgen, og så ble det ukedagene, og det tok helt av. Flere av de kompisene/venninnene jeg hadde da, er ikke seg selv i dag, og er temmelig ute på kjøret. Jeg har imidlertid sluttet med speed for 4 år siden. Etter det har jeg klart å få i meg kanskje 0.4 tilsammen ved to forskjellige anledninger fordi jeg var full, og dette er ikke en av gangene! :P

Tror dere noe slikt ville skjedd hvis staten sto for salg av cannabis? Jeg mener, sjansene for at ungdommene får tak på sterkere stoffer vil jo minskes ganske drastisk da?
Sist endret av Thysanoptera; 4. mars 2006 kl. 04:13.
mxyzpltk: Så cannabis er bare vanedannende, det er ingenting ved stoffet som gjør deg avhengig?
Slik jeg har skjønt at kroppen fungerer, så vender kroppen seg til tilstanden den er i, og hvis den ikke er det, så fungerer ikke kroppen like bra og vil ha den tilstanden den er vant til. Jeg tror cannabis er avhengighetsskapende på samme måte som alkohol og tobakk, men igjen på en annet måte siden det er et hallusigen.
Jeg tror heller ikke man kan dele noe opp i fysisk og psykisk avhengighet, som tidligere er prøvd på, siden det er to sider av samme sak, som jeg husker jeg nevnte i en tråd for lenge siden.
Men samtidig kan en våge å tenke i de baner at "psykisk avhengighet" er "vanedannende", men vet ikke helt jeg.

DarkStaar: kjenner meg igjen i det du sier, selv har jeg røyket mye, men følte for 4 måneder siden at nok var nok, at det var på tide å bli voksen. Sluttet helt. Er bare snart 21, men skjønte at det var bedre å snu for tidlig enn for sent. En fikk ikke gjort noe, gikk rundt å loka, skolegangen gikk bokstavelig talt til helvette osv.
http://www.norcan.org/forum/index.ph...ndpost&p=19855

Vet ikke om denne adressen har dukket opp tidligere, så en link til NorCan.org..
Men her har du en direkte link til div. forskjellige forsknings rapporter og undersøkelser anng. Cannabis.

*våff*

Sitat av L0rdMeL
mxyzpltk: Så cannabis er bare vanedannende, det er ingenting ved stoffet som gjør deg avhengig?
Slik jeg har skjønt at kroppen fungerer, så vender kroppen seg til tilstanden den er i, og hvis den ikke er det, så fungerer ikke kroppen like bra og vil ha den tilstanden den er vant til. Jeg tror cannabis er avhengighetsskapende på samme måte som alkohol og tobakk, men igjen på en annet måte siden det er et hallusigen.
Jeg tror heller ikke man kan dele noe opp i fysisk og psykisk avhengighet, som tidligere er prøvd på, siden det er to sider av samme sak, som jeg husker jeg nevnte i en tråd for lenge siden.
Men samtidig kan en våge å tenke i de baner at "psykisk avhengighet" er "vanedannende", men vet ikke helt jeg.

DarkStaar: kjenner meg igjen i det du sier, selv har jeg røyket mye, men følte for 4 måneder siden at nok var nok, at det var på tide å bli voksen. Sluttet helt. Er bare snart 21, men skjønte at det var bedre å snu for tidlig enn for sent. En fikk ikke gjort noe, gikk rundt å loka, skolegangen gikk bokstavelig talt til helvette osv.
Vis hele sitatet...
Cannabis er hverken psykisk avhengighets skapende, eller vanedannende dersom du følger retningslinjene til de norske myndigheter når det gjelder beskrivelse av div. legemidler.

Rusen du får av Cannabis er somregel en god rus, du liker rusen, og da er det naturlig å ville innta cannabis nok en gang.

**Sitat fra informasjons brosjyre som omhandlet anti-dep midler**

Anti-dep er ikke avhengighets skapende eller vanedannende. Brukere kan derimot føle en "lykke-rus" ved bruk og dette kan skape problemer ved avsluttet behandling.

**

Er akkurat det samme med Cannabis.

Ser du har opplevd endel negative effekter ved cannabis, og kan legge ved at det er ytterst få som opplever disse "bivirkningene". De kommer somregel ved hyppig bruk og under 1% av alle som bruker cannabis rekreasjonelt bruker cannabis daglig.

Men det å legge hele skylden på cannabis fordi du gikk rundt å "loka" og dreit deg ut på skolen er vell å dra ting litt langt. Cannabis endrer ikke personligheten din. Du er samme person når du røyker som når du ikke har røyka. Mange bruker det dog som en unnskyldning.
CannaBisken: Hvis anti-dep ikke er vanedannende, hvorfor må en da trappe sakte ned for at kroppen skal være sånn nogenlunde stabil?
Og hvis cannabis ikke er avhenighetsskapende, hvorfor brukte jeg å kaldsvette ganske mye før når jeg røyka, men ikke hadde noe å røyke, og den sluttet når jeg fikk tak i noe?
Jeg tror rus i seg selv er avhengighetsskapende eller vanedannende.
Har du statistikk på at det er 1%?
Legger selvfølgelig ikke "skylda" på cannabis, men det var nok en del av årsaken for å si det slik. Vanskelig å gjøre noe fornuftig når du bare ligger apatisk på sofaen.
Cannabis som andre hallusigener vil nok ha effekt på personligheten, ved måten en ser på livet på, hvordan en oppfatter tilværelsen og hva en liker å gjøre. Men igjen, vet ikke så mye om dette.
L0rdMeL: poenget mitt var at dette ikke kan kalles avhengighetsskapedende ifølge statens helse institutt eller hva f.... det heter (husker ikke)

Det vi vet er at ca. 10% av verdens befolkning har det vi kaller "avhengighets vennlig" personlighet. De er dermed lettere mottakelige for å bli avhengig av alt ifra sukker til cannabis.

Cannabis og avhengighet kan diskuteres i evige tider, men ser man på fakta vil man ende opp med samme konklusjon: Cannabis er mindre avhengighets dannende enn sukker, som de fleste får i seg hver dag. Men fortsatt mer avhengighets skapende enn sardiner.
Vis hele sitatet...
ta en titt på linken jeg gav deg over, er link videre til undersøkelsen som viser at under 1% av cannabis brukere bruker det daglig.

Har brukt veldig mye tid de siste 6 årene på å lese om cannabis.
vil annbefale deg å registrere deg på norcan og lese litt, VELDIG mye informasjon.
Sist endret av CannaBisken; 4. mars 2006 kl. 18:23. Grunn: 2 endringer
Cannabis intereserer meg ikke noe særlig lengre egentlig, så tror ikke jeg skal fordype meg noe mer i emnet enn jeg allerede har gjort. Eneste grunnen til at jeg deltar i diskusjonene her, er fordi jeg synes Anti-siden også burde være representert når dere diskuterer legalisering og hvor farlig/ufarlig det er.

Men godtar at det faktisk bare er 1% av de som har brukt/prøvd cannabis som røyker daglig, for det er det jeg tror den statistikken viser, for husker jeg leste noe en gang som var noe slikt som at 10% av de som har prøvd det, røyker det fra tid til annen, og 10% av de igjen røyker det daglig. Og det skulle være 1% etter min hoderegning.
tviler jeg sterkt på... av de sikkert flere hundre hasjrøykerne jeg kjenner i forskjellige byer så er dette stort sett hverdagsrøykere. 1% saken er bullshit!

Jeg hadde forresten razzia i dag :P Gikk tålig greit da...
Sitat av DarkStaar
Jeg hadde forresten razzia i dag :P Gikk tålig greit da...
Vis hele sitatet...
Kan du uttdype litt? Hjemme hos deg? Hva var grunnlaget for razziaen? Hva lette de etter? fant de noe som helst? osv.
Vel, av alle de jeg kjenner som røyker hasj, medregnet perifere bekjente utgjør det sikkert 2-300 mennesker. Mange av dem har vært hverdagsrøykere til tider, men det er faktisk noe de fleste slutter med etterhvert, nettopp fordi de merker at det går utover jobb/skolegang osv. Det er ganske vanlig å hverdagsrøyke i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene, mens de fleste vennene mine som er over 25 bare tar det iblant / i helgene. Selv pushern min nyktrer i ukedagene..

Og ja, L0rdMeL, jeg mener i likhet med CannaBisken at cannabis ikke er avhengighetsskapende, ikke noe mer enn sjokolade er. Man kan bli "avhengig" av å spise masse godteri hver dag, og er man vant til å røyke masse hver dag kan man føle seg psykisk avhengig da også. Dette kan tilogmed gi seg utslag i fysiske symptomer (trigget av psyken), men som CB sa her kvalifiserer ikke den psykiske avhengigheten i samme grad som den fysiske.
Sitat av DarkStaar
tviler jeg sterkt på... av de sikkert flere hundre hasjrøykerne jeg kjenner i forskjellige byer så er dette stort sett hverdagsrøykere. 1% saken er bullshit!

Jeg hadde forresten razzia i dag :P Gikk tålig greit da...
Vis hele sitatet...
Sier vell mere om miljøene du henger i enn om at statistikken er bullshit.
Jeg har via bekjente (folk jeg har møtt i virkeligheten, ikke kun over nett) fra NorCan, SweCan, OverGrow (r.i.p.), forumet fra cannabisculture, etc. funnet ut at de aller fleste røyker fra tid til annen, ikke hver dag.

Men ja, det er mange som røyker hver dag, alt for mange.. Du nevner hundrevis. Av hvor mange hundre tusen som faktisk røyker det en gang iblandt?

Hvor ofte du røyker har mye med din sosiale omkrets å gjøre. På samme måte som det er mer ok å drekke seg dritings hver helg i noen miljøer enn andre.

kjedelig med razzia, føler med deg. En razzia er en razzia for mye.
Ang. razziaen: Det var forsåvidt ikke så ille, de fant bare 2-4g hasj, litt amfetamin og piller.
Kan også nevne at ingenting av ovenstående tilhørte meg, fordi jeg tenker litt lengre enn å la stashet mitt ligge utover stuebordet., dessuten tar jeg ikke den skitne speeden. Stashet mitt fant de forøvrig ikke, hehe

Utover dette fant de masse brukerutstyr, piper og loom, samt to dispensere med rester av kokain i. I tillegg fant de en digitalvekt (x,xxx), et "kola-kit" med speil, snorterør og barberblad. De tok ingenting av dette med seg. Det de derimot tok var den fine planten min

Det eneste jeg ble tatt for var planten, men her tror jeg at jeg klarte å vri meg godt unna. Kameraten min ble tatt for det øvrige, da han innrømte at dette var hans. Var trossalt han som hadde glemt å låse døra, og å rydde vekk fra bordet. Uansett så er dette det første jeg eventuellt får på meg!

De sa dette nok kom til å ende med forelegg, men vi måtte ikke undertegne noe, og vi så heller ikke noe skriftlig... Tilslutt tok de av håndhjerna og stakk.

Cannabisken: Tror du er en smule naiv. Jeg vil tørre å påstå at det finnes flere hverdagsrøykere enn helgerøykere blant de som røyker hasj. Har ingenting å backe dette opp med, men dette er min personlige erfaring. Dessuten tilhører ikke jeg noe spesiellt miljø vil jeg nå si, her i byen røyker er det utrolig mange som røyker. Det er faktisk helt villt, og for noen år tilbake var det litt oppi media om byen vår og dens hasjproblem. Tror det er flere folk her iforhold til innbyggertallet som røyker enn noen andre plasser i Norge.
Sist endret av Thysanoptera; 5. mars 2006 kl. 00:40.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
DarkStaar: Ouch, kjip situasjon :-/.

Ang. cannabis og hverdagsrøyking så er min erfaring noelunde som mxyzptlks, en del røyker, noen røyker til tider fast, men de fleste legger det bak seg eller slutter naturlig etter hvert. Forøvrig kjenner jeg til flere som fikser helt fint å røyke daglig, men da helst om kvelden etter at arbeidsdagen er over o.l., men jeg personlig merker at slikt gir meg litt for lite energi, så jeg velger å røyke heller sporadisk.

Forøvrig er jeg enig i L0rdMeLs kommentarer om at overdreven røyking lett fører til apati og problemer med å få ting gjort, selv om jeg 100% mener at dette er noe man bør klandre brukeren og ikke stoffet for. Misbruk er aldri, ALDRI en god ting, tro det eller ei.
Glemte vel å presisere at jeg snakker om de i og de rundt min aldersgruppe. Jeg er forøvrig enig i at de fleste kutter ut hverdagsrøykingen når de blir eldre. Jeg har f.eks kommet til et punkt hvor jeg har forstått at jeg begynner å bli for gammel for dette. Derfor slutter jeg med hverdagsrøykingen til Mandag, og dette er første gangen jeg prøver å trappe ned på i de 3 årene jeg har røyket hver dag, så blir spennende dette her. Kommer aldri til å slutte helt though, det vil jeg rettogslett ikke, men aldri mer i ukedagene. Det er rettogslett ikke bra! Dessuten kan jeg like godt gå nyktern, fordi jeg blir rettogslett ikke stein lengre så kan ikke akkurat si jeg merker noe særlig forskjell :P
Er kansje ikke rusen du er på jakt etter da, men tanken på den;D

men røyker du bare i helgene skal du nok se at du blir god og fjern så=)
Akkurat der har The_Wizz et veldig godt poeng, kanskje er det ikke selve rusen en er ute etter, bare hasjen i seg selv, tanken på den.
Husker selv i perioden før jeg slutta, så elska jeg å røyke, men likte ikke å være fjern etterpå, eller noen ganger likte jeg det, men ofte ikke. Fikk alltid den "meningsløst"-følelsen.

Tias: en kan selvfølgelig ikke klandre stoffet for at en bruker misbruker det, men hadde ikke stoffet vært der kunne ikke brukeren ha misbrukt det, så det er bikondisjonalt vil jeg påstå.

Angående dette med aldersgrupper og slikt, kom over en statistikk hos Europa drugwatch eller hva de heter, der en så at jo eldre menneskene ble, jo færre var det som røyket.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av L0rdMeL
Akkurat der har The_Wizz et veldig godt poeng, kanskje er det ikke selve rusen en er ute etter, bare hasjen i seg selv, tanken på den.
Husker selv i perioden før jeg slutta, så elska jeg å røyke, men likte ikke å være fjern etterpå, eller noen ganger likte jeg det, men ofte ikke. Fikk alltid den "meningsløst"-følelsen.
Vis hele sitatet...
Her kjenner jeg meg selv godt igjen, røykingen, hele ritualet rundt er flott, men å sitte overskev etterpå er ikke alltid så gøy. Men, det har etter min erfaring ofte noe med sett og setting å gjøre også, å sitte alene å røyke blir liksom fort utrolig kjedelig, spessielt hvis en røyker så mye at en ikke klarer å følge med på filmer og lignende . I godt lag syns jeg derimot det passer strålende

Tias: en kan selvfølgelig ikke klandre stoffet for at en bruker misbruker det, men hadde ikke stoffet vært der kunne ikke brukeren ha misbrukt det, så det er bikondisjonalt vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Joda, det har du helt rett i, men det gjør det ikke noe mer til et argument for å ikke legalisere stoffet; det er jo her uansett/allerede. Føler det blir litt sånn, "er det kniven, eller personen som holder den som dreper?"-opplegg.
Min erfaring med cannabis er at den kan ha vært med på å utløse en psykose, som nok var inni hode mitt fra før av. Husker ting fra barndommen som KAN ha vært latente psykotiske symptomer. Jeg hadde fra liten av en indre frykt om noe som jeg definerte som "worst case scenario", ikke psykotisk men meget realistisk frykt og cannabis røykingen min som begynte i en alder av 16år trigget denne redselen, frykten, til å bli en total forandring i min bevissthet, en forvirring om kroppen som ble til forvirring i omgivelsene, "hva folk mener" usikkerhet i sosiale sammnhenger etc. Røyket daglig i en månad før innleggelsen min på psykiatrisk.

Husker første gangen min stein, jeg lukket øyene og kroppen føltes vibrerende, kjentes ekkelt vibrerende, og jeg såg meg renne nedover i en svart tunnel, følte en hastighet mens jeg rant nedover i mørket helt til det ble lys i tunnelen. Det lyset tror jeg kom da den største delen av rusen forsvant..

Har vært innlagt 3 ganger på akutten og røyker sjeldent, men vurderer å slutte helt ettersom jeg har endelig fått det i mitt psychohue at cannabis har denne egenskapen på meg, nemlig at den vekker opp mitt indre følelelsliv (som for folk flest burde være greit) og av en eller anen grunn bare ser ut til å trigge mine indre marreritter som gjør meg angstpreget og forvirret. Har på følelsen av at cannabis brukere mister noe etter lengre tids bruk, følelseslivet, men det kan godt være psykosen min som snakker..

*vri seg*

Kanskje planten prøver å få meg til å MØTE frykten i øynene istedenfor å ignorere den, som jeg gjør i edru tilstand. Dessverre er jeg ikke i stand til å overvinne den.
Tias: Det blir selvfølgelig å gå litt for langt, og det er egentlig ikke et mot-legaliserings-argument; men det er heller ikke et pro. Men det at det er bikondisjonalt betyr at en ikke bare kan skylde på personen hvis personen ødelegger for seg selv. For vi er trossalt bare mennesker, ikke guddommelige.
har lest de fleste postene på denne tråden nå. har endret totalt mening med hasj. Før var jeg mot det til en viss grad, men nå er jeg mye mer for det!! las at ingen har dødd direkte av hasj osv.
Jeg kjenner endel folk som tar det også, de virker helt ok de hehe
Offtopic dette, men var ikke akkurat verdt en egen topic. Lurer på hva forskjellen på keef og en spliff er. I en Dirt Oppland låt sier Onkl P; "Sitter å ruller en spliff, synes det er kulere enn keef." Hva er keef?
En spliff er en joint, og keef er pot/hasj, så det går vel for det samme.
ja det jeg trodde. så å si at en spliff er kulere enn keef er jo ganske... ubrukelig å si.
Sitat av PlanktonJ
ja det jeg trodde. så å si at en spliff er kulere enn keef er jo ganske... ubrukelig å si.
Vis hele sitatet...
Ubrukelig er forsåvidt fellesbetegnelsen på norsk rap så det kom ikke som noen overraskelse.

Anyways: sittet å lest gjennom hele tråden nå og noe jeg tror er problemet med at folk flest er så imot hasj er at de ikke vet bedre. Kan ikke klandre de, blir jo lært på skolen utallige ganger at alkohol, røyk og narkotika er fy-fy. Men politikere er jo som kjent trangsynte så tviler på det blir no legalisering osv, og det er i grunn teit.
Hehe!Tråden begynte å minne meg litt om slik jeg forestiller meg et partimøte er, hvor medlemmene sitter å roser hverandre for meningene sine, som de alle er enige i, og klapper hver gang noen sier noe de er enige i
Selv ville jeg snudd det Viva La Opium sier, at de som er for det egentlig ikke vet bedre, men men.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er godt ikke alle har samme meninger her i verden. Det er vel mye ignoranse på både pro- og con siden, selv om jeg personlig mener at con overgår pro voldsomt i mange tilfeller (Ignoranse betyr at folk er uvitende ;-)).
Sitat av Tias
Det er godt ikke alle har samme meninger her i verden. Det er vel mye ignoranse på både pro- og con siden, selv om jeg personlig mener at con overgår pro voldsomt i mange tilfeller (Ignoranse betyr at folk er uvitende ;-)).
Vis hele sitatet...
Tias har et godt poeng der..

Vil påstå at mot-siden har en tendens til å skrøne ekstremt mye.
Men skal ikke påstå at for-siden er perfekte.. Er en del ignoranse og glorifisering. Men så absolutt mye bedre enn mot-siden som fremdeles bruker argumenter som: Du blir avhengig av heroin! eller denne: Du blir fysisk avhengig etter ett trekk!

Har også fått denne servert av "lederen" av et lokallag av UMN: Det var en som fikk hull i lungene av å røyke hasj! <- Like wtf?
Sitat av L0rdMeL
Selv ville jeg snudd det Viva La Opium sier, at de som er for det egentlig ikke vet bedre, men men.
Vis hele sitatet...
"For hasj"? Jeg må bare få presisere at jeg ikke er "for hasj" på noen måte. Jeg er for legalisering, men det betyr ikke at jeg vil at flest mulig folk skal røyke seg fjerne hver eneste dag. Tvert imot! Jeg mener at legalisering vil være den beste måten å kontrollere forbruket på.

Jeg er for at alkohol fortsatt skal være lovlig også, men det betyr ikke at jeg mener at alkohol er ufarlig eller at folk bør drikke. Bottom line for meg er at cannabis er et mildt rusmiddel. Det har sine farer, ja, men alt i alt er det et mildt rusmiddel, det er mye brukt, og det vil fortsette å være mye brukt, enten vi vil eller ikke. Vi har en mulighet til å avskjære cannabisbrukere fra det ulovlige markedet, og dermed fra hardere stoffer (ja, det vil fortsatt være et ulovlig marked for cannabis også, men det vil være betraktelig mindre enn i dag), og jeg mener vi bør ta den muligheten.

Dette blei litt lengre enn jeg hadde trodd, og det er ikke ment som et angrep på deg, L0rdMeL. Jeg vil bare understreke at å argumentere for legalisering av cannabis ikke er det samme som å argumentere for cannabis.
Ser at unge høyre kaster seg på trendnissebølgen og vil legalisere poker nå. Interresant å se den prinsipielle argumentasjonen de bruker, da den er til forveksling lik den som ganjaforkjemperne bruker...

Fri flyt av poker= spillegalskap, gjeld, familiesplittelser, depresjon, angst osv , for 1-3% av gamblerne. Fri flyt av cannabis= Den rapporterte andelen canabisbrukere ville steget med ca 10%(om vi tar Nederland som eksempel).

Skadeomfanget av cannabis er nesten lik null, om en ser bort i fra de psykiske plagene som SELVE FORBUDET gir. At 4-5% automatisk vil utvikle psykose som følge av cannabisbruk, er bare bullshit. Men uansett om det hadde vært tilfelle så hadde regnestykket vært enkelt: 2+2= Samfunnsøkonomisk ville det koste oss 12345678 ganger mer med en lovoppmykning ift lotterier, enn det ville gjort å endre cannabislovgivningen.
Sist endret av Speedfreak; 6. mars 2006 kl. 15:54.
forever_k: Selvfølgelig er det to forskjellige saker, jeg er imot hasjrøyking, mener at det ødelegger for menneskets mulighet til selvrealisering men for min del skal bare dere røyke dere grønne, bare ikke kom til meg å si at det er sunt, og langt ifra så mildt som dere skal ha det til, men om det settes i forhold til de såkalte "sterkere stoffene", så vil det være mildt. Altså, sammenhengen bestemmer. Men det er ikke mildere enn alkohol.
Og denne tråden var heller ikke en legaliseringstråd, men heller en tråd for å stadfeste det positive og det negative med cannabis i seg selv.
Men en liten kommentar i den rettningen angående argumenter til begge sider; pro-siden snakker om hvor mye skade alkohol gjør osv, men det virker som dere glemmer alle de som bare drikker et par glass vin
Og jeg er enig i Forconin angående glorifiseringen av rusmiddelet som foregår blant brukere. Jeg har for eksempel pratet med en gammel speedfrik, som faktisk mente at speed var det sunneste som var, og helt ufarlig. Så det er nok noe subjektivt her, om hvor sunt et rusmiddel føles i forhold til hvor sunt det objektivt er for menneskekroppen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av L0rdMeL
Men en liten kommentar i den rettningen angående argumenter til begge sider; pro-siden snakker om hvor mye skade alkohol gjør osv, men det virker som dere glemmer alle de som bare drikker et par glass vin
Vis hele sitatet...
Men det er akkurat her jeg mener du går på samme smellen; de som bare røyker "litt". Jeg ser for meg at du, etter lang og intensiv røyking (daglig missbruk!), innså problemene dette skapte for deg, og sluttet. Med total avsmak fra stoffet. Vel, jeg har hatt noelunde samme erfaring som deg, jeg røykte ikke daglig, men hver helg, men helgen strakte seg ofte fort fra torsdag til søndag / mandag, og da merket jeg at de negative effektene i stor grad overgikk de positive.

Jeg opplevde ikke lengre en fin rus, det var ikke noe mildt med det, jeg ble bare slapp, trøtt og tenkte paranoide tanker. Vel, min løsning på dette var å TRAPPE ned. Jeg tok en pause på et par måneder, før jeg igjen røykte et par ganger, og for min del så var de problemene som tidligere hadde plaget meg mye nå totalt vekke. Så ble det ny pause, til neste gang det var logisk å røyke (ikke hjemme alene på en onsdag mao.) og sansynligvis kommer jeg til å fortsette i samme mønsteret i all overskuelige fremtid.

Et par glass vin kan være skadelig nok, hvis du drikker de hver dag.
Amen til det Tias sier her. Jeg har også opplevd hverdagsrøykingens fortreffeligheter på kroppen (og psyken), og løsningen ble rett og slett å trappe ned, og å ta en skikkelig nyktreperiode hvert år. Årets er nettopp ferdig forresten, det ble litt røyking denne helgen etter en måned av..